#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
تحقیق در ظلّ قوله علیه السلام: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْعَلْهُ أَیْمَنَ یَو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح کلام امیر مؤمنان در مقام
و أیضاً مؤیّد مطلب است کلام امیرالمؤمنین: « کنّا تحت ظلّ غمامة، اضمحلّ فی الجو متلفّقها و مجتمعها » [۵] که تأویل این کلام شریف آن است که بودیم ما، که
« نا » اشاره به ارواح است، یعنی ارواح بودند اوّلاً در تحت ظلّ غمامه که ابدان
طبیعیه باشد که مرکّبند از عناصر اربعه، به غلبه جزء ارضیه که ساتر ارواح اند در دنیا.
« اضمحلّ فی الجوّ » یعنی آن ظل ساتر به مرور ازمنه و دهور بعد از قطع علاقه روح از او به سبب موت مضمحّل و فانی و متلاشی شود.
----------
[۵]: ۶ - الکافی، ج ۱، ص ۲۹۹ ؛ نهج البلاغه، ص ۲۰۷ ؛ بحارالأنوار، ج ۴۲، ص ۲۰۶: - و مجتمعها.
« متلفّقها » یعنی: هیئت منضمّه او از تشکیل جوارح و اعضاء.
و « مجتمعها » یعنی: نیز ترکیب اجتماعیه آنها به هم خورد و متفرّق شده هر یک از عناصر به مرکز خود رجوع نمایند.
« فی الجو » یعنی: در این فضای عالم و حال آن که صورت او در علم خدا و لوح محفوظ مصون است، کما قال تعالی: « قَدْ عَلِمْنَا مَا تَنقُصُ الاْءَرْضُ مِنْهُمْ [۱] »، أی ما أکلها من لجومهم و دمائهم و فنائهم أبداً، « وَ عِندَنَا کِتَابٌ حَفِیظٌ [۲] »، و هو اللوح المحفوظ، الذی فیه صور الأوّلین والآخرین من ابتداء الخلقة إلی یوم القیامة، لذا قیل:
چار مرغند این عناصر بسته پا مرگ و رنجوری و علت پاگشا [۳]
----------
[۱]: ۱ - سوره مبارکه ق، آیه ۴.
[۲]: ۲ - همان.
[۳]: ۳ - مثنوی معنوی، مولوی، د ۳، ص ۷۸۶، « جذب هر عنصری جنس خود را ».
و به اعتباری ظلّ در لسان ائمه هدی علیه السلام اطلاق شده بر عالم مجرّدات ؛ زیرا که چون نمی رسد عقول ناقصه ناس به سوی ادراک حقایق جواهر ملکوتیه لهذا عبّروا عنهم ب-« الظلال »، به واسطه این که شاید منتقل شوند که قصد ایشان از این، آن است که موجودات آن عالم مجرّد از کثافات جسمانیه اند، چنانچه ظلّ مجرّد از کثافت است، این است که علی علیه السلام در حقّ آن موجودات مجرده ملکوتیه
فرموده اند: « صور عاریة عن الموادّ، عالیة [۱] عن القوة والاستعداد » [۲] الی آخره.
----------
[۱]: ۴ - اصل: هو خالیة.
[۲]: ۵ - غررالحکم، ص ۲۳۱ ؛ مناقب آل ابی طالب علیه السلام، ج ۲، ص ۴۹ ؛ بحارالأنوار، ج ۴، ص ۱۶۵.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
بخل و ترس صفدی گوید: بخل و ترس، دو صفت مذموم در مردان و دو صفت پسندیده در زنان هستند، زن نترس از شو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توقف آخر باب
شیخ عزالدین، عادتش چنین بود که هر وقت یکی از شاگردانش بابی از کتاب را تمام میکرد، دستور میداد هرچند یک سطر هم از باب بعدی بخواند، وی میگفت نمی خواهم از کسانی باشی که بر ابواب سفلگان (در خانه انسانهای بیهوده) توقف مینمایند.
کودک و دانش
مسعودی در شرح مقامات مینویسد: وقتی مهدی عباسی وارد بصره شد، ایاس بن معاویه که کودکی بیش نبود و پشت سر وی چهار صد تن از دانشمندان و اصحاب طیالسه بودند، را دید. مهدی به همراهان خود گفت، شیخی نیست بر آنها مقدم شود تا این کودک
مقدم شود؟ سپس مهدی به وی رو کرد و گفت: ای جوان چند سال داری؟ ایاس گفت: خدا عمر امیر را طولانی کند، به اندازه سن اسامةبن زید است، زمانی که رسول خدا او را فرمانده سپاهی کرد که ابوبکر و عمر در آن سپاه بودند. مهدی گفت: مقدم شو، آفرین بر تو.
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
11.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کودکی که تازه زبان باز کرده است تمام قرآن را به قدرت الله میخواند و حافظ کل قران کریم
#معجزه
https://eitaa.com/zandahlm1357