#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام عباداتتون قبول الله
ببخشید یه سوال داشتم آیاکانتوررژلب یاخط چشم برای وضووغسل مشکلی دارد؟؟؟؟
پاسخ👇
سلام علیکم
طاعات و عبادات شما و همه اهل ایمان مقبول درگاه احدیت
اگر زیر پوست باشد، مانعی برای وضو و غسل نیست.
اما اگر روی پوست باشد، مانع محسوب می شود.
#احکام
#احکام_وضو
#احکام_غسل
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام ببخشید مزاحمتون شدم من ی سوالی میخاستم ازتون بپرسم
من کار آتلیه می کنم ت مجازی یعنی فتوشاپ میکنم بعد تم های دخترونه و خانوادگی وکودکانه میزارم ک انتخاب میکنن و میزنم ب نظرتون گناه محسوب میش ؟؟
بزارم کنار یا فقط برا بچه هارو بزنم چ کنم ؟
پاسخ👇
سلام علیکم
سؤال شما جنبه های مختلفی دارد:
اگر تم هایی که استفاده می کنید، از سایت ها برمی دارید، لازم است از رضایت صاحبان آن اطمینان داشته باشید.
اما استفاده این تم ها در صورتی که ترویج فساد و بی حجابی و بی بند و باری و فحشا نباشد، منعی ندارد.
عکس های خانوادگی که کار می کنید نیز باید مراقبت محرم و نامحرم را داشته باشید.
#احکام
#احکام_شغلی
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
باسلام وقبولی طاعات
کسی روزه بگیره ونماز نخونه
حکمش چیه؟ رهبری
تشکر
پاسخ👇
سلام علیکم
از تظر شرعی قبولی نماز و روزه دو مقوله جدای از هم هستند.
اگر روزه دار شرایط روزه را رعایت کند، روزه وی صحیح است هرچند نماز نخواند.
#احکام
#احکام_روزه
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام
فردی که دست راستش ضرب دیده ونمیتواند با دست راست صورتش را بشوید ومسح سرش را بکشد میتواند با دست چپ صورت و مسح سرش رو انجام دهد.
مقلد رهبر هستم ممنون.
پاسخ👇
سلام علیکم
در فرض سؤال اشکالی ندارد.
#احکام
#احکام_وضو
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام
برا رفتن مسافرت باید از تابلوی حد ترخص ۸ فرسخ را حساب کرد یا از خود شهر منظور از تابلوی حد ترخص چیه رهبر
پاسخ👇
سلام علیکم
محاسبه مسافت شرعی از پایان شهر شروع می شود.
حد ترخص به مکانی گفته می شود که از آنجا نماز مسافری که قصد ۸ فرسخ سفر را دارد، شکسته می شود.
#احکام
#احکام_مسافر
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام،
اگر بعد از اذان ظهر که روزه ایم حرکت کنیم و به جایی ک میخایم برسیم باید حتما قبل از اذان مغرب به آنجا برسیم؟
و اگر بخوایم صبح حرکت کنیم باید بعد از نماز صبح حرکت کنیم و قبل اذان ظهر به آنجا برسیم؟
۳ کسی که قصد مسافت شرعی رو داشته باشد اگه بعد از اذان ظهر حرکت کنه و ب محل برسه درسته،؟ یا باید فقط قبل اذان ظهر برسه؟
سوال دوم بازی پاستور حرام است؟
آیت الله مکارم
پاسخ👇
سلام علیکم
1- بعد از اذان ظهر از وطن حرکت کردن سبب می شود روزه آن روز صحیح باشد و لزومی ندارد حتما قبل از مغرب به مکانی که قصد دارید برسید.
اگر در سفر هستید و قبل از اذان ظهر به وطن برسید و تا آن لحظه مبطلی را انجام نداده باشید، نیت روزه کرده و روزه آن روز صحیح است.
2- در صورتیکه از صورت آلت قمار خارج شده باشد بازی با آن بدون برد و باخت مالی اشکالی ندارد. تشخیص عرف با عقلاء متدین است.
