eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
49.4هزار عکس
36هزار ویدیو
1.7هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📚🔍📚🔍📚 ⬅️سلسله مباحث حدیث شناسی قسمت دوازدهم 📝بررسی روایات نفس زکیه 👈نفس زکیه یکی از نشانه های مهم
📚🔍📚🔍📚 ⬅️سلسله مباحث حدیث شناسی قسمت سیزدهم 📝بررسی روایات نفس زکیه 🔹درباره خاندان نفس زکیه: 👈یکسری روایات گفته اند که این فرد از خاندان قریش است. در کتاب ″الغیبة نعمانی، ص266″ 👈یکسری از روایت ها گفته اند فرزند حسن است. ولی این حسن چه کسی است مشخص نیست⁉️ و ما نمی توانیم بگوییم این حسن، امام حسن مجتبی (ع) است. چون اصلا به هیچ وجه نمی شود، الان که امام حسن مجتبی زنده نیست که این فرد هم بخواهد فرزند ایشان باشد. 💭اگر هم بگوییم فرزند حسن است در روایت ها راجع به پدر نفس زکیه چیز خاصی نگفته اند. پس این روایت را هم نمی توانیم خیلی معتبر بدانیم.🚫 👈اما یکسری روایت ها گفته اند از خاندان امام حسین (ع) است. ⁉️برخی می گویند ما شنیدیم نفس زکیه، از نسل امام حسین است، شما چطور این روایت را زیر سوال می برید؟ 📜خُب سند روایت را برای شما می آورم، از امام باقر «وَ النَّفْسُ الزَّكِيَّةُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْن‏ (ع)». روایت کجاست؟ ✍″تفسیر عیاشی، ج1، ص65″. این روایت یاد شده سندش از امام باقر (ع) مرسل است. یعنی این وسط راویان حدیث نقل نشدند. پس حدیثی که راویان حدیثش نقل نشده، چطور به این حدیث اعتبار بکنیم⁉️ 📗دوما شبیه همین روایت، در کتاب الغیبة نعمانی که از کتب معتبر ما هست در ″ص288، باب14، ح67″ آمده (شبیه همین روایت امام باقر) ولی آنجا «مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْن‏» دیگر در روایت نیامده است. ◀️پس دو روایت شبیه هم در دو کتاب داریم؛ ⬅️1- تفسیر عیاشی 2- الغیبة نعمانی. در تفسیر عیاشی ذکر شده نفس زکیه از فرزندان امام حسین است. ولی در الغیبة نعمانی از فرزندان امام حسین (ع) ذکر نشده، حالا کدام را قبول کنیم⁉️ 📚اینجا حدیث شناس ها به کتاب معتبرتر رجوع می کنند. از بین تفسیر عیاشی و الغیبة نعمانی کدام معتبر است؟ معتبرترین کتاب در عرصه مهدویت الغیبة نعمانی است. پس به الغیبة نعمانی رجوع می کنیم و در الغیبة نعمانی فرزند امام حسین بودن نفس زکیه ذکر نشده است. پس این روایت ضعیف است.❌ ⚠️اینکه نفس زکیه از خاندان چه کسی است⁉️ شاید اجمالا بپذیریم که از خاندان قریش است، در همین حد. والا از فرزندان امام حسن مجتبی (ع) یا امام حسین (ع) است به هیچ عنوان قابل قبول نیست. ☝️اتفاقا همین محمد بن حسن بابی شد برای یک فردی به نام محمد بن عبدالله که در زمان امام صادق (ع) ادعای مهدویت کرد و می گفت من نفس زکیه هستم. که امام صادق علنا این فرد را تکذیب کرد. 💽برگرفته از فایل حدیث شناسی مهدوی شماره ۱۳ 🎤استاد عبادی ۱۳ https://eitaa.com/zandahlm1357
✨﷽✨ ✅چراغهای فروزان، در سیاهی شب ✍پیامبر گرامی اسلام، در فرصت های مناسب، بارها از یاران وفادار خود در آخرالزمان یاد می‌کردند و همواره ایمان استوار و فداکاری آنها را گرامی می‌داشتند. امام باقر فرمودند: روزی عده ای در حضور پیامبر گرامی نشسته بودند و آن حضرت با شور و شوقی دعا می‌کردند و می‌فرمودند: «خداوندا، مشتاق دیدن برادران عزیزم هستم.» و این جمله را تکرار نمودند. اصحاب ایشان پرسیدند: مگر ما برادران تو نیستیم؟ آن حضرت فرمودند: «نه، شما یاران من هستید؛ برادرانم مردمی هستند که در آخرالزمان به من ایمان دارند، در حالی که هیچگاه مرا ندیده اند. ثابت ماندن یکی از آنها بر دین خود، از صاف کردن درخت خاردار (قتاد) با دست در شب ظلمانی، دشوارتر است و همانند کسی هستند که آتش سرخ را در دست گرفته است. آن ها چراغ های فروزان هستند. پروردگار، آنان را از هر فتنه تیره و تاری نجات می دهد.» 📚 بحارالانوار، ج ۵٢، ص ١٢۴ 🔺 باید این را بدانیم که بهشت و زندگی جاودانه را به بها می‌دهند، نه بهانه. هنر حفظ ایمان، و هنر عشق راستین در این زمان و در این شرایط نامناسب، آشکار و ثابت می‌شود. https://eitaa.com/zandahlm1357
https://eitaa.com/zandahlm1357
✨☀️✨ ❇ به این دلیل خداوند اجابت دعای مومن را به تاخیر می‌اندازد 🔸قال رضا عليه‌السلام: إِنَّ اللّه َ يُؤَخِّرُ إِجابَةَ الْمُؤْمِنِ شَوْقا إلى دُعائِهِ وَيَقُولُ: صَوتٌ اُحِبُّ أَنْأَ سْمَعَهُ، وَيُعَجِّلُ إجابَةَ دُعاءِ الْمُنافِقِ وَيَقُولُ: صَوْتٌ أَكْرَهُ سَماعَهُ. 🔻امام رضا علیه‌السلام فرمودند: خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى‌اندازد و مى‌گويد: «صدايى است كه دوست دارم آن را بشنوم» و در اجابت دعاى منافق عجله مى‌كند و مى‌گويد: صدايى است كه از شنيدنش بدم مى‌آيد. 📚 فقه‌الرضا عليه‌السلام، ص ۳۴۵ https://eitaa.com/zandahlm1357
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مرده‌اند... https://eitaa.com/zandahlm1357
🌹روایت خواهر شهید محمدرضا دهقان🌹 با هم رفته بودیم کربلا، یک بار دیدم توی رواق روبروی ضریح خوابش برده و من هم برای بقیه جریان خوابیدنش را تعریف کردم. تا اینکه یک روز که مشغول دعا خواندن بودم، آمد کنارم و گفت چقدر دعا می خوانی؟!! برو بنشین با آقا حال کن ،با آقا حرف بزن. میگفت: "خیلی خیلی لذت بخش است که خوابت ببرد ، چشم باز کنی و ببینی شش گوشه ارباب جلوی چشمانت است." بعد از اینکه خبر شهادتش آمد و رفتیم معراج شهدا به او گفتم به خدا اگر می دانستم خوابت در حرم می خواهد این طور بشود و تورا به اینجاها ببرد من هم می آمدم کنارت می خوابیدم. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃 https://eitaa.com/zandahlm1357
صفحه پرسش و پاسخ https://eitaa.com/zandahlm1357
✍ آیا آیه ای در مورد شکستن دل دیگران وجود دارد؟ عنوان "شکستن دل دیگران" عنوانی کلی است که می تواند بر اثر اتفاقات مختلفی به وجود آید؛ و به همین دلیل نباید به دنبال حکمی کلی در مورد آن، چه در قرآن و چه در روایات بود. به عنوان نمونه، اگر فردی به دلیل نصیحتی مشفقانه به او که در راستای امر به معروف و نهی از منکر انجام شده است، دل شکسته شود، نمی توان دل شکستگی او را نشانی از نامناسب بودن رفتار آمر به معروف و ناهی از منکر دانست، اما در طرف مقابل، موارد بسیاری وجود دارند که به ناحق، باعث دل شکستگی دیگران می شوند. در قرآن کریم آیات بسیاری وجود دارد که به این موارد اشاره نموده و در واقع، به ریشه و دلیل آزرده خاطر شدن دیگران پرداخته و توصیه هایی در این زمینه ارائه فرموده اند که به برخی از آنها اشاره می کنیم: الف. برخی آنچه از آنها نهی شده است: 1. مسخره کردن دیگران: "یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى‏ أَنْ یَکُونُوا خَیْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى‏ أَنْ یَکُنَّ خَیْراً مِنْهُن‏"؛[1] اى افراد با ایمان! گروهى از مردان شما گروهی دیگر را مسخره نکنند، شاید آن مسخره‏شدگان بهتر از آنها باشند. و گروهى از زنان شما نیز دیگران را مسخره کند، شاید آن مسخره‏شدگان بهتر از آنها باشند. 2. عیب جویی: "وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُم‏"؛[2] به عیب جویی از یکدیگر مپردازید. 3. یکدیگر را با نام زشت خواندن: "وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقاب‏"؛[3] با نامهای زشت، یکدیگر را مورد خطاب قرار ندهید. 4. روی از دیگران برگرداندن: "وَ لا تُصَعِّرْ خَدَّکَ لِلنَّاس‏"؛[4] با بی اعتنایی از مردم رو مگردان. 5. با تکبر و غرور راه رفتن: "لا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحا"؛[5] هنگام راه رفتن، باد نخوت بر گلو مینداز! 6. سر از کار دیگران در آوردن و غیبت کردن: "وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضا"؛[6] به دنبال سردرآوردن از کار دیگران نبوده و غیبت نکنید. ب. برخی آنچه بدانها فرمان داده شده است: 1. رعایت اخلاق خانوادگی: "وَ أْتَمِرُوا بَیْنَکُمْ بِمَعْرُوف‏"؛[7] در زندگی خانوادگی با یکدیگر با خوبی و خوشی رفتار کنید. 2. با مردم به نیکی سخن گفتن: "قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنا"؛[8] با مردم به نیکی سخن گویید. اکنون می توان گفت: اگر به توصیه های یاد شده و نیز دیگر توصیه های قرآنی عمل شود، هیچ فردی به ناحق دل شکسته نخواهد شد. [1] حجرات، 11. [2] همان. [3] همان. [4] لقمان، 18. [5] همان. [6] حجرات، 12. [7] طلاق، 6. [8] بقره، 83. https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ مراد از جنّت که حضرت آدم ـ علی نبیناوآله وعلیه السلام ـ از آن خارج شد ، چه جنّتی بوده ؟ و چگونه ابلیس در آن راه یافت و حضرت آدم را وسوسه کرد؟ بهشتی که آدم و حوا(علیهما السلام) در آن بودند ، بهشت جاویدان ـ که به مؤمنان وعده داده شده ـ نبوده ; بلکه باغی از باغهای با شکوه و پر نعمت خداوند بوده که در یکی از مناطق سرسبز زمین قرار داشته است و مقصود از هبوط و نزول آدم به زمین ، نزول مقامی است نه مکانی ; یعنی از مقام ارجمند خود و از آن بهشت سرسبز پایین آمدند . برخی از مفسران ازجمله علامه طباطبایی می گویند : بهشت آدم(علیه السلام) بهشت «برزخی » بوده که در آسمان قرار داشته است . و چون در آن زمان ، شیطان از رفتن به آسمانها ممنوع نبود ، به همین جهت توانست آنها را وسوسه کند تا از درخت ممنوع بخورند ، و بهشت آنها ، بهشت جاویدان نبود که شیطان نتواند وارد شود .۱ ۱. ر.ک: المیزان، علامه طباطبایی، ج ۱، ص ۱۳۹، نشر اسماعیلیان ـ تفسیر نمونه، آیت‏اللّه‏ مکارم و دیگران، ج ۱، ص ۱۸۶ و ۱۸۷، نشر دارالکتب. https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا