ملک الموت و شناخت او
و دیگر از مقدّمات لازمه مربوطه به فهمیدن حدیث شریف آن که باید دانست که مراد به « ملک الموت » در حدیث که میفرماید: « و اذا مات المؤمن وثّقه ملک الموت » [۱] ملِک به کسر لام مقصود است، که اشاره به ذات مقدّس حق تعالی باشد، نه ملَک به فتح لام، بنابر همان آیه: « اللَّهُ یَتَوَفَّی الاْءَنفُسَ [۲] » که قبض نفوس را از ابدان نسبت به خود دهد، نه به ملَک به فتح لام.
چنان که از کلمات علی علیه السلام است: « اعلم أنّ مالک الموت هو مالک الحیاة، و [أنّ [الخالق هو الممیت، [أنّ] المفنی [۳] و المبدء هو المعید » [۴] که مالک و ملک موت خود و حقّ است بالحقیقه، و نسبت دادن این فعل را به ملَک به فتح لام مجاز است و صحّت سلب دارد.
پس بعد از اینها تأویل حدیث شریف مذکور آن که: « اذا مات المؤمن » یعنی
زمان موت مؤمن که کون او است در حیات مجازی دنیا - که عین موت است - نسبت به حیات آخرت وقوف و بقای او به واسطه این است که « وثّقه » أی شدّد و ربط اللّه تعالی الذی هو مالک الموت و الحیاة روح بعلاقة البدن بالحکمة و التدبیر الی انقضاء أجل مسمّی، محبوسة فی سجن الدنیا، بنابر آن که « الدنیا سجن المؤمن [۱] » ؛ و ابقاؤه فی البدن بسبب الحیاة.
« و لو لا ذلک »، یعنی: اگر نبود این وثوق و ارتباط از جانب حق تعالی، « لم یستقرّ » أی لایستقرّ أبداً ساعة فی الدنیا، لاشتیاق روحه بالملأ و لقاء اللّه، به واسطه درجه کمال یقین و معرفت مؤمن به آن عالم فوق و جنة المأوی.
----------
[۱]: ۱ - نیز بنگرید: مجمع البحرین، ج ۴، ص ۴۶۶.
[۲]: ۲ - سوره مبارکه زمر، آیه ۴۲.
[۳]: ۳ - اصل: - المفنی.
[۴]: ۴ - نهج البلاغه، ص ۳۹۴ ؛ شرح نهج البلاغه، ج ۱۶، ص ۷۴ ؛ تحف العقول، ص ۷۱.
[۱]: ۵ - الکافی، ج ۲، ص ۲۵۰ ؛ مجموعة ورام، ج ۲، ص ۲۰۳ ؛ الخصال، ج ۲، ص ۱۰۸.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
محاسبه گویند عارفی پارچه ای با دقت تمام بافت. موقع فروش، خریدار چند عیب گرفت. فروشنده گریست، خریدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چاپلوسی
اگر چاپلوسی کردید، از سرانجام آن بترسید و صدقه دهید.
حسن ظن
هرکه به تو خوشبین باشد، او را تصدیق کن.
مرگ
مرگ بهترین نگهبان است.
دنیای فانی
بین دو کار که یکی لذتش برود و زشتیش بماند و دیگری سختی آن برود و اجرتش بماند، خیلی فرق است.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
۵۳- نماز قضا پرتوی از اسرار نماز » نماز قضا نماز، از حقوق خدا بر عهده انسان است و انجام درست و به
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۵۵- نماز جمعه
پرتوی از اسرار نماز » نماز جمعه
در مراسم هفتگی اجتماعی مسلمین، «نماز جمعه» جایگاه والایی دارد و نه تنها یک عبادت، بلکه مظهر وحدت مسلمین و شکوه و عظمت اسلام است و آگاهی پیروان قرآن را بالا میبرد و «نماز عبادی، سیاسی» محسوب میگردد.
قرآن کریم، درباره نماز جمعه، میفرماید: «یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَوةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْاْ إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُواْ الْبَیْعَ» (۵۳۱)
ای ایمان آوردگان! وقتی به نماز روز جمعه ندا داده میشود، به سوی یاد خدا بشتابید و داد و ستد را راها کنید.
کیفیّت نماز جمعه
نماز جمعه در عصر غیبت، واجب تخییری است و انسان میتواند نماز جمعه بخواند یا نماز ظهر.
نماز جمعه دو رکعت است و حتماً باید بصورت جماعت خوانده شود. پیش از نماز، دو خطبه واجب است که خطیب، در آنها علاوه بر دعوت به تقوا، مسائل اجتماعی - سیاسی مسلمانان را هم باید مطرح کند.
وقت آن، از آغاز ظهر تا حدود یک ساعت پس از اذان است و از آن دیرتر روا نمی باشد.
حداقل افرادی که با حضور آنان نماز جمعه تشکیل میشود، پنج نفر است. فاصله دو نماز جمعه، نباید کمتر از یک فرسخ باشد.
گوش دادن به خطبههای نماز جمعه واجب است. شرکت نکردن بدون عذر، در نماز جمعه، نشانه نفاق است.
بهتر است که امام جمعه، در رکعت اوّل، پس از حمد، سوره جمعه را بخواند و در رکعت دوم، سوره منافقین را.
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرموده است: خداوند با سوره جمعه، مؤمنان را گرامی داشته است، از این رو، پیامبر صلی الله علیه وآله به عنوان بشارت آنان، جمعه را سنّت کرده و بعنوان توبیخ منافقان، سوره منافقین را لازم ساخته است. (۵۳۲)
چرا که همه، از هر جا، در یک مجمع و مصلاّ گرد میآیند و با رنگها و نژادهای مختلف کنار هم مینشینند. آنچه در نماز جماعت بود، به مراتب بیشتر و قوی تر در نماز جمعه، این تجمّع هفتگی مسلمانان وجود دارد.
۲- تشکّل نیروهای اسلام
این عبادت، به نوعی مسلمانان را بر محور عبادت و نماز، تکشّل و یکپارچگی میبخشد و مایه ارعاب دشمنان اسلام و خنثی شدن توطئههای تفرقه افکنانه و شایعههای آنان است.
۳- رشد فکری - سیاسی مسلمان
به مقتضای مطالب آگاهی بخشی که در خطبههای جمعه بیان میشود، مردم از مسائل سیاسی کشور خود و جهان با خبر میشوند و با آشنایی به وظایف اجتماعی خویش، در صحنه اجتماع حضور بیشتر مییابند.
۴- تقویت روحیه جمعی
این نیز از آثار نماز جمعه است که قطرههای پراکنده افراد انسانی را در یک اقیانوس، گرد میآورد و همه با ارتباط متقابل و شناسایی هم، روحیه اجتماعی پیدا میکنند و انزوا و فردگرایی از بین میرود.
۵ - مرکزیّت بسیج مردم
سنگر نماز جمعه، بهترین جای دعوت مردم به بسیج شدن برای جهاد و دفاع و حلّ مشکلات اجتماعی و یاری رسانی به دیگران است. این قدرت عظیم مردمی که در نماز جمعه متجلّی میشود، همواره مورد توجّه بوده و در صدر اسلام نیز، رسول خدا صلی الله علیه وآله و امیرالمؤمنین علیه السلام از مساجد و پس از خطبه ها، افراد را بسیج کرده و به جبهههای جهاد، میفرستادند.
و بسیاری آثار دیگر... [۱]
----------
[۱]: ۵۳۶) درباره نماز جمعه، جزوه «نماز شکوهمند جمعه... » از انتشارات در راه حق، برای مطالعه مفید است.
#پرتویی از نماز
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357
1 1ویژگی های دوران 6 تا 12 سال 1.mp3
6.67M
#راهکارهای_دعوت به_نمازبرای_فرزندان 6 تا 12سال
#جلسه_اول
ویژگی های دوران 6 تا 12 سال (1)
#استاد_کاظمی
🆔 لینک کانال
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ استدلال منطقی برای #نماز خواندن👆
🎙آقای قرائتی
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 این قسمت:حواس پرتی در نماز
حجه الاسلام #اخوان😍
💐هممیشه موقع نماز یه جایی بایستید که سروصدا و تلوزیون📺 و.... نباشه 😉
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
✍️ پاسخ به شبهات دانش آموزی 9️⃣2️⃣اگر دست خودم بود دین زرتشت را انتخاب میکردم؟ 🔻 اول: همهی ما مد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️ پاسخ به شبهات دانش آموزی
0⃣3⃣ انسان که خودش عقل و شعور دارد و خوب و بد را از هم تشخیص میدهد چه نیازی به دین دارد؟
🔶 اول: اگر عقل انسان برای او کافی است و انسان با عقلش میتواند تمام مشکلات خودش را برطرف کند، پس چرا تا به امروز انسان در خیلی از مسائل و مشکلات مانده است و هنوز نتوانسته برای آن مشکلات راه حل پیدا کند؟ مثلا در بحث پزشکی هنوز نتوانستند داروی خیلی از بیماریها را کشف کنند. بیماریهایی مثل ایدز و برخی سرطانها و غیره و یا با همین امکانات نمیتواند جلوی بلاهای طبیعی مثل سیل و زلزله و آتش فشان و ... را بگیرد.
🔸 همین کرونا! دو سال تمام کل دنیا را مختل کرده و انسان با این همه پیشرفت و عقلش نتوانسته هنوز به طور کامل جلوی آن را بگیرد. حالا چه برسد به مسائل بهشت و جهنمی و روح و روانی و به کمال و سعادت رسیدن که با عقل به تنهایی فهمیده نمیشود و مسلما نیازمند دین است.
🔷 دوم: انسان چون اجتماعی است و باید در اجتماع زندگی کند و برای برقراری نظم و عدالت در جامعه نیازمند قانون هست و انسان با عقل به تنهایی نمیتواند قانونی بگذارد که کامل باشد همان طور که در طول تاریخ قانونهای مختلفی ایجاد شده ولی چون فقط با عقل انسان بوده از بین رفتهاند، بنابراین باید کسی که سازندهی انسان است به او کمک کند تا قانون کامل و درست را تعیین کند.
📝 پاسخ تکمیلی درلینک زیر: 👇
https://btid.org/fa/news/190041
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #دین_عقل
✍️ پاسخ به شبهات دانش آموزی
1⃣3️⃣ چه اشکالی دارد که پدری فرزند خودش را قربانی کند؟ مگر حضرت ابراهیم که فرزندش را برای خدا قربانی نکرد؟
🔶 اول: در هیچ دین الهی که از سوی خدا آمده باشد، سنت قربانی کردن فرزند وجود نداشته است. معمولا ادیان غیر الهی و خرافاتی این سنت را داشته اند که فرزند خود را برای خدا قربانی کنند. اگر خداوند به حضرت ابراهیم دستور داد که فرزند خودش را قربانی کند، میخواست پیامبرش را امتحان کند که تا چه اندازه حاضر است برای خدا فداکاری کند. پس خدا کشتن فرزند را تایید نمیکند.
🔷 دوم: در اسلام اگر پدری فرزند خودش را بکشد، قصاص نمیشود. ولی به خاطر قانون اجتماعی شاید چند وقتی او را زندانی کنند. بنابراین اگر کسی دیندار باشد و اشکال کند که چرا پدری نمیتواند فرزند خودش را برای خدا قربانی کند ولی حضرت ابراهیم این کار را کرد به به او میگویم همان خدایی که به ابراهیم گفته فرزندت را قربانی کن به شما میگوید فرزندت را قربانی نکن. اگر شخص دینداری هم نباشد و فرزندش را قربانی کند، در قانون اسلام قصاص نمیشود. فقط طبق قانون جزایی چند وقتی زندانی میشود به خاطر جنبهی عمومی و اجتماعی کار که هرج و مرج نشود و فردا هر کسی فرزند خود را نکشد.
📝 پاسخ تکمیلی درلینک زیر: 👇
https://btid.org/fa/news/190183
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #قربانی_فرزند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سواد_رسانه
دو واحد سواد رسانه از زبان فعال رسانهایِ لندن نشین: تفاوت خبررسانی بیبیسی در اغتشاشات پاییز گذشتۀ ایران و اعتراضات اخیر فرانسه
🆔 @zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺مقصود از مولی در حدیث غدیر !!!!!
▫️در کلیپ فوق با استناد به آیات قرآن و روایات اهلسنت , ده دلیل اقامه کرده ایم که مقصود از مولی در حدیث غدیر تنها معنای سرپرستی است نه دوستی و پیامبر اسلام علی علیهما السلام را در روز غدیر به عنوان سرپرست و جانشین خود معرفی کردند .
🆔 @zandahlm1357
قابل توجه اونایی که میگن کارای عضویت در شانگهای را روحانی انجام داد، رئیسی فقط امضاش کرد!!
دم خروس رو ببینیم یا قسم حضرت عباس را؟! خوبه یه سری به افاضات تون بزنید؟ مگه این حرفهای شما نیست که تا FATF و تحریم و.... حل نشه ، نه میشه عضو شانگهای شد، نه واکسن وارد کنیم و نه....
