فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸فرازی فوق العاده زیبااز مرحوم استاد کامل یوسف
►┅═۞﴾📖﴿۞═┅◄
هر روز با امام رضا
@zandahlm1357
@HashtominEmam
آرشیو
مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
سؤالات مأمون در مورد عصمت انبياء علي بن محمد بن جهم روايت ميکند: يک روز مأمون از حضرت رضا عليه ال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سرنوشت مشيّت و ارادة خداوند
(يونس بن عبدالرّحمان، از شاگردان حضرت رضا عليه السّلام بود، در آن عصر، بحث دربارة « قضا و قدر و سرنوشت »، بازار داغي پيدا كرده بود، يونس ميخواست بيان صحيح قضا و قدر را از زبان امام رضا عليه السّلام بشنود، به محضر آن حضرت آمد و دربارة آن، سخن به ميان آورد و توضيح خواست)
امام رضا عليه السّلام به او چنين فرمود: « اي يونس! عقيدة « قَدَريّه » را نپذير، زيرا عقيدة آنها نه با گفتار دوزخيان، و نه با گفتار شيطان، تطبيق ميكند و نه...
يونس: سوگند به خدا، من گفتار آنها (قَدَريّه) را قبول ندارم، بلكه عقيدهام اين است كه: « چيزي پديد نيايد مگر آن چه را خدا بخواهد و اراده و مقدّر و حكم نمايد »
امام رضا: اي يونس! اين گونه نيست... (بلكه خواست خدا اين است كه انسان نيز در كارهايش مختار باشد) آيا ميداني « مشيّت » (! [pagebreak] ( صفحه ۱۳۴۰)
خواست خدا) يعني چه؟
يونس: « نه »
امام رضا: خواست خدا، ياد نخستين (لوح محفوظ) است، آيا ميداني « اراده » چيست؟
يونس: « نه ».
امام رضا: اراده، تصميم بر آن چه ميخواهد، ميباشد، آيا ميداني « قَدَر » يعني چه؟
يونس: « نه ».
امام رضا: « قَدَر »، همان اندازه گيري و مرزبندي است، مانند مدّت عمر زندگي، هنگام مرگ، سپس فرمود: منظور از حكم (قضاء) محكم ساختن و عينّيت بخشيدن است.
يونس (كه از بيانات روشن امام رضا عليه السّلام قانع و خشنود و شيفتة آن حضرت شده بود) اجازه طلبيد كه سر مقدّس امام را ببوسد، و در اين حال عرض كرد:
« فَتَحْتَ ليِ شَيْئاً كُنْتُ عَنْهُ فِي غَفْلَةٍ »: « گره مطالب مشكل را بروي من گشودي كه من از آن ناآگاه بودم »
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
❇️ تدریس کتاب #حجاب ❇️ ( جلسه 14 کتاب حجاب) 🎤 با توضیحات استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت و پژ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طرح مطالعاتی شهید مطهری 41.MP3
3.33M
❇️ تدریس کتاب #حجاب
❇️ ( جلسه 15 کتاب حجاب)
🎤 با توضیحات استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ
👌 کتب شهید مطهری، راهی عالی برای قوی شدن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امام_زمان عج
🔻 آقا چرا می خواین مردم رو به زور ببرید بهشت؟
بذارید خودشون تصمیم بگیرن❗️
⬅️ پاسخ...
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎧 کتاب صوتی : #دلفین_های_اروند3⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دلفین های اروند ۴.mp3
29.57M
🎧 کتاب صوتی : #دلفین_های_اروند4⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 آهنگ زیبا و آرامبخش یه پلاک
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فکر و نظر والتفکّر: التأمّل، و هو ترتّب أمور معلومة فی الذهن لیتوصّل بها الی المطلوب علماً و ظنّاً.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تکمیل ایمان و یقین در دنیا
و چون تکمیل و تحصیل ایمان و یقین که علّت غائی ایجاد نوع انسان است موقوف به دنیا است از دیدن این آثار و آیات بدیعه، و در عبور از دنیا که مزرعه آخرت است، و آخرت « یوم حصاد » اوست، نیل ایمان و معرفتی که مُثمر ثمر است ممکن نیست. لهذا فرماید: « وَ أَنْ عَسَی أَن یَکُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُمْ فَبِأَیِّ حَدِیثٍ بَعْدَهُ یُؤْمِنُونَ [۲] »، اگرچه بعضی از مفسّرین « حدیث » را قرآن گرفته اند، و ضمیر « بعده » را راجع به قرآن نموده اند، یعنی به کدام کلام و اخبار بعد از قرآن ایمان میآورند، و حال آن که کلام آسمانی در قرآن ختم است.
ولی چون در ما تقدّم آیه شریفه ابداً ذکر « قرآن » نیست که مرجع ضمیر
----------
[۲]: ۲ - همان، آیه ۱۸۵.
« بعده » واقع شود، ممکن است که از حدیث مراد امر جدید حادث که همان انتهاء و انقضاء اجل مسمّی، و ضمیر « بعده » راجع به وقوع موت باشد، یعنی پس از انقضای اجل و مدت عمر دنیویه که موضوع برای اکتساب ایمان و تحصیل معرفت است به کدام امر بعد از وقوع او ایمان پیدا خواهید کرد، با آن که تهیه ایمان به واسطه وجود شرایط او مقیّد و مخصوص به دنیا است، و در آخرت ابداً مفید نیست.
و بعضی از مفسّرین چون نیشابوری [۱] و غیره مرجع ضمیر « بعده » را « نظر » که در مقدّم آیه است دانسته اند، یعنی به چه امر دیگر بعد از نظر و فکر که در دنیا برای آنها حاصل میشود دیگر ایمان میآورند ؛ چه ایمان حقیقت ایقان است، و
یقین از نتایج علم است، و علم پیدا نمی شود مگر از طریقه نظر و فکر و استدلالات قواعد منطقیه برهانیه.
از اینجا است که متفکّرین در امر سماوات و ارض ممدوح حقّ اند به اولواالالباب، یعنی ذو العقول قال تعالی: « إِنَّ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الاْءَرْضِ وَ اخْتِلاَفِ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ لاَآیَاتٍ لاُِّولِی الاْءَ لْبَابِ [۲] »، و جای دیگر: « لاَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ [۳] »، کما قیل:
تفکّر کن در خلق سماوات که تا ممدوح حقّ گردی در آیات [۴]
----------
[۱]: ۳ - غرائب القرآن و رغائب الفرقان، ج ۳، ص ۳۵۷.
[۲]: ۱ - سوره مبارکه آل عمران، آیه ۱۹۰.
[۳]: ۲ - سوره مبارکه رعد، آیه ۳.
[۴]: ۳ - گلشن راز، شبستری، « قاعده تفکّر در آفاق ».
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فلسفه این واژه یونانی است و معنای آن دوست داری حکمت است. و فیلسوف از فیلاسوف مشتق است یعنی کسی که د
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیاله و می
صاحب بن عباد میگوید:
رق الزجاج و رقت الخمر
و تشاکلا فتشابه الامر
فکانما خمر و لا قدح
و کانما قدح و لا خمر
شیخ عراقی این دو بیت را چنین ترچمه کرده است:
از صفای میو لطافت جام
درهم آمیخت رنگ جام مدام
همه جام است و نیست گویی می
یا مدام اوست نیست گویی جام
پناه حیوان
فخر رازی مشغول تدریس بود. کبوتری که از باز فرار کرده بود، خود را به دامن فخر انداخت. ابن عنین فوراً این دو شعر را سرود که: کبوتری که آثار مرگ از بالهایش آشکار بود، نزد سلیمان زمان آمد، چه کسی به ورقا گفته محل شما حرم امن است و تو پناه گاه خائفین هستی.
جائت سلیمان الزمان حمامه
والموت یلمع من جناحی خاطف
من نبأ الورقاء ان محلکم
حرم و انت ملجأ للخائف
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ويژگيهاي خانواده گسسته يا پريشان در اين خانوادهها به علت اختلاف بين والدين معمولا قهر و آشتي زياد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ويژگيهاي خانواده سالم
افراد خانواده سرزنده و با محبت هستند!
رفتار و اعمالشان با نوعي اصالت توام است!
افراد خانواده به طور آشكار رنج و ناراحتي و نيز احساس همدري خود
را نسبت به افراد ديگر خانواده بيان ميكنند!
افراد خانواده از ريسك و خطر كردن معقول و سنجيده نمي هراسند ؛ ميدانند كه ممكن است با خطر كردن اشتباهاتي نيز داشته باشند، ولي اشتباهات ميتوانند خود مقدمه اي براي شناخت اشكالات و زمينه اي براي رشد و كسب تجربه بيشتر باشد!
افراد خانواده براي يكديگر ارزش و احترام قايل اند!
يكديگر را دوست دارند و از اين احساس خود شادمان هستند!
روابط افراد خانواده با يكديگر هماهنگ و روان است!
با آهنگي پرمايه و روشن با يكديگر سخن ميگويند!
زماني كه در خانواده سكوت برقرار است سكوتي است آرام بخش و نه سكوتي مبتني بر ترس يا احتياط!
وقتي در خانواده سر و صدا هست، صداي فعاليتي پر معني است و نه غرشي رعد آسا و براي خفه كردن صداي ديگران!
هر يك از اعضاء خانواده ميدانند كه حق آن را خواهند داشت كه حرف خود را به گوش ديگران برسانند و در اين زمينه نيازي به سكوت و تحمل فشار حاصل از آن نمي باشد!
اگر يكي از اعضاي خانواده هنوز فرصتي براي صحبت كردن پيدا نكرده است، به دليل تنگي وقت بوده است و نه كمي محبت، كم توجهي يا بي ملاحظه بودن اعضاي ديگر خانواده!
اعضاي خانواده به راحتي يكديگر را نوازش ميكنند و در آغوش گرفتن فرزندان توسط پدر و مادر امري است عادي و توام با تجربه عشق و محبت خانوادگي!
افراد خانواده صادقانه با هم صحبت
مي كنند!
با علاقه به سخنان هم گوش ميدهند!
با هم رو راست و صادق هستند!
به راحتي علاقه خود را به هم نشان ميدهند!
به راحتي و آزادنه با يكديگر درد دل ميكنند!
اين حق را دارند كه درباره هر موضوعي، مثل ناكامي ها، ترس ها، صدمههايي كه ديده اند، خشم خود، انتقاد از ديگري، خوشيها يا كاميابي ها، با يكديگر سخن بگويند!
افراد خانواده براي كارهاي خود برنامه ريزي ميكنند!
در اجراي برنامه ها، اگر مشكلي پيش آمد، به سادگي خود را با آن تطبيق ميدهند و در نتيجه قادر هستند بدون تجربه احساس ترس يا واهمه، بيشتر مشكلات زندگي خود را حل و فصل كنند!
در اين خانواده، زندگي آدمي و احساسات بشري، بيش از هر عامل ديگري مورد توجه و احترام است!
در خانواده، پدر و مادر خود را مدير و رهبر خانواده ميدانند و نه رئيس يا ارباب خانواده!
مي دانند كه در موقعيتهاي مختلف چگونه به فرزندان خود بياموزند تا به مرحله يك انسان واقعي بودن نزديك شوند!
اعضاي خانواده در مورد اشتباهات خود، در قضاوت، رفتار، بروز هيجانها و... به همان سهولتي با يكديگر سخن ميگويند كه در مورد كردار و گفتار صحيح خود اظهار نظر ميكنند!
رفتار اولياي خانواده با آن چه به فرزندان خود ميگويند يا توصيه مي
كنند، مطابقت كامل دارد و در اين راه از خود صداقت بسيار نشان ميدهند!
پدر و مادر خانواده مانند هر مدير يا رهبر موفق، نسبت به زمان حساس هستند و مترصد آن ميباشند تا از هر فرصت مناسب براي سخن گفتن و تعامل با فرزندان خود، استفاده كنند!
اگر يكي از افراد خانواده مرتكب اشتباهي شد و نادانسته خسارتي ايجاد نمود، پدر و مادر و بزرگترها در كنار او قرار ميگيرند تا از او حمايت كنند ؛ اين رفتار باعث خواهد شد تا فرزند بي دقت، بر احساس ترس يا گناه خود فايق آيد و از فرصت آموزشي كه پدر و مادر براي او فراهم كرده اند، بيشترين بهره را بگيرد!
اولياء خانواده ميدانند كه فرزندانشان عمدا بدي نمي كنند ؛ به همين دليل، اگر متوجه شوند كه فرزند آنان در زمينه اي خرابكاري كرده است ؛ به اين نتيجه ميرسند كه يا سوء تفاهمي در كار بوده است و يا احساس ارزش فردي و احترام به خويشتن، در فرزند آنان كاهش پيدا كرده است و بايد براي اين مشكل راه حلي را پيدا كرد!
اوليا خانواده ميدانند هنگامي فرزند آنان براي يادگيري آمادگي بيشتري خواهد داشت كه خود را با ارزش بداند و احساس كند كه ديگران نيز براي او ارزش قايل هستند!
اولياء خانواده ميدانند كه اگر چه با شرمنده كردن و تنبيه بدني فرزندان ميتوان رفتار آنان را تغيير داد، اما اين آگاهي را نيز
دارند كه آثار اين تنبيهها بر ذهن آنان باقي ميماند و به سادگي و به سرعت قابل ترميم نمي باشد!
پدر و مادر آموزش فرزند خود را با گوش دادن، حس كردن، فهميدن و در نظر گرفتن زمان و دوره خاص رشد او آغاز ميكنند!
پدر و مادر خانواده ميدانند كه در زندگي هر شخص مشكلاتي پيش خواهد آمد و اجتناب از همه مشكلات زندگي امكان ناپذير ميباشد ؛ گوش به زنگ هستند كه براي هر مشكل تازه، راه حلي پيدا كنند و به فرزندان خود نيز ميآموزند تا چگونه در حل مشكلات از خلاقيت و نوآوري بهره گيرند!
اولياي خانواده ميدانند كه تغيير و تحول از ويژگيهاي زندگي است ؛ ميپذيرند كه فرزندانشان به سرعت مراحل مختلف رشد را طي ميكنند ؛ و هيچ گاه نبايد سد راه رشد و تغيير فرزندان خود شوند!
#دانستنیهای خانواده سبز
✍مهدی واعظ موسوی
https://eitaa.com/zandahlm1357