#احکام
#احکام_مسافر
#احکام_بازی
#مطابق_بافتوای_آیت_الله_مکارم_شیرازی
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام طاعات وعباداتتون قبول سئوالی داشتم هنگامی که صلوات در جلسه قران می فرستیم صلوات قرانی الهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم اگر روی محمد اولی ودومی وقف کنیم درسته اشکال نداره
الهم صل علی محمد وقف کنیم بعدوال محمد بعد وقف بعد میگیم وعجل فرجهم
پشت سر هم بگیم دستجمع درسته
یا باید ادغام کنیم به هم وصل کنیم
پاسخ👇
سلام علیکم
طاعات و عبادات شما و همه اهل ایمان مقبول درگاه احدیت
وقف اشکالی ندارد.
#احکام
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
عرض سلام و قبولی طاعات
فیلم و سریال های خانگی که از ویدئو کلوپ ها میخریم،چه حکمی دارند؟
یا اگر فیلم ها را از ماهواره دیده شود؟
آیتالله سیستانی
پاسخ👇
سلام علیکم
طاعات و عبادات شما و همه مؤمنین مقبول درگاه الهی
۱. اگر مجوز فروش دارند، اشکالی ندارد.
۲. استفاده از ماهواره اگر بیم کشیده شدن خود یا بعضی از خانواده خود به حرام باشد (مانند نگاه کردن به فیلم های لخت یا نیمه لخت) جایز نیست.
#احکام
#ماهواره
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه امر به معروف و نهی از منکر
.......:
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#فرهنگ_سازی ⚡️قابل توجه مسئولین، مدیران شهری و اماکن گردشگری ‼️ 👌کار درست باغ ارم شیراز در برابر ب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۳ : امر به معروف ، فضولی در کار دیگران محسوب نمیشه؟!😒
🔴 شبهات امر به معروف
👉 بفرست برای بقیه
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۴ : امر به معروف با آزادی تعارض داره؟!
👉 بفرست برای بقیه
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
باب چهارم مسؤول پرداخت ديه ماده ۳۰۴ در قتل عمد و شبه عمد مسوول پرداخت ديه خود قاتل است ماده ۳۰۵ در
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باب پنجم موجبات ضمان
ماده ۳۱۶ جنايت اعم از آنكه به مباشرت انجام شود يا به تسبيب يا به اجتماع مباشر و سبب موجب ضمان خواهد بود.
ماده ۳۱۷
مباشرت آنست كه جنايت مستقيما توسط خود جاني واقع شده باشد.
ماده ۳۱۸ تسبيب در جنايت آنست كه انسان سبب تلف شدن يا جنايت عليه ديگري را فراهم كند و خود مستقيما مرتكب جنايت نشود به طوري كه اگر نبود جنايت حاصل نمي شد مانند آنكه چاهي بكند و كسي در آن بيفتد و آسيب ببيند.
ماده ۳۱۹ هرگاه طبيبي گرچه حاذق و متخصص باشد در معالجههايي كه شخصا انجام ميدهد يا دستور آن را صادر ميكند، هر چند با اذن مريض يا ولي او باشد، باعث تلف جان يا نقص عضو يا خسارت مالي شود ضامن است
ماده ۳۲۰ هرگاه ختنه كننده در اثر بريدن بيش از مقدار لازم موجب جنايت يا خسارت شود ضامن است گرچه ماهر بوده باشد.
ماده ۳۲۱ هرگاه بيطار و دامپزشك گرچه متخصص باشد، در معالجه حيواني هر چند با اذن صاحب او باشد موجب خسارت شود ضامن است
ماده ۳۲۲ هرگاه طبيب يا بيطار و مانند آن قبل از شروع به درمان از مريض يا ولي او يا از صاحب حيوان برائت حاصل نمايد، عهده دار خسارت پديد آمده نخواهد بود.
ماده ۳۲۳ هرگاه كسي در حال خواب بر اثر حركت و غلطيدن موجب تلف يا نقص عضو ديگري شود جنايت او به منزله خطاي محض بوده و عاقله او عهده دار خواهد بود.
ماده ۳۲۴ هرگاه كسي چيزي را همراه خود يا با وسيله نقليه و مانند آن حمل كند و به شخص ديگري برخورد نموده موجب جنايت گردد، در صورت عمد يا شبه عمد ضامن ميباشد و در صورت خطاي محض، عاقله او عهده دار ميباشد.
ماده ۳۲۵
هرگاه كسي به روي شخصي سلاح بكشد يا سگي را به سوي او برانگيزد يا هر كار ديگري كه موجب هراس او گردد انجام دهد، مانند فرياد كشيدن يا انفجار صوتي كه باعث وحشت ميشود، و بر اثر اين ارعاب آن شخص بميرد اگر اين عمل نوعا كشنده باشديا با قصد قتل انجام شود گرچه نوعا كشنده نباشد، قتل عمد محسوب شده و موجب قصاص است و اگر اين عمل نه نوعا كشنده و نه باقصد قتل انجام بگيرد قتل شبه عمد محسوب شده و ديه آن بر عهده قاتل است
ماده ۳۲۶ هرگاه كسي ديگري را بترساند و موجب فرار او گردد و آن شخص در حال فرار خود را از جاي بلندي پرت كند يا به درون چاهي بيفتد و بميرد، در صورتي كه آن ترساندن موجب زوال اراده و اختيار و مانع تصميم او گردد ترساننده ضامن است
ماده ۳۲۷ هرگاه كسي خود را از جاي بلندي پرت كند و بر روي شخصي بيفتد و سبب جنايت گردد، در صورتي كه قصد انجام جنايت را داشته باشد قتل عمد بوده و قصاص دارد و در صورتي كه قصد قتل نداشته ولي قصد پرت شدن را داشته باشد و معمولا با آن قتل انجام نمي شود، قتل شبه عمد بوده ديه در مال او خواهد بود و همچنين است اگر با وجود قصد پرت شدن بي اختيار پرت شود. ولي اگردر اثر لغزش يا علل قهري ديگر و بي اختيار به جايي پرت شود و موجب جنايت گردد خودش ضامن است نه عاقله اش
ماده ۳۲۸ هرگاه كسي به ديگري صدمه وارد كند و يا
كسي را پرت كند و او بميرد يا مجروح گردد، در صورتي كه نه قصد جنايت داشته باشد و نه كاري را كه قصد نموده است نوعا سبب جنايت باشد، شبه عمد محسوب و عهده دار ديه آن خواهد بود.
ماده ۳۲۹ هرگاه كسي ديگري را بر روي شخص ثالث پرت كند و آن شخص ثالث بميرد يا مجروح گردد، در صورتي كه نه قصد جنايت داشته باشد و نه كاري را كه قصد كرده است نوعا سبب جنايت باشد، شبه عمد محسوب و عهده دار ديه ميباشد.
ماده ۳۳۰ هرگاه كسي در ملك خود يا در مكان و راهي كه توقف در آن مجاز است توقف كرده يا وسيله نقليه خود را متوقف كرده باشد و ديگري به او برخورد نمايد و مصدوم گردد آن شخص متوقف عهده دار هيچ گونه خسارتي نخواهد بود.
ماده ۳۳۱ هر كس در محلهايي كه توقف در آنجا جايز نيست متوقف شده يا شيي و يا وسيله اي را در اين قبيل محلها مستقر سازد وكسي اشتباها و بدون قصد، با شخص و يا شيي يا وسيله مزبور برخورد كند و بميرد، شخص متوقف يا كسي كه شيي يا وسيله مزبور رادر محل مستقر ساخته عهده دار پرداخت ديه خواهد بود، و نيز اگر توقف شخص مزبور با استقرار شيي و وسيله مورد نظر موجب لغزش راهگذر و آسيب كسي شود، مسوول پرداخت ديه صدمه يا آسيب وارده است مگر آنكه عابر با وسعت راه و محل عمدا قصد برخورد داشته باشد كه در اين صورت نه فقط خسارتي به او تعلق نمي گيرد بلكه عهده دار خسارت وارده نيز ميباشد.
.......:
#قوانین کیفری....
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
دوری نمودن کبار صحابه از بیعت ابی بکر ابن حجر عسقلانی و بلاذری در تاریخ و محمّد خاوند شاه در روضة ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در حدیث ثقلین و سفینه
از همه اینها گذشته بنی هاشم و عترت و أهل بیت پیغمبر هم که اجماع ایشان حتما حجة بوده است باعتبار حدیث مسلّم بین الفریقین که در لیالی ماضیه با اسناد معتبره عرض نمودم که رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی ان تمسکتم بهما فقد نجوتم (و فی نسخة) لن تضلوا بعدها أبدا [۱] حاضر در سقیفه نبوده و موافقت با خلافت أبی بکر ننمودند (یعنی آنها را خبر نکردند که بآنجا حاضر شوند تا حقیقت اجماع حاصل شود؟! ).
و نیز در حدیث مشهور دیگر که معروف بحدیث سفینه است و در لیالی ماضیه با اسناد آن ذکر نمودیم که رسول أکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرموده: مثل اهل بیتی کمثل سفینة نوح من توسل
بهم نجی و من تخلف عنهم هلک [۱] میرساند که همان قسمی که در طوفان و بلایای وارده نجات امت نوح بتوسل سفینه بوده امّت من هم در حوادث و گرفتاریها بایستی متوسّل و متمسّک بأهل بیت من گردند تا نجات پیدا کنند هر کس از آنها تخلف و روی گردان شود هلاک خواهد شد.
و نیز ابن حجر در ص ۹۰ صواعق ذیل آیه چهارم از ابن سعد دو حدیث نقل میکند در لزوم توجه بأهل بیت رسالت و عترت طاهره یکی آنکه پیغمبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود أنا و أهل بیتی شجرة فی الجنة و أغصانها فی الدنیا فمن شاء أن یتخذ الی ربه سبیلا فلیتمسک بها [۲] .
حدیث دوم آنکه فرمود فی کل خلف من امتی عدول من اهل بیتی ینفون عن هذا الدّین تحریف الضالین و انتحال المبطلین و تأویل الجاهلین ألا و انّ أئمتکم وفد کم الی الله عز و جل فانظروا من توفدون [۳] .
خلاصۀ این قبیل احادیث که در کتب معتبرۀ خودتان بسیار رسیده اینست که میرساند بامّت اگر از اهل بیت من دوری نمودید دشمنان بر شما غالب و گمراهتان مینمایند بدعتها و رأی و قیاسها بمیان میآید باز نجات شما بوسیله اهل بیت من خواهد بود آنها را از خود دور و خودتان از آنها دور نگردید که هلاک خواهید شد.
بالاخره تمام آن اشخاصی که حضورشان در اجماع و بیعت و تعیین خلیفه مؤثر بوده جزء متخلّفین در بیعت بودند پس این چگونه اجماعی بوده که صحابۀ کبار و عقلاء قوم و عترت و أهل بیت رسالت حاضر در مدینه در آن شرکت نداشتند؟!.
جای تردید نیست که اجماعی واقع نشد بلکه اکثریت هم وقوع پیدا ننمود چنانچه ابن عبد البر قرطبی که از بزرگان علمای خودتان است در استیعاب و ابن حجر در اصابه و دیگران گویند سعد بن عباده انصاری که مدعی مقام خلافت بود بابی بکر و عمر ابدا بیعت نکرد و آنها هم متعرّض او نشدند چون صاحب قبیله بود از ترس آن که مبادا تولید فساد شود لذا سعد بشام رفت بروایت روضة الصفا بتحریک یکی از عظما و بزرگان (که عند العقلاء معلومست چه کس بوده که حکمش نافذ بوده) شبانه تیری بر او زدند و کشته شد و نسبتش را باجنّه دادند (ولی بروایت مورّخین-زننده تیر خالد بن ولید بود که بعد از کشتن مالک بن نویره و تصرف عیال او در اوّل خلافت ابی بکر-مغضوب غضب خلیفۀ ثانی عمر بود تا در دورۀ خلافت او خواست خود را نزد خلیفه پاک کند چنانکه کرد؟ لذا شبانه با تیر او را زد معروف شد اجنّه او را کشتند).
شما را بخدا آقایان عادت و تعصّب را کنار بگذارید و قدری فکر کنید این چگونه اجماعی بوده که علی بن أبی طالب علیه السّلام و عباس عمّ اکرم رسول اللّه و ابن عباس و تمام بنی هاشم-عترت و اهل بیت پیغمبر-و بنی امیّه و أنصار در او داخل نبودند.
حافظ- چون احتمال فساد میرفت و بتمام امت هم دسترسی نداشتند ناچار با عجله و شتاب بهمان عدّۀ حاضر در سقیفه اکتفا نموده بیعت نمودند بعدها امّت تسلیم شدند.
داعی- بر رجال و بزرگان صحابه و عقلای قوم خارج از مدینه دست نداشتند شما را بخدا انصاف دهید اگر دسیسه ای در کار نبوده چرا حاضرین مدینه را خبر نکردند در مجلس شور حاضر گردند آیا نظر و رأی عباس (شیخ القبیله) عمّ اکرم رسول اللّه و علی بن أبی طالب داماد آن حضرت و بنی هاشم و کبار صحابۀ حاضر در مدینه لازم نبود فقط رأی و نظر عمر و أبو عبیدۀ جرّاح کفایت از حال عموم مینمود فاعتبروا یا اولی الابصار!!!
پس دلیل اجماع شما عموما و خصوصا که عقلاء و کبار از صحابه از مهاجر و
أنصار در او شرکت نکردند بلکه مخالفت هم کردند بکلی عاطل و باطل و از درجه اعتبار عند العقلاء ساقط است.
چون اجماع عرض کردم آن را گویند که أحدی از آن تخلف ننماید و در این اجماع ساختگی شما باقرار علماء و مورخین خودتان عموما و بتصدیق خودتان جماعت عقلاء و علماء عموما شرکت در رأی دادن ننمودند.
----------
[۱]: ۱) من دو چیز بزرگ را در میان شما میگذارم که اگر باین دو چنگ زده و متمسک شدید هرگز گمراه نگردید و قطعا نجات مییابید و این دو یکی قرآن کتاب آسمانی و دیگری عترت و اهل بیت هستند (مراجعه شود به ص ۲۱۹ و ۲۲۴ همین کتاب).
[۱]: ۱) مثل اهل بیت من مثل کشتی نوح است کسی که توسل بآنها جست نجات مییابد و کسی که تخلف و دوری از آنها بنماید هلاک خواهد شد. (مراجعه شود به ص ۲۲۶ همین کتاب).
[۲]: ۲) من و اهل بیت من درختی هستیم در بهشت که شاخهای آن در دنیا است پس کسی که خواهد راهی بسوی خدا پیدا کند باید تمسک بجوید بآنها.
[۳]: ۳) در هر دوره برای امت من عدولی هستند از اهل بیت من که زایل و دور میکنند از این دین تحریف گمراهان و انتحال مبطلین (یعنی ادعای مدعیان باطل) و تأویل جاهلین را بدانید بدرستی که امامان شما پیشوایان شما هستند که واردکننده هستند شما را بسوی خدای تعالی پس نظر کنید چه کس را پیشوا نمائید.
چنانچه امام فخر رازی در نهایت الاصول صریحا گوید در خلافت أبی بکر و عمر ابدا اجماع واقع نشد تا بعد از کشته شدن سعد بن عباده آنگاه اجماع منعقد شد.
نمی دانم چگونه شما چنین اجماع معدومی را دلیل بر حقّانیّت گرفتید پس جواب دلیل اولتان با همین مختصر بیان باقتضای وقت مجلس داده شده.
#شبهای پیشاور....
https://eitaa.com/zandahlm1357