🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_296
و قال عليهالسلام
لِرَجُلٍ رَآهُ يَسْعى عَلى عَدوٍّ لَهُ، بِما فيهِ إِضرارٌ بِنَفْسِهِ:
إِنَّما أَنْتَ كَالطَّاعِنِ نَفْسَهُ لِيَقْتُلَ رِدْفَهُ.
امام عليه السلام مردى را ديد كه بر ضدّ دشمنش سعايت و سخنچينى مىكند، اما از طريقى كه به خودش ضرر مىزند. به او فرمود:
تو به كسى مىمانى كه نيزه بر خود مىزند تا كسى را كه پشت سرش سوار شده به قتل برساند.
شرح و تفسير
به خودت ضرر مىزنى
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه، اشاره به نكتۀ جالبى مىكند كه بعضى از افراد احمق و نادان مرتكب آن مىشوند: امام عليه السلام به كسى كه بر ضد دشمنش سعايت مىكرد؛ ولى در عين حال به خودش ضرر مىزد فرمود:«تو مانند كسى هستى كه نيزه بر خود مىزند تا كسى را كه پشت سرش سوار شده به قتل برساند»؛ (لِرَجُلٍ رَآهُ يَسْعى عَلى عَدوٍّ لَهُ، بِما فيهِ إِضرارٌ بِنَفْسِهِ: إِنَّما أَنْتَ كَالطَّاعِنِ نَفْسَهُ لِيَقْتُلَ رِدْفَهُ) .
«طاعِن» از ريشۀ «طَعْن» شخصى است كه نيزه مىزند.
«رِدْف» به معناى كسى است كه پشت سر ديگرى بر اسب يا شتر سوار مىشود.
منظور اين است كه نيزه را در شكم خود فرو كند كه از پشت در آيد و به شكم دشمنش كه پشت او سوار است برسد. اين نهايت بىعقلى و حماقت است كه براى صدمه زدن به ديگرى، خودش را از ميان بردارد.
در افسانههاى قديمى آمده است كه شخصى به همسايهاش بسيار حسادت داشت. به غلامش گفت: سر مرا از تن جدا كن و به پشتبام همسايه بينداز و بعد مأموران را خبر كن كه او قاتل است تا او را به عنوان قاتل تعقيب كنند و بگيرند.
انگيزۀ اينگونه كارها گاه حسادت است و گاه حماقت و گاه هر دو و گاه ممكن است انسان، به دست ديگرى چنان گرفتار شود كه از زندگى سير گردد و جز اين راهى براى نجات خود نبيند.
در عصر و زمان ما گروهى از وهابىهاى سلفى انتحارى كه از احمقترين انسانها هستند، مواد منفجره به خود مىبندند و در ميان جمعيتى بىگناه، آن را منفجر مىكنند، خودشان بيش از همه متلاشى مىشوند تا ديگران را هم به قتل برسانند و از حماقت آنها اين است كه آن را وسيلهاى براى قرب الى اللّه و جاى گرفتن در بهشت جاويدان مىدانند.
سلفىهاى متعصب و خونخوار معمولاً به سراغ افراد عقبماندۀ ذهنى مىروند و آنها را در جلساتى شستوشوى مغزى مىدهند كه اگر صبح، دست به چنين كارى بزنيد، عصر در آغوش پيغمبر خدا صلى الله عليه و آله هستيد. آن سبك مغزان هم باور مىكنند و به سراغ چنين جنايت هولناكى مىروند و مصداق بارز كلام مولا على عليه السلام مىشوند. انگيزۀ سلفىهاى تكفيرى در اين كار، تعصب، حسادت و حماقت است. آنها فكر مىكنند شيعه در اين عصر و زمان با سرعت در دنيا پيشروى مىكند و كشورهاى اسلامى را يكى پس از ديگرى تحت تأثير خود قرار مىدهد و در خارج نيز معارف مكتب اهلبيت عليهم السلام برجستهتر از ساير گروههاى مسلمان جلوه كرده و اين امر حسادت آنها را برانگيخته است.
در زمانى كه اين بخش از سخن مولا را مىنويسيم، حكومت اسلامى شيعه با كمال قدرت بر ايران سلطه دارد، عراق نيز تحت سلطۀ حكومت شيعى است، در لبنان نيز به بركت پيروزى شگفتانگيز حزب اللّه بر دشمنان، شيعيان و پيروان مكتب اهلبيت عليهم السلام عظمت و قدرت فوقالعادهاى پيدا كردهاند و در اين اواخر، در تركيه نيز آثار پيشرفت افكار شيعى ظاهر و آشكار گشته است.
مرحوم علامۀ شوشترى، داستانى از جنگ جمل كه مىتواند يكى از مصداقهاى كلام امام عليه السلام باشد نقل مىكند، وى مىگويد:«عبد اللّه بن زبير» در روز جنگ جمل مهار شتر عايشه را در دست داشت.«مالك اشتر» براى جنگ با او آماده شد. ابن زبير مهار ناقه را رها كرد و به سوى مالك آمد. آنها با هم به جنگ پرداختند و هر دو بر زمين افتادند؛ ولى مالك اشتر گلوى ابن زبير را گرفته بود. ابن زبير فرياد مىزد: بياييد من و مالك، هر دو را به قتل برسانيد. اشتر مىگويد: من از اين خوشحال شدم كه نام مرا به عنوان «مالك» برد (كه مردم چندان با آن آشنا نبودند) اگر گفته بود «اشتر»، مردم مىريختند و ما هر دو را مىكشتند. به خدا قسم از حماقت «ابن زبير» تعجب كردم كه فرياد مىزد: من و او هر دو را به قتل برسانيد؛ در حالى كه قتل هر دو نفر سودى به حال او نداشت.
من او را رها كردم و فرار كرد در حالى كه زخم عميقى در يك طرف از صورت خود برداشته بود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گل یاس امین الدوله تو دنیا بخاطر خواص دارویی معروفه ولی تو کشور ما فقط به عنوان یک گیاه زینتی شناخته میشود خواص جادویی این گیاه رو ببینید:👆👆
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
💯@zandahlm1357
#گلدان
گلدون چوبی
مزایا و معایب:
اصولا از چوب سرو و صدر برای ساخت
گلدون های چوبی استفاده میشه
زیباست
مقاومت خوب در مقابل رطوبت
عدم زهکش خوب برای گیاه
عدم ماندگاری
گلدون چوبی بعد از یک مدت هم
خودشون میپوسن و هم ریشه
گیاه دچار پوسیدگی میشه.
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
💯@zandahlm1357
#سرخس 🌿
توجه کنید به هیچ عنوان آب روی برگ های سرخس ریخته نشود.
محیط را برایش مرطوب کنید مثل محیط جنگل.
نکته ^^ سرخس به جابجایی حساسه یه جای ثابت براش درست کنید
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
💯@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
جاودانگی قرآن تَبارَکَ الَّذِی نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلی عَبْدِهِ لِیَکُونَ لِلْعالَمِینَ نَذِیراً [
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مهجوریت قرآن
وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً [۱]
پیامبر (در روز قیامت از روی شکایت) میگوید: پروردگارا! قوم من این قرآن را رها کردند.
نکته ها:
این آیه، از گلایه ی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم سخن میگوید و آن حضرت چون «رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ» است نفرین نمی کند.
امام رضا علیه السلام فرمود: دلیل آن که در نماز، قرآن میخوانیم آن است که قرآن از مهجوریّت خارج شود. [۲]
در روایات آمده است: هر روز پنجاه آیه از قرآن را بخوانید و هدفتان رسیدن به آخر سوره نباشد، آرام بخوانید و دل خود را با تلاوت قرآن تکان دهید و هرگاه فتنهها همچون شب تاریک به شما هجوم آوردند، به قرآن پناه برید. [۳]
به نظرم رسید اقرار بعضی بزرگان را درباره ی مهجوریّت قرآن نقل کنم:
الف) ملاصدرا قدس سره در مقدّمه تفسیر سوره واقعه میگوید: بسیار به مطالعه کتب حکما پرداختم تا آنجا که گمان کردم کسی هستم، ولی همین که کمی بصیرتم باز شد، خودم را از علوم واقعی خالی دیدم. در آخر عمر به فکر رفتم که به سراغ تدبّر در قرآن و روایات محمّد و آل محمّد علیهم السلام بروم. یقین کردم که کارم بی اساس بوده است، زیرا در طول عمرم به جای نور در سایه ایستاده بودم. از غصه جانم آتش گرفت و قلبم شعله کشید، تا رحمت الهی دستم را گرفت و مرا با اسرار قرآن آشنا کرد و شروع به تفسیر و تدبّر در قرآن کردم، درِ خانه ی وحی را کوبیدم، درها باز شد و پردهها کنار رفت و دیدم فرشتگان به من میگویند: «سَلامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدِینَ». [۴]
ب) فیض کاشانی قدس سره میگوید: کتابها و رسالهها نوشتم، تحقیقاتی کردم، ولی در هیچ یک از علوم دوائی برای دردم و آبی برای عطشم نیافتم، بر
خود ترسیدم و به سوی خدا فرار و انابه کردم تا خداوند مرا از طریق تعمّق در قرآن و حدیث هدایت کرد. [۱]
ج) امام خمینی قدس سره در گفتاری از اینکه تمام عمر خود را در راه قرآن صرف نکرده، تأسّف میخورد و به حوزهها و دانشگاهها سفارش میکند که قرآن و ابعاد گوناگون آن را در همه ی رشته ها، مقصد اعلی قرار دهند تا مبادا در آخر عمر برایّام جوانی تأسّف بخورند. [۲]
«هجر»، جدایی با عمل، بدن، زبان و قلب را شامل میشود. [۳]
رابطه ی میان انسان و کتاب آسمانی، باید دائمی و در تمام زمینهها باشد، زیرا کلمه ی «هجر» در جایی به کار میرود که میان انسان و آن چیز رابطه باشد. [۴]
بنابراین باید تلاشی همه جانبه داشته باشیم تا قرآن را از مهجوریّت در آوریم و آن را در همه ی ابعاد زندگی، محور علمی و عملی خود قرار دهیم تا رضایت پیامبر عزیز اسلام را جلب کنیم.
نخواندن قرآن، ترجیح غیر قرآن بر قرآن، محور قرار ندادن آن، تدبّر نکردن در آن، تعلیم ندادنش به دیگران و عمل نکردن به آن، از مصادیق مهجور کردن قرآن است. حتّی کسی که قرآن را فرا گیرد ولی آن را کنار گذارد و به آن نگاه نکند و تعهّدی نداشته باشد، او نیز قرآن را مهجور کرده است.
----------
[۱]: (فرقان، ۳۰)
[۲]: تفسیر کنزالدقائق.
[۳]: تفسیر نورالثقلین.
[۴]: مقدّمه تفسیر سوره واقعه.
[۱]: رسالة الانصاف.
[۲]: صحیفه نور، ج ۲۰، ص ۲۰
[۳]: مفردات راغب.
[۴]: التحقیق فی کلمات القرآن.
#سبک_زندگی_سوره_نور
✍محسن قرائتی
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
💯@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📍#پرسمان_تربیتی(۴۹) 🔊 پاسخ استاد به سوالی با محوریت "کاهش وابستگی فرزندان به والدین" #آگاهی_وال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_7895933584.mp3
2.47M
📍#پرسمان_تربیتی(۵۰)
🔊 پاسخ استاد
به سـوالـی با محوریت
"طغیانگری فرزند برابر والدین"
#آگاهی_والدین
#تربیت_نسل_آینده
#کسب_مهارتهای_تربیتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ : عوامل تحکیم خانواده ۷
🎵 اصل معنویت و تربیت دینی
#عوامل_تحکیم_خانواده
#قسمت_هفتم
#دکتر_رفیعی
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
💯@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎙صوت:#خانواده_قرآنی5_جلسه2 ️🌸🌿موضوع: روانشناسی ارتباط با فاسقین و منافقین 👤مدرس: #حجه_الاسلام_داوود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ج3خا5-01.09.16.mp3
10.03M
🎙صوت:#خانواده_قرآنی5_جلسه3
️🌸🌿موضوع: روانشناسی ارتباط با مستضعفین
👤مدرس: #حجه_الاسلام_داوودی_نژاد
🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿
011.mp3
1.84M
🔶 صحبت های دکتر حبشی در مورد رابطه صحیح زن و شوهر در خانواده
"بخش یازدهم"
🌷 زن و مرد باید در اطاعت امر خدا یار همدیگر باشند...
💥 دکتر حمید حبشی
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
💯@zandahlm1357
42.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟣 توجه بیش از حد به اقوام درجه یک و نرسیدن به خانواده خود حق الناس است.
🌷تعهد،و مسئولیت اگر در حیطه ی انسانی و اخلاقی باشه چه بهتر که زن و شوهر تو این قضیه کنار هم باشند.😉
#دکتر_سعید_عزیزی
#مسئولیت_پذیری
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
💯@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
⛔ عبادت گوساله سامری در مراسم افتتاحیه المپیک پاریس! 🔹️ حضور همجنسبازان در کنار شیطان پرستان و مخال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رحیم پور ازغدی: من به تو انتقاد کردم پدرسوخته نه به نظام!
📌 خبر
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
💯@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیت الله قاضی (ره): در عزاداری و زیارت حضرت سیدالشهدا علیهالسلام مسامحه ننمایید.
روضه هفتگی ولو شده دو سه نفر باشد، اسباب گشایش امور است و اگرهفتگی هم نشد دهه اول #محرم ترک نشود.
📌 خبر
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
💯@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 الامان از کسایی که با عظمت #امام_حسین علیهالسلام بازی میکنن!
🎙استاد فاطمی نیا
📌 خبر
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
💯@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برکت روضههای خانگی
🎙حجت الاسلام عالی
🏴 #محرم
📌 خبر
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
💯@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 میگه ما کار داریم، نمیرسیم #اربعین بریم #کربلا
❌عجب! فکر کردی نیازت به #امام_حسین(ع) برطرف شد؟! چرا دور برداشتی؟
📌 خبر
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
💯@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حضور شبانه مسعود #پزشکیان در میان مردم و شنیدن درددل آنها
📌 خبر
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
💯@zandahlm1357