eitaa logo
زمزم احکام
886 دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
374 ویدیو
6 فایل
🔸جهت ️ارتباط‌ با مدیر یا ارسال‌سوالات 👈 @pasokhgoo_ahkam @Amin_r147
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 حکم ورق بازی یا پاسور ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 آیا چت کردن با نامحرم اشکال شرعی دارد؟ ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
💷💰 حکم شرعی دلالی و واسطه گری 💰💷 سوال: الان در بنگاهها و یا برخی مراکز فروش مرسوم است شخصی کالایی می آورد و به صاحب مغازه می دهد و می گوید این کالا را برایم به این قیمت بفروش و هر مقدار بیشتر فروختی برای تو باشد آیا این قرارداد صحیح است و اضافه هر مقدار باشد برای دلال است؟ ((مثلا می گوید خانه ام را صد میلیون بفروش و اضافه بر صد میلیون هر مقداری فروختی برای تو باشد)) پاسخ: 📝امام (ره) آیات عظام خامنه ای، مکارم و مظاهری : اگر انسان جنسي را به كسي بدهد و قيمت آن را معين كند و بگويد اين جنس را به اين قيمت بفروش و هر چه زيادتر فروختي مال خودت باشد، هرچه زيادتر از آن قيمت بفروشد مال دلّال است. 📝آیات عظام صافی، سیستانی، زنجانی ، نوری و وحید خراسانی: اگر انسان جنسی را به کسی بدهد و قیمت آن را معین کند و بگوید این جنس را به این قیمت بفروش و هر چه زیادتر فروختی اجرت فروشت باشد، هر چه زیادتر از آن قیمت بفروشد مال صاحب مال است، و فروشنده فقط می‌تواند مزد زحمت خود را از صاحب مال بگیرد. البته اگر قرارداد را بصورت جعاله با هم ببندند مثلا بگوید اگر این جنس را به زیادتر از آن قیمت فروختی، زیادی مال خودت باشد، اشکال ندارد. 👈🏼دلیل گروه دوم از بیان آیت الله زنجانی: درقرارداد «اجاره» (صورت اوّل) عامل تعهّد مي كند كه كاري براي صاحب مال انجام دهد، دراين قرار داد بايد مقدار اجرت معيّن باشد، ((و مجهول بودن اجرت باعث باطل شدن عقد اجاره است)) ولي در قرار داد «جعاله» (صورت دوم) عامل تعهّدي براي انجام كار ندارد، ولي صاحب مال تعهّد كرده است كه اگر عامل كاري را انجام دهد چیزی به وي بدهد، در جعاله، معيّن بودن مقدار اين پول شرط نيست. ----------------- ✅ منبع: رساله 12 مرجع مساله 2138 متفرقات خرید و فروش.رساله ایت اله مکارم مساله 1821 .رساله ایت اله سیستانی مساله 2148. --------------------- زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 وطن جدید 💠 کسی که قصد دارد برای همیشه یا سالیان متمادی سالی سه چهار ماه (مانند تابستان و ایام تعطیل) در مکانی زندگی کند، چنانچه وسائل زندگی مانند خانه و امثال آن را فراهم کند، آنجا از نظر عرف وطن دوم او محسوب می‌شود؛ اما اگر صرفا برای ییلاق و مانند آن، بدون قصد توطن و بدون فراهم آوردن لوازم زندگی آنجا برود، تحقق وطن بعید است. ----------------- ✅ منبع: رساله نماز و روزه مسأله ٥٤۳ --------------------- زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است همه زائر ارباب شویم در کنار حرمش شمع صفت آب شویم مادری آمده در کرببلا با قد خم باید از ذکر بُنّی همه بی تاب شویم صل الله علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام و رحمه‌الله و برکاته --------------------- زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
طلوع ماه شعبان، ماه رسول خدا ( صل الله علیه و آله و سلم )، مطلع النور، ماه آماده‏سازی روح برای وارد شدن به ضیافت الله بر عموم شعبانیان مبارک‏باد --------------------- زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌞📿 وقت نماز جمعه 📿🌞 سوال: وقت اقامه نماز جمعه چه زمانی است؟ پاسخ: 🖋احتیاط واجب [1] آن است که نماز جمعه را از موقعی که در «عرف» [2]، اول ظهر می گویند عقب نیندازد و اگر از اوایل ظهر (حدود یک ساعت) تأخیر بیفتد باید به جای نماز جمعه،‌ نماز ظهر بخواند. [3] 🖋آیت الله بهجت: مجموع نماز جمعه و خطبه ها باید خیلی پس از زوال [4] و ظهر شرعی طول نکشد. [5] 🖋آیت الله خامنه ای: احتياط واجب آن است كه از اوائل عرفي زوال (ظهر شرعی) در حدود یکی دو ساعت بیشتر به تأخير نیفتد و اگر بیش از دو ساعت تأخير بیفتد، احتياط واجب در به جا آوردن نماز ظهر است. [6] 🖋آیت الله مکارم شیرازی: وقت نماز جمعه از اوّل ظهر است به مقدارى كه اذان و خطبه ها و نماز مطابق معمول انجام شود و با گذشتن اين مقدار، وقت نماز جمعه پايان مى يابد و بايد نماز ظهر خوانده شود و با گذشتن این مقدار، وقت نماز جمعه پایان می یابد و باید نماز ظهر خوانده شود. این زمان ممکن است حدود یک ساعت تا یک ساعت و ربع از اول ظهر شرعی باشد. و بنابر احتیاط کسانی که در نماز جمعه شرکت نمی کنند، تا پایان وقت نماز جمعه، نماز ظهر و عصر را به صورت جماعت یا فرادا نخوانند. [7] ----------------- ✅ پی نوشت: [1]. سیستانی: فتوا این است که نماز جمعه را ... . [2]. عرف: آنچه توده مردم عادی متدین به طبع و پسند خود پذیرفته اند. [3]. توضیح المسائل ده مرجع، م 734؛ امام، تحریر الوسیله، ج 1، القول فی وقت صلاة الجمعه، ص 432، م 1 و استفتائات، ج 1، احکام نماز، س 461 و 462؛ بهجت، استفتائات،‌ج 2، س 2489؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 630 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 705؛ سیستانی، توضیح المسائل، م 720 و منهاج الصالحین، ج 1، قبل از م 501 و المسائل المنتخبه، م 196؛ صافی،‌ جامع الاحکام، س 352 و توضیح المسائل، م 742 و هدایه العباد، ج 1، م 1045. [4]. متمایل شدن آفتاب از وسط آسمان به سوی مغرب را «زوال» می گویند که همان ظهر شرعی است. [5]. بهجت، استفتائات، ج 2، س 2489. [6]. خامنه ای، سایت، استفتائات جدیدو [7]. مکارم، استفتائات جدید، ج 2، س 368 و ج 3، س 285 و استفتا. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، ص 142. --------------------- زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 حکم توالت فرنگی و معمولی ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 وضو با دست شکسته ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
👩🏻👨🏻 احکام تمکین و نفقه 👨🏻👩🏻 ⁉️سوال: 1-اگر مرد نفقه ندهد زن می تواند تمکین نکند ؟ 2- در چه صورت زن می تواند تمکین نکند ؟ پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: 1) حتی در فرض سؤال زن باید تمکین کند. 2) به طور کلی زن باید تمکین کند مگر در ایام عادت که از تمکین خاص حرام است. 📝آیت الله مکارم شیرازی: 1) در فرض سوال احتیاط واجب آن است که زن از تمکین خوددارى نکند؛ ولى مى تواند با اجازه حاکم شرع از اموال او به مقدار نفقه خود بردارد. 2) زن می تواند تا زمانی که مهر معجل را دریافت نکرده، خود را مطلقاً تسلیم شوهر نکند و در این مدّت بر زوج واجب است نفقه او را بدهد. 📝آیت الله فاضل لنکرانی: 1و2) تمکین از شوهر در امور جنسی و هرچه مربوط به آن می شود و نیز در بیرون نرفتن از منزل بر زن واجب است، چه مرد نفقه زن را بدهد یا نفقه را پرداخت نکند و اگر نفقه را ندهد مدیون زن می‌ماند، لیکن زن نمی‌تواند تمکین نکند. ----------------- ✅ منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام تقلید --------------------- زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 سپردن پول برای تجارت و دریافت سود ماهانه ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam