eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.7هزار دنبال‌کننده
48.9هزار عکس
35.6هزار ویدیو
1.7هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
21.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 برنامه تلویزیونی "درسگفتار" 🏷 💎 جلسه چهارم 👤 استاد محمد شهبازیان ♦️ حتماً این جلسات را پیگیری کنید https://eitaa.com/zandahlm1357
🔰 سلسله 4 شماره 4⃣ 🔷 برای ظهورش قدمی برداریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مرده‌اند... .......: @zandahlm1357
10.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📻📻📻 📚 ✍ نعمت الله سلیمانی 7⃣ فصل هفتم (۷) 📚 از رمانهای بلند دفاع مقدسی که در سال ۸٠ برنده جایزه بهترین کتاب شد .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 صوت شهید حسن باقری در مورد شکرگزاری برای تداوم انقلاب و مسوولیت سنگین همه در برابر انقلاب ... 🌹 🌹🌹🌹🌹
.......: چگونگی انتساب شرور به خداوند و آن که در دعا وارد شده: « أنت خالق الخیر و الشرّ » [۴] یا آن که در دعاء دیگر است: « الخیر فی یدیک [۵] و الشرّ لیس إلیک » [۶] . به ظاهر چنان در نظر می‌آید که با هم منافات دارد، ولی در حاقّ واقع این طور نیست، چه شرّ بالذات از خدائی که خیر محض است صادر نشده، یعنی همان چیزی که از او نسبت به عباد شرّ به نظر می‌آید، اگر کسی به حقیقت او پی برد هر آینه یابد او را که عین خیر است. از اینجا است که فرماید: « وَ یَدْعُ الاْءِنْسانُ بِالشَّرِّ دُعَآءَهُ بِالْخَیْرِ، وَ کَانَ الإِْنْسَنُ عَجُولاً ». [۷] یعنی: دعا و تضرّع و ابتهال می‌نماید انسان به واسطه ورود مکروهی به او از قبیل امراض و آلام و موت اولاد و نقص اموال و فاقه عیال، که آنها فی الحقیقه دعوت است انسان را به جانب خیری که همان تضرّع و ابتهال او باشد، چه در نعمت و صحّت و غنا نهایت اعراض و غفلت را از ما داشت، لهذا ما او را کُرهاً به جانب خود دعوت نمودیم، به سبب وصول مکروهات، که این در واقع خیر او است نه غنا و عافیت که اسباب اعراض و بُعد او است به مقتضای: « عَسَی أَن تَکْرَهُوا شَیْئًا وَ هُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ وَ عَسَی أَن تُحِبُّوا شَیْئًا وَ هُوَ شَرٌّ لَّکُمْ [۱] ». و آن که در آخر آیه شریفه می‌فرماید: « وَ کَانَ الاْءِنْسانُ عَجُولاً »، یعنی انسان از عجله و ضیق حوصله[ای] که دارد صبر بر تدابیر ما در وجود خودش نمی نماید بر تحمّل بلایا و الم که موجب اقبال و قرب او است به ما، با این که به زودی استغاثه می‌نماید از ما رفع آن بلا را، لذا قیل: ور [۲] نمی تانی رضا ده ای عیار که خدا رنجت دهد بی اختیار که بلای دوست تطهیر شما است علم او بالای تدبیر شما است [۳] و مؤیّد مطلب مستفاد از آیه شریفه این آیه مبارکه دیگر است، قال تعالی: « وَ لَوْ یُعَجِّلُ اللَّهُ لِلنَّاسِ الشَّرَّ اسْتِعْجَالَهُم بِالْخَیْرِ لَقُضِیَ إِلَیْهِمْ أَجَلُهُمْ فَنَذَرُ الَّذِینَ لاَ یَرْجُونَ لِقَآءَنَا فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ [۴] »، چه به اعتباری مفاد آیه مبارکه این است که اگر چنانچه عجله بدهد خدا از برای انسان شرّ را که آن نقیض خیر و تمام چیزهائی است که کراهت دارد انسان از او، از قبیل موت و فقر و فاقه و امراض و آلام که در نظر کسانی که مأنوس و مایل به حیات دنیا و مکره از موت و لقای حق اند شرّ می‌آید، و حال آن که در حاقّ واقع خیر آنها است. چنان که خود فرماید که: عجله دادن این طور شرور که جالب آنها است به موت و لقای خدا عجله آنها است به خیر، لقضی الیهم أجلهم. ما حصل او این است که اگر عجله بدهد از برای ناس شرّ را که در نظر آنها موت و مایؤدّی الیه است از امراض و اسقام و آلام، که فی الحقیقه عجله دادن آنها است به جانب خیر، هر آینه می‌گذارند و ادا می‌نمایند به سوی آنها اجل آنها را، « فَنَذَرُ الَّذِینَ لاَ یَرْجُونَ لِقَآءَنَا فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ ». ---------- [۴]: ۶ - مصادر آن قبلاً بیان شد. [۵]: ۷ - مصدر: بیدیک. [۶]: ۸ - الکافی، ج ۳، ص ۳۱۰ ؛ تهذیب الأحکام، ج ۲، ص ۶۷. [۷]: ۱ - سوره مبارکه اسراء، آیه ۱۱. [۱]: ۲ - سوره مبارکه بقره، آیه ۲۱۶. [۲]: ۳ - اصل: گر. [۳]: ۴ - مثنوی معنوی، مولوی، ج ۴، ص ۸۲۰. [۴]: ۵ - سوره مبارکه یونس، آیه ۱۱. منطوق او با مفهوم مقدّم این است که: و لکن آنها که مکره لقاء اللّه اند و استحبّوا الحیاة الدنیا و اطمأنّوا بها لایعجل الیهم الشرّ، أی الموت الذی استعجالهم الی الخیر، بل « فَنَذَرُ الَّذِینَ لاَیَرْجُونَ لِقَاءَنَا »، یعنی: واگذار و طرح می‌نمائیم آنها را که به واسطه رکون به دنیا و شهوات او و عدم یقین به آخرت و نعماء او « لایرجون » ای لایتوقّعون لقاءنا. کأ نّه می‌فرماید: چون که آنها متوقع و راغب نیستند لقای ما را از باب آن که « من کره لقاء اللّه کره اللّه لقاءه » [۱] ما هم عجله نمی دهیم بر آنها شرّ را که موجب انابه آنها است، « و لایقضی الیهم أجلهم، بل نطرحهم بالصحة معرضاً عن المولی، مقبلاً علی الدنیا فی طغیانهم ». یعنی: در تجاوزات و إنهماک شان [۲] در جهالات « یعمهون »، أی یتحیّرون و یتردّدون، أی یجی ء و یذهب فی تحصیل حطام الدنیا، و یحسبون أ نّهم یحسنون صنعاً، به خلاف نظر اولیاء اللّه که موت چون مؤدّی به لقاءاللّه است در کام آنها احلی من العسل است، کما قال مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام: « و اللّه لابن [۳] أبی طالب آنس بالموت من الطفل بثدی أمه » [۴] . لذا ورد فی الحدیث: « لو أنّ الموت یشتری لاشتراه [من أهل الدنیا [الکریم الأبلج واللئیم الملهوج » [۵] یعنی: اگر امکان خریدن او بود هم کریم و جواد او را خریدار بود و هم لئیم ممسک ؛ زیرا که « تحفة المؤمن الموت » [۱] . و أیضاً فی الحدیث: « من أحبّ لقاء اللّه أحب اللّه لقاءه، و من کره لقاء اللّه کره اللّه لقاءه » [۲] . ---------- [۱]: ۱ - مصباح الشریعة، ص ۱۷۱ ؛ فلاح المسائل، ص ۷۴ ؛
بحارالأنوار، ج ۷۸، ص ۲۶۷. [۲]: ۲ - انهماک: پافشاری، لجاجت ورزیدن. [۳]: ۳ - اصل: انّ ابن. [۴]: ۴ - نهج البلاغه، ص ۵۲ ؛ شرح نهج البلاغه، ج ۱، ص ۲۱۳ ؛ بحارالأنوار، ج ۲۸، ص ۲۳۳. [۵]: ۵ - الکافی، ج ۸، ص ۲۲. [۱]: ۶ - الدعوات، ص ۲۳۵ ؛ غررالحکم، ص ۱۶۵ ؛ مجموعة ورام، ج ۱، ص ۲۶۸. [۲]: ۱ - مصباح الشریعة، ص ۱۷۱ ؛ فلاح السائل، ص ۷۴ ؛ بحارالأنوار، ج ۶، ص ۱۳۳. .......: 📚✍ بر صحیفه سجادیه میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء https://eitaa.com/zandahlm1357