ایات مهدوی 21.mp3
2.23M
💠 سلسله مباحث #آیات_مهدوی 21
❇️جلسه 21
🎤 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین #استاد_محمدرضا_نصوری ( معاونت مرکزتخصصی مهدویت کشور و معاونت فرهنگ ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) کشور)
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📗کتاب صوتی #من_ادواردو_نیستم قسمت 2⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
من ادواردو نیستم 3.mp3
17.84M
📗کتاب صوتی
#من_ادواردو_نیستم
قسمت 3⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 سرِ ستون دست امام زمانه
🔻 روایتی از عبور غواصها از اروند
🎙 حاج حسین یکتا
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
علت نزول انسان از عالم علوی به سفلی و در نزول انسان از مقام علوّ به مرتبه اسفل السافلین و استیلای ش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ابلیس و واهمه در انسان
و تمام در اطاعت و انقیاد و آدم عمل فی « ما خلق لأجله » خود را به انجام رساندند إلاّ ابلیس واهمه، که لایطیع و لاینقاد للانسان، بل « أَبَی وَاسْتَکْبَرَ [۱] » و « قَالَ خَلَقْتَنِی مِنْ نَارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِینٍ [۲] »، یعنی: چون شیطان واهمه نظرش قاصر از معرفت حقیقت انسان و واقف و ناظر به همان هیکل ترابی او است، و ادراک نکرده مقام روحانیت آدم را که روحش از روح اللّه و خلیفه خدا است در عالم ارض، لذا قال: « أَ نَا خَیْرٌ مِّنْهُ [۳] » ؛ و به خلاف ملائکه قوّی تمرّد امر خدا را در سجده به آدم نموده و نیز از انقیاد و اطاعت امر انسان خارج شده چنان که مشهور است که انسان به چشم و گوش امر نماید، ببین و بشنوید بدون تمرّد دید و شنید.
ولی مثلاً در جسد میّت آنچه عاقله به واهمه ثابت مینماید که او چون سایر جمادات ابداً مبدأ اثر نیست، نباید از او وحشت نمود، ابداً قبول این امر را نکرده و از او هراسان است، چنان که آنچه حق تعالی خطاب میفرماید که: سوای خدا از عباد او بذاته لایضرّ و لا ینفع اند، نباید پیش غیر تذلّل نموده او را مؤثّر دانست ؛ زیرا که آنها فی حاقّ الواقع کأ نّهم خشب مسنّده اند [۴]، باز هم آن شیطان واهمه به همان عقیده فاسده خود، آنها را معبود خود دانسته، از آنها طلب جلب منافع و دفع مضرّات نماید، کما ورد فی الحدیث: « کلّ ما میزّتموه بأوهامکم فی أدق معانیه فهو مخلوق، مصنوع مثلکم، مردود إلیکم ». [۵]
----------
[۱]: ۱ - سوره مبارکه بقره، آیه ۳۴.
[۲]: ۲ - سوره مبارکه اعراف، آیه ۱۲.
[۳]: ۳ - همان.
[۴]: ۴ - اشاره به آیه ۴ سوره مبارکه منافقون میباشد.
[۵]: ۵ - بحارالأنوار، ج ۶۶، ص ۲۹۲: - فهو.
باری، پس برای عمارت عالم به توسّط آدم خداوند آن شیطان را مستولی بر او
نمود که اگر شیطان نبود و انسان عصیان نکرده بود، و تمام افراد ناس در اطاعت و انقیاد خدا و طلب معرفت و ایمان باللّه و کتبه و رسله و الیوم الآخر بودند، باقی بود عالم و آدم بر همان طبقه واحده از انبیاء و اولیاء و نظام عالم مختلّ و مُهمل مانده بود، به واسطه عدم نفوس عاصیه قاسیه غلاظ، المباشرة لأعمال الشاقّة الدنیاویة، کما ورد: « لولا الحمقاء لخربت الدنیا ». [۱]
پس از این حیث نهی آدم تکلیفاً و شاء کلّه تکویناً، و لو شاء اللّه عدم أکل آدم من الشجرة لما غلبتْ ارادةُ آدم علی مشیة اللّه، به مقتضای: « ماشاءاللّه کان و ما لم یشأ لم یکن »، و أمر ابلیس و لم یشأ، و لو شاء اللّه إطاعة الشیطان لما غلبتْ مشیةُ الشیطان علی إرادة الرحمن، لذا قیل:
اگر بینی بد و نیکی، مزن دم که هم ابلیس میباید، هم آدم
از آن روید گل و خار اندر این باغ که هم طاووس در کار است و هم زاغ
و من هذا قیل فی جواب من قال: « سبحان من تنزّه عن الفحشآء »، « سبحان من لایجری فی ملکه إلاّ ما یشاء ». [۲]
----------
[۱]: ۱ - ر. ک: تفسیر کنزالدقائق، ج ۱، ص ۳۴۳. در غررالحکم ۱۴۳ آمده است: لو عقل أهل الدنیا لخربت الدنیا.
[۲]: ۲ - بنگرید: اسرارالحکم، ص ۱۸۶: جمله اول، گفتار قاضی عبدالجبار معتزلی است کهî Äابواسحاق اسفراینی دنبال آن جمله دوم را گفته است.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
طرب در کتاب ادب الکتاب آمده است: طرب حالتی است که به خاطر شدت سرور و یا نهایت جزع به انسان میرسد،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عربده
مثل معروف دیگری است که میگویند: فلانی در مستی عربده میکشد، عربده (معربد) از عربد مشتق شده که نام ماری است که در خود باد بوجود میآورد و آزاری ندارد.
فضیل عیاض، پند
غزالی در کتاب مستظهری میگوید: شبی هارون الرشید همراه عباس به دیدار فضیل بن عیاض رسید، در خانه این آیه را از او میشنید که أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئٰاتِ أَنْ نَجْعَلَهُمْ کَالَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّٰالِحٰاتِ سَوٰاءً مَحْیٰاهُمْ وَ مَمٰاتُهُمْ سٰاءَ مٰا یَحْکُمُونَ [۱] . هارون گفت: اگر قرار بود از فضیل چیزی عاید ما شود همین آیه کافی بود. عباس صدا بلند کرد و به او فهماند هارون بر در خانه او ایستاده است. فضیل پاسخ داد: امیر در خانه من چکار میکند. فضیل در را باز کرد و چراغ را خاموش نمود، هارون دست به این سو و آن سو زد تا دستش به فضیل رسید. فضیل گفت: چه دست نرمی است اگر بتواند در قیامت از عذاب نجات یابد. سپس گفت: ای امیر! خود را برای پاسخ قیامت آماده کن، زیرا تو با هر زن و مرد مسلمان وارد
قیامت میشوی. هارون به شدت گریه کرد. عباس به فضیل گفت: بس است، امیر را از گریه کشتی. فضیل گفت: ای هامان! تو و یارانت او را کشته اید. هارون گفت: عباس تو را هامان ننامید مگر اینکه مرا فرعون خواند.
----------
[۱]: ۱) - یعنی آیا کسانی که مرتکب گناه شده اند، تصور کرده اند، ما آنان را چون مؤمنان در مرگ وزندگی قرار میدهیم، خیر، بد داوری میکنند. جاثیه، ۲۱.
هارون گفت: این هزار دینار، مهریه مادر من است از من بپذیر. فضیل گفت: نمی پذیرم، بده به کسی که از او گرفته ای، رشید از نزد او برخاست.
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
۴۹- نماز جماعت و... پرتوی از اسرار نماز » نماز جماعت و... آئین اسلام، از بعد اجتماعی مهّمی برخوردا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا