eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
49.6هزار عکس
36.2هزار ویدیو
1.7هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ڪــلام‌ شهـــید کاری کنید که وقتی کسی شما را ملاقات میکند احساس کند که یک ‌شهـــید را ملاقات کرده است. 🌷شهید احمد کاظمی🌷
🔰 امام هشتم، برکت ایران 🔻 رهبر انقلاب: برکت وجود حرم مطهر حضرت رضا علیه‌السلام در سرزمین ما و حضور معنوی ایشان در سرتاسر کشور و در دل آحاد مردم ما آشکار است. امام هشتم علیه‌الصّلاةوالسّلام ولىّ‌نعمتِ معنوی و فکری و مادّی ملت ماست. ۱۳۸۱/۱۰/۲۵ ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
Part08_گلستان سعدی.mp3
12.88M
📗کتاب صوتی با روایت دکتر اسماعیل آذر قسمت 8⃣
تزکیه اومیرس می‌گوید: اخلاق بد خود را متهم ساز، که اگر این اخلاق در دنیا به نتیجه رسید چون هیزم برای آتش و آب برای ماهی است. و چون از خواسته اش باز داری و بین او و بین خواسته‌ها مانع شوی، چون آتش بی هیزم خاموش شود و چون ماهی بی آب هلاک شود ........: شیخ بهاء https://eitaa.com/zandahlm1357
علامه طباطبایی : همه امامان علیهم السلام رئوف هستند‌، اما رافت امام رضا علیه السلام ظاهر است. انسان وقتی وارد حرم می شود ، مشاهده می کند که از در ودیوار‌حرم آن‌ امام رافت می‌بارد. ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
🌴 🌹 و قال عليه‌السلام مَنْ‌ حَاسَبَ‌ نَفْسَهُ‌ رَبِحَ‌، وَ مَنْ‌ غَفَلَ‌ عَنْهَا خَسِرَ، وَ مَنْ‌ خَافَ‌ أَمِنَ‌، وَ مَنِ‌ اعْتَبَرَ أَبْصَرَ، وَ مَنْ‌ أَبْصَرَ فَهِمَ‌، وَ مَنْ‌ فَهِمَ‌ عَلِمَ‌. امام عليه السلام فرمود: هر كس به حساب خود برسد سود مى‌برد و آن كس كه غافل بماند زيان مى‌بيند. كسى كه (از خدا) بترسد ايمن مى‌گردد و كسى كه عبرت گيرد بينا مى‌شود و آن كس كه بينا گردد (حقايق را) مى‌فهمد و آن كس كه (حقايق را) بفهمد دانا مى‌شود.
شرح و تفسير شش اندرز ناب در اين كلام حكيمانه شش جمله وجود دارد كه سه جملۀ از آن مستقل از يكديگر و سه جمله مرتبط‍‌ با يكديگر است و هر كدام نكته‌اى را بيان مى‌كند، مى‌فرمايد:«هر كس به حساب خود برسد سود مى‌برد و آن كس كه غافل بماند زيان مى‌بيند. كسى كه (از خدا) بترسد ايمن مى‌گردد و كسى كه عبرت گيرد بينا مى‌شود و آن كس كه بينا گردد (حقايق را) مى‌فهمد و آن كس كه (حقايق را) بفهمد دانا مى‌شود»؛ (مَنْ‌ حَاسَبَ‌ نَفْسَهُ‌ رَبِحَ‌، وَ مَنْ‌ غَفَلَ‌ عَنْهَا خَسِرَ، وَ مَنْ‌ خَافَ‌ أَمِنَ‌، وَ مَنِ‌ اعْتَبَرَ أَبْصَرَ، وَ مَنْ‌ أَبْصَرَ فَهِمَ‌، وَ مَنْ‌ فَهِمَ‌ عَلِمَ‌) . هميشه مسئلۀ حسابرسى در زندگى مادى مردم وسيله‌اى براى پرهيز از زيان‌ها بوده است و وسايل مختلفى براى ثبت و ضبط‍‌ حساب‌ها از قديم الايام فراهم كرده‌اند. در عصر و زمان ما اين وسايل بسيار متنوع و پيچيده شده و دقيق‌ترين حساب‌ها را نگهدارى مى‌كند. بررسى حساب سبب مى‌شود كه اگر انسان احساس زيان كرد به سراغ نقطه‌هاى آسيب‌پذير برود و آنها را اصلاح كند تا زيان، تبديل به سود گردد. اصولاً تمام اين جهان بر اساس حساب و نظم آميخته با آن قرار گرفته است. هر گاه درون بدن خود را ملاحظه كنيم در منطقۀ خون ما حساب دقيقى حكمفرماست؛ بيش از بيست فلز و شبه فلز و مواد مختلف حاصل از آن خون ما را تشكيل مى‌دهد و به مجرد اين‌كه نظم آن به هم بخورد بيمارى حاصل مى‌شود. به همين دليل پزشكان اولين دستورى را كه مى‌دهند محاسبۀ اجزاى تشكيل دهندۀ خون از طريق آزمايش است تا به وسيلۀ اين حسابگرى جلوى بيمارى را بگيرند. آن كس كه اين آزمايش‌ها را به فراموشى بسپارد ممكن است زمانى متوجه شود كه خسارت و زيان وسيعى دامن او را گرفته، در امور مادى دنيا ورشكست و در مسائل طبيعى مانند سلامتى جسم گرفتار بيمارى‌هاى غير قابل علاج شده است. اسلام مى‌گويد: در امور معنوى نيز بايد همين‌گونه بلكه دقيق‌تر به حساب خويش رسيد. آن كس كه مراقب اعمال خويش باشد و حسابرسى دقيق كند سود معنوى مى‌برد و كسى كه از آن غافل گردد گرفتار خسران و زيان در دنيا و آخرت مى‌شود. در حديثى از رسول اكرم صلى الله عليه و آله مى‌خوانيم: «لا يَكُونُ‌ الْعَبْدُ مُؤْمِناً حَتّى‌ يُحاسِبُ‌ نَفْسَهُ‌ أشَدَّ مِنْ‌ مُحاسَبَةِ‌ الشَّريكِ‌ شَريكَهُ‌ وَ السَّيِّدُ عَبْدَهُ‌ ؛انسان فرد باايمانى نخواهد بود مگر زمانى كه با دقت اعمال خود را محاسبه كند؛ دقيق‌تر از آنچه شريك به حساب شريك خود مى‌رسد يا مولا به حساب بنده خويش». ١ حسابگرى در مسائل معنوى و امور اخروى بايد شديدتر و دقيق‌تر باشد، زيرا غير ما حسابگرانى هستند كه حساب دقيق اعمال ما را دارند، در حالى كه در امور مادى، هر كس خودش حسابگر خويش است و معمولا كسى بر او نظارتى ندارد. قرآن مجيد مى‌گويد: «وَ إِنَّ‌ عَلَيْكُمْ‌ لَحافِظِينَ‌* كِراماً كاتِبِينَ‌* يَعْلَمُونَ‌ ما تَفْعَلُونَ‌» ؛و به يقين نگاهبانانى بر شما گمارده شده، والا مقام و نويسندۀ (اعمال نيك و بد شما) كه مى‌دانند شما چه مى‌كنيد». ٢در جاى ديگر مى‌فرمايد: روز قيامت خطاب به گناهكاران مى‌شود و خداوند به آنها مى‌گويد: «هذا كِتابُنا يَنْطِقُ‌ عَلَيْكُمْ‌ بِالْحَقِّ‌ إِنّا كُنّا نَسْتَنْسِخُ‌ ما كُنْتُمْ‌ تَعْمَلُونَ‌» ؛ اين نامۀ اعمال شماست كه ما نوشته‌ايم و به حق بر ضدّ شما سخن مى‌گويد؛ ما آنچه را انجام مى‌داديد مى‌نوشتيم». ١ در روايات اسلامى تأكيد شده است كه همه روز به حساب خود برسيد؛ يعنى شب هنگام همان‌گونه كه معمول بسيارى از بازرگان‌ها و تجار است كه دفاتر خود را به خانه مى‌برند و به حساب روز خود مى‌رسند شما هم شب هنگام به اعمالى كه در روز انجام داديد نگاهى حسابگرانه بيفكنيد؛ اگر خطايى بوده توبه كنيد و اگر كار خوبى بوده شكر خدا به جا آوريد و آن را تكرار نماييد. امام كاظم عليه السلام در حديثى مى‌فرمايد: «لَيْسَ‌ مِنّا مَنْ‌ لَمْ‌ يُحاسِبْ‌ نَفْسَهُ‌ في كُلِ‌ّ يَوْمٍ‌ فَإنْ‌ عَمِلَ‌ خَيْراً اسْتَزادَ اللّهَ‌ مِنْهُ‌ وَ حَمِدَ اللّهَ‌ عَلَيْهِ‌ وَ إنْ‌ عَمِلَ‌ شَرّاً اسْتَغْفَرَ اللّهَ‌ مِنْهُ‌ وَ تابَ‌ إلَيْهِ‌ ؛كسى كه همه روز به حساب خود نرسد از ما نيست؛ اگر كار خيرى انجام داده از خداوند توفيق فزونى بطلبد و خدا را بر آن شكر بگويد و اگر كار بدى انجام داده استغفار كند و توبه نمايد و به سوى خدا باز گردد». ٢ ارباب سير و سلوك نيز براى پيمودن مسير قرب خدا از نخستين توصيه‌هايى كه به رهروان اين راه مى‌كنند مراقبت اعمال و سپس محاسبۀ آن است، چرا كه بدون آن، پيمودن اين راه پر خوف و خطر امكان‌پذير نيست. سپس امام عليه السلام در سومين جمله از اين گفتار حكيمانه به اين مسأله اشاره مى‌كند كه اگر كسى خواهان امنيت و آرامش است بايد خائف باشد؛ هميشه خوف سپرى است در برابر حوادث خطرناك و راز اين‌كه خداوند آن را در وجود انسان قرار داده، اين است كه اگر ترسى در كار نباشد خيلى زو