eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
48.6هزار عکس
35.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب صوتی نمایشی " فرنگیس" خاطرات فرنگیس حیدر پور شیرزن خطه ی گیلان غرب
42.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ماه عسل زوج جوان برازجانی شلمچه محل شهادت عموی «فرشته همعنان‌فرد »۱۹ ساله است. او آمده بود تا از عموی شهیدش اجازه بگیرد و زندگی متأهلی خودش را از اینجا آغاز کند. مراسم عقد این زوج جوان در کنار قبور شهدای گمنام شهرستان دشتستان، برازجان برگزار شده بود و حالا شلمچه نقطه اسمانی از خاک کشورمان محلی برای آغاز زندگی متأهلی فرشته و داوود شد. ‌همعنان‌فرد بیان کرد: شهدا دردانه‌های این عالم‌اند، اولیایی که نزد خداوند آبرودار هستند از آن‌ها در این لحظات سرنوشت ساز زندگی‌ام می‌خواهم همه زوج‌های جوان خوشبخت و عاقبت بخیر بشوند وی به هم سن و سال‌هایش توصیه کرد: زندگی را با تشریفات خارج از قاعده به خود و همسرانشان سخت نکنند چون زیبایی در سادگی است.
فرق نبی و رسول چه، نبی آن انسانی است [که] مخبر عن اللّه [است] به غیر واسطه بشر ؛ والرسول: أیضاً هو المخبر عن اللّه بغیر واسطة بشر، و له شریعة ناسخة لشریعة قبله، و یقال له: أولواالعزم، و هم خمسة أعنی: نوح علیه السلام و ابراهیم علیه السلام و موسی علیه السلام و عیسی علیه السلام و محمّد صلی الله علیه و آله. و فرق دیگر نبی و رسول آن که: « النبی یری الملک فی المنام و یسمع الصوت و لایعاین الملک، و الرسول یری فی المنام و یسمع الصوت و یعاین الملک » [۲] . نبی اکرم منتخب خلق الهی قوله علیه السلام: و خِیَرَتُکَ مِنْ خَلْقِکَ. أی هو المختار المنتخب، کما قال علی بن الحسین علیه السلام: « فأنا الخیرة ابن الخیرتین » [۳]، أراد المنتخب من العرب والعجم ؛ لأنّ أمّه کان من الکسری من أحفاد انوشیروان، عادل الذی افتخر النبی صلی الله علیه و آله وسلم بوجوده و قال: « ولدت فی زمن السلطان العادل [أنوشیروان] » ---------- [۲]: ۱ - ر. ک: بحارالأنوار، ج ۲۶، ص ۷۸ (مصادر آن قبلاً بیان شد). [۳]: ۲ - مجمع البحرین، ج ۱، ص ۷۱۸، بسنجید: الکافی، ج ۱، ص ۴۶۶ ؛ بحارالأنوار، ج ۴۶، ص ۸: « أنا ابن الخیرتین ». .......: 📚✍ بر صحیفه سجادیه میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء https://eitaa.com/zandahlm1357
احیا کننده دین طیبی در کتاب مشکواة به واسطه ابوهریره از رسول خدا صلی الله علیه و آله آورده است که: خداوند برای احیاء دین در هر صد سال کسی را برمی انگیزد تا امور دینی را سامان بخشد. ابوداود نیز این حدیث را نقل کرده است. مؤلف جامع الاصول گفته است: دانشمندان هر کدام حدیث را به شکلی تاویل کرده اند. بهتر آن است که عنوان کلی حدیث لحاظ شود و مصادیق طرح نگردد. چرا که مردم از وجود فقهاء، سلاطین، محدثان، قاریان، واعظان و زاهدان بهره می‌برند. شهریاران امور سیاسی را قاریان و محدثان علوم مربوط به قرآن و حدیث را که اصول شرع هستند، واعظان و زاهدان، پند و اندرز مردم را عهده دارند. بنابراین، در سده اول از خلفا عمر ابن عبدالعزیز، از فقهاء محمد بن علی باقر علیهما السلام و قاسم ابن محمد ابن ابی بکر و سالم بن عبداللّٰه عمر و حسن بصری و محمد ابن سیرین و دیگران، از قاریان عبداللّٰه ابن کثیر، از محدثان شهاب زهری و دیگران که از تابعان و تابع تابعان می‌باشند. در سده دوم از خلفا مأمون، از فقها شافعی و احمد بن حنبل که البته در آن زمان هنوز مشهور نشده بود و لؤلؤی از یاران ابوحنیفه و اشهب از یاران مالک و از امامیه علی بن موسی الرضا علیه السلام و از قاریان یعقوب حضرمی و از محدثان یحیی بن معاذ و از زاهدان کرخی می‌باشند. در سده سوم از خلفا المقتدر بالله، از فقها ابوالعباس بن شریح شافعی و ابوجعفر طحاوی حنفی و ابن جلال حنبلی و ابوجعفر رازی امامی، از متکلمان ابوالحسن اشعری، از قاریان احمد بن موسی بن مجاهد، از محدثان ابوعبد الرحمن نسایی می‌باشند. در سده چهارم از خلفا القادر بالله، از فقها ابوحامد اسفراینی شافعی و ابوبکر خوارزمی حنفی و ابومحمد عبد الوهاب مالکی و ابوعبداللّٰه حسین حنبلی و مرتضی طرطوسی برادر وضاح شاعر و از متکلمان قاضی ابوبکر باقلانی و ابن فوزک و از محدثان حکم بن نسفی و از قاریان ابوالحسن جهامی و از زاهدان ابوبکر دینوری می‌باشند. در سده پنجم از خلفا المستظهر بالله، از فقها ابوحامد غزالی شافعی و قاضی محمد بن مروزی حنفی و ابوالحسن راغوی حنبلی، از محدثان رزین بن عبدری و از قاریان ابوالفداء قلانسی می‌باشند. اینان افراد سرشناس زمانه بوده اند و البته مراد از هر قرن این است که قرن گذشته را گذرانده و در آغاز قرن بعد زنده بوده باشند. [۱] ---------- [۱]: ۱) - مصنف خود دچار همان تأویلات شده که می‌خواست از آن فرار کند. بررسی تحولات تاریخی اینقدر آسان نیست که بتوان به سادگی مجددین هر قرن را شناسایی کرد. پس ناچارم بگویم ایشان تصورات خود را ترسیم کرده است. .......: شیخ بهاء https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴 🌹 و قال عليه‌السلام إِذَا ازْدَحَمَ‌ الْجَوَابُ‌ خَفِيَ‌ الصَّوَابُ‌. امام عليه السلام فرمود: هنگامى كه جواب‌ها زياد (و دَرهم) شود حق مخفى مى‌گردد.
