eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
47.7هزار عکس
34.7هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مرده‌اند... .......: @zandahlm1357
.......: روز دوم عملیات هم برای نیروهای گردان پایان می‌یابد. بچه‌های گردان کم و بیش خسته شده اند. تعدادشان زیاد نیست؛ شاید حدود ۱۷۰ نفر. مسئول گردان هنوز کارها را هدایت می‌کند. با بی سیم درخواست تعویض می‌کند، ولی مورد موافقت قرار نمی گیرد. او هم با روحیه کامل در برخورد به پرسش بچه‌ها که آیا عوض می‌شویم یا خیر؟ می‌گوید: بنا به دستور فرماندهی در منطقه می‌مانیم و تا نگفته اند عقب نمی رویم و بعد با شوخی و خنده سعی می‌کند، خود را همراه و همگام با نیروها بداند. کار او خیلی اصولی و منطقی است. اگر چه خودش متوجه خستگی مفرط نیروهایش شده و احساس می‌کند اگر به عقب بروند خیلی خوب است ولی در مقابل فرماندهان ارشد مطیع و فرمانبر است و می‌تواند وضعیت منطقه را نیز در نظر بگیرد. پس باید صبر کرد. او به این ترتیب اطاعت از فرماندهی را درس می‌دهد و خود را شاگرد مکتب اطاعت از اولی الامر نشان می‌دهد. او خسته تر از همه است. دلش بیشتر از هر کس دیگر شکسته. معاونش شهید شده و شهادت هر کدام از نیروهای گردان، ضربه ای به اوست. هر لحظه هم آمار مجروحان و شهدا را می‌خواهد و با شنیدن آن، دست به سر می‌گذارد و لحظه ای به زمین نگاه می‌کند. معلوم است می‌سوزد. اما چه کند. او باید اسوه ی صبر و استقامت باشد. پس می‌ماند و به بچه‌ها سرکشی می‌کند. بچه‌ها او را دوست دارند؛ واقعا مثل برادرشان. اما کسی در چشمان پر نفوذش خیره نمی شود. خصوصا حالا که گاهی اوقات فشار کار باعث می‌شود خیلی جدی باشد و از هیچ اشتباه و نافرمانی نگذرد. پس امشب هم همین جا هستیم. نماز می خوانیم و شامی هم می‌خوریم. شام داغ. مرغ با پلو. در کیسه‌های نایلونی. امشب میهمان ارتش هستیم. آشپزخانه‌های صحرایی ارتش، این غذا را درست کرده و حتی المقدور سعی کرده گرم به بالای ارتفاع برسانند. دستشان درد نکند. چند روزی است که غذای گرم [صفحه ۶۶] نخورده ایم. یک غذای حسابی، با دستان نشسته. روی زمین، فارغ از هر گونه تجمل و تشریفات. بهترین نوشابه ها، آب است. قمقمه هم پر از آب است. جایی برای استراحت و خواب هم فراهم می‌شود. نیروهای گردان دیگر در خطوط اصلی پدافند قرار گرفته اند و مراتب نگهبانی و آماده باشی نوبتی برقرار می‌شود. در این گردان نیز قرار است به نوبت نگهبانی بدهیم. ولی حالا موقع استراحت است. آتش خمپاره‌ها و توپها به طور پراکنده منطقه را روشن و خاموش می‌کند. عراقی‌ها براساس گرایی که در روز به دست آورده اند شلیک می‌کنند. اهداف در شب کور هستند. دقیقا معلوم نیست گلوله‌ها کجا می‌خورند. پس هر لحظه امکان دارد یک گلوله هم مأموریت بیابد و کنار تو فرود آید. منتظر باش. این اتفاقی است که ممکن است در یک ثانیه اتفاق بیفتد. اما این احتمال نباید باعث اضطراب و دلهره ی کامل شود. الان استراحت مورد نیاز است. ممکن است عراقیها امشب حمله کنند. درگیری هنوز ادامه دارد. صدای تیراندازی و رگبار قطع نمی شود. پس باید چشمها را بر هم گذاشت ولی با گوش رد پای هر صدایی را با دقت دنبال کرد. البته خواب هم به آن معنای کامل وجود ندارد. یک لحظه خواب و یک لحظه بیداری. صدای انفجار خیلی زیاد و بلند است و هر بار می‌تواند تو را به راحتی از خواب بپراند. محل که مناسب نیست. کنار سنگر و روی زمین سفت و خشن. ولی رزمنده یعنی تحمل همه ی سختیها. دفاع مقدس سینای شلمچه https://eitaa.com/zandahlm1357
«شما را وصیت میکنم که از غافلان نباشید روزی برسد که حسرت بخورید که عمر بر باد رفت و پایم لب گور رسید، ولی آمادگی ندارم و بهترین توشه برای این سفر بزرگ که منزلگاهها و عقبههای هولناک دارد، تقوا و عمل صالح است» 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
hafez 86.mp3
3M
هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق
.......: عمل کسی که عمل گروهی چه خوب یا بد انجام دهد مانند عمل کننده است. کسی که خدا شصت سال به او سن بدهد، راه پوزش برای او باز گذاشته است. سوانح ای مغرور به مقام و سلطنت، با چشم حقارت به ما منگر. ایها المغرور بالجاه و الامارة لا تنظر الینا بعین الحقارة ما شیر شکاران فضای ملکوتیم سیمرغ به دهشت نگرد در مگس ما * دنیا نه ذاتاً، بلکه به خاطر بهره بری از لذتهایش مطالبه می‌شود. عاقل دنیا را نمی خواهد مگر برای اینکه آن را به نیکوکاری ببخشد که امید یاریش می‌رود یا بدکاری که ترس از اهانت او وجود دارد. دنیا بکسی ده که بگیرد دستت یا پیش سگی نه که نگیرد پایت * زمان و اهل آن فاسد شده اند. کسانی که دانش اندک و جهل بسیار دارند، متصدی تدریس شده اند. لذا مرتبه دانش و یاران علم پائین آمده و آثار علمی بین طالبان آن کم شده است. گویم بساط سبزه لگد کوب شد به پای نشاط ز بسکه عارف و عامی برقص برجستند شیخ بهاء https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴 🌹 و قال عليه‌السلام أَوَّلُ‌ عِوَضِ‌ الْحَلِيمِ‌ مِنْ‌ حِلْمِهِ‌ أَنَّ‌ النَّاسَ‌ أَنْصَارُهُ‌ عَلَى الْجَاهِلِ‌. امام عليه السلام فرمود: نخستين نتيجه‌اى كه شخص بردبار از بردبارى خود مى‌برد اين است كه مردم در برابر جاهل و نادان از وى حمايت خواهند كرد.
شرح و تفسير در برابر جاهلان بردبار باش امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه، به يكى از آثار ارزندۀ حلم و بردبارى در مقابل سفيهان و جاهلان اشاره كرده مى‌فرمايد:«نخستين نتيجه‌اى كه شخص بردبار از بردبارى خود مى‌برد اين است كه مردم در برابر جاهل و نادان از وى حمايت خواهند كرد»؛ (أَوَّلُ‌ عِوَضِ‌ الْحَلِيمِ‌ مِنْ‌ حِلْمِهِ‌ أَنَّ‌ النَّاسَ‌ أَنْصَارُهُ‌ عَلَى الْجَاهِلِ‌) . بعضى از ارباب لغت «حلم» را به معناى خويشتن‌دارى به هنگام هيجان غضب دانسته‌اند و از آنجا كه اين حالت از عقل و خرد نشأت مى‌گيرد، گاه واژۀ «حليم» به معناى عاقل به كار رفته است. بسيارى از افراد جاهل و نادان پرادعا، بلندپرواز و پرخاشگرند، ازاين‌رو هنگامى كه در برابر دانشمند وارسته‌اى قرار گيرند براى اظهار خودنمايى ممكن است انواع اهانت‌ها را روا دارند. حال اگر شخص عالم و دانشمند و انسان با ايمان و متقى بخواهد در برابر آنها عكس العمل نشان دهد، مقام خود را پايين آورده است؛ اما اگر حلم و بردبارى در برابر اين افراد نادان و بى‌ادب به خرج دهد و عكس‌العملى از خود ظاهر نكند، مردم به مظلوم بودن او اعتراف مى‌كنند و به حكم غريزۀ حمايت از مظلوم كه در بسيارى از انسان‌ها نهفته است به حمايت از او بر مى‌خيزند و جاهل جسور و بى‌ادب را بر سر جايش مى‌نشانند. اين نخستين نتيجه‌اى است كه افراد حليم از حلمشان مى‌برند و در واقع دفاع از خود را بر عهدۀ ديگران مى‌نهند. قرآن مجيد دربارۀ عباد الرحمان (بندگان خاص خدا) مى‌فرمايد: «وَ إِذا خاطَبَهُمُ‌ الْجاهِلُونَ‌ قالُوا سَلاماً» ؛و هنگامى كه جاهلان آنها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گويند)، به آنها سلام مى‌گويند (و با بى‌اعتنايى و بزرگوارى مى‌گذرند)». ١ در جايى ديگر خداوند به پيامبرش دستور مى‌دهد كه: «خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ‌ وَ أَعْرِضْ‌ عَنِ‌ الْجاهِلِينَ‌» ؛(به هر حال) با عفو و مدارا رفتار كن، و به كارهاى شايسته دعوت نما، و از جاهلان روى بگردان (و با آنان ستيزه مكن)!». ٢ نيز در مقام مدح انبياى پيشين از صفت حلم نام برده شده است؛ از جمله دربارۀ ابراهيم عليه السلام در آيۀ ١١٤ سورۀ «توبه» در مدح ابراهيم به سبب حلم و بردبارى‌اش در برابر عموى بت‌پرست مى‌فرمايد: «إِنَّ‌ إِبْراهِيمَ‌ لَأَوّاهٌ‌ حَلِيمٌ‌» ؛به يقين ابراهيم مهربان و بردبار بود». حلم علاوه بر اين، آثار فراوان ديگرى نيز دارد و آن اين‌كه به انسان آرامش مى‌بخشد و وى را از آلوده شدن به گناه به هنگام ستيزه‌جويى حفظ‍‌ مى‌كند و از تشديد عداوت دشمن كه به جسارت و بى‌ادبى پرداخته جلوگيرى مى‌نمايد. بر پايه همين نكات است كه اميرمؤمنان على عليه السلام در نهج البلاغه بارها بر اهميت حلم تأكيد ورزيده است؛ از جمله در خطبۀ ١٩٣ (خطبۀ همام) كه اوصاف پرهيزگاران را شرح مى‌دهد مى‌فرمايد:«يكى از صفات آنها اين است كه علم را با حلم مى‌آميزند»؛ (يَمْزَجُ‌ الْحِلْمَ‌ بِالْعِلْمِ‌) و در حكمت ٣١ يكى از شاخه‌هاى عدالت، استوارى در حلم شمرده شده است. در كلام حكيمانه‌اى كه پس از اين كلام مورد بحث خواهد آمد (حكمت ٢٠٧) نيز همين معنا تأكيد شده و در كلام حكمت‌آميز ٤٢٤،٤١٨،٢١١ و ٤٦٠ اشارات مهمى به اهميت حلم شده است. در روايات ديگر اسلامى نيز بر اهميت حلم و آثار مثبت آن تكيه شده؛ از جمله در حديثى از رسول اكرم صلى الله عليه و آله مى‌خوانيم كه فرمود: «ألا أُخْبِرُكُمْ‌ بِأشْبَهِكُمْ‌ بي أخْلاقاً؟ ؛آيا به شما خبر دهم كدام يك از شما از نظر اخلاق به من شبيه‌تريد؟». ١ ياران عرض كردند: آرى اى رسول خدا! فرمود: «أحْسَنُكُمْ‌ أخْلاقاً وَ أعْظَمُكُمْ‌ حِلْماً وَ أبَرُّكُمْ‌ بِقَرابَتِهِ‌ وَ أشَدُّكُمْ‌ إنْصافاً مِنْ‌ نَفْسِهِ‌ فِى الْغَضَبِ‌ وَ الرِّضا ؛آن كس كه از همه خوش اخلاق‌تر و بردبارتر و نيكوكارتر به خويشاوندان خود و باانصاف‌تر در حال غضب و خشنودى است». ٢ در حديثى كه در غرر الحكم از امام اميرمؤمنان عليه السلام نقل شده مى‌خوانيم: «أشْجَعُ‌ النّاسُ‌ مَنْ‌ غَلَبَ‌ الْجَهْلَ‌ بِالْحِلْمِ‌ ؛شجاع‌ترين مردم كسى است كه با نيروى حلم، بر جهل (جاهلان) غالب آيد». ٣ در حديث ديگرى از همان حضرت و در همان منبع آمده است: «إنَّ‌ أفْضَلَ‌ أخْلاقِ‌ الرِّجالِ‌ الْحِلْمُ‌ ؛برترين اخلاق مردان با شخصيت حلم و بردبارى است». ٤ در حديثى از امام صادق عليه السلام مى‌خوانيم كه فرمود: «كَفى‌ بِالْحِلْمِ‌ ناصِراً ؛حلم براى يارى انسان كافى است». ٥ در حديث مفصلى كه مرحوم علامه مجلسى در گفت‌وگوى امام صادق عليه السلام با «عنوان بصرى» كه براى درك علم به محضر آن حضرت آمده بود نقل مى‌كند، مى‌خوانيم كه فرمود: حلم و بردبارى تو بايد به قدرى باشد كه اگر كسى به تو بگويد اگر سخن نسنجيده‌اى دربارۀ من بگويى ده برابر آن به تو مى‌گويم، تو در جواب بگويى اگر تو ده سخن ناسنجيده بگويى من يكى نخواهم گفت (فَمَنْ‌ قالَ‌ لَكَ‌ إنْ‌ قُلْتَ‌ واحِدَةً‌
سَمِعْتَ‌ عَشْراً فَقُلْ‌ إنْ‌ قُلْتَ‌ عَشْراً لَمْ‌ تَسْمَعْ‌ واحِدَةً‌) .
