🕌در محضر امام روح الله (۱۴۳)
📌 امام خمینی (ره ):
مُحرم ماهی است که #عدالت در مقابل ظلم و حق در مقابل باطل قیام کرده و به اثبات رسانده است که در طول تاریخ، همیشه حق بر باطل پیروز شده است.
📚صحیفه نور، جلد ۴،صفحه ٢٧
#لبیک_یا_خامنه_ای
#جمهوری_اسلامی_حَرم_است
#امام_خمینی
📌 بازنشر کلیه مطالب جهت روشنگری عموم مردم ، با ذکر #صلوات، بدون ذکر منبع هم مجاز است.
@zandahlm1357
هر روز با امام رضا
@zandahlm1357
@HashtominEmam
آرشیو
مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
زينب كذّابه و درندگان در دوران حكومت ماءمون، زنى به نام زينب مدّعى بود كه از ذرّيّه حضرت فاطمه زهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زينت و خضاب
اصولاً رسيدگي به خود و آراستن سر و زندگاني خود و مراقبت در لطافت و ظرافت جسم خود در سنت اسلامي جداً مورد تأكيد است. در شرح امام رضا (ع) نوشته اند كه او موي سر و صورت خود را ميآراست و دستور خاصي براي آرايش صورت خود به سلماني ميداد او سروصورت خود را به رنگ مشكي خضاب ميكرد و طبيعي است كه چنين وضعي عامل افزايش متانت و وقار در آن روزگار به حساب ميآمد.
سازش يا نجات خود و اسلام
همچنين مرحوم شيخ صدوق، طبرسى و ديگر بزرگان آورده اند:
پس از آن كه امام علىّ بن موسى الرّضا عليهما السلام وارد شهر خراسان گرديد، تحت مراقبت شَديد و مستقيم ماءمون عبّاسى و ماءمورانش قرار گرفت و مرتّب شكنجه هاى گوناگون روحى و فكرى بر حضرتش وارد مى گشت.
پس از گذشت چند روزى، ماءمون به حضرت رضا عليه السلام پيشنهاد داد كه مى خواهم از خلافت و رياست كناره گيرى كنم ؛ و آن را تحويل شما دهم.
امام عليه السلام پيشنهاد ماءمون را نپذيرفت و فرمود: از انجام اين كار، به خداوند متعال پناه مى برم.
ماءمون اظهار داشت: حال كه از پذيرفتن خلافت امتناع مى ورزى و قبول نمى كنى، بايد ولايتعهدى مرا قبول نمائى تا پس از من خلافت براى شما باشد.
وليكن امام عليه السلام همچنان امتناع مى ورزيد ؛ چون به خوبى آگاه بود و مى دانست كه اين يك دسيسه و توطئه اى براى متّهم كردن حضرت و جلب افكار عمومى مى باشد ؛
و اين كه ماءمون در اين جريان اهداف شومى را دنبال مى كند.
سرانجام، روزى ماءمون، فضل بن سهل - كه معروف به ذوالرّياستين بود - و همچنين امام رضا عليه السلام را به كاخ خود دعوت كرد و سپس امام عليه السلام را مخاطب قرار داد و گفت: من به اين نتيجه رسيدهام كه بايد خلافت و امور مسلمين را به شما واگذار كنم.
حضرت فرمود: به خدا پناه مى برم، من طاقت آن را ندارم.
ماءمون گفت: پس به ناچار، بايد ولايتعهدى مرا قبول كنى.
امام عليه السلام به ماءمون فرمود: از من چشم پوشى نما ؛ و مرا از چنين امرى معاف كن.
در اين لحظه، ماءمون با حالت غضب و تهديد به حضرت گفت: عمر بن خطّاب، شش نفر را شوراى خلافت قرار داد كه يك نفر از آنها جدّت، علىّ بن ابى طالب، اميرمؤ منان بود ؛ و عُمَر وصيّت كرد و گفت: هركس مخالفت كند، بايد گردنش زده شود.
و تو نيز اينك مجبور هستى و بايد آن را بپذيرى و چاره اى جز پذيرفتن آن ندارى.
و در اين هنگام، حضرت به ناچار اظهار داشت: حال كه چنين است، ولايتعهدى را مى پذيرم، مشروط بر آن كه در هيچ كارى از امر حكومت دخالت ننمايم.
و ماءمون نيز آن را پذيرفت. (۲۶)
همچنين آورده اند:
پس از آن كه امام رضا عليه السلام وارد شهر
خراسان گرديد و بر ماءمون عبّاسى وارد شد ؛ و به ناچار ولايتعهدى را پذيرفت، مورد اعتراض و انتقاد بعضى افراد قرار گرفت.
لذا حضرت در جواب فرمود: آيا پيامبر خدا صلوات اللّه عليه افضل است، يا وصىّ و جانشين او؟
گفته شد: پيامبر خدا، افضل است.
فرمود: آيا مسلمان افضل است، يا مشرك به خداوند متعال؟
گفته شد: مسلمان بر مشرك برترى دارد و افضل مى باشد.
آن گاه، افزود: بنابر اين عزيز و پادشاه مصر مشرك بود و حضرت يوسف عليه السلام پيامبر خدا بود ؛ وليكن ماءمون مسلمان است و من وصىّ و جانشين پيامبر خدا هستم، يوسف از پادشاه مصر تقاضا نمود تا وزير و امانتدار او باشد ؛ ولى من در ولايتعهدى ماءمون مجبور و ناگزير گشتم
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️کار تحسین برانگیز شبکه پویا و رسانه ملی👏
📺پس از سالها استفاده از تلاوت های تکراری در اوقات اذانگاهی، شبکه نهال مجموعه ی جذاب و دلنشین از همخوانی قاریان نوجوان گروه تواشیح تسنيم تولید کرده و هرشب قبل از اذان مغرب و همچنین ساعت 14 بعد از ظهر این تلاوت های زیبا را پخش می کند.
⚠️واقعا جای خالی چنین کارهایی در صدا و سیما حس میشد و باید از این اقدام خوب و قرآنی شبکه کودک تقدیر کرد👏👏
📲 شماره تماس روابط عمومی شبکه کودک جهت تقدیر از این حرکت قشنگ قرآنی:
☎️ 02188658933
شماره ارسال پیامک :
📩 3000096
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
💠 در نهایت پیروزی از آن ماست ▪️قُلْ كُلٌّ مُتَرَبِّصٌ فَتَرَبَّصُوا فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحابُ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز ظهور از ایام الله است
▪️وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ[ابراهیم ۵]
▪️و همانا موسی را با نشانه های خود فرستادیم [و به او وحی کردیم] که قوم خود را از تاریکی ها به سوی روشنایی بیرون آور و روزهای خدا را [که روزهای رحمت، عذاب، پیروزی و شکست است] به آنان یادآوری کن، بی تردید در این روزهای خدا برای هر شکیبای سپاس گزاری نشانه هایی [از توحید، ربوبیّت و قدرت خدا] است.
◽️در حديثى از امام باقر عليه السّلام مى خوانيم كه فرمود: «ايام اللّه، روز قيام مهدى موعود- عج- و روز رجعت و روز قيامت است»[ شیخ صدوق، خصال ج۱ ص۱۰۸]
◽️هر روزی كه حق و عدالتى بر پا شده و ظلم و بدعتى خاموش گشته، همه آنها از ايام اللّه است. افراد با ايمان نه در مشكلات و روزهاى سخت دست و پاى خود را گم مى كنند، و تسليم حوادث مى شوند و نه در روزهاى پيروزى و نعمت گرفتار غرور و غفلت مى گردند.
▪️آیه های مهدوی
▪️شماره ۱۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امام_زمان عجل
🔻توکل یعنی چه؟(۲)
2⃣قسمت دوم: آقا اگه قراره بر خدا توکل کنیم، پس این علم اقتصاد و قوانین بازار و بازاریابی و اینا چی میشه؟ ولشون کنیم؟
پاسخ استاد...
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ملائکه مؤکل بر باران و ابر قوله علیه السلام: وَ خُزَّانِ الْمَطَرِ وَ زَوَاجِرِ السَّحَابِ. الخزین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چگونگی تکوّن ابر و باران
اما سبب طبیعی در تکوّن سحاب چنان که سابقاً اشاره شد این است که هرگاه اثر نماید شمس به سخونت خود، در بخار و اراضی رطبه، حاصل میشود بخار که مرکّب است از اجزاء رشیه مائیه و از حرارت شمسیه و به واسطه خفّت
حرارت که طبعاً مایل به علوّ است، چون صعود نموده به طبقه زمهریریه از هوا رسید، از باب آن که به آن طبقه از هوا اثر انعکاس اشعه شمسیه نمی رسد، در کمال برودت است، به جهت استیلای برودت اجزاء ماء منجمد و منعقد شده، اسمش « سحاب » است ؛ و قطرات خارج از او « مطر ».
عدم تنافی قواعد طبیعی با وجود ملائکه موکّل
و آن که در خبر است که نزول امطار به فعل ملائکه است منافاتی با قواعد طبیعیین ندارد، به واسطه آن که ملکی که موکّل است بر فلک اعظم و بر فلک شمس که باز آنها مسخّر در تحت نفوذ امر انوار قدسیه اند از ملائکه مقرّبین فوق مرتبه خود آنها موجب بر حرکات کواکبند جنوباً و شمالاً، و لو لم یدیر الشمس فی بروج الإثنی عشریة لم یحصل البخار.
و همچنین ملائکه موکّله بر بحار و کره زمهریریه که تمام آنها از حیث جنبه وجه اللّهی شان ملائکه اند و از لحاظ وجه النفسی قوی و طبایع، کما قال النبی صلی الله علیه و آله: « جاءنی ملک البحار و ملک الأمطار و ملک الجبال » [۱] .
و چون طبیعیون نظرشان مفطور و مقصور است بر ملاحظه کثرات طبایع و اجسام، و مقام توحید صفاتی و افعالی ندارند که تمام را به منزله آلات و ادوات و ایادی عمّاله و جنود مسخره خدا به مقتضای: « وَ مَا یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّکَ إِلاَّ هُوَ [۲] » دانسته، و در مقام نفی ماسوی و توحید فعلی، « لا مؤثّر فی الوجود إلاّ اللّه » [۳] و
کلمه علیه « لا حول و لا قوّة الاّ باللّه » [۴] را قلباً نه لساناً متذکّر شوند، لهذا یعبرون عنها ب« النفوس الفلکیة » و « الطبایع الکلیة » به خلاف نظر انبیاء و اولیاء که به
مقتضای: « لا أری إلاّ وجهک و لا أسمع إلا ضوءک » [۱] .
----------
[۱]: ۲ - بسنجید: بحارالأنوار، ج ۱۸، ص ۲۴۳.
[۲]: ۳ - سوره مبارکه مدثر، آیه ۳۱.
[۳]: ۴ - بنگرید: نهج الحق، ص ۱۰۱.
[۴]: ۱ - الکافی، ج ۱، ص ۲۳۰.
[۱]: ۲ - بسنجید: شرح الأسماء الحسنی، ج ۱، ص ۷۰.
جهات نفسانی و ظلمانی اشیا را از نظر شهود محو نموده، و به جهات وجه اللّهی اشیاء به مفاد: « فَأَیْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ [۲] » تمام را متدلیّات الی اللّه، مظاهر قدرت حقّ [۳] و ایادی عمّاله و مسخّر در تحت یدین جلال و جمال ملاحظه نموده، به مصداق: « بَلْ یَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ یُنفِقُ کَیْفَ یَشَآءُ [۴] »، لهذا تمام را ملائکه مشاهده مینمایند، نه طبایع ؛ چه از باب معیت قیومیت حق تعالی به اشیاء به مفاد: « هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنتُمْ [۵] »، و این حدیث « مع کلّ شی ء لا بمقارنة و غیر کل شی ء لا بمزایلة » [۶] که اشدّ است از معیّت نفس ناطقه به بدن، حمد اشیاء را اضافه به ذات مقدس دهد، کما قال: « وَ إِن مِّن شَیْ ءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ [۷] »، أی یسبّحه بتسبیحه و یحمده بحمده. و چنین است باقی صفات، و آثار به این نظیر است: « وَ مَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ رَمَی [۸] »، کما قیل:
گر بپرانیم تیر، آن کی ز ما است ما کمان و تیر اندازش خداست [۹]
----------
[۲]: ۳ - سوره مبارکه بقره، آیه ۱۱۵.
[۳]: ۴ - اصل: + را.
[۴]: ۵ - سوره مبارکه مائده، آیه ۶۴.
[۵]: ۶ - سوره مبارکه حدید، آیه ۴.
[۶]: ۷ - بحارالأنوار، ج ۴، ص ۲۴۷.
[۷]: ۸ - سوره مبارکه اسراء، آیه ۴۴.
[۸]: ۹ - سوره مبارکه انفال، آیه ۱۷.
[۹]: ۱۰ - مثنوی معنوی، مولوی، د ۱، ص ۴۵ « اعتراض مریدان بر خلوت وزیر ».
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فقر ابوشمقمق (برخی او را الرقعمق گویند)، سراینده ی ظریفی است. وی به خاطر فقر مالی کمتر از خانه خارج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همه ی دنیا
همه ی دنیا پنج چیز است، نانی که با آن سیر شوی، آبی که با آن سیراب گردی، لباسی که با آن خود را بپوشانی، خانه ای که آرامش یابی و علمی که آن را به کار بندی.
راز خلقت
چه بسیار توانمندی که به روزی نرسد، و چه بسیار ناتوانی که گویا از خلیج دریا بهره مند است.
این دلیل است بر اینکه خدا در خلق خود، رازی مخفی و غیر قابل کشف دارد.
کم من قوی قوی فی تقلبه
مهذب الرای عند الرزق منحرف
و کم ضعیف ضعیف فی تقلبه
کانه من خلیج البحر یغترف
هذا دلیل علی ان الاله له
فی الخلق سر خفی لیس ینکشف
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
قسمت 3️⃣ 📜سوره مبارکه فصلت آیه ۱۲ 🔹..وَ زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِمَصابِيحَ وَ حِفْظاً ذلِكَ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا