🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_271
رُوِيَ أَنَّهُ عليه السلام رُفِعَ إِلَيْهِ رَجُلانِ سَرَقَا مِنْ مَالِ اللَّهِ أَحَدُهُمَا عَبْدٌ مِنْ مَالِ اللَّهِ وَ الْآخَرُ مِنْعُرُوضِ النَّاسِ
فَقَالَ عليهالسلام
أمَّا هذَا فَهُوَ مِنْ مَالِ اللّهِ وَ لَا حَدَّ عَلَيْهِ، مَالُ اللّهِ أَكَلَ بَعْضُهُ بَعْضاً؛ وَ أَمَّا الْآخَرُ فَعَلَيْهِ الْحَدُّ الشَّدِيدُ فَقَطَعَ يَدَهُ.
روايت شده است كه دو نفر را خدمت امام عليه السلام آوردند كه هر دو از بيتالمال سرقت كرده بودند. يكى از آن دو، بردهاى متعلق به بيتالمال بود و ديگرى متعلق به بعضى از مردم.
امام عليه السلام فرمود:
«اما اين يكى (بردۀ بيتالمال) خودش مال خداست و حدى بر او نيست (چراكه) بخشى از مال خداوند، بخش ديگر را خورده! و اما آن ديگرى بايد حد شديد بر او جارى شود (منظور از حد شديد همان حدّ سرقت است. و به دنبال آن دستور داد) دست او را قطع كردند.
شرح و تفسير
حكم حكيمانه
همان گونه كه در ترجمۀ اين كلام شريف آمد به گفتۀ سيّد رضى رحمه الله، اين سخن را امام عليه السلام هنگامى فرمود كه «دو نفر را كه از بيتالمال سرقت كرده بودند نزد آن حضرت آوردند؛ يكى غلامى بود مربوط به بيتالمال و ديگرى غلامى متعلق به مردم»؛ (رُوِيَ أَنَّهُ عليه السلام رُفِعَ إِلَيْهِ رَجُلانِ سَرَقَا مِنْ مَالِ اللَّهِ أَحَدُهُمَا عَبْدٌ مِنْ مَالِ اللَّهِ وَ الآْخَرُ مِنْ عُرُوضِ النَّاسِ) .
«عروض»- به گفتۀ لسان العرب - جمع عَرض به معناى متاع است، بنابراين «عُرُوضُ النّاس» يعنى غلامى كه از امتعه و دارايى مردم محسوب مىشده نه بيتالمال؛ ولى در بيشتر نسخ به جاى «عروض»، «عُرض» به معناى تودۀ مردم يا ساير مردم آمده است.
امام عليه السلام در اينجا حكم حكيمانهاى صادر كرد و فرمود:«اما اين يكى (كه بردۀ بيتالمال است) خود از مالاللّه به شمار مىآيد و حدى بر او جارى نخواهد شد»؛ (فقال عليه السلام: أمَّا هذَا فَهُوَ مِنْ مَالِ اللّهِ وَ لَا حَدَّ عَلَيْهِ) .
سپس به عنوان دليل افزود:«بخشى از مالاللّه بخش ديگرى را خورده»؛ (مَالُ اللّهِ أَكَلَ بَعْضُهُ بَعْضاً) .
اشاره به اينكه او فىالجمله حق داشته است كه از بيتالمال چيزى بردارد، چراكه نفقۀ او بر بيتالمال است، بنابراين اجراى حد در مورد او دليلى ندارد. اما نفر دوم بايد مشمول حد شديد باشد (كه در اينجا منظور حدّ سرقت است و به دنبال آن امام عليه السلام دستور داد) دست او را قطع كردند»؛ (وَ أَمَّا الْآخَرُ فَعَلَيْهِ الْحَدُّ الشَّدِيدُ فَقَطَعَ يَدَهُ) .
اين حكم در كتاب حدود در ميان فقهاى شيعه مسلم است كه اگر بردهاى جزء غنائم جنگى باشد و چيزى از غنيمت را سرقت كند مشمول حكم قطع دست نمىشود.
مرحوم صاحب جواهر بعد از ذكر اين حكم كه در متن شرايع آمده مىگويد:
«بِلا خِلافٍ أجِدُهُ فيهِ»؛ (هيچ اختلافى در اين حكم در ميان فقهاى اصحاب نيافتم) و بعد به حديث بالا استدلال مىكند، سپس دليل ديگرى را كه در متن شرايع آمده ذكر مىكند كه اگر چنين بردهاى قطع دست شود نه تنها به نفع بيت المال نيست، بلكه ضرر بيشترى به بيتالمال مىخورد و مىدانيم يكى از فلسفههاى اجراى اين حد، دفع ضرر است و ضرر را نبايد با ضرر دفع كرد. ١
البته اين نكتۀ جالبى است، خواه به عنوان علت پذيرفته شود و يا به عنوان حكمت و يا مؤيد.
در پايان مىافزايد: حاكم شرع او را تأديب مىكند بهگونهاى كه بار ديگر بر اين كار جرأت نكند. ٢
اين نكته نيز حائز اهميت است كه نفر دوم كه دستور قطع دست او داده شد در يك مورد از اجراى حد معاف مىشود و آن اين است كه از كسانى باشد كه سهمى در بيت المال داشته باشند در اين صورت اگر بيش از سهم خود به مقدار نصاب دزدى نكند قطع دست نمىشود.
ولى فقهاى اهل سنت راه ديگرى را در اين مسئله پيموده و گفتهاند كسى كه چيزى از مال غنيمت را پيش از قسمتش بدزدد، خواه بيش از حق او باشد يا نه، قطع دست نمىشود، چون مخلوط شدن حقش با بيتالمال مصداق شبهه و مانع از قطع دست است. اين در صورتى است كه حقى در غنيمت داشته باشد به اين طريق كه با اذن صاحب خود در ميدان جنگ شركت كرده باشد. و اگر حقى نداشته باشد و صاحب آن غلام حقى در غنيمت داشته باشد باز قطع دست نمىشود، زيرا سهم مشاع صاحبش مصداق شبهه است كه مانع قطع دست مىشود. ١
همانگونه كه ملاحظه مىكنيد اين فتوا با اينكه مخالف كلام اميرمؤمنان على عليه السلام است استدلال بسيار ضعيفى دارد، زيرا آميخته شدن حق انسان با بيتالمال در صورتى كه بيش از حدِّ خود را به مقدار نصاب سرقت كند شبههاى ندارد. همچنين آميخته شدن حق صاحب غلام با بيتالمال، آن هم موجب شبهۀ مانع از اجراى حد نمىشود. فرض كنيد كسى پيدا شد كه صد برابر حق خود را از بيت المال سرقت كرد، باز هم بگوييم شبهه است و مانع اجراى حد؟ هيچ فقيه آگاهى مىتواند چنين سخنى را بپذيرد؟
به همين دليل در فقه ما بيشتر فقها پذيرفتهاند كه در چنين صورتى حد جارى مىشود، بلكه بعضى معتقدند اگر شريك بهاندازۀ سهم خود نيز سرقت كند در حالى كه مىداند مال مشترك است و تقسيم نشده است و پيش از تقسيم، تصرف در آن جايز نيست، در اين صورت نيز حد بر او جارى مىشود؛ ولى بسيارى آن را مصداق شبهه گرفتهاند كه در اين فرض، حد اجرا نمىشود و كلام امام عليه السلام را بر غير اين صورت بايد حمل كرد.
شايان توجه است كه اين حديث شريف با سند صحيح از امام باقر عليه السلام در ضمن قضاوتهاى اميرمؤمنان على عليه السلام نقل شده و در ذيل آن آمده است:
«ثُمَّ أَمَرَ أَنْ يُطْعَمَ السَّمْنَ وَ اللَّحْمَ حَتَّى بَرَأَتْ مِنْهُ؛ امام عليه السلام بعد از قطع دست او دستور داد غذاهاى مقوى از گوشت و روغن به او بخورانند تا زمانى كه دستهايش التيام پيدا كند و بتواند به خانۀ خود بازگردد».
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام وقتتون بخیر بنجامین من ازپارسال ریزش برگ پیدا کرد نوک برگ خشک میشه کم کم تا انتها نور واب کافی میرسه بعد کودبهش دادم شروع کردجوانه زدن ولی حالا نقطه نقطه زرد میشه پشت برگ خال سیاه شده
🪴سلام.دراین ماه از سال نباید به بنجامین خود کود میدادید.فعلا رطوبت لازم را از طریق ساخت جزیره برایش تامین کنید و برگهایی که دچار خال سیاه شدند را با مخلوط آب و مایع ظرفشویی اسپری کنید.
✅کارشناس گل #امامی
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام،
بابت اطلاعات خوبتون ممنون.
لطف می کنید یکسری گل سایه دوست معرفی کنید. من خیلی دوست دارم گل در آپارتمان نگهداری کنم ولی متاسفانه خونم آفتابگیر نیست.
🌚سلام.
گیاهان زیر در نبود نور چندان صاحب خود را اذیت نمیکنند:
پتوس،دیفن باخیا،بامبو،گندمی،پیچک،سانسوریا
✅کارشناس گل #امامی
ریشه دار کردن دراسنا پرچمی👇
بهتره پایین قلمه رو اریب کات کنید سپس در پنچ سانت انتهایی ساقه رو در پودر دارچین یا عسل یا پودر بچه بزنید و در بستر کوکوپیت و پرلیت یا ماسه شسته بکارید .گلدون رو کاور کنید چند تا سوراخ جهت تهویه هوا در کاور ایجاد کنید . آبیاری اولیه در حد مرطوبت شدن خاک باشه سپس در جای گرم و پر نور بزارید .
مواظب رطوبت خاک باشید . دقت کنید کاور با قلمه در تماس نباشد ..
#قلمه
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥گل و گیاه هم ICU داره؟
مگه داریم؟ مگه میشه؟
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
۱۳-در توالت، حمام بگيرد، در روايت دارد كه حتي در توالت وضو هم نگيريد (باعث انتقال ميكروب و مريضي است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۳۰-گوش كردن به آهنگ غنائي و موسيقي باعث فقر است.
۳۱-به دروغ گويي معتاد شدن باعث فقر است.
۳۲-در زندگي مسرف و ولخرج باشد.
۳۳-در حال ايستاده شانه كند، باعث فقر ميشود.
۳۴-قسم دروغ بخورد باعث فقر ميشود.
۳۵-زنا باعث فقر ميشود (زناي چشم، نگاه به نامحرم است و زناي بدن تماس بدن با بدن نامحرم)
۳۶-طوري نان را پاره كند كه بي حرمتي باشد (با كارد و خشم) باعث فقر ميشود.
۳۷-در وقت بخانه آمدن باعث فقر ميشود (ورود بخانه مستحب است متفاوت باشد و دست خالي هم نباشد)
۳۸-پيامبر اكرم (ص) فرمودند: با دندان ناخن گرفتن باعث فقر ميشود (ريشه انگشتان اگر با دندان بريده شود، هم احتياج به آب كشيدن دارد هم باعث فقر است).
۳۹-نيم خورده موش را بخورد و در حمام مسواك بزند.
۴۰-آب بيني را در مسجد و حريم مسجد بيندازد و زير درختان ميوه ادرار كردن باعث فقر ميشود.
۴۱-لميده و بحالت تكيه دادن غذا خوردن باعث فقر ميشود.
۴۲-در آب راكد ادرار كردن باعث فقر ميشود و عقل را زائل ميكند.
۴۳-امام باقر عليه السلام فرمودند: شركت در مجلسي كه غذا و موسيقي حرام باشد باعث فقر است.
۴۴-درخواست روزي از خدا نكردن باعث فقر است.
۴۵-تكبر باعث فقر ميشود.
۴۶-رفتگري كردن باعث فقر ميشود (مگر اينكه از لباس و ماكس دهان استفاده كند).
۴۷-با دو طرف دهان چيز خوردن باعث فقر ميشود.
۴۸-كيسه حمام بصورت ماليدن در حمام باعث فقر ميشود.
۴۹-نان به زانو گذاشتن و خوردن باعث فقر است (مگر در شرايط اضطرار)
۵۰-در شب جمعه سير و پياز خوردن و استخوان را به آتش بسوزاند باعث فقر ميشود. (موارد فوق اگر اضطرار باشد باستغفار رفع ميشود)
خوش است عمر،
دريغا كه جاوداني نيست
پس اعتماد به اين پنج روز فاني نيست
چه حاجت است عيان را به استماع زمان
كه بي وفايي دور فلك نهاني نيست
كدام باد بهاري وزيد در آفاق
كه باز در عقبش نكهت خزاني نيست
اگر ممالك روي زمين بدست آري
بهاي مهلت يكروز زندگاني نيست
دل اي، رفيق بر اين كاروانسراي مبند
كه خانه ساختن آئين كارواني نيست
و سلام علي من التبع الهدي
دهم رمضان مبارك ۱۴۲۷
هجري قمري برابر با سالروز وفات حضرت خديجه كبري همسر باوفاي پيامبر اكرم (ص)
عباسعلي حقيقي زاده
خلاصه المکاسب📚
نويسنده: عباسعلي حقيقي زاده✍
https://eitaa.com/zandahlm1357