ساکولنت چیست؟ ساکولنت به هر گیاهی که دارای اندام های گوشتی ، سفت و ذخیره کننده ی آب است ، اطلاق می گردد. ساکولنت ها آب را در برگها ، ساقه ها و ریشه های خود ذخیره می کنند. این گیاهان خود را با شرایط آب و هوایی خشک و لم یزرع در سرتاسر جهان، از آفریقا تا صحرای آمریکا، وفق داده اند و همین سازگاری باعث شده که بتوانیم انواع ساکیولنت ها را که دارای برگهای پهن، گلهای سفت و برگهای اشکی یا ستونی هستند در منزل پرورش دهیم. گروهی از ساکیولنت ها مانند آلوئه ها به خوبی شناخته شده اند در حالیکه برخی ازآنها ناشناخته اند کاکتوس ها زیر مجموعه ای از ساکولنت ها هستند. اگر می خواهید دیش گاردن ( باغچه های کوچک بشقابی) درست کنید ، ساکولنت ها گزینه ی فوق العاده مناسبی برای اینکار هستند. اصولا ساکولنت ها به دو دلیل عمده در بین افراد محبوبیت دارند: اولا زیبا هستند ثانیا گیاهان نسبتا مقاوم و همیشه سبزی هستند ساکولنت_نکته نحوه ی آبیاری ساکولنت ها: برای رشد بهتر گونه هایی که دارای برگهای گوشتی هستند سعی کنید خاک گلدان را نمناک نگه دارید و به انها کم آبی ندهید. ساکیولنت ها آب اضافی را در برگها ، ریشه ها و ساقه های خود ذخیره میکنند تا در طول دوره های گرم و بدون بارش خود را نجات دهند. اگر افرادی به شما گفته اند که ساکولنت ها و کاکتوس ها خیلی به آب احتیاج ندارند بدانید این افراد در اشتباهند و در حقیقت با این حرف به مرگ گیاه شما دامن زده اند. مطمئنا آبیاری ساکولنت ها اصول خاصی دارد یکی از این اصول توجه به فصل است ، در فصل تابستان باید در آبیاری اکثر ساکیولنت ها دست و دلباز تر بود و در طول فصل زمستان موقعی که گیاه به خواب رفته است باید آبیاری را به یکبار در ماه برسانید. اندکی آبیاری در فصل زمستان کمک میکند که ریشه های گیاه از خطر خشکی و مرگ در امان باشند. دقت داشته باشید که هم کم آبی و هم آبیاری بیش از حد هر دو عواقب خاص خود را دارند. بطوریکه که آبیاری بیش از حد و متعاقب آن پوسیدن گیاه عامل بسیار رایج در خرابی گیاه است.اگر بیش از حد در آبیاری ساکیولنت خود دست و دل بازی به خرج دهید بافتِ ذخیره سازی آب گیاه پر میشود و به صورت پف کرده در می آید و در نهایت ترک میخورد. پس همیشه مراقب باشید اگر چه ساکولنت بیش از حد آبیاری شده ممکن است در ابتدا چاق و چله و سالم به نظر برسد اما ممکن است سیستم ریشه در زیر خاک دچار پوسیدگی شود و موجب مرگ گیاه شود. چون اگر خاک را خیلی نمناک نگه دارید به ریشه هوا نمیرسد و ریشه ها میمیرند و آرام آرام گیاه نرم شده و پوسیده میشود. آنچه که بایددر مورد نگهداری ساکولنت ها بدانید نحوه ی ترکیب خاک برای ساکیولنت ها : ساکولنتهای گلدانی مثل کالانکوئه به آسانی در هر نوع خاکی رشد میکند البته به شرط آنکه خاک زه کشی خوبی داشته باشد میتوان با اضافه کردن شن و پرلیت به خاک زه کشی را افزایش داد . نیازهای تغذیه ای ساکولنت ها تقریبا شبیه کاکتوس هاست اما ساکیولنت ها در مقایسه با کاکتوس ها نسبت به آبیاری بیشتر و PH های پایین تر تحمل بیشتری دارند. اکثر ساکولنت ها میتوانند در هوای آزاد ( خارج از گلدان) رشد کنند اما وقتی قرار است ساکولنت ها در گلدان کاشته شوند مهم است که شما از دستورالعمل خاک مخصوص گلدان پیروی کنید که دارای زه کشی مناسب ، گستره ی PH مناسب و هم چنین مواد غذایی مناسبی باشد .شما میتوانید از خاک آماده ی تجاری استفاده کنید و یا اینکه خاک را خودتان بسازید . برای ساخت خاک به مواد زیر احتیاج دارید: • بیلچه ی باغبانی • سطل • شن- گرانیت خورد شده • کمپوست کهنه یا خاک باغچه ی ارگانیک • پرلیت • آب • کود ورمی( اختیاری) برای تهیه ی خاک میتوانید مقادیر مساوی کمپوست یا پیت ماس ، شن درشت باغبانی یا سایر مواد شندار مثل سنگ پا ، پرلیت یا سنگهای آتش فشانی خورد شده را در یک سطل ریخته و با بیلچه ی باغبانی مخلوط کنید . برای کمپوست میتوانید از کیسه های کمپوست تجاری یا کمپوست خانگی که از ته مانده ی غذاهای آشپزخانه ، ضایعات باغچه یا کود کشاورزی که بخوبی کهنه شده اند استفاده کنید . اگر میخواهید ترکیب خاک گلدانی غنی تری داشته باشید میتوانید کود ورمی هم به ترکیب فوق اضافه کنید . بعد از مخلوط کردن مواد فوق یک مشت از ترکیب آماده شده را بردارید ، آن را با مقداری آب خیس کنید و در دستتان فشار دهید تا گلوله شود. وقتی که مشتتان را باز کردید خاک نباید بهم فشرده باشد و ذرات ترکیب مورد نظر نباید بهم بچسبند اگر بهم چسبیده بودند کمی بیشتر شن و پرلیت اضافه کنید و دوباره خاک را تست کنید تا وقتی که مخلوط خاک شما با باز کردن مشت از هم فروبپاشد و ذرات مخلوط از هم جدا شوند. هرگز مقادیر خاکبرگ بیشتر از خاک نباشد زیرا خاک را به مقدار زیادی اسیدی میکند که اکثر ساکولنت ها بجز کریسمس
: نحوه ی قلمه گیری از ساکولنت ها: هرس کردن اگر با دقت واصولی انجام شود باعث میشود شکل و شمایل ساکیولنت شما جذاب تر شود. ظاهر ساکیولنت ها به واریته آنها بستگی دارد.برخی بخاطرانشعابات شاخ و برگهایشان جذاب شده اند وبرخی دیگر بخاطر گلهای رنگارنگشان. بااینکه اکثر ساکولنت ها خیلی به هرس کردن احتیاجی ندارنداما شما میتوانید بایک هرس سبک علاوه بر حفظ شکل وسایز گیاه خود،فضای گلدانی بیشتری هم در اختیار گیاه بگذارید. قبل از هرس کردن و قلمه گیری شما باید نقشه ی کلی را در ذهن پیاده کرده باشید تا بدانید دقیقا کدام ساقه و کجای ساقه را قرار است قطع کنید چون از جایی که قطع کردید گیاه انشعاب جدیدی میزند و شروع به رشد مجدد می کند که اگر حساب شده شاخه را قطع نکرده باشید ممکن است شکل ظاهری گیاه را بهم زده باشید واز جذابیت گیاه کاسته باشید. برای قلمه گیری باید ساقه را از گره ی مورد نظر ببرید . برش را با چاقوی تیز و تمیز و تحت زاویه ی ۴۵ درجه انجام دهید. آنچه که بایددر مورد نگهداری ساکولنت ها بدانید زمان قلمه گیری: قلمه گیری ساکیولنت ها در اوایل بهار درست قبل از اینکه رشد مجدد گیاه شروع شود انجام میگیرد قلمه گیری واریته هایی که گل داده اند بعد از زمان گلدهی یا در طول فصل زمستان که فصل خواب آنهاست انجام شود. قلمه هایی را که جدا کرده اید میتوانند ریشه بزنند و گیاه جدیدی را بوجود بیاورند. قلمه را در یک گلدان مناسب با خاک گلدانی نمناک بکارید و خاک را تا زمانی که قلمه ریشه بزند و علائم رشد جدید ظاهر شود نمناک نگه دارید بدین صورت که هر دو روز یکبار سطح خاک را با آب اسپری کنید قلمه ها حدود ۴ هفته طول میکشد که ریشه دار بشوند در این مدت آبیاری را باید کاهش دهید. https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: فصل هشتم: آداب راه رفتن و نشستن در احادیث معتبره از حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم منقول است: چون از پیاده رفتن مانده شوید، استعانت جویید به تند راه رفتن که واماندگی را برطرف می‌کند. در حدیث دیگر فرمود: کمر را محکم ببندید و بر روی شکم ببندید، تا آن که پیاده رفتن بر شما آسان شود. در حدیث معتبره از حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم منقول است: بر شما باد به راه رفتن در شب، که زمین در شب پیچیده می‌شود. [مراد زودتر طی شدن مسیر است. از حضرت صادق علیه السلام منقول است: زمین در آخر شب پیچیده می‌شود. و فرمود: چون امیر المؤمنین علیه السلام سفر می‌کردند در آخر شب حرکت می‌کردند. از حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم منقول است: چون در شب فرود آیید، بر سر راه فرود میایید و در شکم رودخانه‌ها فرود میایید، که محل درندگان و ماران است. در حدیث معتبر از حضرت صادق علیه السلام منقول است: در میان رودخانه فرود میایید که مبادا سیلابی بیاید و به شما ضرر برساند. در حدیث معتبر از حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم منقول است: حق تعالی مدارا کردن را دوست می‌دارد و یاری می‌کند بر آن، پس چون بر حیوانات لاغر سوار باشید در منزل‌ها فرود آیید، پس اگر زمین خشک باشد و گیاه نداشته باشد تند بروید، و اگر پر گیاه باشد منزل به منزل فرود آیید. از امام محمّد باقرعلیه السلام منقول است: اگر در زمین پر آب و علف روید به تأنّی و مدارا بروید. و از حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم منقول است: چون راه را اشتباه کنید به جانب راست میل کنید. از امیر المؤمنین علیه السلام منقول است: هرکه در سفر راه گم کند. فریاد کند: «یا صالح اغثنی»، به درستی که از برادران مؤمن شما از جنّیان شخصی هست که صالح نام دارد و از برای خدا در شهرها می‌گردد و چون صدای شما را می‌شنود، جواب می‌گوید و راهنمایی می‌کند. در حدیث معتبر از امام محمّد باقرعلیه السلام منقول است: چون راه را گم کنی فریاد کن: «یا صالح یا صالح ارشدونا الی الطریق رحمکم اللَّه». راوی در حدیث گفت: ما در سفری راه گم کردیم، شخصی را گفتیم که از ما دور شد و فریاد کرد به این نحو که مذکور شد، پس برگشت و گفت: صدای آهسته ای شنیدم، گفت: راه از جانب راست است. اندک مسافتی که رفتیم، راه را یافتیم. و از عمربن یزید که از ثقات اصحاب ائمه علیهم السلام است روایت کرده است که گفت: ما در یک سالی در سفر مکه معظّمه راه را گم کردیم، پس سه روز ماندیم و راه را طلبیدیم، نیافتیم. پس چون روز سوم شد، آبی که برداشته بودیم تمام شد، پس جامه‌های احرام را پوشیدیم به عنوان کفن و حنوط کردیم، در آن حال شخصی از رفیقان ما برخاست و فریاد کرد: «یا صالح یا اباالحسین». پس کسی از دور جواب گفت. پرسیدم: کیستی؟ خدا تو را رحمت کند. گفت: من از آن گروهم از جن که به حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم ایمان آوردند و کسی به غیر از من از آن‌ها نمانده است و کار من این است که گمشده را به راه برسانم. ما همه جا از پی صدای او رفتیم تا به راه رسیدیم. #https://eitaa.com/zandahlm1357