حکم صریح موسیقی در فقه اسلامی چیست؟
[۱]
سؤال ۱ ابهامات و بحثهای فراوانی در خصوص «موسیقی» مطرح شده و گفته میشود که از نظر اسلام آن دسته از موسیقیهایی که مناسب مجالس لهو و لعب باشد ممنوع است. خواهشمند است بیان شرعی روشن و صریحی را در خصوص منظور از مجالس لهو و لعب با ذکر مصادیقی از این قبیل مجالس در صدر اسلام یا زمان معاصر مرقوم فرمائید.
جواب منظور از مجالس لهو و فساد مجالس گناه آلودی است که برای عیّاشی و هوسرانی از سوی افراد بی بند و بار تشکیل میشود. آهنگهایی که
مناسب چنین مجالسی باشد حرام است هر چند به تنهایی و در خلوت انجام گیرد.
حضرت آیة اللّه العظمی مکارم شیرازی
جواب موسیقی اگر شهوت انگیز یا مفسده زا باشد حرام است و هم فقهاء عظام بر حرمت این دو قسم از موسیقی اتّفاق نظر دارند و اگر در فرمایش بزرگان، موسیقی لهوی و یا موسیقی مناسب مجالس لهو آمده است، برای این است که در قرآن شریف، اطلاق لهو الحدیث بر موسیقی حرام شده است «وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْتَری لَهْوَ الْحَدیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبیلِ اللّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ». [۱]
----------
[۱]: نسخه اصل استفتائات سؤال ۱ تا ۴ در آرشیو مؤسسه قرآنی تفسیر جوان موجود است.
[۱]: ۶ / لقمان.
حضرت آیة اللّه العظمی مظاهری
جواب به نظر اینجانب تبعا لبعض الاعلام من الفقهاء قدس اللّه ارواحهم حرمت موسیقی و غِناء حرمت محتوایی است و هر صوت و غِناء و موسیقی که در آن ترویج بی بند و باری و بی عفتی و یا برای عیّاشی و هوسرانان خودخواه و غیرمتعهّد و یا ترویج باطل و تخدیر افکار و به انحراف فکری کشاندن انسانها و یا از اسلام چهره ای ناخوشایند و خلاف سهولت و عدالت نشان دادن و … باشد امثال موارد در همه و همه غِناء و موسیقی اش هم حرام و عامل و خواننده و مستمع مرتکب دو حرام شده اند و ناگفته نماند با پاسخ مرقوم نیازی به رفع ابهام آنچه در سؤال آمده نمی باشد کما اینکه حتی اگر آیه ای از قرآن هم با غِناء خوانده شود برای ترغیب به کار حرام و باطل غِنای آن هم حرام میباشد چه برسد به غِناء و موسیقی نسبت به سنت و مسائل دیگر اسلامی.
........:
📚موسیقی از دیدگاه قرآن و حدیث
https://eitaa.com/zandahlm1357
12.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📀 پویانمایی زیبای آقا معلم و بچه ها
📼 این قسمت : شعبده باز
@zandahìm1357
#کارتون #انیمیشن #پویانمایی