و علت واجب كردن آن در يك نوبت آن است كه خداوند عزّ و جلّ واجبات را در حدّ توان ضعيفترين مردم مقرّر داشته، و از جمله آنها يك حجّ واجب است، اما توانمندان را به اندازه توان شان، تشويق نمود. و علت نهادن بيت الله در ميانه زمين آن كه جايي است كه از زير آن زمين فراخ شد، و هر بادي در دنيا از آن نقطه وزد كه از زير ركن شامي خارج ميشود و نخستين بارگاهي باشد كه در زمين قرار گرفته، زيرا در وسط است و از آن جهت تكليف واجب اهل شرق و غرب يكسان باشد. و مكّه ناميده شد زيرا مردم
در آن گرد هم آيند و در گذشته به كسي كه آهنگ اين ديار مينمود گفته ميشد: قَدُ مَكا (سوت زد). اين فرموده خداي تعالي است كه فرمود: (عبادت شان در كنار كعبه جز سوت و كف زدن نبود) ۲. و علت گشتن دور بيت آن است كه خداوند تبارك و تعالي فرشتگان را فرمود: (در زمين جانشيني قرار ميدهم، گفتند آيا كسي را در آن گذاري كه در آن فساد كرده و خون ريزد) ۳، و آنان چنين جواب دادند و پشيمان به عرش پناه آورده، طلب آمرزش كردند و خداوند عزّ و جلّ دوست داشت چون آن بندگان پرستيده شود پس در آسمان چهارم خانه اي روبروي عرش قرار داد كه "ضراح " خوانده ميشود آنگاه در آسمان دنيا خانه اي قرار داد كه در مقابل ضراح بوده، معمور ناميده ميشود، و سپس اين خانه را در مقابل بيت معمور بنا نهاد، و آدم (ع) را به طواف آن امر فرمود و بدين [ كار ] خداوند عزّ و جلّ توبه او را پذيرفت و اين سنت تا روز رستاخيز در فرزندان او باقي است. علت دست ساييدن بر حجر (الأسود)، چون خداي تبارك و تعالي از فرزندان آدم ميثاق گرفت، حجر الاسود آن ميثاق را بلعيد ; از اين رو مردم را به پاي بندي بدان ميثاق تكليف نمود. همچنين دركنار حجر گفته شود: امانتم را برگرداندم و به عهدخويش وفاكردم
تا به وفاي من گواهي دهي. و سخن سلمان نيز در همين معناست كه بي شك در روز رستاخيز حجر همچون (كوه) ابوقبيس با دو لب آمده و به وفاي هر كه نزد آن آمده است، گواهي ميدهد. و علتي كه بدان مِني، مني ناميده شده آن است كه جبرئيل در آنجا به ابراهيم (ع) گفت: آنچه ميخواهي از پروردگارت تمنّا كن. ابراهيم در دل خود خواست به جاي اسماعيل، قوچي را قرباني كند و خداوند آن را فديه فرزندش قرار دهد، و آنچه خواست به او داده شد. علت روزه علت روزه درك و احساس گرسنگي و تشنگي است تا بنده، خوار، درمانده، مأجور مخلص و مقاوم شود از سويي آن راهنماي سختيهاي آخرت و مايه شكستن شهوتهاست. همچنين ترك آن در دنيا تا مهلت (آخرت) براي آن است كه ميزان آن در نيازمندان و درماندگان در دنيا و آخرت را دريابد. علت تحريم قتل نفس و خداوند كشتن انسان را به دليل تباهي مردم با فرض حلال بودن آن، حرام فرموده، همچنين از آن جهت كه به نيستي و از هم گسيختگي امور ميانجامد. علت تحريم نافرماني از پدر و مادر و خداوند عزّ و جلّ آزردن و نافرماني از پدر و مادر را كه نشانه خارج از تكريم و بزرگداشت شأن فرمانبري از خداوند عزّوجلّ و نكوداشت پدر و مادر، و كفران نعمت و ناسپاسي است، حرام نموده، و از آن جهت
كه به كمي نسل و قطع آن منتهي ميشود، كه در ستم كم سپاسي شأن پدر و مادر است. همچنين لزوم دانستن حقّ ايشان، و فساد حاصل از بريدن پيوند خويشاوندي، و كناره گيري پدر و مادر از فرزند، و فرو هشتن تربيت او كه ترك نيكي به ايشان نموده است. علت تحريم زنا و زنا را حرام كرد زيرا فساد كشتن جانها، از ميان رفتن نسب ها، ترك تربيت فرزندان، تباهي در ارث و ديگر فسادهاي مانند آن را در خود دارد. علت تحريم خوردن مال يتيم و خوردن مال يتيم را به ستم، به دلايلي بسيار و انواع فساد آن حرام نمود. نخستين آن، چون انسان مال يتيم را ستمكارانه بخورد به كشتن او كمك نموده، زيرا يتيم بي نياز نبوده، تاب اداره خود نداشته، موقعيت خود ندانسته و كس ندارد تا به جاي او به كارخاسته و چونان پدر و مادر كفايت او كند، و چون مال او خورده شود گويي او را كشته و به فقر و بيچارگي كشانده اند، به علاوه كه خداي عزّ و جلّ از آن بيم داده و فرجام بد آن را چنين دانسته (و آنان كه فرزنداني ناتوان از خود بر جاي گذارند بر [ آينده ] آنان بيم دارند، بايد [ از ستم بر يتيمان ] بترسند) ....
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
✅ مدرسه کادرسازی #شهید_سلیمانی ، دوره هایی برای تربیت نیروهای تراز انقلاب 💠 دوره #روش_تحلیل_سیاسی 9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
27.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ مدرسه کادرسازی #شهید_سلیمانی ، دوره هایی برای تربیت نیروهای تراز انقلاب
💠 دوره #روش_تحلیل_سیاسی 10
🔰 با یادگیری این مبانی ، سیاست را بهتر تحلیل کنیم
🎤 با تدریس #استاد_احسان_عبادی
🎬 جلسه 🔟 🔴 شروع بحث #مغالطات_سیاسی ، برای اولین بار این مباحث بر اساس توصیه رهبری برگزار می شود، حتما بحثهای #مغالطات را با دقت بیشتری گوش کنید تا در مقابل بسیاری از شبهات، بیمه شوید 🔴
✴️ انتشار فایلها بلا مانع است
🔰 سلسله #پوسترهای_وظایف_منتظران 17
شماره 7⃣1⃣
🔷 برای ظهورش قدمی برداریم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📗کتاب صوتی #قرارگاه_محمود فصل 9⃣ "چمدانی با عطر و بوی حرم"
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Part10_قرارگاه محمود.mp3
8.04M
📗کتاب صوتی
#قرارگاه_محمود
فصل 0⃣1⃣
"تولد محمد هادی، بلوغ دوباره عشق "
5.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹نماهنگ شهيد
ياران چه غريبانه ....
#شهدا
#مدیون_شهدا_هستیم
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
شهادت گرفتن آسمان و زمین قوله علیه السلام: [وَ أُشْهِدُ سَمَاءَکَ وَ أَرْضَکَ] بالجمله، داعی علیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به شهادت گرفتن ملائکه و موجودات دیگر
قوله علیه السلام: وَ مَنْ أَسْکَنْتَهُمَا مِنْ مَلائِکَتِکَ وَ سَائِرِ خَلْقِکَ.
یعنی نیز شاهد میگیریم کسی را که ساکن سماوات و ارض است از ملائکه مقرّبین و سایر اصناف و انواع از مخلوق تو را.
و « الملائکة »: اجسام لطیفة نورانیة کاملة فی العلم، و القادرة [۵] علی الأفعال الشاقّة، شأنها الطاعات، و مسکنها السماوات، و أشرف و اعظم آنها چهار ملک معروفند که حاملین عرش باشند، یعنی: جبرائیل و اسرافیل و میکائیل و عزرائیل. چنان که روز قیامت حاملین عرش هشت ملک میشود، کما قال تعالی: « وَ یَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّکَ فَوْقَهُمْ یَوْمَئِذٍ ثَمَانِیَةٌ [۶] » چه، از همان نفوس کلّیه و جزئیه متعلّقه
به اجرام سماوات که باعث بر تحریک آن اجرام عظیمه میشوند به اعتباری در لسان قرآن و اخبار تعبیر به ملائکه شده، کما قیل:
از ملک نه فلک چه گردان است ملک اندر تنِ فلک، جان است
خنفساء و مگس حمار قبان همه با جان و مهر و مه بی جان
----------
[۵]: ۵ - اصل: القدرة.
[۶]: ۶ - سوره مبارکه حاقه، آیه ۱۷.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357