#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📗کتاب صوتی #گلستان_سعدی با روایت دکتر اسماعیل آذر قسمت 4⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Part05_گلستان سعدی.mp3
11.09M
📗کتاب صوتی
#گلستان_سعدی
با روایت دکتر اسماعیل آذر
قسمت 5⃣
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: نگارش کتاب شیخ ابوالحسن الخرقانی، که اسم وی علی بن جعفر است از بزرگان صاحبدلان است. وی شب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
عمر ضایع
ای ندیم من، عمرم تباه شد و پایان یافت. برخیز و جبران گذشته نما، با جام میپلیدیها را بشوی. ای غلام قدح را پر کن و جامی به من ده تا صبحدم بیاید و ثریا برود و خروس صیحه زند. شراب را با آب گوارا مخلوط کن، و برای عقل من مهریه ای حلال معین نما.
دختر انگور را همسر من کن که استخوان را زندگی دهد و پیر را جوان سازد و هرکه از آن بنوشد از دو جهان بی خبر گردد. شرابی که نور آن از آتش موسی درخشید و قلب من ظرف و سینهام طور اوست. برخیز و سستی نکن که سستی در عمر روا نیست و سخت از آن نیاشام که کاری آسان است. بگو به شیخی که دلش از آن متنفر است، نترس خدا بخشنده است.
ای آواز خوان ما را غم گرفته برخیز و نی بنواز، بنواز که ظرف شراب آب و باد صبا وزید و صدای قمری برخاست و مرا نزد دوست یاد کن که زندگی بدون او لذیذ نیست. اخبار دوری نگو که یاد دوری طاقی بر آن نیست. روح مرا با اشعار عربی تازه کن تا خوشحال تر شویم. اول نظمی که در ایام جوانی سرودهام بسرای که در گفتهها و شنیدهها عمر خود را سپری کردم.
ای همدم من برخیز که مجال تنگ است. سپس با اشعار عجم مرا خوشحال نما و اندوه دلم را مرتفع ساز و از بیت مثنوی از حکیم مولوی معنوی، شروع کن که میگوید: بشنو از نی چون حکایت میکند و ز جدائیها شکایت میکند. برخیز و مرا با هر زبانی مخاطب ساز تا دلم از غم و غصه تنبیه شود، که این قلب همواره در غفلت است و مشغول گفتهها و شنیده ها. هر لحظه در زنجیری گرفتار است و با این وصف از جهالتش میگوید آیا باز هم هست؟ در گمراهی افتاده و از مستی هوای نفس نجات نمی یابد، عمری دل من در بتخانه ای زانو زده و کافران را از اسلام بیزار کرده، چقدر صدایش زدم و او بی پاسخ است و ندای دلم، ای دل من، ای دل من، بلند است. ای بهایی قلبی دیگر برای خود انتخاب کن که این قلب جز هوای نفس معبودی ندارد.
عطار
در رهی میرفت شبلی بی قرار
دید کناسی شده مشغول کار
سوی دیگر چون نظر افکند باز
یک مؤذن دید در بانگ نماز
گفت نیست این کار خالی از خلل
هر دو را میبینم اندر یک عمل
زانکه هست این بی خبر چون آن دگر
از برای یک دو من نان کارگر
بلکه آن کناس در کار است راست
وین مؤذن غره ی روی و ریا است
پس در این معنی بلا شک ای عزیز
از مؤذن به بود کناس نیز
تا تو خود با نفس و شیطانی ندیم
پیشه خواهی داشت کناسی مقیم
گر درخت دیو از دل برکنی
جان خود زین بند مشکل برکنی
ور درخت دیو میداری بجای
با سگ و با دیو باشی همسرای
گویم
از دست غم تو ای بت حور لقا
نه پای ز سر دانم و نه سر از پا
گفتم دل و دین ببازم از غم برهم
این هر دو بباختم و غم ماند بجا
*
دل درد و بلای عشقت افزون خواهد
او دیده ی خود همیشه در خون خواهد
وین طرفه که این ز آن بحل میطلبد
و آن در پی آنکه عذر این چون خواهد
*
دل جور تو ای مهر گسل میخواهد
خود را به غم تو متصل میخواهد
می خواست دلت که بی دل و دین باشد
بازآ که چنان شدم که دل میخواهد
*
هرگز نرسیدهام من سوخته جان، روزی بامید
وز بخت سیه ندیدهام هیچ زمان، یک روز سفید
قاصد چو نوید وصل با من میگفت، آهسته بگفت
در حیرتم از بخت بد خود که چسان، این حرف شنید
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: امّا قرآن: درباره نماز میگوید: نماز، انسان را از فحشاء ومنکر بازمی دارد. (۱۲۸) در جای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امّا فطرت:
فطرت انسان نیز به فلسفه برخی احکام واقف و معترف است. هر انسانی در هر شرایطی و زمانی، بدی و حرام بودن دروغ، خیانت، تهمت، آدم کشی و دزدی، ستم، کم فروشی و... را قبول دارد و خوبی، عدالت، پاکی، خدمت به دیگران و... را خوب و بجا میداند. اینها از فطریّات انسان هاست و فطرت، برخی از بدیها و خوبیها را درک میکند و این الهام الهی است که فرمود: «فَالهَمَها فُجورها وَ تَقواها» (۱۳۷)
امّا علم:
نباید غافل بود که پیشرفت علوم در رشتههای مختلف، خدماتی به تبیین فلسفه احکام کرده و پردههای بسیاری را کنار زده است.
مثلاً وجود کرم کدو و تریشین در گوشت خوک یا زیانهای مواد الکلی برای کبد و بدن انسان، بر کسی پوشیده نیست. این گوشه ای از فلسفه تحریم گوشت خوک یا شراب را نشان میدهد.
اسلام، از ادرار در حال ایستاده نهی کرده، و علم نشان میدهد که ایستاده بول کردن سبب میشود تمام بول، به راحتی خارج نشود. یا آنچه که درباره غسل است، برای زدودن آثار فعالیت اعصاب سمپاتیک و فشار خون در حال جنابت میباشد و نیز توجه به خدا (قصد قربت) برای زدودن حال غفلت از خداوند است. اگر اسلام، از خلال کردن با چوب درخت انار نهی کرده، برای آنست که لثهها در مقابل آن حساسیّت خاصی دارد. به همین
صورت، دستورهای اسلام در مورد واجبات و محرّمات و حتی مستحبّات و مکروهات، در زمینههای رفتاری، خوراکی، پوشاکی، وسائل و مسائل زندگی، همه و همه حکمتهای بلند و دقیقی دارد که درباره آنها کتابهای بسیاری هم توسّط دانشمندان اسلامی و محققّان نوشته شده است.
#پرتویی از نماز
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فایل صوتی/سخنرانی #چگونه_یک_نماز_خوب_بخوانیم با بیان استاد #علیرضا_پناهیان قسمت4️⃣ نماز، تنظیم کنند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_949557098.mp3
19.48M
فایل صوتی/سخنرانی
#چگونه_یک_نماز_خوب_بخوانیم
با بیان استاد
#علیرضا_پناهیان
قسمت5️⃣ پایان
*نیاز به استاد و نقش او در راهنمایی انسان
*نماز، بزرگترین استاد
*نماز، تمرین استقلال
6.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شیرین ترین نماز
https://eitaa.com/zandahlm1357