#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
قسمت 8️⃣ 📜سوره مبارکه فاتحه آیه ۲ 🔹الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ🔹 #یک_آیه_یک_قصه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یک آیه یک قصه (9).mp3
3.64M
قسمت 9️⃣
📜سوره مبارکه واقعه آیه ۲۰
🔹و فاكِهَةٍ مِمَّا يَتَخَيَّرُونَ🔹
#یک_آیه_یک_قصه
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
۱۶۱- چرا سوره قلم را قلم گويند؟ در اول اين سوره خدا به قلم سوگند خورده است و لذا اين سوره را قلم گو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۷۰- محتواي سوره جن چيست؟
بيان جن و گروههاي مختلف آنان و دعوت حضرت محمد و دستههاي مومن و كافر از مواردي است كه در سوره جن به آن اشاره شده است.
۱۷۱- چرا سوره مزمل را مزمل گويند؟
مزمل به معناي گليم به خود پيچيده است و در آيه اول اينسوره به آن اشاره شده و لذا اين سوره را مزمل گويند.
۱۷۲- محتواي سوره مزمل چيست؟
دعوت پيامبر به برخواستن و عبادت شبانه، كمك گيري ازنيايش و تلاوت قرآن و مقاومت ازمواردي است كه در سوره مزمل به آن شاره شده است.
۱۷۳- چرا سوره مدثر را مدثر گويند؟
مدثر به معناي جامه به خود پيچيده است و در اوايل اين سوره به آن اشاره شده و لذا اين سوره را مدثر گويند.
۱۷۴- محتواي سوره مدثر چيست؟
در سوره مدثر از رسالت و قيامت و مشركين و فرشتگان و ترك نماز و تكذيب قيامت كه سبب جهنمي شدن است ياد شده است.
۱۷۵- چرا سوره قيامت را قيامت گويند؟
قيامت نام رستاخيز است كه در اولين آيه اين سوره به آن اشاره شده و لذا اين سوره را قيامت گويند
۱۷۶- محتواي سوره قيامت چيست؟
ياد قيامت، علامت رستاخيز، حالات بشر هنگام جان دادن و عبث نبودن خلقت از موضوعاتي است كه در سوره قيامت به آن اشاره شده است.
https://eitaa.com/zandahlm1357
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#واژه_شناسی_قرآن
#کلمه_شماره_15
کلمه 👈 #أَحَد
راغب ميگويد:
#أحد بر دو قسم است:
1. در جمله منفي؛
2. در جمله مثبت.
🔻#أحد در صورتي که در جمله منفي باشد براي استغراق و جنس است و شامل اندک و زياد به صورت اجتماع و افتراق ميشود؛
مانند:
🚥ما في الدار أحد:
در خانه، نه يک نفر و نه بيشتر به صورت گروهي يا پراکنده وجود ندارد۰
👇یا آیه ی شریفه
☘فَما مِنکُم مِن اَحَد حاجِزینَ
(حاقَّه /۴۷)
⛔️به همين دليل کاربرد آن در جمله مثبت درست نيست
❌و چنانچه در جمله مثبت به کار رود بر سه وجه است:
1⃣ در عدد يک که به دهگانها اضافه ميشود؛
مانند:
☘أحد عشر (يازده)
☘أحد و عِشرين (بيست و يک).
2⃣مضاف يا مضاف اليه واقع شود؛ مانند:
☘أَمَّا أَحَدُکُمَا فَيَسْقِي رَبَّهُ ...
و سخن متداول اهل لغت عرب:
☘(يوم الاحد)
3⃣ به صورت مطلق صفت قرار گيرد و اين مورد تنها درباره خدا صحيح است:
☘«قل هو الله أحد».
❌در صورتی که خدا به اَحَد توصیف شد به معنای #یکی بودن در #صفت خود و شرکت نداشتن هرموجودی غیراز خدا در #صفات_الهی است۰
📚مفردات راغب اصفهانی
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
کتاب توحید مفضّل، منسوب است به یکی از شاگردان خاصّ امام صادق(ع) به نام "مفضّل بن عمر الجُعفی الکوفی"
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علت پیدایش کتاب
روايت كرده است: محمد بن سنان، از مفضل بن عمر كه گفت: روزى بعد از عصر نشسته بودم در روضه كه ميان قبر حضرت رسول صلى الله عليه و آله و منبر آن حضرت است و من تفكر مى كردم در آنچه حق تعالى مخصوص گردانيده است به آن سيد ما محمد صلى الله عليه و آله را، از شرف و فضايل و آنچه بخشيده و عطا كرده است و مشرف ساخته است او را به آن از آنچه نمى داند آنها را جمهور امت و جاهلند و نمى دانند آن چه را حق تعالى به او عطا كرده است از فضيلت و عظم منزلت و بزرگى مرتبت، در اين فكر بودم كه ناگاه ((ابن ابى العوجاء)) كه يكى از ملاحده آن زمان بود و نشست در جائى كه من كلام او را مى شنيدم، چون قرار گرفت مردى از اصحاب او آمد و نزديك او نشست، پس ابن ابى العوجاء اشاره كرد به ضريح مقدس حضرت رسالت پناه صلى الله عليه و آله و گفت: ((به تحقيق كه صاحب اين قبر به كمال مراتب عزت رسيد و جميع خصلتهاى شرف كه در او مجتمع گرديد و در همه احوال منزلت او به تضاعف مى انجاميد)).
رفيقش گفت كه: ((او فيلسوفى بود كه دعواى مرتبه ها بلند و منزلت ارجمند كرد و براى اثبات آن معجزه چند آورد كه بر عقل ها غالب آمده و فهم ها در آن كم شده و خردها در درياهاى تفكر فرو رفتند و باز مانده برگشتند و چون استجابت كردند دعوت او را عقلاء و فصحاء و خطباء داخل شدند مردم در دين او فوج فوج، پس مقرون گردانيد نام خود را به نام خداى خود در اذان كه ندا مى كنند به آن بر صومعه ها و مسجدها در جميع شهرها و مواضعى كه دعوت او به آنها رسيده است و آوازه در آنجا بلند شده است و حجت او ظاهر گرديده است در كوه و دشت و دريا و صحرا و در هر شب و روز پنج نوبت تكرار مى كنند در اذان و اقامه تا آن كه نامش هر ساعت تازه گردد و پيغمبرش پنهان نماند.))
ابن ابى العوجاء گفت: بگذار نام محمد صلى الله عليه و آله را كه عقل من در آن حيران است و فكر من در كار او درمانده است و سخن بگو در اصلى كه محمد صلى الله عليه و آله خود را به او بلند كرده است.))
پس سخن در وجود صانع عالم تعالى شاءنه گفتند و حرف را به جائى رسانيدند كه اين عالم را صانعى و اين كارخانه را مدبرى نيست، بلكه همه چيز به طبع خود متكون مى شوند بى مدبّرى و صانعى و پيوسته چنين بوده و چنين خواهد بود.
#کتاب_توحید_مفضل
https://eitaa.com/zandahlm1357