❖﷽❖
#احادیث_حسینی
#اشک_بر_امام_حسین_علیه_السلام
📜از «جبلۀ مكيّه» نقل است كه گفت از ميثم تمّار شنيدم كه مىگفت:«به خدا اين أمّت، پسر پيامبرشان را در روز دهم محرّم خواهند كشت و دشمنان خدا، آن روز را روزى مبارك، قرار خواهند داد. اين واقعه، هرآينه شدنى است كه پيشتر در علم خدا مقدّر شده است. اين را مولايم، امير المؤمنين، در وصيت خود بر من، گفته است.
💦 آن حضرت به من خبر داد كه همۀ آفريدگان، حتّى حيوانات وحشى در صحراها و ماهيان در دريا و پرندگان در فضاى آسمان بر او مىگريند و نيز مهر و ماه؛ ستارگان؛ آسمان و زمين؛ باورمندان از جنّ و انس؛ همۀ فرشتگان آسمانها؛ رضوان،(كليدار بهشت)؛ مالك،(خازن دوزخ) و حاملان عرش همگى بر او مىگريند و از آسمان، خون و خاكستر مىبارد.
☄سپس گفت: لعنت خدا بر كشندگان حسين، حتمى است، چنانكه بر مشركانى كه در كنار خدا، خدايان ديگرى را باور دارند و نيز چنانكه بر يهود، نصارا و مجوس، حتمى است.
⁉️جبله گويد، به وى گفتم: يا ميثم! چگونه مردم روزى را كه در آن حسين بن على كشته مىشود، روزى ميمون مىپندارند؟
🔅ميثم پس از آنكه گريست، گفت: آنها با حديثى كه خواهند ساخت خيال مىكنند كه آن روز، همان روزى است كه خدا توبۀ آدم را پذيرفت درحالىكه خدا، توبۀ آدم را در ماه ذى حجّه پذيرفت
و مىپندارند كه آن روز، روزى است كه خدا، توبۀ داود را پذيرفت، امّا بىگمان خدا، توبۀ وى را در ذى حجّه پذيرفت
و به خيالشان آن روز، روزى است كه خدا، يونس را از دل ماهى نجات داد، درحالىكه خداوند متعال وى را در ماه ذى قعده از دل ماهى نجات بخشيد
و خيال مىكنند كه آن روز، روزى است كه كشتى نوح، بر كوه جودى نشست، اما بى شك، كشتى نوح در روز هجدهم ذى حجّه بر كوه جودى قرار گرفت
و نيز مىپندارند كه در آن روز، خدا دريا را براى بنى اسرائيل شكافت، اما بىگمان اين كار در ربيع الاول بوده است.
✅سپس ميثم گفت: اى جبله! بدان كه حسين بن على عليه السّلام در روز رستاخيز سرور شهيدان است و يارانش را بر شهيدان ديگر، برترى است.
💔اى جبله! هر گاه خورشيد را ديدى كه چون خون تازه، سرخفام است بدان كه مولايت حسين، كشته شده است.
جبله گويد: اين سخن گذشت، تا اينكه روزى از خانه خارج شدم و آفتاب را بر روى ديوارها چنان ديدم كه گويى پارچههاى سرخ و زعفرانى بود. آنگاه صيحه زدم و گريستم و گفتم: به خدا، مولايمان حسين بن على عليه السّلام كشته شد.
📚مقتل الحسين (ع) به روايت شيخ صدوق (قده)، صفحه 111
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
4_5897726804558350877.mp3
10.16M
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشوراء 199
#السلام_عليک_يا_ابن_فاطمة_سيدة_نساء_العالمين
🌟 خلقت نورانی حضرت زهراس.
#خادم_الحسین_علیه_السلام_تابع_منش
ای دی برای ارسال مطالب و سوالات مقتل
@m_h_tabemanesh
لینک کانال ضامن اشک در ایتا
https://eitaa.com/zameneashk1
کانال باب الحسين ع در تلگرام
https://t.me/Babolhusein
4_5897726804558350878.mp3
9.15M
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشوراء 200
#السلام_عليک_يا_ابن_فاطمة_سيدة_نساء_العالمين
🌟 چگونه از نورانیت محراب فاطمه س نور بگیریم
#خادم_الحسین_علیه_السلام_تابع_منش
ای دی برای ارسال مطالب و سوالات مقتل
@m_h_tabemanesh
لینک کانال ضامن اشک در ایتا
https://eitaa.com/zameneashk1
کانال باب الحسين ع در تلگرام
https://t.me/Babolhusein
4_5897726804558350879.mp3
16.84M
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشوراء 201
#السلام_عليک_يا_ابن_فاطمة_سيدة_نساء_العالمين
🌟 نورانيت امیرالمومنین ع و اهل بيت و حضرت زهراس.
#خادم_الحسین_علیه_السلام_تابع_منش
ای دی برای ارسال مطالب و سوالات مقتل
@m_h_tabemanesh
لینک کانال ضامن اشک در ایتا
https://eitaa.com/zameneashk1
کانال باب الحسين ع در تلگرام
https://t.me/Babolhusein
328.3K
#پاسخ_به_سوالات_و_شبهات
سلام استاد خدا قوت
من در کانالها وگروه ها درباره تفسیر زیارت عاشورا بودم که کانال استان وصال و ضامن اشک را دیدم ولی از جلسه ۱۸۵ شروع شده بقیه جلسات را باید از کجا پیدا کنم
ا ز زحمات شما متشکرم حکیمی از مشهد
@zameneashk1
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_شان_رسول_اکرم_ص
#ولادت_پیامبر_اکرم_ص
وَ لَقَدْ جَعَلْنا فِي السَّماءِ بُرُوجاً وَ زَيَّنَّاها لِلنَّاظِرينَ
ما در آسمان برجهايى قرار داديم؛ و آن را براى بينندگان آراستيم.
وَ حَفِظْناها مِنْ كُلِّ شَيْطانٍ رَجيمٍ
و آن را از هر شيطان راندهشدهاى حفظ كرديم.
(حجر/ ١٦و١٧)
✨✨✨✨✨✨
📜الصّادق (علیه السلام)- لَمْ تَزَلِ الشَّیَاطِینُ تَصْعَدُ إِلَی السَّمَاءِ وَ تَتَجَسَّسُ حَتَّی وُلِدَ النَّبِیُّ.
📝امام صادق (علیه السلام)- شیاطین پیوسته بهسوی آسمان بالا رفته و جاسوسی میکردند تا اینکه پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) بهدنیا آمد.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۵۲ القمی، ج۱، ص۳۷۳/ نورالثقلین
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ: کَانَ إِبْلِیسُ لَعَنَهُ اللَّهُ یَخْتَرِقُ السَّمَاوَاتِ السَّبْعَ فَلَمَّا وُلِدَ عِیسَی (علیه السلام) حُجِبَ عَنْ ثَلَاثِ سَمَاوَاتٍ وَ کَانَ یَخْتَرِقُ أَرْبَعَ سَمَاوَاتٍ فَلَمَّا وُلِدَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) حُجِبَ عَنِ السَّبْعِ کُلِّهَا وَ رُمِیَتِ الشَّیَاطِینُ بِالنُّجُومِ وَ قَالَتْ قُرَیْشٌ هَذَا قِیَامُ السَّاعَهًِْ الَّذِی کُنَّا نَسْمَعُ أَهْلَ الْکُتُبِ یَذْکُرُونَهُ وَ قَالَ عَمْرُو بْنُ أُمَیَّهًَْ وَ کَانَ مِنْ أَزْجَرِ أَهْلِ الْجَاهِلِیَّهًِْ انْظُرُوا هَذِهِ النُّجُومَ الَّتِی یُهْتَدَی بِهَا وَ یُعْرَفُ بِهَا أَزْمَانُ الشِّتَاءِ وَ الصَّیْفِ فَإِنْ کَانَ رُمِیَ بِهَا فَهُوَ هَلَاکُ کُلِّ شَیْءٍ وَ إِنْ کَانَتْ ثَبَتَتْ وَ رُمِیَ بِغَیْرِهَا فَهُوَ أَمْرٌ حَدَثٌ وَ أَصْبَحَتِ الْأَصْنَامُ کُلُّهَا صَبِیحَهًَْ وُلِدَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) لَیْسَ مِنْهَا صَنَمٌ إِلَّا وَ هُوَ مُنْکَبٌّ عَلَی وَجْهِهِ وَ ارْتَجَسَ فِی تِلْکَ اللَّیْلَهًِْ إِیوَانُ کِسْرَی وَ سَقَطَتْ مِنْهُ أَرْبَعَ عَشْرَهًَْ شُرْفَهًًْ وَ غَاضَتْ بُحَیْرَهًُْ سَاوَهًَْ وَ فَاضَ وَادِی السَّمَاوَهًْ وَ خَمَدَتْ نِیرَانُ فَارِسَ وَ لَمْ تَخْمُدْ قَبْلَ ذَلِکَ بِأَلْفِ عَامٍ وَ رَأَی الْمُؤْبَذَانُ فِی تِلْکَ اللَّیْلَهًِْ فِی الْمَنَامِ إِبِلًا صِعَاباً تَقُودُ خَیْلًا عِرَاباً قَدْ قَطَعَتْ دِجْلَهًَْ وَ انْسَرَبَتْ فِی بِلَادِهِمْ وَ انْقَصَمَ طَاقُ الْمَلِکِ کِسْرَی مِنْ وَسَطِهِ وَ انْخَرَقَتْ عَلَیْهِ دِجْلَهًُْ الْعَوْرَاءُ وَ انْتَشَرَ فِی تِلْکَ اللَّیْلَهًِْ نُورٌ مِنْ قِبَلِ الْحِجَازِ ثُمَّ اسْتَطَارَ حَتَّی بَلَغَ الْمَشْرِقَ وَ لَمْ یَبْقَ سَرِیرٌ لِمَلِکٍ مِنْ مُلُوکِ الدُّنْیَا إِلَّا أَصْبَحَ مَنْکُوساً وَ الْمَلِکُ مُخْرِساً لَا یَتَکَلَّمُ یَوْمَهُ ذَلِکَ وَ انْتُزِعَ عِلْمُ الْکَهَنَهًِْ وَ بَطَلَ سِحْرُ السَّحَرَهًِْ وَ لَمْ تَبْقَ کَاهِنَهًٌْ فِی الْعَرَبِ إِلَّا حُجِبَتْ عَنْ صَاحِبِهَا وَ عَظُمَتْ قُرَیْشٌ فِی الْعَرَبِ وَ سُمُّوا آلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقُ (علیه السلام) إِنَّمَا سُمُّوا آلَ اللَّهِ لِأَنَّهُمْ فِی بَیْتِ اللَّهِ الْحَرَامِ وَ قَالَتْ آمِنَهًُْ إِنَّ ابْنِی وَ اللَّهِ سَقَطَ فَاتَّقَی الْأَرْضَ بِیَدِهِ ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَی السَّمَاءِ فَنَظَرَ إِلَیْهَا ثُمَّ خَرَجَ مِنِّی نُورٌ أَضَاءَ لَهُ کُلُّ شَیْءٍ وَ سَمِعْتُ فِی الضَّوْءِ قَائِلًا یَقُولُ إِنَّکِ قَدْ وَلَدْتِ سَیِّدَ النَّاسِ فَسَمِّیهِ مُحَمَّداً وَ أُتِیَ بِهِ عَبْدُ الْمُطَّلِبِ لِیَنْظُرَ إِلَیْهِ وَ قَدْ بَلَغَهُ مَا قَالَتْ أُمُّهُ فَأَخَذَهُ فَوَضَعَهُ فِی حَجْرِهِ ثُمَّ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَعْطَانِی هَذَا الْغُلَامَ الطَّیِّبَ الْأَرْدَانِ قَدْ سَادَ فِی الْمَهْدِ عَلَی الْغِلْمَانِ ثُمَّ عَوَّذَهُ بِأَرْکَانِ الْکَعْبَهًِْ وَ قَالَ فِیهِ أَشْعَاراً قَالَ وَ صَاحَ إِبْلِیسُ لَعَنَهُ اللَّهُ فِی أَبَالِسَتِهِ فَاجْتَمَعُوا إِلَیهِ فَقَالُوا مَا الَّذِی أَفْزَعَکَ یَا سَیِّدَنَا فَقَالَ لَهُمْ وَیْلَکُمْ لَقَدْ أَنْکَرْتُ السَّمَاءَ وَ الْأَرْضَ مُنْذُ اللَّیْلَهًِْ لَقَدْ حَدَثَ فِی الْأَرْضِ حَدَثٌ عَظِیمٌ مَا حَدَثَ مِثْلُهُ مُنْذُ رُفِعَ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ (علیه السلام) فَاخْرُجُوا وَ انْظُرُوا مَا هَذَا الْحَدَثُ الَّذِی قَدْ حَدَثَ فَافْتَرَقُوا ثُمَّ اجْتَمَعُوا إِلَیْهِ فَقَالُوا مَا وَجَدْنَا شَیْئاً فَقَالَ إِبْلِیسُ لَعَنَهُ اللَّهُ أَنَا لِهَذَا الْأَمْرِ ثُمَّ انْغَمَسَ فِی الدُّنْیَا فَجَالَهَا حَتَّی انْتَهَی إِلَی الْحَرَمِ فَوَجَدَ الْحَرَمَ مَحْفُوظاً بِالْمَلَائِکَهًِْ فَذَهَبَ لِیَدْخُلَ فَصَاحُوا بِهِ فَرَجَعَ ثُمَّ صَارَ مِثْلَ الصِّرِّ وَ هُوَ الْعُصْفُورُ فَدَخَلَ مِنْ قِبَلِ حَرَی فَقَالَ لَهُ جَبْرَئِیلُ وَرَاکَ لَعَنَکَ اللَّهُ فَقَالَ لَهُ حَرْفٌ أَسْأَلُکَ عَنْهُ یَا جَبْرَئِیلُ مَا هَذَا الْحَدَثُ الَّذِی حَدَثَ مُنْذُ اللَّیْلَهًِْ فِی الْأَرْض فَقَالَ لَهُ وُلِدَ مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) فَقَالَ لَهُ هَلْ لِی فِیهِ نَصِیبٌ قَالَ لَا قَالَ فَفِی أُمَّتِهِ قَالَ نَعَمْ قَالَ رَضِیت.
📝امام صادق (علیه السلام)- ابانبنعثمان از امام صادق (علیه السلام) نقلکرده که فرمود: «ابلیس که خدا لعنتش کند آسمانهای هفتگانه را میشکافت [و بالا میرفت]؛ زمانیکه عیسی (علیه السلام) متولّد شد از سه آسمان محروم شد و [فقط] چهار آسمان را میشکافت. چون رسول خدا (صلی الله علیه و آله) متولّد شد از تمامی هفت آسمان محروم شد و شیاطین با ستارگان [از آسمان] رانده میشدند؛ و قریش گفتند: «این همان قیامتی است که میشنیدیم، اهل کتاب از آن سخن میگفتند». عَمروبنامیّه که از مهمترین پیشگویان زمان جاهلیّت بود، گفت: «به ستارگانیکه بهوسیلهی آنها راهها پیدا میشود و اوقات زمستان و تابستان بهکمک آنها تشخیص داده میشود توجّه کنید؛ اگر این ستارگان پرتاب شدند نشانهی نابودی هرچیز [و زمان قیامت] است و اگر ثابت بودند و دیگر ستارگان پرتاب شدند نشانهی یک اتفّاق جدید [و بزرگ] است». تمامی بتها در صبح ولادت پیامبر (صلی الله علیه و آله) با صورت روی زمین افتادند و در آنشب ایوانکسری به لرزه درآمد و چهارده کنگرهی آن فروریخت و آب دریاچهی ساوه به زمین فرو رفت و آتشکدهی فارس که هزار سال پیش از آن خاموش نشده بود، خاموش گشت و موبدان (دانشمند بزرگ زرتشت) آن شب در خواب، شتران سرکشی را دید که سواران عرب را بهدنبال خود میکشانند و از دجله گذشته و در شهرهای زرتشتیان پراکنده شدند و سقف [کاخ] کسرای پادشاه از وسط شکست و رود دجله بر آن جاری شد؛ و در آن شب نوری از سمت حجاز پراکنده شد و کمی بعد گسترش یافت تا اینکه به مشرق زمین رسید؛ و تخت همهی پادشاهان جهان واژگون گشت و هر پادشاهی در آن روز لال شد و نتوانست سخن بگوید و دانش پیشگویان گرفته شد و جادوی جادوگران باطل گشت و هر پیشگوی عربی از یار و همراه خویش [از جنّیان] منع گردید و قریش در بین عرب بزرگی یافته و آلالله (خاندان خدا) نام گرفتند. امام صادق (علیه السلام) فرمود: «چونکه قریش در جوار بیتاللهالحرام (کعبه) زندگی میکردند مردم آنان را آلالله نامیدند». و آمنه ((مادر پیامبر (صلی الله علیه و آله)) گفت: «به خدا قسم! وقتی پسرم به دنیا آمد و دستش را بر زمین نهاد و سرش را بهسوی آسمان بالا گرفت و به آسمان نگاه کرد؛ آنگاه نوری از من خارج شد که هرچیزی را روشن کرد و در میان آن نور شنیدم که گویندهای میگفت: «تو سرور و آقای همهی مردم را به دنیا آوردهای، نام او را محمّد (صلی الله علیه و آله) بگذار». او را نزد عبدالمطلّب (علیه السلام) آوردند تا وی را ببیند و این درحالی بود که گفتههای مادرش به گوش عبدالمطلّب (علیه السلام) رسیده بود؛ عبدالمطلّب (علیه السلام) او را گرفته و در دامن خویش نشاند و گفت: «ستایش مخصوص خداوندی است که این فرزند پاکیزه را به ما عطا کرد که در گهواره بر دیگر کودکان سروری دارد». سپس او را [برای متبرّکشدن و حفظ از خطرات] به ارکان کعبه مالید و اشعاری دربارهاش سرود. ابلیس فریادی زد و همهی شیاطین را فرا خواند. همگی نزد او آمده و گفتند: «ای سرور ما! چه چیزی باعث فریاد و بیتابی تو شده است»؟ گفت: «وای بر شما! از شبگذشته احوال آسمان و زمین برایم باورنکردنی شده است؛ بهیقین بر روی زمین واقعهی بزرگی رخ داده که از زمان بالارفتن عیسیبنمریم (علیه السلام) [به آسمان] مانند آن رخ نداده است! بیرون روید و بنگرید که آن واقعه چیست»؟ آنها پراکنده شدند و پس از مدّتی [دوباره] همگی نزد ابلیس گرد هم آمدند و گفتند: «چیزی نیافتیم»؟ ابلیس گفت: «خودم باید اینکار را انجام دهم»؛ آنگاه در دنیا غوطهور گردید و چرخی در آن زد تا اینکه به مسجدالحرام رسید و آنجا را در محاصرهی فرشتگان دید؛ جلو رفت تا داخل شود که فرشتگان بر سر او فریاد زدند [که بازگرد] و او بازگشت. سپس مانند گنجشکی شد و از سمت کوه حراء وارد حرم شد. جبرئیل به او گفت: «خدا تو را لعنت کند! بیرونشو»! ابلیس به او گفت: «ای جبرئیل! فقط یک کلمه از تو میپرسم، از شب گذشته در زمین چه اتّفاقی رخ داده است»؟ جبرئیل به او گفت: «محمّد (صلی الله علیه و آله) بهدنیا آمده است». ابلیس گفت: «آیا من میتوانم او را فریب بدهم»؟ گفت: «نه». ابلیس گفت: «آیا میتوانم امّتش را فریب دهم»؟ گفت: «آری». ابلیس گفت: «خشنود شدم».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۵۲ بحارالأنوار، ج۱۵، ص۲۵۹/ نورالثقلین
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin