اصوات یا موسیقی
این پرسش بچگانه به نظر میرسد که آیا طبیعت به لحاظ زیبایی شناختی قادر به تولید اصوات خوش و دلنشین است؟ به عنوان مثال موزارت بخشی از یک کنسرت پیانوی خود را از آوای سارش الهام گرفت و به عقیده متخصصان موسیقی، «آوای آن پرنده پیش از تصنیف شدن توسط موزارت نیز یک موسیقی بوده است».
رون هوی، پروفسور زیست شناسی اعصاب و رفتار در دانشگاه کورنل، بر این عقیده است که در ابتدا باید تعریف دقیقی از موسیقی ارائه شود و پس از آن این واژه برای توصیف اصوات خاص مورد استفاده قرارگیرد. به اعتقاد وی، تمام تعاریف موجود از موسیقی به نگرش انسان به این موضوع بازمی گردد و عنوان
موزیکال یا غیر موزیکال با یک بینش انسان مدار اصوات را مورد توصیف قرار میدهد. پروفسور هوی تصریح میکند: «موزیک یک مفهوم به شدت انسانی است و انسانها زیبایی را تنها در اصوات خاصی مییابند و به آن لقب موسیقی میدهند». به اعتقاد هوی، علاقه انسانها از سبک مورد توجه هیپیهای دهه ۱۹۶۰ به گوش سپردن آوای نهنگها تغییر یافته است، چرا که این اصوات باشکوه هستند.
اما آیا جانوران اصوات خوش و دلنشین خود را هدفمندانه میآفرینند؟ پروفسور آتما میگوید درست همان طور که اجداد ما برای ساخت آلات موسیقی خود زحمت کشیده اند، جانوران نیز با جدیت روی ابداعات موزیکال خود کار میکنند. وی متذکر میشود: « (نهنگهای گوژپشت) بخش عظیمی از انرژی و
وقت خود را صرف ساخت موسیقی میکنند». بنا به اظهار هوی، برخی دانشمندان هنوز هم اصوات معروف به موزیکال را در جانوران تنها در خدمت یک عملکرد زیست شناختی به شمار میآورند. هوی خود معتقد است:
«به دلیل آن که تواناییهایی شناختی جانوران هنوز به طور کامل مورد شناسایی قرار نگرفته، تنها میتوانیم ابداعات آنها را از میان فیلتری به نام گوش و احساس انسانی درک کنیم».
........:
📚موسیقی از دیدگاه قرآن و حدیث
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
کارتون📺 زیبا #دختری_به_نام_نل👧 قسمت ۲۶ #نل @zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا