#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: همين هدف در كتابهاي ديگري نيز تعقيب شده است، اگر چه با روشهاي تقريباً متفاوتي. مثلاً در «ال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
در اصول پنجگانه ي
مكتب اعتزال، اين مسأله اولين و مهمترين يا ريشه يي ترين اصل اعتزال نيست، چنانكه توحيد و عدل هست، ولي مسأله ي «المنزلة بين المنزلتين» خاصه ي اعتزال و نشانه ي بارز و نيز منشاء پيدايش آن است و هيچ معتزلي يي نيست كه اين اسم بر او صدق كند و معتقد به آن مسأله نباشد. اين خصوصيت در نظام فكري شيعه متعلق به «امامت» است. از آنچه گفته شد دانسته ميشود كه شيخ مفيد، آن نابغه ي بزرگ تاريخ شيعه، نخستين كسي است كه در فقه و كلام، مكتب تشيع را مرز بندي و منضبط ساخته، در علم كلام يك نظام فكري منسجم و محدد را از مجموع عقايد شيعه فراهم آورده و از اشتباه آن با ديگر مذاهب و فرق اسلامي و شعب غير امامي مذهب شيعه، جلوگيري كرده و در علم فقه با روش استنباط مبتني بر اصول متخذه از تعاليم اهل بيت (عليهم السّلام) يك دوره فقه فراهم آورده و راه را بر روشهاي نامعتبر همچون قياس، يا ناقص و ابتدايي همچون روش اهل حديث، مسدود ساخته است. و به عبارت ديگر: او كسي است كه هويت مستقل مكتب اهل بيت (عليهم السّلام) را تثبيت كرده است. و اين آن بُعد نخستين از ابعاد سه گانه يي است كه شخصيت مفيد به عنوان مؤسس و سر حلقه ي جريان علمي رو به تكامل مكتب اهل بيت (عليهم السّلام)، بر آن مبتني است. ۲ - بنيانگذاري شكل و قالب علمي صحيح فقه شيعه فقاهت به معناي استنباط حكم شريعت از منابع كتاب و سنت، در شيعه داراي سابقه يي طولاني است. سخن امام باقر (ع) به ابان بن تغلب كه: اجلس في مسجد المدينة و افت الناس
... (۱۵) و نيز تعليم آن حضرت به عبدالاعلي كه: يعرف هذا و اشباهه من كتاب اللَّه عز و جل قال اللَّه تعالي ما جعل عليكم في الدين من حرج... (۱۶) و بيانات ديگري از اين قبيل حاكي از آن است كه اصحاب ائمه (عليهم السّلام) از دير باز به مرحله ي استنباط احكام از قرآن و سنت پيامبر (صلّي اللَّه عليه واله وسلّم) و كلمات آن حضرات نائل گشته، و فقه به معناي معرفت احكام، در دائره ي شيعيان آن بزرگواران به صرف تقليد و عمل به كلمات ائمه (عليهم السّلام) منحصر نمانده و به سمت گسترش به جزئيات بيشتر و پيچيده تر شدن در استدلال پيش رفته است. با اين حال ميان آنچه فقهاي اصحاب ائمه (عليهم السّلام) در باب فقاهت و افتاء انجام ميدادند، با آنچه از فقاهت در دورانهاي شكوفايي فقه شيعه فهميده ميشود يعني رد فروع به اصول و استنباط صدها قاعده ي كليه و هزاران حكم فقهي پيچيده و مشكل از كتاب و سنت و حكم عقل، و تفريع فروع بي شماري كه قادر باشد در غيبت امام معصوم همه ي سؤالهاي مكلفين را از شريعت پاسخ گويد و حلال و حرام خدا را در همه ي ابواب با همه ي جزئيات بيان كند، فاصله يي ژرف وجود داشت و اين فاصله بايد به مرور و با پيشرفت تدريجي فقاهت پر ميشد. بي شك فقهاي پيش از مفيد قدمهاي ارزنده يي در اين راه برداشته اند، ليكن اين شيخ بزرگ با قدرت فكري نبوغ آساي خود، در اين عرصه نيز مبدأ يك تاريخ پر تحول و سر سلسله ي يك جريان زاينده و رو به عمق و افزايش، محسوب ميگردد. گويا پس از چند قرن جمع آوري منابع فقه يعني
كلمات صادره از معصومين و افتاء براساس متون و ظواهر روايات، در مقطعي از تاريخ فقه لازم بوده است كه اين ذخيره و سرمايه ي ارزشمند به قالب انديشه ي علمي زده شود و شيوه يي فني براي استنباط ابتكار گردد. پيش از شيخ مفيد دو جريان متفاوت در فقه شيعه وجود داشته است يكي جرياني است كه فرد شاخص آن علي بن بابويه (متوفي ۳۲۹) است و شايد بشود آن را جريان قميين ناميد و به گمان زياد استاد مفيد در فقه يعني جعفربن قولويه (متوفي ۳۶۸) نيز از آن زمره است. فقاهت در اين جريان به معناي افتاء بر طبق متون روايات است. بطوري كه هر فتوا در كتب فقهي اين گروه از فقهاء، حاكي از وجود روايتي در مضمون آن بوده و لذا هر گاه صاحب آن فتوا از وثاقت و ضبط لازم برخوردار باشد آن فتوا ميتواند جايگزين يك حديث باشد. بدين جهت است كه شهيد (ره) در ذكري فرموده است كه: قد كان الاصحاب يتمسكون بما يجدونه في شرائع الشيخ ابي الحسن بن بابويه رحمة اللَّه عند اعواز النصوص لحسن ظنهم به وان فتواه كروايته. (۱۷) بديهي است كه فقاهت با اين كيفيت، بسي ابتدايي و عاري از اسلوب فني و پيچيده است و فروع مذكور در كتب فقهي اين جريان منحصر به فروع منصوص و بسي كم و محدود است و اين همان است كه طعن مخالفين به قلت فروع را متوجه فقه شيعه ميكرده و شيخ طوسي رحمةاللَّه بعدها به خاطر دفع اين طعن كتاب «المبسوط» را تاليف فرموده است. جريان دوم نقطه ي مقابل اين جريان و متكي به استدلال و به ظن غالب،
متخذ و سرمشق گرفته از فقه سني است و دو چهره ي معروف اين جريان حسن ابي ابي عقيل العماني (متوفي؟ ) و ابن جنيد الاسكافي (متوفي احتمالاً ۳۸۱) ميباشند. اگر چه درباره ي اين جريان و حتي همين دو فقيه معروف اطلاعات كافي وجود ندارد كه نشان دهد دقيقاً چه مايه از اجتهاد و نظر در استنباطات فقهاي آنان وجود دا
شته است ولي از آنچه مفيد و ديگران درباره ي ابن جنيد گفته اند مسلم مينمايد كه وي گرايش به قياس و رأي داشته و از طريقه ي معروف و مقبول شيعه بركنار بوده است. و اما عماني اگر چه به اين گرايش انتساب نيافته بلكه بنابه گفته ي نجاشي كه ميگويد «وسمعت شيخنا ابا عبداللَّه يكثر الثناء علي هذا الرجل رحمةاللَّه» (۱۸) و از آنچه او و شيخ در دو فهرست درباره ي كتاب او گفته اند (۱۹) ميتوان چنين فهميد كه وي فقيهي مستقيم و شايد نزديك به همان طريقه يي بوده است كه مفيد اتخاذ كرده و مشي نموده و در آن، تأليف و تحقيق كرده و بر آن، شاگردان خود را پرورش داده است. ليكن، با اين حال از آن جا كه آراء وي غالباً در شمار شذوذات فقهي و متروك است و شايد به همين جهت هم از كتاب او جز نامي براي اعصار بعد از علامه و محقق (ره) باقي نمانده است، ميتوان حدس زد كه وي نمي تواند سلف جريان فقهي بعد از خود باشد و فقاهت او داراي عيبي بوده است. البته شك نبايد كرد كه آن عالم اقدم كه بحر العلوم درباره ي او گفته است كه: هو اول من هذب الفقه و استعمل النظر و فتق البحث عن الاصول
و الفروع في ابتداء الغيبة الكبري (فتاوي العلمين ص ۱۳) در دستيابي شيخ مفيد به قاعده و پايه ي صحيح فقاهت كه بايد گام اول در باب خود شمرده شود، تأثير داشته و چون مقدمه يي براي آن محسوب ميشده است. چنانكه ملاحظه ميشود هر يك از دو جريان فقاهت از جهتي ناقص است. در جريان اول، فتوا همان متن روايت است بدون تفريع و رد فرع بر اصل و بحث و مناقشه و نقد و استنتاج. اجتهاد به معناي مصطلح آن، در فقاهت دخالت و تأثيري ندارد. و در جريان دوم اگر چه استدلال و نظر هست، ليكن گويا آن نيست كه به اقتضاي تعاليم مكتب اهل بيت (عليهم السّلام) بايد باشد، با قياسي همراه است و يا به نحوي است كه به آراء شاذه، منتهي ميشود و بگونه يي است كه در حوزه ي فقاهت شيعه قابل دوام نيست. فقه مفيد از اين هر دو عيب، پاك و داراي هر دو مزيت است: هم تكيه بر روشهاي معتبر نزد اماميه و هم استفاده از اجتهاد مصطلح و دخالت دادن عنصر استدلال و استنباط نظري در فقه. بنابر اين او همان كسي است كه قالب علمي مقبول و معتبر نزد شيعه را به دست آورد و مواد مأثور و اصول متلقاة را نظم علمي بخشيد و آن را در حوزه ي فقاهت شيعه باقي گذارد، و اين همان است كه بعد از او تا قرنها و تا امروز، جريان قانونمند فقاهت، آن را دنبال كرده و به شكوفايي و رشدي كه امروز از آن برخوردار است رسانده است. ......
#پیامهای مقام معظم رهبری
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
نوزدهم دى روز نوزدهم دي بدون شك يكي از ايام اللَّه است. اين روز در تاريخِ بعد از خود و مسير حركت در
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نيروى انتظامى
نيروي انتظامي مجموعه يي است كه امنيت و نظم اجتماعي را به مردم هديه ميكند.
هر وقت مردم پليس را ميبينند، بايد احساس محبت و آرامش كنند.
محبوبيت نيروي انتظامي در قاطعيت بر اساس قانون است.
بزرگترين وظيفه ي نيروي انتظامي، حفظ ارزشهاست.
#کلمات قصار نویسنده ؛آیت الله العظمی سید علی خامنه ای(دام ظله)
https://eitaa.com/zandahlm1357
✨تُؤْتِي أُكُلَها كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّها وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ «25 ابراهیم»
(شجرة طيّبة) با اذن پروردگارش، همواره ميوه مىدهد و خداوند براى مردم مثلهايى مىزند، باشد كه به ياد آرند و پند گيرند.
👌جز خداوند و ايمان به او، همه چيز فانى است،
«كُلُّ شَيْءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ»
💥و چيزى كه فانى است نمىتواند براى هميشه ثمر دهد،
👌 ولى هر كارى كه رنگ خدايى دارد ابدى است،
«ما عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ»
💜 آرى، رنگ خدايى ثابت است و ساير رنگها از بين مىروند. «وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠وَ اَشرَقَتِ الاَرضُ ...
✅ مقطعی بسیار زیبا و معنوی باصدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هر روز با امام رضا
@zandahlm1357
@HashtominEmam
آرشیو
مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
علي السحر و أن يبطلوه، و نهاهم أن يسحروا به الناس. و هذا كما يدلّ علي السم ما هو، و علي ما يدفع به غ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
أيضاً (بل عباد مكرمون* لايسبقونه بالقول و هم بأمره يعملون* يعلم ما بين أيديهم و ماخلفهم و لايشفعون إلّا لمن ارتضى و هم من خشيته مشفقون) ثمّ قال عليه السلام: لوكان كما يقولون كان الله عزّوجلّ قد جعل هؤلاء الملائكة خلفاءه فى الأرض و كانوا كالأنبياء فى الدنيا أو كالأئمّة، فيكون من الأنبياء و الأئمّة عليهم السلام قتل النفس و الزنا، ثمّ قال عليه السلام: أو لستَ تعلم أنّ الله عزّوجلّ لم يخل الدنيا من نبىّ قط أو إمام من البشر أو ليس الله
عزّوجلّ يقول (و ما أرسلنا من قبلك) يعنى من رسول إلي الخلق (إلّا رجالاً نوحى إليهم من أهل القري) فأخبر أنّه لم يبعث الملائكة إلي الأرض ليكونوا أئمّة و حكّاماً، و إنّما كانوا اُرسلوا إلي أنبياء الله. قالا: فقلنا له: فعلي هذا أيضاً لم يكن إبليس أيضاً ملكاً، فقال: لا، بل كان من الجنّ، أما تسمعا الله عزّوجلّ يقول (و إذ قلنا للملئكة اسجدوا لآدم فسجدوا إلّا إبليس كان من الجنّ) فأخبر عزّوجلّ أنّه كان من الجنّ، و هو الّذى قال الله عزّوجلّ (و الجانّ خلقناه من قبل من نار السموم). قال الإمام الحسن بن علىّ عليه السلام: حدّثنى أبى عن جدّ?، عن الرضا عليه السلام عن آبائه عن علىّ عليه السلام قال: قال رسول الله صلّي الله عليه و آله: إنّ الله عزّوجلّ اختارنا معاشر آل محمّد و اختار النبيّين، و اختار الملائكة المقرّبين، و ما اختارهم إلّا علي علم منه بهم، أنّهم لايواقعون ما يخرجون عن ولايته، و ينقطعون به عن عصمته، و ينتمون به إلي المستحقين لعذابه ونقمته، قالا فقلنا له: قدروى لنا أنّ عليّاًعليه السلام لمّا نصّ عليه رسول الله صلّي الله عليه و آله بالإمامة، عرض الله عزّوجلّ ولايته فى السماء علي فئام من النّاس وفئام من الملائكة فأبوها، فمسخهم الله ضفادع! فقال: معاذ الله! هؤلاء المكذّبون لنا المفترون علينا. الملائكة هم رسل الله، فهم كسائر أنبياء الله و رسله إلي الخلق أفيكون منهم
الكفر بالله؟ قلنا: لا، قال: فكذلك الملائكة، إنّ شأن الملائكة لعظيم، وإنّ خطبهم لجليل. ۶- الصدوق عن تميم بن عبدالله بن تميم القرشى رضى الله عنه قال: حدّثنى أبى عن أحمد بن علىّ الأنصارى، عن علىّ بن محمّد بن الجهم، قال: سمعت المأمون يسأل الرضا علىّ بن موسي عليه السلام عمّا يرويه الناس من أمر الزهرة، و أنّها كانت امرأة فتن بها، هاروت و ماروت، و مايروونه من أمر سهيل أنّه كان عشّاراً باليمن، فقال الرضا عليه السلام: كذبوا فى قولهم: إنّهما كوكبان، و إنّما كانتا دابّتين من دوابّ البحر، فغلط الناس و ظنّوا أنّهما الكوكبان، و ماكان الله عزّوجلّ ليم سخ أعداءه أنواراً مضيئة ثمّ يبقيها ما بقيت السماوات و الأرض و أنّ المسوخ لم يبق أكثر من ثلاثة أيام، حتّي ماتت و ما تناسل منها شى ء و ما علي وجه الأرض اليوم مسخ و أنّ الّتى وقع عليه اسم المسوخية مثل القرد و الخنزير و الدّب و أشباهها إنّما هى مثل ما مسخ الله علي صورها قوماً غضب الله عليهم، و لعنهم بإنكارهم توحيد الله، و تكذيبهم رسله. و أمّا هاروت و ماروت فكانا ملكين علّما الناس السحر ليحترزوا عن سحر السحرة و يبطلوا به كيدهم،
و ما علّما أحداً من ذلك شيئاً إلّا قالا له: "إنّما نحن فتنة فلاتكفر" فكفر قوم باستعمالهم لما اُمروا بالاحتراز منه و جعلوا يفرقون بما تعلّموه بين المرء و زوجه، قال الله عزّوجلّ (و ما هم بضارّين به من
أحد إلّا بإذن الله) يعنى بعلمه. ۷- العيّاشى بإسناده عن الحسن بن علىّ قال: قرأت فى كتاب أبى الأسد إلي أبى الحسن الثانى عليه السلام و جوابه بخطّه، سأل ما تفسير قوله (و لاتأكلوا أموالكم بينكم بالباطل و تدلوا بها إلي الحكّام)؟ قال: فكتب إليه: الحكّام القضاة، قال: ثمّ كتب تحته هو أن يعلم الرّجل أنّه ظالم عاصى، هو غير معذور فى أخذه ذلك الّذى حكم له به إذا كان قدعلم أنّه ظالم. ۸- الصدوق رحمه الله قال: حدّثنا محمّد بن إبراهيم بن احمد بن يونس المعاذى، قال: حدّثنا أحمد بن محمّد بن سعيد الكوفى الهمدانى، قال: حدّثنا علىّ بن الحسن بن علىّ بن فضال، عن أبيه عن الرضا عليه السلام قال: سألته عن قول الله عزّوجلّ (هل ينظرون إلّا أن يأتيهم الله فى ظلل من الغمام و الملائكة) قال: يقول: هل ينظرون إلّا أن يأتيهم الله بالملائكة فى ظلل من الغمام، و هكذا نزلت. ۹- العيّاشى عن معمر بن خلاّد، عن أبى الحسن الرضا عليه السلام أنّه قال: أى شى ء يقولون فى إتيان النّساء فى أعجازهنّ؟ قلت: بلغنى أنّ أهل المدينة لايرون به بأساً، قال: إنّ اليهود كانت تقول: إذا أتي الرجل من خلفها خرج ولده أحول، فأنزل الله (نساؤكم حرث لكم فأتوا حرثكم أنّى شئتم) يعنى من خلف أو قدّام خلافاً لقول اليهود، و لم يعن فى أدبارهنّ. ۱۰- العيّاشى عن أبى القاسم الفارسى،
قال: قلت للرضاعليه السلام: جعلت فدِاك أنّ الله يقول فى كتابه (فإمساكٌ بمعروف أو تسريح بإحسان) و ما يعنى بذلك؟ قال: أمّا الإمساك بالمعروف فكفّ الأذي و إجباء النفقة، و أما التسريح بإحسان، فالط
لاق علي ما نزل به الكتاب. ۱۱- الصدوق عن الفقيه المروزى عن أبى بكر النيسابورى عن الطائى عن أبيه عن الرضا عليه السلام عن آبائه عن الحسين بن علىّ عليه السلام أنّه قال: خطبنا أميرالمؤمنين عليه السلام فقال: سياّتى علي الناس زمان عضوض يعضّ المؤسر علي ما فى يده، و لم يؤمر بذلك، قال الله تعالي (و لاتنسوا الفضل بينكم إنّ الله كان بماتعملون بصيراً) و سيأتى زمان يقدّم فيه الأشرار و ينسي فيه الأخيار و يبايع المضطرّ، و قدنهى رسول الله صلّي الله عليه و آله عن بيع المضطرّ
و عن بيع الغرر فاتقّوا الله يا أيّها النّاس و أصلحوا ذات بينكم و احفظونى فى أهلى.
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
حكمت ۱۰
التَّوَكُّلِ أَنْ لَا تَخَافَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ
بزن بر لطف حق دست توكل
كه لطف ايزدي باشد تو را بس
توكل آن بوَد كاندر دو عالم
به غير حق نترسي از دگر كس
#چهل حکمت رضوی (ع)
نویسنده✍علی باقر زاده
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎥روایتی که می گوید خدا به حضرت خضر(ع) عمر طولانی دادند تا عمر طولانی امام مهدی(عج) را بعید ندانیم #
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
27.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ولایت پذیری و توجه حضرت معصومه(س) به امام زمانشان
#استاد_کلباسی
#گامی_به_سوی_ظهور
🔶🔹🔶
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: وعده وصال شبی به شوق وصالت دلم بهانه گرفت شرار عشق تو در سینهام زبانه گرفت به دل وصال ت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
ای حجت کردگار
ای حجت کردگار، مهدی
ای خاتم هشت و چار، مهدی
تنها نه منم اسیر عشقت
عالم به غمت دچار، مهدی
تا کی ز برای دیدنت من
آواره هر دیار، مهدی
مسرورم از اینکه با نگاهت
کردی تو مرا شکار، مهدی
یاد تو بود فروغ جانم
در خلوت شام تار، مهدی
بر چوبه دار عشق باشد
نام تو مرا شعار، مهدی
بیچاره دل شکسته من
دارد ز تو انتظار، مهدی
[صفحه ۶۸]
تا از سر لطف پا گذاری
بر دیده اشکبار، مهدی
با این دل بی قرار زارم
بگذار شبی قرار، مهدی
با بنده رو سیاه عاصی
یک لحظه بیا کنار، مهدی
با ناله زار هاشمی گفت
دستی به دلم گذار، مهدی
#آثار دعا براي فرج امام زمان علیه السلام
نویسنده:
حسین هاشمی نژاد
https://eitaa.com/zandahlm1357