کوفه و قم که شیعه نشین بودند، عبور ندهند بلکه از راه بصره و اهواز و فارس به مرو بیاورند، [۴] ولی با این حال امام (علیه السلام)، تمام تلاش خود را برای گسترش معارف شیعی مینمودند، چنانکه ملاحظه میشود در نیشابور که شمار بسیاری از مردم به استقبال امام (علیه السلام) شتافته بودند و چند هزار قلم به دست مشغول نوشتن روایت از امام (علیه السلام) بودند، [۵] وقتی علماء نیشابور از امام (علیه السلام) تقاضا نمودند که حدیثی از پدران
----------
[۱]: صفری فروشانی، تحلیلی بر قیامهای علویان در دوران امام رضا (علیه السلام) و ارتباط آن با ولایتعهدی، پیشین، ص ۵۸.
[۲]: ابوعبدالله حاکم نیشابوری، تاریخ نیشابور، ترجمه محمد بن حسین خلیفة نیشابوری، تصحیح و تعلیق محمدرضا شفیعی کدکنی، چاپ اول، آگه، تهران، ۱۳۷۵، صص ۲۰۷ ۲۰۸. لازم به ذکر است که این مطلب، در منابع دیگر یافت نشد.
[۱]: ر. ک: محمدرضا جباری، مکتب حدیثی قم: شناخت و تحلیل مکتب حدیثی قم از آغاز تا قرن پنجم هجری، چاپ اول، انتشارات زائر، قم، ۱۳۸۴، صص ۳۵ ۳۶.
[۲]: ر. ک: محمدرضا جباری، مکتب حدیثی قم: شناخت و تحلیل مکتب حدیثی قم از آغاز تا قرن پنجم هجری، چاپ اول، انتشارات زائر، قم، ۱۳۸۴، ص ۳۶.
[۳]: محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، الطبعة الثانیة المصححة، مؤسسة الوفاء، بیروت، ۱۴۰۳ه، ج ۴۹، ص ۱۰۰.
[۱]: جباری، پیشین، ص ۳۷.
[۲]: رسول جعفریان، تاریخ تشیع در ایران از آغاز تا قرن دهم هجری، چاپ اول، انصاریان، قم، ۱۳۷۵، ج ۱، ص ۲۲۱.
[۳]: جباری، پیشین، ص ۴۲؛ برای آگاهی در مورد دلایل انتساب و عدم انتساب برخی از این کتب به امام (علیه السلام)، ر. ک: محمد جواد فضل الله، پیشین، صص ۱۸۹ ۲۰۱؛ همچنین برای آشنایی بیشتر با آثار منسوب به امام (علیه السلام)، ر. ک: جباری، پیشین، صص ۴۲ ۴۳.
[۴]: صفری فروشانی، تحلیلی بر قیامهای علویان در دوران امام رضا (علیه السلام) و ارتباط آن با ولایتعهدی، پیشین، صص ۵۸ ۵۹.
[۱]: جباری، پیشین، ص ۶۴.
[۲]: در این مورد برای نمونه ر. ک: صدوق، پیشین، صص ۱۵۰ ۱۵۲ و ۱۶۱.
[۳]: برای آگاهی از برخی آثار و معجزات امام (علیه السلام) برای نمونه، ر. ک: صدوق، پیشین، صص ۱۴۱ و ۱۴۲ و ۱۴۵؛ همچنین ر. ک: مجلسی، پیشین، صص ۱۲۰ ۱۲۵.
[۴]: صدوق، پیشین، ص ۱۶۱.
[۵]: برای آگاهی بیشتر از ماجرای عظیم استقبال در نیشابور ر. ک: حسینی عاملی، پیشین، صص ۱۴۴-۱۴۵.
بزرگوارش بیان
نماید، حضرت (علیه السلام) با ذکر حدیثی که سلسله سند آن را از طریق پدر بزرگوارش تا حضرت رسول اکرم (علیه السلام) متصل نمود، از قول جبرئیل و او از قول خداوند متعال چنین فرمود: [۱] «لا إله إلا الله دژ من است، پس هرکس وارد [قلعه و دژمن] شود، از عذاب من در امان خواهد بود». و سپس بعد از آنکه مرکب امام به حرکت درآمد، حضرت فرمود: «بشروطها، وأنا من شروطها» [۲] ؛ البته شروطی دارد و من از شروط آن هستم. و نیز در روایتی مشابه در پایان چنین آمده است که؛ و جبرئیل از قول خداوند متعال فرمود: منم خدایی که نیست خدایی جز من، پس عبادت کنید مرا، و هرکس از شما با اخلاص به لا إله الا الله شهادت دهد، همانا او وارد قلعه و دژ من شده است، و هرکس وارد دژ من شود، از عذابم در امان خواهد بود. در این هنگام از امام (علیه السلام) پرسیدند که اخلاص در شهادت چیست؟ و آن حضرت (علیه السلام) فرمود: «طاعۀ الله و طاعۀ رسول الله و ولایۀ أهل بیته علیهم السلام». [۳]
این واقعة تاریخی، حاوی نکات فراوانی است از جمله اینکه؛ امام (علیه السلام) در آن لحظة حساس و فرصت طلایی، اساسی ترین مسأله را بیان مینمایند وآن مسألۀ توحید است و در ادامه و در پیوند با مسألۀ توحید، مسألۀ امامت را بیان مینمایند. طرح مسألۀ امامت و ارتباط آن با توحید، از یک طرف مشروعیت حکومت را زیر سؤال میبرد و از طرفی پاسخی محکم و دندان شکن به همة کسانی بود که به هر طریق و به هر دلیلی، در حلقات
سلسلة امامان معصوم:، دست برده و جامعة شیعه را دچار سرگردانی و چالش نموده بودند.
مسألۀ امامت، مسأله ای مهم و کلیدی بود که اختلاف بر سر آن، باعث ایجاد بحران در جامعه و بخصوص در بین شیعیان شده بود تا جایی که میان آنها تفرقه انداخته بود؛ و طرح آن، در این فرصت طلایی، نشان دهندة اوج بحران در این دوره میباشد. همچنین در اینجا امام (علیه السلام) با نقل حدیث از طریق پدران بزرگوارش، امامان قبل از خود را به طور واضح معرفی مینمایند و خط بطلانی بر تمام فرق به وجود آمده تا آن زمان، میکشند.
تکیة ائمه: بر طریق اباء خود، در نقل روایت، بهترین علامت برای توسعۀ فکر شیعی بوده است. [۱]
اقدامات و فعالیتهای بعدی امام (علیه السلام) در طول دورة ولایت عهدی، نیزبا همة مراقبتها و محدودیتهایی که بر ایشان و شیعیانشان از سوی دستگاه خلافت وجود داشت، در جهت تعلیم و تربیت و نشر معارف ناب اسلامی ادامه یافت، چنانکه از عبدالسلام بن صالح هروی نقل شده که گفت: وقتی خبر به مأمون رسید که حضرت رضا (علیه السلام) مجالس کلام منعقد کرده و مردم جذب دانش او شده اند، مأمون به حاجب خود محمد بن عمرو طوسی دستور داد که مردم را از مجلس آن حضرت (علیه السلام) دور کرده و آن حضرت (علیه السلام) را نزد مأمون حاضر سازد؛ سپس مأمون وقتی نظرش به آن حضرت (علیه السلام) افتاد، سخنان درشت به ایشان گفت و آن حضرت (علیه السلام) را زجر و استخفاف کرد و حضرت رضا (علیه السلام) غضبناک از نزد مأمون بیرون
رفت، و او را نفرین سختی نمود. [۱]
----------
[۱]: مجلسی، پیشین، صص ۱۲۰ ۱۲۱.
[۲]: صدوق، التوحید، تحقیق سید هاشم حسینی طهرانی، جماعۀ المدرسین، قم، ۱۳۸۷، ص ۲۵.
[۳]: مجلسی، پیشین، ص ۱۲۱.
[۱]: جعفریان، پیشین.
[۱]: صدوق، عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، پیشین، صص ۱۸۴ ۱۸۵.
#فرقه_های_درون_شیعی
✍نعمت الله صفری
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#حجاب #سبک_زندگی 🔻پاسخی کوتاه اما کوبنده به کسانی که فکر میکنند سبکزندگی ایدهآل، سبکزندگی غربی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
10.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اسلام
#تعلیم_و_تربیت
🔹 پرسش و پاسخ با استاد رحیمپور:
غیرمسلمانان یا حتی فرزندانمان را چطور با اسلام آشنا کنیم؟
⬅️ همانطور که حضرت امیر سلامالله، مردم #یمن رو با اسلام آشنا کرد... که تا همین الان داریم نتایجش رو میبینیم❗️
@zandahlm1357
AUD-20220617-WA0001.mp3
11.6M
رادیو چشم به راه
👇👇👇👇👇👇
قابل توجه اعضاء محترم این مجموعه از فایلها تاریخشون به روز نیست
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎥 کارتون زیبای شهر موشکی 📼 قسمت ۱۵ : گنج علم 🇮🇷 بچه ها ! با هم این کانال و تبلیغ کنیم @zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
49.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کارتون زیبای شهر موشکی
📼 قسمت ۱۶ : جنگ الکترونیک
🇮🇷 بچه ها ! با هم این کانال و تبلیغ کنیم
@zandahlm1357
#کارتون #شهر_موشکی
5.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مجموعه کلیپ های روایتگری 👌
هر روز روایتی از شهدا بشنوید❤️
#روایتگری
شماره ۱۸
کاری از گروه راویان سردار شهید حاج عبد الحسین برونسی 🌹
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
اَلسَّلامُ عَلی مُخاطِبِ الثُّعْبانِ عَلی مِنْبَرِ الْکُوفَه بِلِسانِ الفُصَحآءِ سلام بر سخنگوی با
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام بر فرمانده لشگرها، و صاحب جنگها
اَلسَّلامُ عَلی مُخاطِبِ ذِئْبِ الْفَلَواتِ
سلام بر خطاب کننده به گرگ بیابانها
اَلسَّلامُ عَلی نُورِ اللهِ فِی الظُّلُماتِ
سلام بر نور خدا در تاریکیها
اَلسَّلامُ عَلی مَنْ رُدَّتْ لَهُ الشَّمْسُ فَقَضی ما فاتَهُ مِنَ الصَّلوة، وَرَحْمَة اللهِ وَبَرَکاتُهُ
سلام بر کسی که خورشید برایش بازگشت، در نتیجه نماز از دست رفته اش را ادا کرد، و رحمت و برکات خدا بر او باد
اَلسَّلامُ عَلی اَمیِرِ الْمُؤْمِنینَ
سلام بر امیر مؤمنان
اَلسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الْوَصِیّینَ
سلام بر سرور جانشینان
اَلسَّلامُ عَلی اِمامِ الْمُتَّقینَ
سلام بر پیشوای پرهیزگاران
اَلسَّلامُ عَلی وارِثِ عِلْمِ النَّبِیّینَ
سلام بر وارث دانش انبیاء
اَلسَّلامُ عَلی یَعْسُوبِ الدّینِ
سلام بر رئیس دین
اَلسَّلامُ عَلی عِصْمَة الْمُؤْمِنینَ
سلام بر نگهدار مؤمنان
اَلسَّلامُ عَلی قُدْوَة الصّادِقینَ، وَرَحْمَة اللهِ وَبَرَکاتُهُ
سلام بر مقتدای اهل صدق، و رحمت و برکات خدا بر او باد.
اَلسَّلامُ عَلی حُجَّة الْاَبْرارِ
سلام بر حجّت نیکان
اَلسَّلامُ عَلی اَبِی الْاَئِمَّة الْاَطْهارِ
سلام بر پدر امامان پاک
اَلسَّلامُ عَلَی الْمَخْصُوصِ بِذِی الْفَقارِ
سلام بر اختصاص یافته به شمشیر ذوالفقار
اَلسَّلامُ عَلی ساقی اَوْلِیآئِهِ مِنْ حَوْضِ النَّبِیِّ الْمُخْتارِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ، مَا اطَّرَدَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ
سلام بر ساقی دوستانش از حوض پیامبر مختار که درود خدا بر او و خاندانش باد، تا شب و روز از پی هم درآید
اَلسَّلامُ عَلَی النَّبَأِ الْعَظیمِ
سلام بر خبر بزرگ
#هفتمین_زیارت
✍#فاطمه_سادات_درچه_ای
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
دعای افلاطون افلاطون چنین دعا میکرد: ای علت همه ی علتها؛ ای قدیمی که همواره بوده ای؛ ای ایجاد کنند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا