WwW.MaSaF.Ir-OstadRaefiPour-Fatemie1394-Shab1-24kbps.mp3
11.76M
✍حقیقت نفاق
استاد #رائفی_پور
جلسه اول
.......:
@zandahlm1357
WwW.MaSaF.Ir-OstadRaefiPour-Fatemie1394-Shab2-24kbps.mp3
12.2M
✍حقیقت نفاق
استاد #رائفی_پور
جلسه دوم
.......:
@zandahlm1357
WwW.MaSaF.Ir-OstadRaefiPour-Fatemie1394-Shab3-24kbps.mp3
13.58M
✍حقیقت نفاق
استاد #رائفی_پور
جلسه سوم
.......:
@zandahlm1357
WwW.MaSaF.Ir-OstadRaefiPour-Fatemie1394-Shab4-24kbps.mp3
14.1M
✍حقیقت نفاق
استاد #رائفی_پور
جلسه چهارم
.......:
@zandahlm1357
WwW.MaSaF.Ir-OstadRaefiPour-Fatemie1394-Shab5-24kbps.mp3
15.7M
✍حقیقت نفاق
استاد #رائفی_پور
جلسه پنجم
.......:
@zandahlm1357
در زمان خلافت امیرالمومنین علیه السلام به آن حضرت گزارش رسید که چهار نفر در حال مستی یکدیگر را با کارد مجروح نموده اند. امام
علیه السلام دستور داد آنان را توقیف نموده تا پس از هشیاري به وضعشان رسیدگی کند، دو نفر از آنان در بازداشتگاه جان سپردند. اولیاي
مقتولین نزد امیرالمومنین علیه السلام آمده و خواستار قصاص از زندگان شدند، آن حضرت علیه السلام به آنان فرمود: شما از کجا می دانید
که این دو نفر زنده ایشان را کشته اند و شاید خودشان یکدیگر را مجروح نموده و مرده اند؟
گفتند: نمی دانیم، پس شما خودتان با استفاده از دانش خداداد يتان بین آنان حکم کنید.
امام علیه السلام فرمود: دیه آن دو مقتول به عهده هر چهار قبیله است و بعد از اخراج خونبهاي زخمهاي دو نفر زخمی، باقیمانده به اولیاي
آن دو مقتول رد می گردد. ) 1- شیخ مفید پس از نقل این خبر می گوید: این حکمی که آن حضرت علیه السلام درباره آنان فرموده تنها
حکمی است که براي رسیدن به واقع تصور می شود؛ زیرا گواهی نیست تا بدان وسیله قاتل از مقتول جدا شود. و نیز گواهی نیست تا ثابت
کند قتل عمدي بوده، و این حکم در مورد قتل خطا و اشتباه در قاتل است ؛ زیرا خونبهاي کشتگان را بر هر چهار قبیله قرار داده و دیه
زخمهاي مجروحین را از آن کم کرده است، و مقصود آن حضرت از اینکه فرموده: دیه آن دومقتول بر قبایل چهارگانه است این است که دیه
هر دو تا با هم، وگرنه دیه هر کدام از آنها بر سه قبیله دیگر است غیر ازقبیله خودش .(مولف). ارشاد مفید، قضایاه علیه السلام فی خلافته،
( من لا یحضر، کتاب الدیات، باب حکم الرجل یقتل الرجلین او... حدیث 7. تهذیب، کتاب الدیات باب الاشتراك فی الجنایات، حدیث 5)
.......:
@zandahlm1357
شش نفر در آب فرات سرگرم بازي بودند، یکی از آنان غرق شد، نزاع را نزد امیرالمومنین علیه السلام بردند، دو نفر از آنان گواهی دادند که
آن سه نفر دیگر او را غرق کرده اند، و آن سه نفر گواهی دادند که آن دو نفر دیگر او را غرق کرده اند، امیرالمومنین علیه السلام دیه او را به
پنج قسمت مساوي تقسیم نمود، دو قسمت به عهده آن سه نفري که دو نفر بر علیه ایشان گواهی داده اند، و سه قسمت به عهده آن دو
نفري که سه نفر بر علیه ایشان گواهی داده اند.
شیخ مفید درارشاد پس از نقل این خبرمی گوید: در این قضیه هیچ قضاوتی تصور نمی شود که از قضاوت آن حضرت به صواب نزدیکتر باشد.
.......:
@zandahlm1357