🔸رهبر انقلاب:
🔶شهید سلیمانی اهل معنویّت و اخلاص و آخرتجویی بود و اهل تظاهر نبود. ۹۹/۹/۲۶
#حاج_قاسم
21.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عروسِ حضرت قرآن نقاب آن گه براندازد که ... 🎬
..
سخنران : دکتر الهی قمشه ای
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
دست و پایش از کار افتاد و منزوی شد، رؤسا و علماء به خانه او میآمدند و از او کسب دانش میکردند. روزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بندگی خدا
در تفسیر آیه: وَ سَخَّرَ لَکُمْ مٰا فِی السَّمٰاوٰاتِ وَ مٰا فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً مِنْهُ إِنَّ فِی ذٰلِکَ لَآیٰاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ. [۱]
نیشابوری از ابویعقوب نهر جوری نقل کرده است که خدا عالم را مسخر انسان کرد تا چیزی او را مسخر ننماید و انسان فقط مسخر خدا باشد. پس این انسان اگر به زینت دنیا و خوشی آن دلبستگی بیابد، نعمت خدا را انکار کرده و فضل و نعمتهای خدا را غافل شده است؛ چرا که خدا او را آزاد از هر بندگی قرار داده و فقط بنده خود نموده ولی او از این بندگی بهره ای نمی برد.
----------
[۱]: ۱) - هر آنچه در آسمانها و زمین است مسخر شما قرار دادیم و در آن نشانههایی است برای مردم روشن فکر. جاثیه، ۱۳.
کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_186
و قال عليهالسلام
لِلظَّالِمِ الْبَادِي غَداً بِكَفِّهِ عَضَّةٌ.
امام عليه السلام فرمود:
آن ستمگر كه ابتداى به ظلم مىكند فرداى قيامت دست خود را
از پشيمانى (به دندان) مىگزد.
شرح و تفسير
سرنوشت ظالم آغازگر
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود هشدار شديدى به ظالمان و ستمگران مىدهد و مىفرمايد:«آن ستمگر كه ابتداى به ظلم مىكند فرداى قيامت دست خود را از پشيمانى (به دندان) مىگزد»؛ (لِلظَّالِمِ الْبَادِي غَداً بِكَفِّهِ عَضَّةٌ) .
امام عليه السلام اين سخن را از آيۀ ٢٧ سورۀ فرقان برگرفته است آنجا كه مىفرمايد:
«وَ يَوْمَ يَعَضُّ الظّالِمُ عَلى يَدَيْهِ يَقُولُ يا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلاً» ؛و (همان) روزى كه ستمكار دست خود را (از شدت حسرت) به دندان مىگزد و مىگويد:
اى كاش با رسول (خدا) راهى بر گزيده بودم».
نكتۀ شايان توجه اين است كه امام عليه السلام در اينجا ظالم را مقدم به «بادى» كرده يعنى آن كسى كه ابتداى به ظلم مىكند، از اين نظر كه شخص دوم اگر مقابلۀ به مثل كند ظلم نيست بلكه احقاق حقى است و اگر بيش از مقابلۀ به مثل كند باز قبح و زشتى ظلم او به اندازۀ كسى كه ابتدا به ظلم كرده نيست و تعبير به «عَضَّة» (به دندان گزيدن) كنايه از شدت ناراحتى است، زيرا انسان هنگامى كه به ناراحتىهاى شديد گرفتار مىشود؛ ناراحتىهايى كه از خود او سر زده و خودش باعث و بانى آن بوده مىخواهد از خود انتقام بگيرد و براى اين كار به آزار خويشتن مىپردازد؛ گاه بر سر و صورت خود مىكوبد و گاه دست خود را كه با آن كار خلافى انجام داده مىگزد و همۀ اينها نشانۀ ناراحتى شديد از كار خويشتن و نوعى مجازات و انتقام از خود است.
در حديثى از امام موسى بن جعفر عليه السلام مىخوانيم:
«فى رَجُلَيْنِ يَتَسابّانِ فَقالَ:
الْبادي مِنْهُما أَظْلَمُ وَ وِزْرُهُ وَ وِزْرُ صاحِبِهِ عَلَيْهِ ما لَمْ يَتَعَدَّ الْمَظْلُومُ ؛امام عليه السلام در مورد دو نفر كه به هم دشنام مىدادند فرمود: آن كس كه ابتدا كرده ظالمتر است و گناه او و گناه نفر ديگر بر اوست مادامى كه مظلوم از حد تعدى نكند». ١
جملۀ اخير (ما لَمْ يَتَعَدَّ الْمَظْلُومُ) ممكن است اشاره به آن قسم از سب باشد كه مظلوم در انجام آن مجاز است مثل اينكه كسى به ديگرى بگويد:«لعنة الله عليك» و او در جوابش بگويد:«عليك لعنة الله» ولى در همان كتاب اصول كافى و بعضى كتب ديگر به جاى «ما لَمْ يَتَعَدَّ»، «ما لَمْ يَعْتَذِرَ» آمده است ٢اشاره به اينكه اگر شخص دشنام دهنده عذرخواهى كند و از كار خود توبه كرده و جبران نمايد گناه او برداشته مىشود. اين نسخه صحيحتر به نظر مىرسد، زيرا دربارۀ نفر دوم تعبير به «وِزْر» شده كه نشان مىدهد او هم گناهكار است خواه تعدى كند يا تعدى نكند؛ ولى هرگاه مسئلۀ عذرخواهى پيش آيد مشكل حل مىشود. ٣
دربارۀ ندامت ظالم و عاقبت كار او احاديث ديگرى نيز از معصومان عليهم السلام نقل شده از جمله در حديثى از رسول اكرم صلى الله عليه و آله مىخوانيم:
«الظُّلْمُ نَدامَةٌ ؛ستمگرى پشيمانى است». ٤
با اينكه مىدانيم ظلم سبب پشيمانى است ولى به قدرى اين رابطه شديد است كه حضرت فرموده ستمگرى عين پشيمانى است.
در حكمت ٣٤١ خواهد آمد كه امام على بن ابىطالب عليه السلام فرموده است:
«يَوْمُ الْعَدْلِ عَلَى الظّالِمِ أشَدُّ مِنْ يَوْمِ الْجَوْرِ عَلَى الْمَظْلُومٍ» و شبيه همين تعبير در حكمت ٢٤١ آمده است:
«يَوْمُ الْمَظْلُومِ عَلَى الظّالِمِ أشَدُّ مِنْ يَوْمِ الظّالِمِ عَلَى الْمَظْلُومِ» و مفهوم هر دو اين است كه روزى كه خداوند از ظالم انتقام مىگيرد بسيار شديدتر است از روزى كه ظالم به مظلوم ستم مىكند.
در مورد تجسم اعمال در روز قيامت از بعضى روايات استفاده مىشود كه ظلم به صورت ظلمت و تاريكى مجسم مىشود همانگونه كه در حديثى از رسول اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده است كه فرمود:
«اتَّقُوا الظُّلْمَ فَاِنَّهُ ظُلُماتٌ يَوْمَ الْقِيامَةِ ؛از ظلم بپرهيزيد كه در روز قيامت ظلمت و تاريكى است». ١
نيز از روايات استفاده مىشود از جمله گناهانى كه كيفر و عقوبت آن در اين دنيا دامان انسان را مىگيرد ظلم است، همانگونه كه از امام باقر عليه السلام نقل شده كه فرمود:
«ما مِنْ أَحَدٍ يَظْلِمُ بِمَظْلَمَةٍ إلّاأَخَذَهُ اللّهُ بِها في نَفْسِهِ وَ مالِهِ ؛هيچ كس به ديگرى ستم نمىكند مگر اينكه خداوند انتقام او را در جان يا مال او خواهد گرفت». ٢
اين سخن را با حديثى از رسول اكرم صلى الله عليه و آله پايان مىدهيم كه فرمود:
«إنَّ أسْرَعَ الْخَيْرِ ثَواباً الْبِرُّ وَ إنَّ أسْرَعَ الشَّرِ عِقاباً الْبَغْىُ ؛چيزى كه ثواب آن بسيار زود به انسان مىرسد نيكوكارى است و چيزى كه مجازات آن زود دامن انسان را مىگيرد ظلم و ستم است». ٣
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357