بشری
♦️فرصتسوزی فراکسیون زنان با پافشاری بر یک طرح غیرکارشناسی
قسمت دوم:
🔸️گزارش این مرکز تأکید میکند که مسائل «ازدواج در سنین پایین» برخلاف بزرگنمایی صورت گرفته، از جهات «میزان طلاق»، «ترک تحصیل»، «بارداری و مرگومیر مادران»، «رضایت جنسی» و «خشونت خانگی» غیرعادی و بحرانی نبوده، بلکه در مواردی نیز مطلوب و مناسب به نظر میرسد. این گزارش در پایان تأکید دارد که راهحل مسائل این ازدواجها اقداماتی همچون «تخصصی شدن تشخیص اهلیت و صلاحیت افراد»، «ممنوعیت فواصل غیرطبیعی سن زوجه و زوج» و «جرمانگاری ممانعت از تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه» است.
🔹️با این حال و در مهرماه ۱۳۹۷ و با توجه به حمایتهای رسانهای از طرح فوق و مبالغهآمیز نشان دادن مسائل ازدواجهایی در سنین پایین، یک فوریت طرح افزایش حداقل سن ازدواج به تصویب مجلس رسید و به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ارجاع شد. در جریان بررسی طرح فوق، اداره کل تدوین قوانین مجلس شورای اسلامی نیز نظر خود در رابطه با این طرح را منتشر و آن را مخالف اصل ۱۱۲ قانون اساسی دانست.
🔸️اداره کل اسناد و تنقیح قوانین مجلس شورای اسلامی نیز در گزارش خود ضمن مخالفت با طرح فوق تأکید داشت نظر به تفاوت فرهنگی در نقاط مختلف کشور، تصویب طرح فوق منجر به عدم وقوع ازدواج در سن پایینتر از سن قانونی نخواهد شد. ضمن آنکه اگر قوانین با فرهنگ منطبق نباشد منجر به افزایش و پیچیدهتر شدن مشکلات خواهد شد که عدم ثبت ازدواجهای مذکور افزایش روابط ناسالم و غیراخلاقی از این موارد است.
🔹️بررسیهای کمیسیون قضایی و حقوقی نیز حاکی از مغایرت با شرع و فتاوای مراجع عظام تقلید و همچنین عدم ضرورت تصویب طرح با توجه به وضعیت کنونی جامعه داشت؛ بنابراین کمیسیون قضایی و حقوقی نیز رأی به رد طرح فوق داد.
🔸️پس از رد شدن طرح افزایش حداقل سن ازدواج در کمیسیون قضایی و حقوقی و مخالفت مراکزی همچون مرکز پژوهشها، اداره کل تدوین قوانین و اداره کل اسناد و تنقیح قوانین مجلس، اعضای فراکسیون زنان مجلس ضمن عقبنشینی از ادعای اولیه خویش مبنی از تعیین ۱۸ سال برای حداقل سن ازدواج، پیگیریهای خود را برای اعاده طرح فوق به صحن مجلس ادامه دادند.
در همین راستا و پس از رد طرح افزایش حداقل سن ازدواج پروانه مافی، عضو فراکسیون زنان، اظهار داشت: «میخواستیم سن ازدواج را 18 سال تعیین کنیم. سپس 16 سال را مطرح کردیم و حتی به 13 سال هم رضایت دادیم؛ اما باز هم طرح ما در کمیسیون قضایی رد شد.»
🔹️در آخرین اقدام رخداده در رابطه با این طرح، گزارش رد طرح مذکور در ۲۴ تیرماه ۱۳۹۸ به صحن علنی مجلس بازگشت. مرکز پژوهشهای مجلس نیز در ارتباط با این موضوع و در اظهارنظر کارشناسی درباره طرح که اختصاصاً برای جلسه صحن علنی مجلس منتشر شد، اعلام کرد با توجه به مغایرت صریح طرح با احکام فقهی، تعارض با اصل ۱۱۲ قانون اساسی به علت تغییر مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، مغایرت ممنوعیت ازدواج افراد معلول و ناتوان جسمی با حقوق انسانی این افراد، مشخص نبودن مبنای سن مشخصشده برای حداقل سن ازدواج، افزایش ازدواجهای ثبتنشده به موجب تصویب طرح و تعیین دو حداقل سن در ماده واحده تصویب گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی مبنی بر رد کلیات طرح پیشنهاد میشود. نمایندگان مجلس نیز با توجه به این شرایط، با بازگشت طرح افزایش حداقل سن ازدواج به کمیسیون و حقوقی برای اصلاح کلی موافقت کردند.
🔸️همانطور که مشخص است، حداقل ۲ سال تمام، انرژی و تلاش اعضای فراکسیون زنان مجلس، برای تصویب طرحی هدر رفته است که تمامیمراکز پژوهشی و سیاستگذاری با آن مخالفت کردهاند. زمان دو سالهای که از این نمایندگان مجلس برای اثبات چنین طرح غیرکارشناسی تلف شد، میتوانست برای پیگیری مسائل مهمتری همچون اصلاح طرح جمعیت و تعالی خانواده، پیگیری قانون تسهیل ازدواج، پیگیری اجراییسازی سیاستهای کلی خانواده و دیگر مسائل حوزه زنان و خانواده باشد.
کیهان
🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿
🌺 @zanan_enghelaby
بشری
♦️جولان آشوبطلبان در تئاتر
🔸چند تن از فعالان و بازداشت شدگان فتنه 88 که نشان داده بودند هیچ ارزشی برای قانون قائل نیستند و روی به آشوب و خشونتهای خیابانی آورده بودند، در نشستی که توسط اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد برگزار شد حضور یافته و دیدگاههای سیاسی خاصی را مطرح کردند.
🔹تئاتر همچنان با حواشی و کژتابیهای نگرانکننده پیش میرود. این اوضاع وقتی نگرانکننده بهنظر میرسد که نقش مدیریت دولتی تئاتر در بسیاری از چالشها پررنگ است. بهطور مثال اخیرا چند نمایش در تالارهای دولتی روی صحنه رفتند که صدور مجوز برای آنها سؤالبرانگیز است. مثل نمایش «چشم به راه میرغضب» که در تالار دولتی سنگلج روی صحنه رفت که ضمن طعنه به حاکمیت، به باورهای آخرالزمانی شیعه و انتظار نیز کنایه میزد.
🔸همچنین نمایشی با عنوان «هوس و هفت دقیقه» که آن هم در تالاری زیرمجموعه اداره کل هنرهای نمایشی اجرا شد و ماجراهایی وقیحانه را روی صحنه برد. نمایش «استاد پینه دوز» را هم به این آثار باید اضافه کرد تا فهمید اخلال در اداره تئاتر جدی است. اما در مجموعه نشستهایی که تحت عنوان «سمینار مطالعات اجرا» روزهای پنجم تا هفتم مرداد در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد، با حمایت اداره کل هنرهای نمایشی، دو تن از فعالان و بازداشت شدگان فتنه 88 دیدگاههای آلوده خود را مطرح کردند.
🔹یکی از آنها رسماً با به کار گیری عنوان «جنبش» به یادبود فتنه 88 پرداخت و در بخشی از نشست گفت: «در ایران هم عملاًً با سوژهها و تجربههای سیاسی دراشکال مختلف مواجه هستیم. از جنبش 88 تا اعتراضات دی ماه 96، و تا کثیر پراکندهای از تجمعاتی که دست کم از سال 92 به این سمت در حوزههای مختلف و در گسترهای از میدانهای مختلف سیاسی از معلمان، دانشجویان، مالباختگان، محیط زیستیها و کارگران تا دختران خیابان انقلاب؛ همه اینها به زعم من گویای برآمد یک سوژه سیاسی جدید است که من میخواهم با اتکای به مفهوم سیاست پرفورماتیو و اجراگری سیاسی به این تجارب فکر کنم.»
🔸یکی دیگر از فعالان فتنه نیز از فرصتی که مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی برای وی فراهم کرد، برای حمله به حجاب اسلامی استفاده کرد. همچنین شخصی دیگر در این نشست، همسو با سند 2030 سفارش کرد که از نظرات جامعهشناس یهودی، والتر بنیامین برای آموزش جنسی به کودکان استفاده شود. دیگر به اصطلاح کارشناس این نشست نیز به صحبت درباره رقصمدرن پرداخت. اما نکته مهم، حمایت صریح شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد از این نشستها بود.
کیهان
🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿
🌺 @zanan_enghelaby
da(16)-1.mp3
6.31M
📚 کتاب صوتی "دا"
قسمت شانزدهم
✍️نویسنده: سیده اعظم حسینی
🗣راوی: سیده زهرا حسینی
📑انتشارات:سوره مهر
🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿
🌺 @zanan_enghelaby
10.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥خصوصیات شب و روز عرفه از زبان مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی
🌺🌿 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌿🌺
🌺 @zanan_enghelaby
7.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥همه چیز درباره درگیریها در کشمیر
🌺🌿 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌿🌺
🌺 @zanan_enghelaby
بشری
📚 معرفی کتاب: "ولایت الهیه"
📕کتاب حاضر شامل 9 گفتار از مجموعه مباحث استاد سید محمدمهدی میرباقری در برنامه تلویزیونی سمت خداست.
◀️ گفتار اول درباره مقام محمود نبی اکرم (ص) و شفاعت کلیه ایشان است که هر فیض و نعمتی، با شفاعت ایشان و از آن مقام بر تمام ماسوی جاری می شود. هر چند اصل این مقام در قیامت است، ولی مقامی ساری و جاری در تمام عالم است.
شفاعت ایشان دو جلوه دارد: جلوه اول، سیر در درجات توحید است و جلوه دوم آن، شفاعت از رنج ها و عذاب ها و شرک هاست.
در سایر گفتارها نیز شئون مختلف این شفاعت توضیح داده می شود.
◀️ در گفتار دوم و سوم، مقام نبی اکرم (ص) ذیل عنوان فضل و نعمت الهی توضیح داده میشود و بیان میشود که همه موجودات در سیر در وادی توحید، به این فضل محتاجاند و همچنین در قیامت، بندگان از این نعمت عظیم بازخواست میشوند.
◀️ گفتار چهارم، توصیف شئون نبی اکرم (ص) در روایات نبی اکرم (ص) و زمینههای قبل از تولد ایشان در این عالم است.
◀️ در گفتار پنجم، اوصاف نبی اکرم (ص) در آیه آخر سوره کهف بررسی میشود و این نکته تذکر داده میشود که اگر کسی ایشان را در جنبه بشری خلاصه کند، نمیتواند درجات توحید با ایشان را طی کند.
◀️ گفتار ششم به فضائل و مقاماتی از نبی اکرم (ص) در زیارتنامه از راه دور ایشان میپردازد.
◀️ در گفتار هفتم توضیح داده میشود که تنها طریق معرفت خدای متعال، معرفت نبی اکرم (ص) و ائمه (ع) است و این معرفت، عالی ترین رزق خاص شیعیان است.
◀️ در گفتار هشتم، رابطه صلوات بر نبی اکرم (ص) با ورود به وادی ولایت و خشوع در مقابل مقامات ایشان و همچنین آثار صلوات بر نبی اکرم (ص) بیان میشود.
◀️ گفتار نهم شرح صلوات شعبانیه است و شئون نبی اکرم (ص) در این صلوات و شفاعت خاص ایشان در ماه شعبان را توضیح میدهد.
🖋نویسنده: سید محمد مهدی میر باقری
📑انتشارات: تمدن نوین اسلامی
🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿
🌺 @zanan_enghelaby