.......:
برخى از دلايل ناخوشنودى امام (ع)
متونى كه در اين باره به دست ما رسيده آن قدر بسيار زياد است كه به حدّ تواتر رسيده است. ابوالفرج مى نويسد: «. مأمون، فضل وحسن، فرزندان سهل، را نزد على بن موسى (ع) روانه كرد. ايشان به وى مقام وليعهدى را پيشنهاد كردند، ولى او نپذيرفتآنان پيوسته پيشنهاد خود را تكرار كردند و امام همچنان از پذيرفتنش ابا مى كرد، تا يكى از آن دو نفر زبان به تهديد گشود، ديگرى نيز گفت، به خدا سوگند كه مأمون مرا دستور داه تا گردنت را بزنم اگر با خواست او مخالفت كنى. » (۲۳۹)
برخى ديگر چنين آورده اند كه مأمون به امام (ع) گفت: اى فرزند رسول خدا، اين كه از پدران خود داستان مسموم شدن خود را روايت كنى، آيا مى خواهى با اين بهانه جان خود را از تن دردادن به اين كار آسوده سازى و مى خواهى كه مردم تو را زاهد در دنيا بشناسند؟
امام رضا پاسخ داد: به خدا سوگند، از روزى كه او مرا آفريده هرگز دروغ نگفته ام، و نه به خاطر دنيا زهد در دنيا را پيشه كرده ام، و در ضمن مى
دانم كه منظور تو چيست و تو به راستى چه از من مى خواهى.
چه مى خواهم؟
آيا اگر راست بگويم در امان هستم؟
بلى در امان هستى.
تو مى خواهى كه مردم بگويند، على بن موسي از دنيا روى گردان نيست، امّا اين دنياست كه بر او اقبال نكرده است. آيا نمى بينيد كه چگونه به طمع خلافت، وليعهدى را پذيرفته.
در اين جا مأمون برآشفت و به او گفت: تو هميشه به گونه ناخوشايندى با من برخورد مى كنى، در حالى كه تو را از سطوت خود ايمنى بخشيدم. به خدا سوگند، اگر وليعهدى را پذيرفتى كه هيچ، وگرنه مجبورت خواهم كرد كه آن را بپذيرى. اگر باز همچنان امتناع بورزى، گردنت را خواهم زد. (۲۴۰)
امام رضا (ع) در پاسخ ريّان كه علّت پذيرفتن وليعهدى را پرسيده بود، گفت:
«. خدا مى داند كه چقدر از اين كار بدم مى آمد. ولى چون مرا مجبور كردند كه از كشتن يا پذيرفتن وليعهدى يكى را برگزينم، من ترجيح دادم كه آن را بپذيرم. در واقع اين ضرورت بود كه مرا به پذيرفتن آن كشانيد و من تحت فشار و اكراه بودم.. » (۲۴۱)
اما حتى در پشت نويس پيمان وليعهدى اين نارضايتى خود و به سامان نرسيدن وليعهدى خويش را برملا كرده بود. (۲۴۲)
https://eitaa.com/zandahlm1357
5.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥داستان شخصی که نامه به #امام_حسین (ع) نوشت امام رضا (ع) جواب نامه اش را داد.
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 مدام گفته میشه دوران قبل از ظهور دوران غربال هست. سرنوشت اونهایی که در این غ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
در مورد سندیت خطبه البیان حضرت علی (ع) هست و از استاد میخوام در موردش توضیح جامعی بدن و سوال دیگه اینکه چرا در نهج البلاغه در مورد ظهور و احادیثی که از حضرت علی (ع) نقل میشه مثلا در بحارالانوار در نهج البلاغه نیست؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
🔸خطبة البیان را که خود علما اصلا رد کردند، علامه مجلسی رد کرده، علما رد کردند.
📄خطبة البیان را به نقل از فردی به نام ابن مسعود نقل می کنند. ابن مسعود این خطبه را می گوید برای کی هست؟ بعد از جنگ جمل یا صفین. خُب این جنگ جمل یا صفین تقریبا سال ۳۶، ۳۷ هجری بود، ابن مسعود خودش سال ۳۲ مُرد یعنی چهار سال قبلش مرد، چطور ممکن است کسی که سال ۳۲ می میرد وقایع سال ۳۶ را بیاید در خطبة البیان بیان بکند. از لحاظ سندی مشکل اینطوری دارد اصلا قابل قبول نیست به هیچ وجه.
🔹بعد اینکه نهج البلاغه را هم،
سید رضی تلاشش در نهج البلاغه این بود که خطبه های بلاغت آمیز حضرت علی (ع) را جمع بکند از نظر بلاغت صرف و نحو عربی منظورم هست، آنها را جمع بکند خطبه هایی که بلیغ هست بلاغت دارد. به همین خاطر بعضی از خطبه ها را ناقص کرد همه را نیاورد و بعضی از این مطالب و احادیثی هم که شما می گویید آنجا نیاورد. بیشتر جنبه بلاغتی نهج البلاغه و صرف و نحوی نهج البلاغه برای سید رضی ملاک بود.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
.......:
یازده مهدی
عبداللَّه بن عباس میگوید:
پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: در شب معراج، هنگامی که خداوند - جل جلاله - مرا عروج داد ندای حق را شنیدم که میفرمود: یا محمّد!
- لبیک ای پروردگار بزرگ!
- آیا میدانی ساکنان عالم بالا در چه موضوعی اختلاف نظر دارند؟
- پروردگارا! نمی دانم.
- آیا هنوز وزیر، برادر و جانشینی بعد از خود از میان بنی آدم برنگزیده ای؟
- پروردگارا! چه کسی را باید برگزینیم؟ تو او را برای من انتخاب کن.
- من برای تو از میان بنی آدم علی را برگزیده ام.
- پروردگارا! او پسر عموی من است.
- بلکه او وارث تو و وارث علم من بعد از تو است، و صاحب پرچم تو و پرچم حمد، در روز قیامت و صاحب حوض توست تا هر مؤمنی را که از امّت تو وارد بهشت میشود، از آب آن سیراب کند.
یا محمّد! من به خود به سختی سوگند خوردهام کسی که دوستدار تو و اهل بیت تو و فرزندان پاک تو نباشد، از آب آن حوض ننوشد. به راستی، به راستی میگویم: ای محمّد! تمام امّت تو را وارد بهشت
خواهم کرد جز کسی که خود ابا کند.
- چگونه کسی از ورود به بهشت ابا میکند؟
- من تو را از میان خلق خود برگزیدم و برای تو نیز جانشینی انتخاب نمودم، تا برای تو به منزله هارون باشد برای موسی، جز آن که هارون نیز نبی بود، امّا ]بعد از تو پیامبری نخواهد بود. محبّت او را در قلب تو خواهم نهاد، و او را پدر فرزندان تو قرار خواهم داد. پس حقّ او بر امّت تو مانند حق توست بر ایشان آنگاه که زنده بودی و در میان ایشان به سر میبُردی؛ هر کس حق او را نادیده بگیرد حق تو را ضایع ساخته است، و هرکه از دوستی او سر باز زند از دوستی تو ابا نموده است، و هر که از دوستی تو سر باز زند، گویی از ورود به بهشت ابا نموده
است.
آنگاه من به سجده افتادم، و شکر الهی را به خاطر نعمتی که به من ارزانی داشته به جای آوردم. در این هنگام دوباره ندا رسید:
- یا محمّد! سر بردار هرچه میخواهی از ما بخواه، تا به تو عطا کنیم.
- پروردگارا! تمام امّت مرا تحت ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام قرار ده تا روز قیامت همه اطراف حوض من باشند.
- یا محمّد! پیش از این که بندگان خود را خلق کنم، سرنوشت آنان را میدانم و بر اساس آن، هر که را بخواهم هلاک میکنم و هر که را بخواهم هدایت مینمایم. علم تو را بعد از تو به علی داده، و او را وزیر و جانشین بعد از تو قرار دادهام تا خلیفه تو برای اهل و امّت تو باشد.
اراده من چنین است کسی که با او دشمنی کند و منکر ولایت او بعد از تو باشد، داخل بهشت نگردد. و هر که با او دشمنی کند، با تو دشمنی نموده، و هرکه با تو دشمنی کند با من دشمنی نموده، و هرکه دوستدار او باشد، دوستدار توست، و هرکه دوستدار تو باشد، دوستدار من است.
به او این فضیلت را دادیم، و به تو این چنین عطا خواهیم کرد که از صلب او یازده «مهدی» که همه از فرزندان تو و دختر تو - فاطمه زهراعلیها السلام - باشند، خارج کنیم.
- پرودگارا! چه زمانی وقت آن میشود؟
- هنگامی که دانایی از بین رود و جهالت آشکار گردد؛
قاریان قرآن زیاد باشند و عالمان آن اندک؛
قتل و خونریزی زیاد شود؛
فقهای هدایت گر کاستی گیرند، و فقهای گمراه و خیانتکار زیاد شوند؛
شاعران زیاد شوند؛
امّت تو قبرستانها را مسجد کنند؛
قرآنها و مساجد را طلاکاری و زینت نمایند؛
ظلم و فساد زیاد شود وکارهای نکوهیده آشکار گردد، و امّت تو امر به منکر و نهی از معروف کنند؛
مردان با مردان و زنان با زنان خود را ارضا نمایند؛
پادشاهان کافر، دوستان آنها فاجر، یاران آنها ظالم و مشاوران آنها فاسق باشند؛
سه خسوف، یکی در شرق و یکی در غرب و دیگری در جزیرةالعرب به وقوع بپیوندد.
شهر بصره به دست مردی از ذریه تو - که پیروانش مردمی از افریقا هستند - خراب شود؛
مردمی از اولاد حسین بن علی قیام کند؛
دجال از سوی شرق و سرزمین سیستان ظاهر شود؛
سفیانی ظهور کند؛
- پروردگار! پس از من، چقدر فتنه و آشوب برخواهد خاست؟ [۱]
----------
[۱]: ۸. کمال الدین، ج ۲، ص ۲۵۰، ح ۲۵۲؛ بحار الانوار، ج ۵۱، ص ۶۸ - ۷۰.
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
🍂
🌸هیچ وقت حسرت زندگی آدمایی رو که از درونشون خبر نداری نخور!!
حسادت نوعی اعتراف به حقیر بودن خویش است. هر قلبی دردی دارد ؛ فقط نحوه ابراز آن فرق دارد.
بعضی ها آن را در چشمانشان پنهان میکنند ٬ بعضی ها در لبخندشان!
خنده را معنی به سر مستی مکن
آنکه میخندد غمش بی انتهاست
نه سفیدی بیانگر زیبایی ست. و نه سیاهی نشانه زشتی. کفن سفید ٬ اما ترساننده است و کعبه سیاه اما محبوب و دوست داشتنی است.
انسان به اخلاقش سنجیده می شود نه به مظهرش.
قبل از اینکه سرت را بالا ببری و نداشته هایت را به پیش خدا گلایه کنی ؛ نظری به پایین بینداز و داشته هایت را شاکر باش.🌺🌿
✍🏼 #دکتر_الهی_قمشه_ای
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
کار مرد خدا جز خدای خوانی نیست. کف نیاز به درگاه بی نیاز برآر *** کار مرد خدا جز خدای خوانی نیست [
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا