سرنوشت مشيّت و ارادة خداوند
(يونس بن عبدالرّحمان، از شاگردان حضرت رضا عليه السّلام بود، در آن عصر، بحث دربارة « قضا و قدر و سرنوشت »، بازار داغي پيدا كرده بود، يونس ميخواست بيان صحيح قضا و قدر را از زبان امام رضا عليه السّلام بشنود، به محضر آن حضرت آمد و دربارة آن، سخن به ميان آورد و توضيح خواست)
امام رضا عليه السّلام به او چنين فرمود: « اي يونس! عقيدة « قَدَريّه » را نپذير، زيرا عقيدة آنها نه با گفتار دوزخيان، و نه با گفتار شيطان، تطبيق ميكند و نه...
يونس: سوگند به خدا، من گفتار آنها (قَدَريّه) را قبول ندارم، بلكه عقيدهام اين است كه: « چيزي پديد نيايد مگر آن چه را خدا بخواهد و اراده و مقدّر و حكم نمايد »
امام رضا: اي يونس! اين گونه نيست... (بلكه خواست خدا اين است كه انسان نيز در كارهايش مختار باشد) آيا ميداني « مشيّت » (! [pagebreak] ( صفحه ۱۳۴۰)
خواست خدا) يعني چه؟
يونس: « نه »
امام رضا: خواست خدا، ياد نخستين (لوح محفوظ) است، آيا ميداني « اراده » چيست؟
يونس: « نه ».
امام رضا: اراده، تصميم بر آن چه ميخواهد، ميباشد، آيا ميداني « قَدَر » يعني چه؟
يونس: « نه ».
امام رضا: « قَدَر »، همان اندازه گيري و مرزبندي است، مانند مدّت عمر زندگي، هنگام مرگ، سپس فرمود: منظور از حكم (قضاء) محكم ساختن و عينّيت بخشيدن است.
يونس (كه از بيانات روشن امام رضا عليه السّلام قانع و خشنود و شيفتة آن حضرت شده بود) اجازه طلبيد كه سر مقدّس امام را ببوسد، و در اين حال عرض كرد:
« فَتَحْتَ ليِ شَيْئاً كُنْتُ عَنْهُ فِي غَفْلَةٍ »: « گره مطالب مشكل را بروي من گشودي كه من از آن ناآگاه بودم »
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
❇️ تدریس کتاب #حجاب ❇️ ( جلسه 14 کتاب حجاب) 🎤 با توضیحات استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت و پژ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد عبادیطرح مطالعاتی شهید مطهری 41.MP3
زمان:
حجم:
3.33M
❇️ تدریس کتاب #حجاب
❇️ ( جلسه 15 کتاب حجاب)
🎤 با توضیحات استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ
👌 کتب شهید مطهری، راهی عالی برای قوی شدن
7.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#امام_زمان عج
🔻 آقا چرا می خواین مردم رو به زور ببرید بهشت؟
بذارید خودشون تصمیم بگیرن❗️
⬅️ پاسخ...
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎧 کتاب صوتی : #دلفین_های_اروند3⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دلفین های اروند ۴.mp3
زمان:
حجم:
29.57M
🎧 کتاب صوتی : #دلفین_های_اروند4⃣
3.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷 آهنگ زیبا و آرامبخش یه پلاک
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فکر و نظر والتفکّر: التأمّل، و هو ترتّب أمور معلومة فی الذهن لیتوصّل بها الی المطلوب علماً و ظنّاً.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تکمیل ایمان و یقین در دنیا
و چون تکمیل و تحصیل ایمان و یقین که علّت غائی ایجاد نوع انسان است موقوف به دنیا است از دیدن این آثار و آیات بدیعه، و در عبور از دنیا که مزرعه آخرت است، و آخرت « یوم حصاد » اوست، نیل ایمان و معرفتی که مُثمر ثمر است ممکن نیست. لهذا فرماید: « وَ أَنْ عَسَی أَن یَکُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُمْ فَبِأَیِّ حَدِیثٍ بَعْدَهُ یُؤْمِنُونَ [۲] »، اگرچه بعضی از مفسّرین « حدیث » را قرآن گرفته اند، و ضمیر « بعده » را راجع به قرآن نموده اند، یعنی به کدام کلام و اخبار بعد از قرآن ایمان میآورند، و حال آن که کلام آسمانی در قرآن ختم است.
ولی چون در ما تقدّم آیه شریفه ابداً ذکر « قرآن » نیست که مرجع ضمیر
----------
[۲]: ۲ - همان، آیه ۱۸۵.
« بعده » واقع شود، ممکن است که از حدیث مراد امر جدید حادث که همان انتهاء و انقضاء اجل مسمّی، و ضمیر « بعده » راجع به وقوع موت باشد، یعنی پس از انقضای اجل و مدت عمر دنیویه که موضوع برای اکتساب ایمان و تحصیل معرفت است به کدام امر بعد از وقوع او ایمان پیدا خواهید کرد، با آن که تهیه ایمان به واسطه وجود شرایط او مقیّد و مخصوص به دنیا است، و در آخرت ابداً مفید نیست.
و بعضی از مفسّرین چون نیشابوری [۱] و غیره مرجع ضمیر « بعده » را « نظر » که در مقدّم آیه است دانسته اند، یعنی به چه امر دیگر بعد از نظر و فکر که در دنیا برای آنها حاصل میشود دیگر ایمان میآورند ؛ چه ایمان حقیقت ایقان است، و
یقین از نتایج علم است، و علم پیدا نمی شود مگر از طریقه نظر و فکر و استدلالات قواعد منطقیه برهانیه.
از اینجا است که متفکّرین در امر سماوات و ارض ممدوح حقّ اند به اولواالالباب، یعنی ذو العقول قال تعالی: « إِنَّ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الاْءَرْضِ وَ اخْتِلاَفِ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ لاَآیَاتٍ لاُِّولِی الاْءَ لْبَابِ [۲] »، و جای دیگر: « لاَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ [۳] »، کما قیل:
تفکّر کن در خلق سماوات که تا ممدوح حقّ گردی در آیات [۴]
----------
[۱]: ۳ - غرائب القرآن و رغائب الفرقان، ج ۳، ص ۳۵۷.
[۲]: ۱ - سوره مبارکه آل عمران، آیه ۱۹۰.
[۳]: ۲ - سوره مبارکه رعد، آیه ۳.
[۴]: ۳ - گلشن راز، شبستری، « قاعده تفکّر در آفاق ».
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357