[Forwarded from محمد حسین تابع منش]
#پاسخ_به_سوالات_و_شبهات 1205
#کتابخانه_کتابشناسی_امام_حسین_علیه_السلام
#کتاب_شناسی
سلام استاد : برای شروع مقتل خوانی و ورود به روضه از چه کتابی استفاده کنیم؟
بهترین کتب و در عین حال روان و معتبر مقتلی که به دوستان ذاکر توصیه می شود مقتل نفس المهموم از مرحوم شیخ عباس قمی است.
معرفی کتاب نفیس نفس المهموم
«نفس المهموم» آخرين و بهترين و مشهورترين مقتل موجود شيعه تأليف محدث متتبع محقق حاج شيخ عباس قمي قدس سره است. محدث بزرگوار کتاب را در سال 1335 ه. ق. که در جوار حضرت ثامن الائمه حضرت امام علي بن موسي الرضا عليهالسلام ميزيسته تأليف نموده و در پايان کتاب اين را گفته است. کتاب تاکنون بارها چاپ و منتشر شده است.
مرحوم حاج شيخ عباس قمي، که خدايم توفيق داده است شرح زندگاني درخشان او را در دو جلد بزرگ بنگارم و هم اکنون در شرف چاپ است، بيش از 80 جلد کتاب در علوم و فنون اسلامي از تاريخ و حديث و حديثشناسي (درايه) و رجال و تراجم و ادب و اخلاق و کلام و ادعيه و زيارات و غيره تأليف و تصنيف نموده است.
او به علاوه واعظ خلق و مواعظ منبرش کمنظير و در نقل احاديث و مقتل ائمه اطهار بخصوص مقتل سالار شهيدان حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) استاد بلا منازع و سرآمد کارشناسان فن بوده است.
محدث قمي با سابقه ممتدي که در مطالعه تمام منابع اسلامي از شيعه و سني دربارهي حالات امام حسين (ع) و وقايع کربلا داشته و پس از سالها که منبر رفته و خاص و عام را در جريان حوادث جانسوز واقعه رستاخيز حسيني گذاشته و با علم و اطلاعي که در اين باره داشته، نفس المهموم را تأليف نموده است.
نفس المهموم به زبان عربي و نثر شيواي محدث قمي است. او نخست در ديباچه مآخذ خود را در تدوين کتاب نام ميبرد و مؤلفان آنها را با القابي که شايسته آن بودهاند ياد ميکند. آن مآخذ و مدارک که مورد توجه کارشناس بزرگ مقاتل و نقل وقايع کربلا يعني محدث قمي بوده است، به اجمال اينهاست:
1- ارشاد شيخ مفيد
2- ملهوف يا لهوف سيد بن طاووس
3- تاريخ طبري
4- تاريخ کامل ابناثير
5- مقاتل الطالبيين ابوالفرج اصفهاني
6- مروج الذهب مسعودي
7- تذکرة الخواص سبط ابنجوزي
8- مطالب السئول محمد بن طلحه شافعي
9- کشف الغمهي علي بن عيسي اربلي
10- عقد الفريد ابن ابي عبد ربه اندلسي
11- احتجاج طبرسي
12- مناقب ابن شهر آشوب
13- روضة الواعظين فتال نيشابوري
14- مثيرالاحزان ابننما حلي
15- کامل بهايي عمادالدين طبري
16- روضة الصفاي محمد خاوند شاه
17- تسلية المجالس سيد محمد بن ابوطالب مولوي حائري
سپس ميگويد: و جز اينها از مقاتل ديگر از مقتل سيد محمد موسوي به توسط جلد دهم بحارالانوار،، و از مقتل کلبي به توسط تذکرهي سبط و تاريخ طبري، و از مقتل ابومخنف ازدي به توسط طبري نقل ميکنم».
تعجب است که محدث قمي «عاشر بحار» يعني جلد دهم بحارالانوار علامه مجلسي را جزو مآخذ ذکر نکرده يا فراموش نموده است، زيرا بارها مطالبي را مستقلا بدون استناد به کتاب ديگري از آن نقل ميکند و اصولا يک جلد بحارالانوار، به تنهايي دربارهي وقايع کربلا، خود مآخذ مهمي است.
محدث قمي ديده است عمدهي مطالب راجع به وقايع کربلا در اين کتابها از آثار علماي شيعه و سني آمده است، پس چه بهتر که آنها را اساس بحث خود در آن واقعه جانسوز قرار دهد. او مطالب معتبر آنها را در جاهاي خود نقل کرده، و گاهي مورد نقض و ابرام قرار داده است. تسلط اين محدث عاليقدر از مقاتل شهيدان کربلا و شناخت صحت و سقم روايات مربوط به خوبي از نفس المهموم پيداست
1 . لینک مقتل ضامن اشک در ایتا
https://eitaa.com/zameneashk
2 .لینک مقتل ضامن اشک در تلگرام
@zameneashk
ای دی برای سوالات مقتل در تلگرام
@m_h_tabemanesh1
#عطش_امام_حسین_ع_و_اصحاب
#روضه_های_عطش
#سلام_بر_امام_حسین_ع_هنگام_نوشیدن_آب
آب
در حادثه کربلا، آب و عطش لازم و ملزوم يکديگرند.کاروان اباعبدالله، کنار فرات فرود آمد، ليکن سپاه ابن سعد، فرات را به محاصره گرفت و آب را به روي امام حسين «ع» و اهل بيت و اصحابش بست و ميان امام و آب فاصله انداختند تا هم زودتر حسين «ع» را به تسليم وادارند و هم از خاندان رسالت انتقام بگيرند.به نقل مورخان، از سه روز قبل از عاشورابا محاصره فرات، خيمه گاه امام در مضيقه بي آبي قرار گرفت و کودکان اهل بيت را با ديدن رود فرات، تاب تحمل عطش کمتر ميشد.منع آب از زنان و کودکان و افراد عادي (بويژه غيرنظاميان) در همه اديان و مذاهب، غير قانوني و عملي غير انساني است، بويژه در اسلام.
سپاه اموي با بستن آب به روي ياران و فرزندان حسين «ع»، اين کار خلاف شرع ومغاير با شرافت انساني و جرم جنگي را مرتکب شدند و کساني همچون مهاجربن اوس، عمرو بن حجاج و عبدالله بن حصين به اين عمل مباهات ميکردند و زخم زبان ميزدند که: حسين!از اين آب، درندگان و پرندگان ميخورند ولي تو حق نداري از آن بچشي!
مساله «آب»، در ابعاد و صحنههاي مختلف نهضت عاشورا مطرح است، از قبيل: فرات و نهر علقمه، مشک و عباس، کودکان و العطش، علي اصغر و تير حرمله، سقايي و علمداري، سنگابخانه، آب خنک و سلام بر حسين، غسل زيارت، لبهاي تشنه، بستن آبدر کربلا، مراسم طشت گذاري، مهريه فاطمه، برداشتن کام با آب فرات، سيراب کردن سپاه حر و... که درباره هر کدام ميتوانيد به عنوان خاص آن در اين فرهنگ مراجعه کنيد.
تشنگي کودکان و شهادت حسين با لب تشنه از فرازهاي برجسته اين حادثه است.وقتي امام سجاد «ع» نيز پيکر امام را دفن کرد، با انگشت روي قبر پدر نوشت: «هذا قبرالحسين بن علي بن ابي طالب، الذي قتلوه عطشانا».
از آب هم مضايقه کردند کوفيان
خوش داشتند حرمت مهمان کربلا
بودند ديو و دد همه سيراب و ميمکيد
خاتم ز قحط آب، سليمان کربلا[1] .
بسيار گريست تا که بي تاب شد، آب
خون ريخت ز ديدگان و خوناب شد، آب
از شدت تشنه کاميات، اي سقا
آن روز ز شرم روي تو آب شد، آب[2] .
آب، شرمنده ي ايثار علمدار تو شد
که چرا تشنه از او اينهمه بيباک گذشت
بود لب تشنه ي لبهاي تو صد رود فرات
رود بيتاب، کنار تو عطشناک گذشت
بر تو بستند اگر آب، سواران سراب
دشت دريا شد و آب از سر افلاک گذشت[3] .
آب، رمز طلب و تشنگي و الگوي عطشهاي حيات بخش است و آنان که از آب هم استغنا و بي نيازي نشان ميدهند و تشنگي را طالبند، به آب حيات و سيرابي جان ميرسند.
به گفته مولانا:
آب کم جو تشنگي آور به دست
تا بجوشد آبت از بالا و پست
فرهنگ عاشورا / جواد محدثي
فرات-سقایی-عطش-مشگ-بستن آب/-امام سجاد-محرم نامه-عطشان
[1] محتشم کاشاني.
[2] سهرابي نژاد.
[3] مرداني.
@zameneashk
#عطش_امام_حسین_ع_و_اصحاب
#روضه_های_عطش
#سلام_بر_امام_حسین_ع_هنگام_نوشیدن_آب
سقايي
يکي از منصبهاي حضرت عباس «ع» در عاشورا.اصل آب رساني به تشنگان در تعاليم ديني بسيار پسنديده است.امام صادق «ع» فرموده است: «افضل الصدقة ابراد کبد حراء» برترين صدقه، خنک کردن جگر سوخته و تشنه است.و نيز فرموده است: «من سقي الماء في موضع يوجد فيه الماء کان کمن اعتق رقبة و من سقي الماء في موضع لا يوجد فيه الماء کان کمن احيي نفسا و من احيي نفسا فکانما احيي الناس جميعا» هر که در جايي که آب هست مردم را سيراب کند، گويا بردهاي را آزاد کرده است و هر که آب دهد در جايي که آب نيست، گويا کسي را زنده ساخته است و کسي که يک نفر را زنده کند، گويا به همه مردم حيات بخشيده است.و در روايت ديگري از امام باقر «ع» است که خداوند سقايي براي جگرهاي تشنه را دوست ميدارد: «ان الله يحب ابراد الکبد الحراء».[1] .
در کربلا، آب رساني به خيمهها و حرم سيد الشهدا «ع» بر عهده اباالفضل «ع» بود و او را لقب «سقاي دشت کربلا» دادهاند، مثل لقب قمر بني هاشم، يا علمدار حسين: «و کان العباس السقاء، قمر بني هاشم، صاحب لواء الحسين...»[2] .
در ايام عاشورا و محرم نيز، عدهاي به ياد آن حماسه و به نشانه سقايي حضرت عباس و تشنگي اهل بيت، به سقايي و آب دادن به مردم و دستههاي عزادار ميپردازند، چه با مشک، چه با آماده سازي منبع آب در معابر عمومي، يا تهيه آب خنک.و اين را پيروي از شيوه مردانگي علمدار کربلا ميدانند.البته سقايي، به معناي فروش آب و تقسيم آب درخانهها هم به عنوان يک حرفه، گفته ميشده است.سقاي کربلا، آن چنان فتوت داشت کهبا لب تشنه وارد فرات شد ولي خود، آب نخورد و ايثارگري را به اوج رساند و عاقبت هم روز عاشورا، جان را در راه آب آوري براي ذريه تشنه کام پيامبر از دست داد و دستانش قلم شد و مشک پر آب را نتوانست به خيام حسيني برساند و در کنار فرات، بر خاک افتاد.
بر توسن موج خشم، آوا زده بود
مانند علي بر صف هيجا زده بود
آبي مگر آورد حرم را ز فرات
سقاي حسين، دل به دريا زده بود
سقاي کربلا و علمدار شاه دين
فرزند شير حق و هژبر کنامها
با کام تشنه آب ننوشيدي از فرات
ياد لب حسين و دگر تشنه کامها
افسوس شد اميد تو از آب، نا اميد
با اينکه شد ز جانب تو اهتمامها
دستت جدا شد از تن و دستخدا شدي
حق در عوض سپرد به دستت زمامها[3] .
به محلي که مخصوص آب دادن به عزاداران و هياتهاست، يا به ظرف بزرگي از سنگ که مخصوص اين کار، تراشيده ميشد، «سقاخانه» گفته ميشد.به نوشته لغت نامه دهخدا:محلي که در آن آب ريزند که تشنگان خود را سيراب نمايند، جايي که در آنجا براي تشنگان آب ذخيره کنند و آنجا را متبرک دانند.
فرهنگ عاشورا / جواد محدثي
[1] هر سه حديث در وسائل الشيعه، ج 6، ص 330 و 331.
[2] بحار الانوار، ج 45، ص 40.
[3] سيد رضا بهشتي «دريا».
@zameneashk
#امیرالمومنین_در_کلام_رسول_الله
#دوست_داشتن_علی_ع
دوست داشتن علی واجب است
5952. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:جبرئیل با برگی سبز که در آن، این نوشته سفید رنگ بود، از سوی خداوند عزّوجل نزد من آمد:«به درستی که دوستی با علی بن ابی طالب را بر همه مخلوقاتم واجب گردانیدم. این پیام مرا به همه آنان برسان».[1].
1. المناقب:37/66، الأمالی، طوسی:1276/619.
لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع
@zameneashk
#امیرالمومنین_در_کلام_رسول_الله
#دوست_داشتن_علی_ع
5953. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:در هنگامه جنگ احزاب، جبرئیل بر من فرود آمد و گفت:خداوند بر تو سلام میفرستد و میفرماید:«دوست داشتن علی بن ابی طالب و رفاقت با او را بر ساکنان آسمان و زمین، واجب کردهام و کوتاهی اَحدی را در دوست داشتن او نمیپذیرم. پس، امّتت را به دوست داشتن وی امر کن؛ چرا که من دوستدار علی را به خاطر محبّتش به خودم و محبّتش به تو دوست میدارم و دشمن علی را به خاطر دشمنی با خود و دشمنی با تو دشمن میدارم».[2].
2. تأویل الآیات الظاهرة:7/869/2. نیز، ر.ک:الفضائل، ابن شادان:125.
لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع
@zameneashk
#امیرالمومنین_در_کلام_رسول_الله
#دوست_داشتن_علی_ع
#صفات_و_فضائل_شیعیان_امیرالمومنین_علیه_السلام
#فضائل_شیعیان_امیر_المومنین_ع
5954. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:جبرئیل، نزد من آمد و گفت:«خداوند متعال به تو فرمان داده است که علی را دوست بداری و به محبّت و ولایت او امر نمایی.
[ خداوند فرمود: ] به درستی که به دوستداران علی به خاطر محبّتشان به او، بهشت جاودانه میبخشم و دشمنان او و رویگردانان از ولایتش را به خاطر دشمنی با او و ترک ولایت او، داخل آتش جهنّم میگردانم».[3].
3. المناقب:37/66، الأمالی، طوسی:1276/619.
لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع
@zameneashk
#امیرالمومنین_در_کلام_رسول_الله
#دوست_داشتن_علی_ع
5955. امام علی علیه السلام:جبرئیل، نزد پیامبرصلی الله علیه وآله آمد و گفت:«ای محمّد! خداوند عزّوجلامر کرده است که علی را دوست بداری و دوستدار وی را [ نیز ]دوست بداری؛ چرا که خداوند، علی را دوست دارد».[4].
لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع
@zameneashk
#عرفان_و_عاشوراء
#امام_حسین_ع_و_عالم_ذر
#صحیفه_نصر
#اشعار_عرفانی
#مرحوم_نیر
قسمت اول
آفرینش را چو فتح الباب شد
نور احمد مهر عالمتاب شد
رُست از او نور امامان وفی شد بروج سِیرِ آن نور صفی
پس بر آمد نور پاک فاطمه
آن مبارک فاتحت را خاتمه
چارده هیکل چو شد از وی درست
نور پاک انبیا زان نور رُست
پس به ترتیب مراتب زان صُوَر
شد همه ذرات اَکوان جلوه گر
آری آری طلعتِ "اللهُ نور"
این چنین آیینه ای دارد ضرور
چون پدید آرنده ی بالا و پست
آزمایش خواست از قول الست
بر "بلی" و "لا" زبان ها باز شد
ناری و نوری ز هم ممتاز شد
نوریان مأوا به علّیین گرفت
ناریان جا در تک سجّین گرفت
ناگهان پیک خداوند جلیل
در نفوس افکند صِیت الرّحیل
گفت کای مرغان بستان الست
هین فرود آیید از بالا به پست
از بیابان تجرد خَم زنید
خیمه در آب و گل آدم زنید
کشتزار است این حضیض خاک و آب
دانه، فعلِ این نفوس مُستطاب
تا نپاشد دانه را در آب و گل
برزگر وقت درو ماند خجل
تا نکارد تخم را در آب و خاک
بر نچیند باغبان از نخل و تاک
تا نگیرد عکس در آیینه جا کس نیابد زو نشان اندر هوا
تا به دیواری نتابد آفتاب
پرتو وی کس نبیند جز به خواب
پس نفوس از زیر و بالا پر گشود
جمله در چاه طبیعت شد فرود
در حضیض چَه شکست آن بال و پر
که پریدتدی بدان در اوج ذرّ
چون عجین طینت زیبا و زشت
دست سلطان ازل در هم سرشت،
شد دفین، آن شمع های مشتعل
در شبستان مزاجِ آب و گل
چون هیولا شد مصور با صور
هر یک از مشکات خود شد جلوهگر
لیک طبع اختلاط آن سرشت
شد موثر در مزاج خوب و زشت
نور و ظلمت چون به هم آمد قرین
این از آن رنگی پذیرفت، آن از این
لاجرم در طبع احرار و عبید
شد تقاضای تبه کاری پدیـــد
پس ندا آمد ز اوج کبـــریا با گروه انبیاء و اوصیــــــــاء
کای گروه مُنهیانِ باشــکوه
این سیه رویی که شویَد زین وجوه؟
برنیامد این ندا را کس مُجــیب
جز قتیل حق، حبیب ابن الحبیب
آن خلیل حلم و ایوب بــــلا
نوح طوفان و حسین کربلا
زآنکه از ارکان عرش استوا
رکن عقل از نور احمد شد بپا
رکن روح از نور پاک مرتضی
حکمت آموز دبستان قضا
رکن نفسی قائم از نور حسن
رکن طبعی از حسین مُمتحَن
چون در اینجا بود خلط طینَتین
می نبود آنجا به جز ذکر حسین
کاوست ربّ النوع این رکن وثیق
قصه کوته به، که شد معنا دقیق
این سخن درخورد فهم عام نیست
راه عشق است این، ره حمام نیست
گفت حق کای شافع خُرد و بزرگ
این شفاعت راست شرطی بس سترگ
هرکه در این ره فنا فی الله نشد
بر سریر جرم بخشی شه نشد
کانال ضامن اشک
@zameneashk
#عرفان_و_عاشوراء
#امام_حسین_ع_و_عالم_ذر
#صحیفه_نصر
#اشعار_عرفانی
#مرحوم_نیر
قسمت دوم
بایدت در راه دین ای مقتدا
کرد جان بهر گنهکاران فدا
شُست از فرزند و مال و عزّ و جاه
دست، تا باشی ضعیفان را پناه
آفتابا، هین ز شرق نیزه، سر
باز کش کاین ظلمت آید مستتر
دست از دست برادر شوی چیر
وین ز پا افتادگان را دست گیر
پیکر فرزند کن در خون غریق
می نشان از آتش دوزخ حریق
شیر بر اصغر ده از پستان تیر
تشنگان را کن ز جوی شیر سیر
بر کف داماد از خون نِه خضاب
نقش جرم عاصیان می زن بر آب
پای بیمارت به غُل چون بنده کن
ای مسیحا، مردگان را زنده کن
خواهران و دختران می ده اسیر
وین اسیران را رها کن از سَعیر
باز زن بر خیمه، آتش ای سلیل
می بِکُن آتش گلستان بر خلیل
هین بران کشتی به خون در کربلا
نوح را بِرهان ز طوفان بلا
تشنه لب باز آی بیرون از فرات
دِه هزاران خضر را آب حیات
منجی افتادگان در چَه تویی
خون به دست آور که ثار الله تویی
پشت پای "لا" به نُه خرگاه زن
خیمه در صحرای "اِلا الله" زن
غرقه در خون با تن صد پاره باش
بر گناه مجرمان کفاره باش
کاین چنین خونی بباید ای هُمام
تا کند این ناتمامان را تمام
قلب اَکوانی، تو در خون باش غرق
خاک ماتم ریز عالم را به فرق
کاین سیه رویی ز افراد بشر می نشوید غیر آب چشمِ تر
گفت آن شاه سریر ارتضا
کانچه گفتی جمله را دارم رضا
ترک مال و ترک جان و ترک اهل
چون تویی جانان بسی سهل است، سهل
من خود از خود نیستم زانِ توام
هر چه گویی بنده، فرمان توام
باده ام خون است و ساقی دست عشق
مستِ عشقم، مستِ عشقم، مستِ عشق
گفت ایزد کای شه احمد سرشت
عهد خود را نامه ای باید نوشت
پس نوشت او نامه ای با دست خویش
مُهر بر وی بر نهاد و داشت پیش
جد و باب و مام و فرزندانِ راد
مر گواهی را بر او خاتم نهاد
گفت حق کای شمع بزم روشنم
شاد زی که خون بهای تو منم
هر چه در پاداش این عهد درست
خواهی از ما، خواه! یکسر زان توست
گفت شه صادق نیم این ذوالمنن
در وفا گر از تو خواهم جز تو، من
پس سپرد آن عهد زان بزم بلی
عاشقانه راند سوی کربلا
کانال ضامن اشک
@zameneashk
بسم الله الرحمن الرحیم
#روضه_ها_و_مداحی_های_دهگی_محرم
فهرست نهم روضه های سنتی ، شب هشتم محرم 9
#علی_اکبر_ع
فهرست قسمتی از روضه های مقتل ،اکبر ع
قسمت اول :روضه ها
قسمت دوم:پیش منری
1. روضه ی شباهت علی اکبرع به پیامبر ص
2. روضه ی علی اکبر ع مؤذن امام حسین ع
3. روضه ی آوردن امان نامه برای عباس ع و علی اکبر ع
4. روضه ی نگاه به علی اکبر ع هنگام اشتیاق به پیامبر ص
5. روضه ی سقایت پیامبر ص در کربلاء / سیراب شدن علی اکبر ع توسط پیامبر ص
6. روضه عطش و مژده های عرفانی در عاشوراء
• مژده علی اکبر ع به امام حسین ع درباره سیراب شدن از دست پیامبر ص
• مژده علی اکبر ع به امام حسین ع درباره کاسا اخری للحسین ع
• مژده دادن امام حسین ع به علی اکبر ع در هنگام رجوع دوبار ه به میدان
7. روضه علی اکبر ع و شب عاشوراء
• سخنان علی اکبر ع در شب عاشوراء
8. روضه رزم و مبارزات علی اکبر ع
• رجز و اشعار علی اکبر ع
• رجز اول علی اکبر ع
• رجز دوم علی اکبر ع
• رشادت علی اکبر ع در میدان و کشته های علی اکبر ع
9. روضه میدان رفتن علی اکبر ع
• اذن میدان علی اکبر از امام حسین ع
• اذن دادن امام حسین ع به علی اکبر ع
10. روضه شکل و شمائل علی اکبرع هنگام خروج به سوی میدان
• نورانیت علی اکبر ع هنگام خروج از خیام
11. روضه بدرقه امام حسین ع ازعلی اکبر ع
• پوشاندن لباس رزم علی اکبر ع توسط امام حسین ع
• وداع امام حسین با علی اکبر ع
• ذکر سیره و اخلاق علی اکبرع از امام حسین ع در بدرقه علی اکبرع
• نگاه ناامیدانه امام حسین ع به علی اکبر ع هنگام رفتن به میدان (نظر آیس)
• گرفتن محاصن شریف در بدرقه علی اکبر ع
• مناجات با خدا و شاهد گرفتن خدا در بدرقه علی اکبر ع
• قرآن خواندن امام حسین ع در بدرقه علی اکبر ع
• اشگ امام حسین ع در بدرقه علی اکبر ع
• فریاد بر سر عمر سعد لع ،قطع الله رحمک
• نفرین کردن امام حسین ع دشمن را در بدرقه علی اکبر ع
• محتوای نفرین امام حسین ع
12. روضه بدرقه اهل حرم از علی اکبر ع دربه میدان رفتن علی اکبر ع
• علی اکبر ع پناه اهل حرم
• فریاد ولدی ولدی،الفراق الفراق اهل خیام ... دربدرقه علی اکبر ع
• بیرون ریختن 84 زن و بچه دربدرقه علی اکبر ع
• بیتابی اهل حرم در شهادت علی اکبر ع وبیرون ریختن از خیام
13. روضه رجوع علی اکبر ع از میدان به سمت امام حسین ع
• سخنان امام حسین ع با علی اکبر ع هنگام برگشت از میدان
• سخنان علی اکبرع با امام حسین ع هنگام برگشت از میدان
• اشگ و گریه امام حسین ع در باز گشت علی اکبرع از میدان
• عطش علی اکبر ع،سقایت ،آب
• قرار دادن انگشتر در دهان علی اکبرع
• زبان امام حسین ع / قرار دادن زبان خشک در کام علی اکبر ع
• بدرقه دوم هنگام بازگشت علی اکبر ع به سمت میدان
14. روضه مصائب علی اکبر ع
• عطش شدید علی اکبر ع
• ثقل حدید
15. روضه شهادت علی اکبر ع
• شهادت علی اکبر ع بعد از اصحاب امام حسین ع ،اول قتیل
• شکافته شدن فرق مبارک
• نیزه خوردن به پشت مبارک
• نیزه بر بدن علی اکبر ع،نیزه
• تیر خوردن به حلقوم مبارک
• رفتن اسب به سمت دشمن
• اربااربا
• دیدن پیامبر ص ،علی ,و.. در هنگام شهادت
• قاتل علی اکبر ع
16. روضه ی کلمات امام حسین ع در کنار کشته ی علی اکبر
• علي الدنيا بعدک العفاء.
• قتل الله قوما قتلوک
• ما اجراهم علی الرحمن..
17. روضه خروج حضرت زینب س در شهادت علی اکبر ع
• اولین خروج زینب س در میدان کربلاء در میان دو لشگر
• شکل و شمائل زینب س هنگام خروج ازخیمه
• نورانیت زینب س در خروج از خیمه در شهادت علی اکبر ع
• سخنان دشمن درباره خروج زینب س
• ندای زینب س هنگام خروج از خیمه در شهادت علی اکبر ع
• آمدن زینب س بربالین علی اکبرع
• سخنان زینب س در کنار کشته علی اکبر ع
• علت خروج زینب س در شهادت علی اکبر ع
• فلسفه حضور زینب س در میان نامحرمان
• حجاب زینب س در خروج از خیمه به سوی علی اکبرع
• پوشاندن و استتار حجم بدن زینب س توسط امام حسین ع با عبا
• برخورد محبت آمیز امام حسین ع با زینب س در کنار کشته علی اکبر ع
• برگرداندن زینب س به خیام توسط امام حسین ع
• روضه های زینب س و علی اکبر ع
18. روضه امام حسین ع در کنار کشته علی اکبر ع
• شکل و شمائل امام حسین ع هنگام آمدن در کنار کشته علی اکبر ع
• پاک کردن دهان و حلقوم علی اکبر ع از خون
• گذاشتن صورت بر صورت علی اکبرع
• دو نفر را امام حسین ع گونه بر گونه شان گذاشت،خده علی خده
• بغل کردن بدن پر خون علی اکبر ع
• سخنان امام حسین ع در شهادت علی اکبر ع
• سخنان امام حسین ع با کشته علی اکبر ع
• یا بنی در کلام امام حسین ع
• پرسش امام حسین ع از علی اکبر ع درباره شهادت و مصرعش
• گریه بلند امام حسین ع در کنار کشته علی اکبر ع، کتاب روضة الصفا
• جان دادن علی اکبر در آغوش امام حسین ع
• بوسه های امام حسین ع بر کشته علی اکب
ر ع
• نشنیدن صدای علی اکبرع وقتی به علی اکبر رسید
• بیرون آوردن خون از دهان علی اکبر برای شنیدن صدای علی اکبر ع
19. روضه ی بردن علی اکبر به دارالحرب
• حمل علی اکبر به خیمه
• ندای امام حسین ع خطاب به جوانا ن بنی هاشم
• صدا زدن امام ع علی اکبر ع را در ظهر عاشوراء همراه با اصححاب
• سخنان امام حسین ع به حضرت سکینه در فراق علی اکبر ع
• ورود امام حسین ع به خیمه بدون علی اکبر ع
• سؤال نمودن امام سجاد از امام حسین ع در باره علی اکبر؟حدیث قتل
20. روضه رأس علی اکبر ع
21. مصرع علی اکبرع،محل شهادت
• قبر علی اکبر،پائین پای امام حسین ع، حرم امام حسین ع
22. روضه ی شباهت علی اکبر با عباس ع
• هردو را برایشان امان نامه آمد
• هر دو ساقی بودند
• هردو شجاع و سرداربودند
• هر دو فرقشان شکافته شد
23. روضه شباهت علی اکبر ع با حضرت قاسم ع
• وجه تشابه سخنان امام حسین ع در شهادت علی اکبر ع و حضرت قاسم ع
24. روضه زیارات علی اکبر ع
• زیارت امام صادق ع
• زیارت ناحیه مقدسه
• سلام مخصوص در زیارت عاشوراء
• سلام از طرف ناحیه مقدسه،یا اول قتیل
• زیارت علی اکبر ع در نیمه شعبان
• زیارت دیگر در حرم؛کامل،باب 79،زیارت دوم
• زیارت در کتاب مصباح الزائر،سید بن طاووس
• محتوای زیارات علی اکبر ع
25. روضه سزای قتلة علی اکبر ع
• مختار و قتلة علی اکبر ع
قسمت دوم برای پیش منبری علی اکبر ع
26. روضه سخنان امام حسین ع درباره سیره و اخلاق علی اکبر ع خلقا،خلقا،منطقا
27. روضه ی سخنان علی اکبر ع درباره حقانیت قیام امام حسین ع در بین راه
28. ارزش خون علی اکبر ع
29. ارتباط معنوی امام حسین ع با علی اکبر ع
30. حضرت سکینه و علی اکبر ع ،خواهر و برادر عاشورایی
31. رجز،اشعار علی اکبر ع ،مبارزات
32. شفا وتوسل به علی اکبر ع
33. جمال و نورانیت علی اکبر ع،نورانیت
34. خواب امام حسین ع و پرسش از علی اکبر ع در باره مرگ
35. داستان انگور خواستن علی اکبر ع از امام حسین ع
36. سخنان دیگران درباره علی اکبر ع
37. احادیث ائمه درباره علی اکبرع
38. کنیه علی اکبر ع
با عرض سلام و التماس دعا خدمت ذاکرین سید الشهداء
فهرست روضه ها بسیار مهم است و در فرصت مناسب روضه ها را برای خود در دفترتان یاد داشت کنید و گنجینه پر ارزشی را داشته باشید.
غالب روضه ها در چند مباحثه علی اکبر ع در گروه مقتل متضمن البکاء بحث شده است و سوالی بود حقیر در خدمتم.
تمام روضه ها در ده کتاب مفرفی شده در کانال کتابخانه مقتل باپی دی اف آن هست.
کتب معرفی شده برای تمام فهرستها : 1- لهوف 2-ارشاد شیخ مفید 3 – کامل الزیارات 4 امالی شیخ صدوق 5 نفس المهموم شیخ عباس قمی(برای عزیزانی که تازه می خواهند مقتل بخوانند)6 و 7- جلد 44 و 45 بحار مجلسی 8 – خصائص الحسینیه مرحوم شوشتری 8- منتهی آلامال شیخ عباس قمی 9 – مقتل ابی مخنف 10 فرهنگ جامع سخنان امام حسین ع
تذکر مهم : سه جلد از کتب فوق را چندین بار بخوانید بهتر است از مراجعه به کتبی که از روی این کتب نوشته شده است.
التاس دعا
#خادم_الحسین_علیه_السلام_تابع_منش
ای دی حقیر برای سوالات مقتل
@m_h_tabemanesh1
لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات
@zameneashk