شرح و تفسير از دَر هم شدن جواب‌ها بپرهيزيد امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه به نكتۀ مهمى در مسائل مربوط‍‌ به پرسش‌ها و جواب‌ها اشاره كرده، مى‌فرمايد:«هنگامى كه جواب‌ها زياد (و دَر هم) شوند حق مخفى مى‌گردد»؛ (إِذَا ازْدَحَمَ‌ الْجَوَابُ‌ خَفِيَ‌ الصَّوَابُ‌) . بسيار ديده‌ايم كه سؤالى در مجلسى مطرح مى‌شود و هركس هرچيزى كه به ذهنش آمد به عنوان جواب ذكر مى‌كند و حتى احتمالات ضعيف و پاسخ‌هاى بى‌پايه نيز عنوان مى‌شود، در چنين مجلس و چنان شرايطى روشن است كه حق براى بسيارى مخفى مى‌ماند، زيرا جدا كردن پاسخ حقيقى از آن همه احتمالات گوناگون كار آسانى نيست. اين سخن درسى براى محققان هم هست كه اصرار نداشته باشند مثلاً در تفسير يك آيه يا يك حديث يا پاسخ يك شبهه، احتمالات زياد و جواب‌هاى متعددى ذكر كنند. چه بهتر كه فشرده‌تر و سنجيده‌تر سخن گويند. به خصوص اين‌كه بسيار ديده‌ايم هنگامى كه جواب‌هاى يك مسئله متعدد مى‌شود و يكى از آن‌ها آسيب‌پذير است، مخالفان، همان يكى را مورد نقد قرار داده و بعد مى‌گويند: مشت، نمونۀ خروار است و پاسخ‌هاى متين را نيز از اين طريق زير سؤال مى‌برند. ابن ابى الحديد در شرح اين گفتار حكيمانه مى‌گويد: اين مانند آن است كه انسانى در بعضى از مسائل نظرى اشكالى ذكر كند آن هم در حضور جماعتى از اهل نظر، سپس آن‌ها در گفتن پاسخ بر يكديگر پيشى گيرند و هركدام بخواهند بر ديگرى غلبه كنند و هركس هرچه به نظرش آمد ذكر كند. شك نيست كه در اين صورت حق مخفى مى‌شود و اين سخن در واقع به بحث‌كنندگان دربارۀ مسائل مختلف توصيه مى‌كند كه انصاف را در بحث خود با دوستان رعايت كنند و قصد مراء و قهر و غلبه بر ديگرى نداشته باشند.(كه در چنين شرايطى حق مخفى مى‌گردد). ١ علامۀ مجلسى رحمه الله در شرح اين گفتار مى‌گويد: شايد در اين دستور حكيمانه توصيه‌اى به سؤال كنندگان نيز باشد كه يك مسئله را از افراد زيادى پرسش نكنند، زيرا جواب‌هاى متعدد سبب مى‌شود آن‌ها در تشخيص حق، گرفتار شك و ترديد شوند. ٢ البته تمام اين تفسيرها قابل جمع است. در واقع ازدحام در جواب، شاخه‌اى از شاخه‌هاى افراطگرى است كه در همه چيز مذموم است. نكته آداب پاسخ‌گفتن امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه به يكى از آداب مهم پاسخ‌گويى اشاره فرموده و در كلمات ديگرى به آداب ديگرى پرداخته است؛ از جمله پاسخ‌گويى سريع را مذموم شمرده مى‌فرمايد: «مَنْ‌ أسْرَعَ‌ فِي الْجَوابِ‌ لَمْ‌ يُدْرِكِ‌ الصَّوابَ‌؛ كسى كه در پاسخ‌گويى شتاب كند به پاسخ صحيح نخواهد رسيد». ٣نيز از حدّت و شدّت برحذر داشته مى‌فرمايد: «دَعِ‌ الْحِدَّةَ‌ وَتَفَكَّرْ فِي الْحُجَّةِ‌ وَتَحَفَّظْ‍‌ مِنَ‌ الْخَطَلِ‌ تَأْمَنُ‌ الزَّلَلَ‌؛ تندى را رها كن و در دليل بينديش و از ياوه گفتن برحذر باش تا از لغزش‌ها در امان باشى». ١ نيز به بعضى از سؤالات بى‌جا اشاره كرده مى‌فرمايد: «رُبَّ‌ كَلامٍ‌ جَوابُهُ‌ السُّكُوتُ‌؛ چه بسا سخنى كه جوابش سكوت است». ٢ همچنين توصيه مى‌كند كه هنگام عاجز ماندن از جواب نبايد سكوت را فراموش كرد، مى‌فرمايد: «إذا غُلبتَ‌ عَلَى الْكَلامِ‌ فَإيّاكَ‌ أنْ‌ تَغْلِبَ‌ عَلَى السُّكُوتِ‌؛ هرگاه در سخن گفتن مغلوب شدى مبادا در سكوت كردن مغلوب گردى». ٣ امام صادق عليه السلام نيز توصيه مى‌كند كه انسان نبايد هر سؤالى را كه از او كردند پاسخ گويد كه اين كار عاقلان نيست، مى‌فرمايد: «إِنَّ‌ مَنْ‌ أَجَابَ‌ فِي كُلِّ‌ مَا يُسْأَلُ‌ عَنْهُ‌ فَهُوَ الْمَجْنُونُ‌» . ٤ آخرين نكته اين‌كه در حكمت ٨٥ از نهج‌البلاغه اين گفتار حكيمانه نيز گذشت: «مَنْ‌ تَرَكَ‌ قَوْلَ‌ لا أدْرى أُصيبَتْ‌ مَقاتِلُهُ‌؛ كسى كه جملۀ نمى‌دانم را ترك كند (گاه) خود را به كشتن داده است».
بیشترین خرابیهای گلهای خونه به خاطر اطلاعات نادرست بعضی از فروشنده ها یا بی اطلاعی از گلها هست که باعث میشه گلهاشون اسیب ببینه یا شاداب نباشن مهمترین عامل اصلی گلهای اپارتمانی نور هست اگه گلها در خونه نور خوبی دریافت نکن ن مثل گلهای گلخانه سرحال و‌شاداب نیستن پس این عامل مهم در گلهاتون رو‌ حتما در نظر بگیرین و خیلی تاثیر داره ❥⃝⃮۪݊‌🌸🍃❥⃝⃮۪݊‌🌸🍃 ❥⃝⃮۪݊‌🌸🍃 👇👇👇👇👇 گلهای داخل گلخانه چون رطوبت بالایی داره نگهداریش راحتتره و‌ شادابتر هستن ولی وقتی به خونه منتقل میشه چون شرایط گلخونه رو‌ نداره به مرور باعث ریزش برگها و‌گلها،زردشدن برگها، قهر کردن و..... بوجود میاد برای اینکه این مشکل پیش نیاد چند کار رو باید انجام بدین اولین کاری که باید انجام بدین به جای پرنور منتقل کنین دومین کار ایجاد رطوبت بالا سومین کار کوددهی با جلبک و‌هیومیک اسید در ابیاری اول چهارمین کار ابیاری منظم و در نهایت غبارپاشی برای گلهایی که‌ لازم هست چون همه ی گلها نمیشه غبارپاشی کرد مثل گلهای پرزدار ،چرمی و... ❥⃝⃮۪݊‌🌸🍃❥⃝⃮۪݊‌🌸🍃 ❥⃝⃮۪݊‌🌸🍃
بستن قلمه ها یعنی چی؟🌱 عکس شماره۱ ؛قبل از پینه بستن عکس شماره ۲؛بعد از پینه بستن سوال بیشتر دوستان است که پینه بستن یعنی چی ؟ پینه بستن یعنی محل زخم قلمه ها یا جایی که کاتش کردین خشک بشه مثل عکس شماره ۲ ،این روش باید دور از افتاب و مکان سایه و سرد بذارین تا به مرور محل زخمش خشک بشه یا پینه ببنده اینکار احتمال بیماریهای قارچی در موقعه کاشتن خیلی کمه و برای ریشه زایی زودتر و بهتر جواب میده ❥⃝⃮۪݊‌🌸🍃❥⃝⃮۪݊‌🌸🍃 ❥⃝⃮۪݊‌🌸🍃
درآمدهاي حرام: تحصيل درآمد از راه توليد و يا خريد و فروش موادي كه براي بشر زيان آور و يا بي فايده است. مانند خريد و فروش مواد مخدر و آلات قمار و درآمدهائيكه از طريق كارهاي مضر و بيهوده بدست مي‌آيد، مانند لهو و غنا و هجو مؤمن حرام است. پس هر مقدار پول كه خارج از ضابطه شرعي باشد، مثلاً با فريب كاري و نيرنگ از مالك گرفته شود يا بي اذن و اجازه صاحب مال در آن پول تصرف شود يا به بهانه واهي از برگرداندن باقيماندة پول طفره برود حلال نيست. در اينجا چند نمونه از مصاديق درآمدهاي حرام اشاره ميشود. درآمدهاي حرام شامل موارد زيرند: ۱ كم فروشي: يكي از مظاهر تضييع حق الناس كم فروشي است كه مي‌توان گفت در همه زمانها و در همه اصناف و شغل‌ها بنحوي وجود داشته و دارد. بطوريكه يك سوره از قرآن كريم بنام مطففين آمده است و با كلمه «ويلٌ لِلَمطففين» واي بر كم فروشان شروع شده است. ۱۲ كم كاري: كم كاري ديرتر از وقت تعيين شده سركار آمدن و زودتر از اتمام وقت كار را ترك كردن است، در ساعات كاري، كار شخصي خود را انجام دهند. با همكاران بجاي كار، به صحبت و گفتگوي بيهوده مي‌پردازند. تلفني با دوستان يا خانواده اش صحبت كند، بي كار مي‌نشيند يا قدم مي‌زند در صورتيكه كارهاي زيادي دارد. (اگر كاري نبود رئيس بالاتر مسئول است) ۱۳ غصب و تصرف حرام: يكي از تصرفهاي حرام غصب است كه انسان از روي ظلم بر مال، يا حق كسي مسلط شود كه يكي از گناهان بزرگ است. اگر چيزي كه غصب كرده خراب كند بايد آنرا تبديل به احسن كند، و به صاحبش برگرداند. تصرف در مال مشترك بدون رضايت شريك، غصب و حرام است و نماز در آن باطل است. ۱۴ قمار: هر نوع بازي، كه در آن شرط كنند شخص برنده از كسي كه بازي را باخته پولي يا چيز ديگري بگيرد قمار و حرام است بجز مسابقات اسب سواري، تيراندازي، شنا. ۱۵ احتكار: احتكار به معناي نگهداري طعام يا اجناس ضروري مردم براي گران فروشي است و محتكر، كسي را مي‌گويند كه ارزاق عمومي و لوازم ضروري مردم را براي رسيدن به پول بيشتر، انبار نموده و از عرضه كردن بموقع آن خودداري مي‌كند. خلاصه المکاسب📚 نويسنده: عباسعلي حقيقي زاده✍ https://eitaa.com/zandahlm1357
نوشتار تربیتی"خانواده و زوجین" ⚛️ دور دوم / قسمت ۴۲ 📝 محور بحث: 💠 قسمت بیست و پنجم 🔻 جلب عاطفی: انسان موجودی قابل انعطاف است و یکی از ابزار هوشمندی، انعطاف است. زندگی نیازمند به هوشمندی است، چرا که انسان های هوشمند موفق ترند. فرد هوشمند تحلیل درستی از موقعیت ها دارد و می تواند برای آن تصمیم های درست و بجا بگیرند. ⚜ زندگی به خودی خود زیبا نمی شود بلکه بایستی یک فرآیندی را طی کرد و یک عملیاتی اجرا شود. 🔸 اگر می خواهید بدانید در زندگی موفق عمل کرده اید یا خیر؟! ببینید آیا در روند زندگی رشدی حاصل شده است یا خیر! برای رشد عاطفی نسبت به همسر و خانواده باید فرآیند و راه های جلب عاطفی را اجرا کرد. راه های جلب عاطفی: 1⃣ محبت کردن محبت بدون شرط یعنی محدود به زمان، تعامل و مکان نباشد. مثلا محبت کردن ما مستمر باشد یا نگوییم که او به من دوبار محبت کرده، من دوبار به او محبت می کنم و یا اینکه محبت کردن را محدود به خانه کنیم. 2⃣ عدم انجام رفتار های نامطلوب 3⃣ توجه به علایق طرف مقابل (البته علایق باید مشروع باشد.) 4⃣ استفاده از کلمات و جملات مورد علاقه همسر؛ گاهی کلمات و جملات مورد استفاده ی ما عاطفی است و گاهی محاوره ای، یعنی می شود هم با جملات عاطفی محبت کردن و هم با جملات محاوره ای مانند صدا کردن همسر با الفاظ زیبا. 5⃣ احترام به طرف مقابل 6⃣ گذشت نسبت به خطاهای طرف مقابل چون تاثیرات آن در کلام و رفتار و منش شما دیده می‌شود و دوست داشتنی می شود. 7⃣ دوست داشتن افرادی که طرف مقابل ما دوست دارد. 8⃣ توجه به نوع علاقه او به محبت شدن. یعنی شکل محبت را براساس علایق او تنظیم کنیم. 9⃣ خودمان و شخصیتمان را کوچک نکنیم. 🔟 خدا دوستی، محبت اهل بیت (علیه السلام)، اهل معنویت بودن و... . 🔺نکات جلب عاطفی: ➖ استمرار انسان ها هر چه بر سنشان افزوده می شود تغییرات در آن ها سخت تر می شود. ➖ استفاده از شیوه های صحیح 🔮 ما همراه باشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ✖️نوجوان من، ناسازگاره، اصلاً حرف گوش نمیده! ✖️همسر من لجبازه، همش ساز خودشو میزنه! 💥 ممکنه ایراد کار، خود شما باشی!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ مشکل من با همسرم این است که هر وقت تنشی بین ما پیش میاد من یاد اختلافات سال های ابتدای زندگیمون میفتم و... 😔 ⭕️ قسمت ششم 🔹 جلسه پرسش و پاسخ مهارت های ارتباطی زوجین (قم، مسجد و حسینیه بقیة الله عج) 🔺محسن پوراحمد خمینی، روان‌شناس 🌼 ...
30.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا خراب می‌کنی کارتو؟🤔🤔 🟢خداوند میفرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ چرا اعمال خوبتان را با منت و اذیت کردن خراب میکنید 🔴ای کاش خودمان را جای طرف مقابل می‌گذاشتیم تا می‌فهمیدیم منت و اذیت دیگران چقدر حال مان را خراب میکند...
سؤالات صعصعه از علیّ (ع) در علة افضل بودن از انبیاء و جواب آن در روز بیستم ماه مبارک رمضان سال چهلم هجرت که آثار مرگ بر آن حضرت ظاهر شد در اثر ضربت شمشیر زهر آب داده ای که اشقی الاولین و الآخرین- (نظر بخبری که رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم داده بودند) عبد الرحمن بن ملجم مرادی بر فرق سر مبارکش وارد آورده بود فرمود بفرزندش امام حسن علیه السّلام شیعیانی که بر در خانه اجتماع نموده اند اجازه دهید بیایند مرا ببینند وقتی آمدند اطراف بستر را گرفتند و آهسته بحال آن حضرت گریه می‌نمودند حضرت با کمال ضعف فرمودند سلونی قبل ان تفقدونی و لکن خفّفوا مسائلکم [۳] اصحاب هر یک سؤالی می‌نمودند و جوابهائی می‌شنیدند. از جمله سؤال کنندگان صعصعة بن صوحان بود که از رجال بزرگ شیعه و از خطباء معروف کوفه و از روات بزرگی است که علاوه بر علمای شیعه کبار از علمای خودتان حتی صاحبان صحاح روایتهای او را از علی علیه السّلام و ابن عباس نقل نموده اند. و در نقل و ترجمۀ حالات او علمای بزرگ خودتان از قبیل ابن عبد البر در استیعاب و ابن سعد در طبقات و ابن قتیبه در معارف و دیگران مشروحاتی نوشته و او را توثیق نموده اند که مردی عالم و فاضل و صادق و متدیّن و از اصحاب خاص علی علیه السّلام بوده صعصعه عرض کرد اخبرنی انت افضل‌ام آدم مرا خبر دهید شما افضل هستید یا آدم حضرت فرمودند تزکیة المرء لنفسه قبیح-قبیح است که مرد خود را تعریف و تزکیه بنماید و لکن از باب و امّا بنعمة ربک فحدث [۱] می‌گویم انا افضل من آدم من از آدم افضل هستم عرض کرد و لم ذلک یا امیر المؤمنین بچه دلیل افضل از آدم هستی حضرت بیاناتی فرمود که خلاصه اش اینست که برای آدم همه قسم وسایل رحمت و راحت و نعمت در بهشت فراهم بود فقط از یک شجره گندم منع گردید و او منتهی نشد و از آن شجره منهیّه خورد و از بهشت و جوار رحمت حق خارج شد. ولی خداوند مرا از خوردن گندم منع ننمود من بمیل و اراده خود چون دنیا را قابل توجه نمی دانستم از گندم نخوردم. کنایه از آنکه کرامت و فضیلت شخص در نزد خدا بزهد و ورع و تقوی است هر کس اعراض او از دنیا و متاع دنیا بیشتر است قطعا قرب و منزلت او در نزد خدا بیشتر و منتهای زهد اینست که از حلال غیر منهی اجتناب نماید. عرض کرد انت أفضل أم نوح قال انا افضل من نوح شما افضل هستید یا نوح فرمود من افضل هستم از نوح عرض کرد لم ذلک چرا شما افضل هستید از نوح فرمود نوح قوم خود را دعوت کرد بسوی خدا اطاعت نکردند بعلاوه اذیت و آزار بسیار بآن بزرگوار نمودند تا درباره آنها نفرین کرد ربّ لا تذر علی الارض من الکافرین دیّارا [۲] . اما من بعد از خاتم الانبیاء صلّی اللّه علیه و آله و سلّم با آن همه صدمات و اذیتهای بسیار فراوانی که از این امت دیدم ابدا درباره آنها نفرین نکردم و کاملا صبر نمودم (چنانچه در ضمن خطبه معروف بشقشقیه فرمود صبرت و فی العین قذی و فی الحلق شجی [۳] کنایه از آنکه اقرب خلق بسوی حق کسیست که صبرش بر بلا بیشتر باشد. عرض کرد انت افضل‌ام ابراهیم قال انا افضل من ابراهیم شما افضل هستید یا ابراهیم فرمود من افضل از ابراهیم هستم عرض کرد لم ذلک چرا شما افضل از ابراهیم هستید فرمود ابراهیم عرض کرد رب ارنی کیف تحی الموتی قال أ و لم تؤمن قال بلی و لکن لیطمئنّ قلبی [۱] ولی ایمان من بجائی رسیده که گفتم لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا [۲] کنایه از آنکه علو درجۀ شخص بمقام یقین او می‌باشد که واجد مقام حق الیقین شود. عرض کرد انت أفضل أم موسی قال انا افضل من موسی-شما افضل هستید یا موسی فرمود من افضل هستم عرض کرد بچه دلیل شما افضل از موسی هستید فرمود وقتی خداوند او را مأمور کرد بدعوت فرعون که بمصر برود عرض کرد رب انّی قتلت منهم نفسا فاخاف ان یقتلون و اخی هارون هو افصح منّی لسانا فارسله معی ردا یصدّقنی انّی اخاف ان یکذّبون [۳] اما من وقتی رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم از جانب خدا مأمورم کرد که بروم در مکّه معظّمه بالای بام کعبه آیات اول سورۀ برائت را بر کفار قریش قرائت نمایم با آنکه کمتر کسی بود که برادر یا پدر یا عم یا خال یا یکی از اقارب و خویشانش بدست من کشته نشده باشند مع ذلک ابدا خوف نکردم اطاعت امر نموده تنها رفتم مأموریت خود را انجام دادم آیات سورۀ برائت را بر آنها خواندم و مراجعت نمودم. کنایه از آنکه فضیلت شخص با تو کل بخداست هر کس توکّلش بیشتر است فضیلت او بیشتر است موسی اتکاء و اعتماد ببرادرش نمود ولی امیر المؤمنین علیه السّلام توکّل کامل بخدا و اعتماد بکرم و لطف عمیم ذات ذو الجلال حق نمود. قال انت افضل‌ام عیسی قال انا افضل من عیسی قال لم ذلک عرض کرد شما افضل هستید یا عیسی فرمود من افضل از عیسی هستم عرض کرد برای چه شما افضل هستید فرمود پس از آنکه مریم بواسطه دمیدن جبرئیل در گریبان او بقدرت خدا حامله شد همین که موقع وضع حمل رسید وحی شد بمریم که اخرجی عن البیت فان هذه بیت العبادة لا بیت
الولادة از خانه بیت المقدس بیرون شو زیرا که این خانه محل عبادت است نه زایشگاه و محل ولادت و زائیدن فلذا از بیت المقدس بیرون رفت در میان صحرا پای نخله خشکیده عیسی بدنیا آمد. اما من-وقتی مادرم فاطمه بنت اسد را درد زائیدن گرفت در حالتی که وسط مسجد الحرام بود بمستجار کعبه متمسک گردیده و عرض کرد الهی بحق این خانه و بحق آن کسی که این خانه را بنا کرده این درد زائیدن را بر من آسان گردان همان ساعت دیوار خانه شکافته شد مادرم فاطمه را با ندای غیبی دعوت بداخل خانه نمودند که یا فاطمه ادخلی البیت فاطمه مادرم وارد شد و من در همان خانه کعبه بدنیا آمدم کنایه از آنکه در مرتبه اول شرف مرد بحسب و نسب و طاهریت مولد است هر که روح و نفس و جسد او پاکیزه است او افضل است. (از این امر پروردگار بفاطمه در دخول کعبه معظّمه و نهی از مریم از وضع حمل در بیت المقدس با توجه بشرافت مکه معظّمه بر بیت المقدس شرافت فاطمه بر مریم و شرافت علی علیه السّلام بر عیسی علی نبیّنا و آله و علیه السّلام معلوم می‌شود). ---------- [۳]: ۳) سؤال کنید از من هرچه می‌خواهید قبل از آنکه مرا نیابید و لکن سؤالهای خود را سبک و مختصر کنید. [۱]: ۱) نعمت‌های خدا دادۀ بخود را نقل کن. [۲]: ۲) پروردگارا مگذار بروی زمین از کافرین دیاری را. [۳]: ۳) صبر نمودم در حالتی که در چشم من خاشاک و در گلوی من استخوان بود. [۱]: ۱) آیه ۲۶۲ سوره ۲ (بقره) پروردگارا بمن بنما که چگونه مردگان را زنده خواهی کرد خداوند فرمود آیا باور نداری عرض کرد آری باور دارم لکن (می خواهم بمشاهده آن) دلم آرام گیرد. [۲]: ۲) اگر پرده‌ها بالا رود و کشف حجب گردد یقین من زیاد نخواهد شد. [۳]: ۳) آیه ۳۳ سوره ۲۸ (قصص) موسی عرض کرد ای خدا من از آنها (فرعونیان) یک نفر را کشته‌ام و می‌ترسم (که بخونخواهی و کینه دیرینه) مرا بقتل رسانند (با این حال اگر از رسالت ناگزیرم) برادرم هارون که ناطقه اش از من فصیح تر است با من یار و شریک در کار رسالت فرما تا مرا تصدیق کند می‌ترسم آنها تکذیب رسالتم کنند. پیشاور.... https://eitaa.com/zandahlm1357