🆔 @zandahlm1357
چرا غدیر مهم است ؟.mp3
9.25M
چرا غدیر مهم است و چرا باید آن را مهم و بزرگ بداریم؟
🎙 حجتالاسلام #دکتر_قربانی_مقدم
@zandahlm1357
❌ شبهه
[شایان مصلح بازیکن فوتبال] : آنچه برای خود می پسندیم برای دیگران هم بپسندیم، وقتی در قرآن به مشرکین و منافقین و ... لعن میکنه دیگران نیز این حق را دارند که از ما و عقاید و مقدسات ما بیزار باشند البته ما این اهانتشون (قرآن سوزی) را محکوم می کنیم اما نمی تونیم بگیم چرا اونا این باور را دارند ....
🆔 @zandahlm1357
✅ پاسخ
✍ حجتالاسلام #دکتر_مقدم
متاسفانه این سلبریتی نسبتا محترم خودش هم نمی فهمه چی داره میگه !!! میگه ما اهانتشون را محکوم می کنیم اما نمی تونیم بگیم چرا باور را دارند؟ مگه سوزاندن قرآن فقط باوره؟؟؟ باور در ذهن است و قرآن سوزی یک عمل است. یک رفتار است نه یک باور.
بله تا جایی که یک موضوع مربوط به باور است، نمی توان چندان به آن خرده ای گرفت مگر از طریق بحث و استدلال علمی، اما سوزاندن و اهانت به مقدسات تنها یک باور نیست. به نظر می رسد این موضوع ساده است که هرکسی آن را می فهمد اما خب از آنجایی که امیرمومنان فرموده است جاهل همواره یا در حال افراط است یا تفریط، این فوتبالیست نه چندان مطرح باید در مقابل افراط های گذشته خود، این تفریط را نیز ابراز کند تا فرمایش امیرمومنان تحقق پیدا کند.
اما اینکه میگوید: در قرآن و روایات ما مشرکین و منافقان لعن شده اند، نیز ناشی از کج فهمی وی از مفاهیم دینی و قرآنی است. «لعن» در اصل هیچ نسبتی با اهانت ندارد. قرآن کریم اهانت نمی کند، بلکه آنچه در قرآن هست اولاً مربوط است به آن دسته از مشرکین و منافقینی که فعالیت های تخریبی بر علیه اسلام د اشته اند، ثانیا خبر از یک واقعیت است نه اهانت. یعنی قرآن کریم به وسیله لعن برخی گروه ها این واقعیت که عبارت است از «دوری آنها از رحمت خدا» را تبیین میکند. توضیح اینکه «لعنت خدا» در برابر «رحمت خدا» است. وقتی در قرآن آمده است که لعنت خدا بر فلان گروه است، یعنی آنها از رحمت خدا به دور بوده و مشمول عذاب خدا خواهند شد. این معنای لعن است. نه آنچنان که برخی از عوام (از جمله همین فوتبالیستی که تحت تأثیر تفکرات افراطی شیعهی انگلیسی است) گمان می کنند و آن را با فحش دادن و ناسزاگویی اشتباه می گیرند و در مجالس خود زور در صدا انداخته و رگ های گردنشان را باد می کنند و بر این و آن لعن می فرستند و به اسم دین عقدههای خود را ارضاء میکنند.
پس لعن از سوی خدا بیان عاقبت برخی افراد و گروه ها و تفکرات است، همانگونه که از جانب ما بندگان خدا، یک نوع مرزبندی فکری و رفتاری با دشمنان خدا است، همین و بس. وگرنه قرآن کریم در آیه ۱۰۸ سوره انعام با صراحت از هرگونه اهانتی حتی به بت ها منع می کند. نیز امیرمومنان در جنگ صفین آن دسته از یارانش را که به معاویه ناسزا می گفتند نهی می کردند (کافی ج 2 ص 359)
متاسفانه این بازیکن فوتبال علی رغم اینکه از تفکرات مذهبی برخوردار است، از دردی که دامنگیر سلبریتیها است، یعنی اظهار نظر در آنچه نمی دانند، مستثنی نیست و بر اساس عقاید عوامانه خود چیزی می گوید که از اساس غلط است و باعث گمراهی جوانان دیگر هم می شود.
♦️ هیچ وقت فراموش نکنیم: «آب را از سرچشمه باید خورد» در امور دینی و معنوی به کارشناسان دین مراجعه کنیم و البته در خصوص مسائل فنی فوتبال به فوتبالیست ها و...
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
🆔 @zandahlm1357