#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
نظرات امام خمینی در باب موسیقی امام خمینی در تحریرالوسیله مینویسد: «غنا تنها نیکو ادا کردن صدا نیس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
.......:
فقها بیشتر غنا را بهمعنای خوانندگی یا آوازی درنظر گرفته اند که طربانگیز بوده و مناسب مجالس لهو و لعب باشد. موسیقی را هم بهمعنای صدای برآمده از آلات م
ز انسانی که حسن ذاتی دارد تعریف نموده و در مرحلۀ دوم غنا را آوازی که نه تنها نیکو ادا شده، بلکه طرب انگیز بوده و مناسب مجالس لهو است، تعریف می کند. ایشان در تحریرالوسیله انجام دادن، شنیدن و کسبکردن با غنا را حرام تشخیص داده است.
به نظر میرسد امامخمینی در این مقطع زمانی غنا را حرام می دانست و به طور کلی کارکرد و نتایج مثبت برای موسیقی قائل نبوده اند. شاید این امر به این دلیل بود که ایشان بر این باور بودند که در جامعۀ عصر پهلوی، موسیقی از رسالت انسانی و هدف اصلی خود منحرف شدهاست. امامخمینی این نوع موسیقی را وسیله ای برای وقتکشی و سرگرمکردن جوانان به امور بیهوده می دانست.
وسیقی تنها به موسیقی سازی محدود ساخته اند. ازنظر برخی نیز غنا معادل موسیقی است و هردو به معنای صدای موزون و آهنگین است؛ لذا میتوان هرکدام از آنها را به غنا یا موسیقی حلال و حرام تقسیم کرد، اما در ساحت علمی، موسیقی شامل موسیقی سازی و آوازی است و غنا موسیقی آوازی است. بهاینمعنا، غنا در دایرۀ موسیقی جای می گیرد و نسبت آنها عموم وخصوص مطلق است. حجت الاسلام حسین سالک کارشناس موضوعشناسی غنا و موسیقی، درباب استعمال مفهوم غنا میگوید که اولاً از قدیم غنا به خواندن گفته شده نه به نوازندگی و اصلاً ارتباطی به نوازندگی ندارد و فضایی جداست؛ ثانیاً غنا را به همین مرحلۀ اجرا با حنجره میگفتند.[۷] بهطورکلی تعریف دقیق و مشخصی از این مفاهیم وجود ندارد و دایرۀ معنایی آنها بهدرستی مشخص نیست، اما میتوان گفت آن موسیقی و غنایی ازنظر فقها حرام است که دارای این ویژگیها باشد:
۱.مطرب بودن؛
۲.ترجیع داشتن؛
۳.مناسب مجالس لهو و لعب بودن؛
۴.محرّک شهوت بودن.
آرای موجود درباب غنا و موسیقی را درمیان فقهای شیعه میتوان به دو دسته تقسیم کرد:
الف) حرمت بالذات غنا: اتفاق نظر اغلب فقها بر حرمت ذاتی غنا بودهاست و بیشتر فقها چنین مبنایی را پذیرفته اند. چنانکه آیت الله مروجی در درس خارج فقه خود میگوید: «عنوان کلی غنا از دیرباز در رأی علمای شیعه محکوم به حرمت بوده است و اگرچه گاهی تعمیم این حکم نسبت به بعضی از افراد یا انواع آن مورد مناقشه قرار گرفته، ولی تا زمان محدث کاشانی کسی را نمیشناسیم که با این حکم کلی مخالفت کرده باشد.»[۸] این گروه بااستناد به سه ادلۀ «اجماع» و «قرآن» و «اخبار» حکم به حرمت ذاتی غنا میدهند.
ب) حرمت بالعرض غنا: محدث کاشانی و محقق سبزواری معتقدند که درصورتی غنا حرام است که با حرامهای دیگری همراه شود. به اعتقاد این فقها موضوع غنا اعم از غنای لهوی است؛ یعنی دایرۀ غنا را وسعت داده و آن را شامل غنای لهوی و غیرلهوی دانسته اند که فقط نوع اول آن حرام است.[۹]
۳-۱. تعریف و حکم موسیقی و غنا از دیدگاه امامخمینی
امامخمینی در کتابهای مکاسب محرمه و تحریرالوسیله که پیش از انقلاب اسلامی تألیف کرده اند، به بحث غنا پرداخته است. ایشان در کتاب مکاسب محرمه که آن را در سالهای ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۰ تألیف نموده است، ابتدا تعریف استاد خود آیتالله محمدرضا اصفهانی را از غنا بیان کرده و سپس به نقد آن می پردازد. تعریف آیتالله اصفهانی ازاین قرار است: «الغنا صوت الإنسان الذی من شأنه إیجاد الطرب بتناسبه لمتعارف الناس و الطرب هو الخفّه التی تعتری الإنسان فتکاد أن تذهب بالعقل و تفعل فعل المسکر لمتعارف الناس أیضا.»
ترجمه:
«غنا صدای انسان است که بهخاطر تناسب آن با آنچه بین مردم متعارف است، شأنیت ایجاد طرب را دارد و طرب همان حالت سبکی است که بر انسان عارض میشود؛ بهگونهای که احتمال دارد عقل انسان را زایل کند و عمل شراب را برای مردم انجام دهد». امامخمینی نقدی بر این تعریف وارد نموده که از اینقرار است:
۱. حدی که برای طرب ذکر شده بهگونه ای که احتمال رود عقل انسان را زایل کند با عرف و لغت سازگار نیست؛ زیرا در عرف و لغت شاهدی بر این امر مشاهده نمی شود و غنا بر حالتی که طرب به آن مقدار نیز نرسد دلالت می کند؛
۲. آیتالله محمدرضا اصفهانی در تعریف خود صوت متناسب را غنا میداند؛ اگرچه از فردی بدصدا صادر شود و ایجاد طرب نکند، بلکه باعث نفرت شود. این عبارت، با تعریف وی از غنا در تناقض است؛ زیرا ایشان غنا را به آنچه طربانگیز باشد، معنا کرده است، ولی در عبارت اخیر ایشان، حتی صدایی که ایجاد طرب نکند نیز غنا محسوب شدهاست؛
۳. ادعای ایشان در تعریف خود مبنیبر اینکه همۀ تعاریف ذکرشده برای غنا به تعریف ایشان بازمیگردد، ادعای نادرستی است. [۱۰]
بعد از آن امامخمینی تعریف موردنظر خود را از غنا چنین بیان میکنند:
«فالأولی تعریف الغنا بأنّه صوت الإنسان الذی له رقّه و حسن ذاتی و لو فی الجمله
و له شأنی
ّه إیجاد الطرب بتناسبه لمتعارف الناس.»
ترجمه:
«بهتر است غنا را چنین تعریف کنیم: صوت انسانی که صدایش حسن ذاتی دارد اگرچه به میزان اندک و به علت تناسب اجزای آن، شأن آن را دارد که برای عامه مردم ایجاد طرب کند.» [۱۱]
تعریف دیگر امامخمینی (ره) در تحریرالوسیله ارائه شدهاست. ایشان این کتاب را در سال ۱۳۴۳ تألیف کرده اند. امامخمینی در این کتاب مینویسد: «غنا تنها نیکو اداکردن صدا نیست، بلکه کشیدن صدا و ترجیع آن به کیفیتی است که طربناک بوده و با مجالس لهو و شادی و آلات لهو و لعب تناسب داشته باشد و از این جهت فرقی نمی کند که در کلام حقی مثل قرآن و دعا و مرثیه یا غیر آن مانند شعر یا نثر بهکار گرفته شود. .....
https://eitaa.com/zandahlm1357
@shervamusiqiirani-1 - گل به دامن - بیژن بیژنی.mp3
794.6K
🎵تصنیف : عاشق شده ای ایدل
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍂🌺🍂
🌺
عاشق شده ای ای دل سودات مبارک باد
از جا و مکان رستی آن جات مبارک باد
از هر دو جهان بگذر تنها زن و تنها خور
تا ملک ملک گویند تنهات مبارک باد
ای پیش رو مردی امروز تو برخوردی
ای زاهد فردایی فردات مبارک باد
کفرت همگی دین شد تلخت همه شیرین شد
حلوا شده کلی حلوات مبارک باد
در خانقه سینه غوغاست فقیران را
ای سینه بیکینه غوغات مبارک باد
این دیده دل دیده اشکی بد و دریا شد
دریاش همیگوید دریات مبارک باد
ای عاشق پنهانی آن یار قرینت باد
ای طالب بالایی بالات مبارک باد
ای جان پسندیده جوییده و کوشیده
پرهات بروییده پرهات مبارک باد
خامش کن و پنهان کن بازار نکو کردی
کالای عجب بردی کالات مبارک باد
#مولوی
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🆔 https://eitaa.com/zandahlm1357
۲۷۶. هر یک از شما آن کاری را بکند که انجام آن، او را به ما نزدیک میکند. احتجاج طبرسی
۲۷۷. علّت مخفی شدن ما از آنها (مردم)، چیزی نیست جز آنچه که از کردار آنها به ما میرسد و ما توقّع انجام این کارها را از آنها نداریم. احتجاج طبرسی
https://eitaa.com/zandahlm1357
سلام لطفا
#اندڪی_تأمل🇮🇷👇
eitaa.com/joinchat/3717922818Ca7721d8525
پر کردن یک باک بنزین در انگلیس با ۴ میلیون تومان
🔹افزایش جهانی قیمت سوخت و طرحهای انگلیس برای کاهش وابستگی به روسیه باعث بالا رفتن قیمت بنزین و افزایش هزینه پر کردن باک خودروها در این کشور به معادل ۴ میلیون تومان شده است.
🔹براساس اعلام شرکت خدمات خودرویی «آر ای سی» RAC، قیمت سوخت در انگلیس همچنان روبهافزایش است و پر کردن باک یک خودروی متوسط در این کشور در حال حاضر بیشاز ۱۰۰ پوند (۱۲۵ دلار) هزینه دارد.