[۲]: محمدبن علی بن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب، تحقیق لجنۀ من أساتذۀ النجف الاشرف، مطبعۀ الحیدریۀ، نجف، ۱۳۷۶ه، ج۳، ص ۴۳۷.
[۳]: در مورد سازمان وکالت در عصر ائمه: ر. ک: جاسم حسین، تاریخ سیاسی غیبت امام دوازدهم«عج»، ترجمه سید محمد تقی آیت اللهی، چاپ دوم، امیرکبیر، تهران، ۱۳۷۷؛ محمدرضا جباری، سازمان وکالت و نقش آن در عصر ائمه:، چاپ اول، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی«ره»، قم، ۱۳۸۲.
[۴]: منظور، کسانی است که از روی جهالت و نادانی، و مثلاً صرفاً به دلیل سابقة خوب قبلی برخی از یاران امام (علیه السلام)، به پیروی از آنها مبادرت ورزیدند.
وجود آمدن فرقه ای مهم از درون شیعه به نام واقفیه ایفا کرد و اگر تلاشهای
بی وقفة امام رضا (علیه السلام) نبود، میرفت تا تشیع را نابود سازد.
ناآرامیهای حاکم بر بخشهایی از حکومت عباسی، تنها ناشی از حرکتهای علویان نبود بلکه دوران خلافت هارون شاهد شورشهایی از قبیل شورش حمزۀ بن عبدالله خارجی (۱۸۱ ه. ق) [۱] معروف به حمزه آذرک- که از نظر نظامی شاید بتوان گفت که خطرناک ترین و گسترده ترین عملیات نظامی خوارج در زمان مورد بحث یعنی دورۀ امامت امام رضا (علیه السلام) (۱۸۳ ۲۰۳ ه. ق) رخ داد بود، و نیز شورش مردم خراسان که سرانجام وقتی رشید، شخصاً در سال ۱۹۲ ق، برای ساماندهی به اوضاع و فرونشاندن شورش مذکور که به رهبری رافع بن لیث انجام گرفته بود، راهی خراسان شد، [۲] در راه به علت بیماری در سال ۱۹۳ ق در توس درگذشت. [۳]
سبب شورش مردم خراسان، ظلم و ستم فراوان حاکم آنجا یعنی علی بن عیسی بن ماهان گزارش شده است. [۴]
----------
[۱]: برای آگاهی بیشتر از جریان شورش حمزه آذرک، ر. ک: مؤلف مجهول، تاریخ سیستان، تحقیق ملک الشعرای بهار، چاپ دوم، کلاله خاور، تهران، ۱۳۶۶، صص ۱۵۶ به بعد.
[۲]: . ابن اثیر، پیشین، ج۶، ص ۲۰۷؛ ابن العبری، تاریخ مختصر الدول، تحقیق انطون صالحا نی الیسوعی، الطبعۀ الثالثة، دار الشرق، بیروت، ۱۹۹۲، ص ۱۳۰.
[۳]: ابن اثیر، پیشین، ص ۲۱۱؛ ابن العبری، پیشین.
[۴]: ابوحنیفه احمد بن داود دینوری، الأخبار الطوال، تحقیق عبدالمنعم عامر، منشورات الرضی، قم، ۱۳۶۸، ص ۳۹۱.
#فرقه_های_درون_شیعی
✍نعمت الله صفری
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
👇👇👇👇👇👇 قابل توجه اعضاء محترم این مجموعه از فایلها تاریخشون به روز نیست @zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چشم به راه - قسمت دوازدهم.mp3
11.59M
👇👇👇👇👇👇
قابل توجه اعضاء محترم این مجموعه از فایلها تاریخشون به روز نیست
@zandahlm1357
26 آبان 1402 - چند دقیقه برای تفکر _ شبکه 4 - ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۲.mp3
13.25M
#صوت
#حوزه
🔹از "حکم النفس" تا "حکم الله"
(سکولاریزم در حوزه)
بررسی(اسلام منهای روحانیت و روحانیت منهای اسلام)-حوزه علمیه-۱۳۹۸
چند دقیقه برای تفکر
شبکه_چهار
📅 پخش: ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎥 پویانمایی زیبای شهر موشکی 📼 قسمت ۱۰ : مزاحمی به نام جنگنده #کارتون #پویانمایی #انیمیشن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجموعه کلیپ های روایتگری 👌
هر روز روایتی از شهدا بشنوید❤️
#روایتگری
شماره ۱۲
کاری از گروه راویان سردار شهید حاج عبد الحسین برونسی 🌹
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
نقش زیارت در تقویت باورهای دینی زیارت ائمه اطهار (علیهم السلام) نقش بسزایی در تقویت و تعمیق باورهای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مهمی در امام شناسی
بی شک آنچه نقش مهمی در معرفت به ائمه اطهار (علیهم السلام) دارد اطلاع از فضائل، مناقب و معجزات آنان است که در منابع و مصادر غنی و ارزشمند شیعی به وفور ذکر گردیده است.
حضرات ائمه اطهار (علیهم السلام) به جهت اهمیت و بنیادی بودن این مقوله در قالب هایِ مناسبات، موقعیتها و محفلهای گوناگونی به ذکر آن پرداخته اند که از جمله آن هاست فضای زیارت نامه ها؛ که در این گنجینه پربار، فضائل، مناقب، معجزات، مقام، رتبه و حق عظیم خویش را بیان نموده اند.
هفتمین زیارت
یکی از زیارات امیرالمؤمنین (علیه السلام) که به معجزات، فضائل و مقام ویژه حضرت اشاره دارد، زیارتی است که حاج شیخ عباس قمی در کتاب گرانسنگ «مفاتیح الجنان» از مرحوم «سید بن طاووس» به عنوان هفتمین زیارت از زیارات مطلقه امیرالمؤمنین (علیه السلام)
نقل مینماید. [۱]
در این زیارت نامه، پس از سلام به انبیاء و پیامبر رحمت (علیهم السلام)، در قالب ۵۳ سلام، فضائل و معجزات و مناقب امیرالمؤمنین (علیه السلام) ذکر گردیده است، و پس از اتمام سلامها و دستور به بوسیدن ضریح مطهرِ حضرت، دو مرتبه به فضائلی از فضیلتهای حضرت اشاره شده است.
----------
[۱]: . مفاتیح الجنان بخش زیارت امیرالمؤمنین (علیه السلام)، زیارت هفتم به نقل از «مصباح الزائر» سید بن طاووس ۷۵؛ بحار الانوار ۹۷/۳۰۱.
#هفتمین_زیارت
✍#فاطمه_سادات_درچه_ای
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
نوشتن نیز گوید: اگر سخنی از کسی شنیدی بنویس و نوشته ات را معیار تمیز سخن او قرار ده. تقوا عارفی گ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نعمت دنیا
عارفی گوید: دنیا برای سه چیز طلب شود، ثروت، عزت، راحتی. هرکه در دنیا زهد ورزد، عزت یابد و آنکه قناعت پیشه کند، ثروتمند شود و آنکه کمتر زحمت کشد، راحتی یابد.
یاری از دشمن
حکیمی گوید: دشمن دوتاست؛ دشمنی که تو به وی ستم کرده ای، ظلم تو موجب دشمنی وی با تو میشود. دیگری دشمنی است که وی به تو ستم کرده و عداوت تو را برانگیخته است. اکنون اگر مشکلی برای تو پیش آمد، و مضطر به طلب یاری از یکی از آنها شدی، از دومی کمک بگیر و به کمک او اطمینان بیشتری داشته باش.
بردباری
بردباری تو در برابر زیردستان، پوشاننده عیب تو است در برابر بالاتر از تو.
یاد مرده
حکیمی در حال احتضار بود، برادرش به شدت میگریست، محتضر گفت: آرام بگیر، بزودی در مجلسی که نام من به میان آید، میخندید.
ارزش غذا
جالینوس گوید: هدف من از خوردن غذا این است که بخورم تا زنده بمانم ولی غرض دیگران این است که زنده بمانند تا بخورند.
دست و صورت
حکیمی دید کسی دست خود میشست، گفت: خوب بشوی که آن ریحان صورت توست.
کبر
حکیمی گوید: اگر انسان سه مشکل نمی داشت در برابر هیچ کس و هیچ چیز تواضع نمی کرد، فقر، مرض، مرگ. ولی او با وجود این سه باز هم گاهی از کبر دست برنمی دارد.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_267
و قال عليهالسلام
يَا بْنَ آدَمَ، لَا تَحْمِلْ هَمَّ يَوْمِكَ الَّذِي لَمْ يَأْتِكَ عَلَى يَوْمِكَ الَّذِي قَدْ أَتَاكَ، فَإِنَّهُ إِنْ يَكُ مِنْ عُمُرِك يَأْتِ اللّهُ فِيهِ بِرِزْقِكَ.
امام عليه السلام فرمود:
اى فرزند آدم! غم و اندوهِ روزى كه نيامده را بر آن روز كه در آن هستى تحميل مكن، چراكه اگر آن روز، از عمرت باشد خداوند روزىِ تو را در آن روز مىرساند.
(و اگر نباشد، اندوه چرا؟)»
شرح و تفسير
حرص چرا؟
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه براى پيشگيرى از حرص حريصان مىفرمايد:
«اى فرزند آدم! غم و اندوهِ روزى كه نيامده را بر آن روز كه در آن هستى تحميل مكن، چراكه اگر آن روز، از عمرت باشد خداوند روزىِ تو را در آن روز مىرساند.(و اگر نباشد، اندوه چرا؟)»؛ (يَا بْنَ آدَمَ، لَا تَحْمِلْ هَمَّ يَوْمِكَ الَّذِي لَمْ يَأْتِكَ عَلَى يَوْمِكَ الَّذِي قَدْ أَتَاكَ، فَإِنَّهُ إِنْ يَكُ مِنْ عُمُرِك يَأْتِ اللّهُ فِيهِ بِرِزْقِكَ) .
شك نيست كه منظور امام عليه السلام از اين كلام، نفى آيندهنگرى و تدبير در امور زندگى به خصوص در سطح جامعۀ اسلامى نيست، زيرا هر كسى بايد به آيندۀ همسر و فرزندانش و زمامداران اسلامى به آيندۀ مسلمانان حساس باشند.
در حالات سلمان فارسى كه آگاهى كامل از تعليمات اسلام داشت، آمده است: هنگامى كه سهم خود را از بيتالمال مىگرفت، قوت سال خود را از آن مىخريد و نگهدارى مىكرد.
در حديث ديگرى آمده است كه وى فلسفۀ اين كار را چنين بيان مىكرد:
«إِنَّ النَّفْسَ قَدْ تَلْتَاثُ عَلَى صَاحِبِهَا إِذَا لَمْ يَكُنْ لَهَا مِنَ الْعَيْشِ مَا تَعْتَمِدُ عَلَيْهِ فَإِذَا هِيَ أَحْرَزَتْ مَعِيشَتَهَا اطْمَأَنَّتْ؛ نفس آدمى هنگامى كه آيندۀ خود را تأمين نبيند دلچركين مىشود ولى زمانى كه معيشت خود را تأمين كرد اطمينان پيدا مىكند». ١بنابراين هرگز منظور امام عليه السلام ترك تلاش و كوشش براى زندگى و تأمين آيندۀ معقول و برنامهريزى براى وابسته نبودن به ديگران نيست، بلكه هدف جلوگيرى از حرص و آز شديدى است كه بسيارى از مردم را فرا مىگيرد و به بهانۀ تأمين آينده دائماً براى ثروتاندوزى تلاش مىكنند و اموالى را گرد مىآورند كه هرگز تا آخر عمر از آن استفاده نكرده، براى ديگران به يادگار مىگذارند.
شاهد اين سخن همان جملهاى است كه در ذيل اين حديث شريف در بعضى از منابع آمده بود كه امام عليه السلام مىفرمايد:
«وَ اعْلَمْ أنَّكَ لا تَكْسِبُ مِنَ الْمالِ شَيْئاً فَوْقَ قُوتِكَ إلّا كُنْتَ فِيهِ خازِناً لِغَيْرِكَ؛ بدان كه تو چيزى از مال را بيش از نياز خود به دست نمىآورى مگر اينكه در آن، خزانهدار براى ديگرى هستى».
مرحوم «مغنيه» در شرح اين كلام، تفسير ديگرى دارد كه مىگويد: اين سخن امام عليه السلام نهى از كار و كوشش نسبت به آينده نيست. چگونه ممكن است نهى از اين كار باشد در حالى كه خود آن حضرت مىفرمايد:
«اِعْمَلْ لِدُنْياكَ كَأَنَّكَ تَعِيشُ أَبَداً (وَ اعْمَلْ لِآخِرَتِكَ كَأَنَّكَ تَمُوتُ غَداً)؛ براى دنيايت آنگونه عمل كن كه گويى تا ابد زندهاى (و براى آخرتت آنگونه عمل كن كه گويا مىخواهى فردا از دنيا بروى)» ١ و اگر كار و تلاش پيگير نباشد، زندگى در دنيا غير ممكن است. منظور امام عليه السلام از كلام بالا اين است كه اگر چيزى هنوز زمانش فرا نرسيده و به دست تو نيامده غمگين مباش و حسرت و اندوه به خود راه نده. شايد چنين چيزى اصلاً وجود پيدا نكند و نبايد شتابزده، غم و اندوه را براى آن به خود راه دهى. چنين غم و اندوهى چه سودى دارد و اى بسا زندگى را بر ما تباه كند و غم و اندوه را بر دل ما مضاعف سازد و ما را از تفكر و تلاش براى واجبات و انجام مسئوليتها بازدارد. ١
ولى آنچه در تفسير اول گفتيم مناسبتر به نظر مىرسد، هر چند جمع بين دو تفسير نيز امكانپذير است.
كلام حكيمانۀ بالا پيام ديگرى هم دارد و آن اينكه نبايد برنامههاى آينده سبب فراموشى برنامۀ روزانه شود؛ مثلاً ملتى امروز با گرسنگى دست به گريبانند، مسئولان براى چند سال بعد طراحى كنند و از وضع امروز غافل شوند.
امام عليه السلام مىفرمايد: غم فردا را بر فكر امروز نيفزا؛ مسئوليت خود را امروز انجام ده، به لطف خدا مشكلات آينده را حل خواهى كرد.
همانگونه كه عكس اين كار نيز درست نيست كه انسان وظيفۀ امروز را براى فردا بگذارد، چراكه فردا وظيفۀ خاص خود را دارد و به گفتۀ شاعر:
كار امروز به فردا نگذارى زنهار كه چو فردا برسد نوبت كار دگر است
در غرر الحكم ذيل گفتار حكيمانۀ بالا اين جمله آمده است:
«وَ إنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ عُمْرِكَ فَما هَمُّكَ بِما لَيْسَ مِنْ أجْلِكَ» اشاره به اينكه اگر خداوند عمرى فردا به تو بدهد، وسايل آن را فراهم مىكند و اگر در فردا عمرى نداشته باشى چرا بيهوده خود را مشغول فكر فردا كنى؟
💜گل یاسمن
گلهای یاسمن از خوشبوترین و خوشرنگترین گلهایی هستند که میتوانید ببینید.
حدود 200 گونه از درختچهها یا بوتههای یاسمن وجود دارد و یاس سفید
یکی از محبوبترین انواع این گل است.
بوتهی یاس به خاطر داشتن برگهای سبز براق و رایجهی عجیب و دلانگیزی که دارد.
اغلب برای کاشت در باغچهها و پوشاندن نردهها محبوبیت پیدا کرده است.
این گیاه از اواخر بهار تا فصل پاییز گل میدهد و گیاهی فوقالعاده برای باغ است و میتواند رنگ و زیبایی را به باغچهی شما اضافه کند.
#گل_یاسمن
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکات آموزش نگهداری گلها✅✅✅
#آگلونما_برفی
از گونه های زیبای آگلونما مدل آگلونما برفی هست که بسیار زیباس و از بس مقاوم هست به گیاه آهنی معروفه
❤️محیط سایه با نور ملایم میخواد دو سه متری پنجره جنوبی بزاریدش و خاکش خشک شد سیرابش کنید
گلدان بزرگ ،جابجایی و آبیاری زیاد باعث زرد شدن برگهاش میشه
نکته مهم دمای این گیاه هست بین ۱۵ تا ۳۰ درجه براش ایده آله
اگه گرما زیاد بشه براش برگهاش بیحال میشه
🌸در کوددهی به این گیاه نباید زیاده روی شود چون باعث سوختگی و لک روی برگاش میشه
کود سه بیست یا ۱۲.۱۲.۳۶ براش مناسبه
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ضروري جاني ۱۲-در دستشوئي از سخن گفتن بپرهيزيد. ۱۳-در سجده آخر نمازتان براي وسعت رزق دعا كنيد. ۱۴-
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۴-دادن صدقه روزي را زياد ميكند (سائل را مرانيد حتي اگر با يك حبه انگور يا
زبان خوش).
۲۵-دائم الاوضو باشيد روزيتان زياد ميشود.
پيامبر فرمودند كسي كه وضويش باطل شود و تجديد نكند بر من جفا كرده (در حقيقت به خود جفا كرده ايم) اگر مشقت دارد، حداقل تيمم يا استغفار كنيد.
۲۶-اذيت و آزار نكردن، بخصوص در مورد همسايهها روزي را زياد ميكند.
۲۷-شستن ظروف روزي را زياد ميكند.
۲۸-جاروب كردن منزل روزي را زياد ميكند.
۲۹-ناخن گرفتن در روز جمعه مال و عمر را زياد ميكند.
۳۰-با لباس و بدن پاك و تميز در بستر خواب برود و آيه الكرسي بخواند بعداً بخوابد، روزي زياد ميشود.
۳۱-امام صادق عليه السلام ميفرمايند اگر قبل از غذا خوردن يادش رفت، وضو بگيرد، بعد از غذا وضو بگيرد، روزيش زياد ميشود.
۳۲-پيامبر (ص) فرمودند: حُسن خلق روزي را زياد ميكند. (حسن خلق، با مسخره كردن و يا مسخره شدن فرق دارد بلكه حسن خلق كسي دارد كه امورش طبق موازين شرع باشد. )
۳۳-پيش از طلوع آفتاب در حاليكه به كسي ظلم نكرده ۳۱۹ مرتبه بگوييد يا فَتّاح يا رَزّاق يا وَهّاب
۳۴-جهت وسعت روزي با حالت وضو، در مكان خلوت ۴۰۰ مرتبه بگوييد يا قاضي الحاجات.
۳۵-مدامت بر خواندن سوره ق براي ازدياد ثروت و دوست بسيار نافع است.
۳۶-در شب نيمه شعبان بين نماز مغرب و عشا بدون صحبت دعاي ذو اَناه را بخواند و در نيمه شب سه نوبت سوره ياسين (يس) را بخواند.
اول: بجهت طول عمر با بركت، دوم: براي غني شدن و جلب روزي الهي، سوم: براي رفع بليات ارضي و سمائي.
البته بعد از اتمام هر بار سوره يس اين دعا را بخواند.
اَللّهُمَ اِنَّكَ عَليمٌ ذُواَناة وَلا طاقَةَ لَنا فَاغْفِرلَنا
بِحِلمِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمين.
گوهر شب چراغ ۲/۲۹۴
خلاصه المکاسب📚
نويسنده: عباسعلي حقيقي زاده✍
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🔊 فایل صوتی برنامه آفتاب شرقی 👤 #حجت_الاسلام_تراشیون 📚 موضوع: #تربیت_فرزند 🔹 قسمت بیستم و یکم #
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۴.mp3
14.79M
🔊 پاسخ استاد
به سـوالـی با محوریت
"تـمـــــایـل بـه #مـوسـیـقـی و
#پوشش_نامناسب دختر ۸ ساله "
🔸پاسخ به سوالات مخاطبین
🔹#پرسمـان_تربیتی
🔸قسمت: بیست و یکم
#فرزندان
#والدین_فعال
#مدیریت_تربیتی