#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
بچه محل امام رضا: شرح گلشن راز: آغاز: «الحمد للّه الذی نوّر السماوات و الارض بنوره، والحمد للّه الذ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نکاتی درباره شرح صحیفه سبزواری
۱- این شرح آخرین نگاشته موجود، وثوق الحکماء است، و از این رو در بردارنده، آراء نهایی وی میباشد.
۲- اگر چه این نگاشته بنا به دیباجه شرح به سودای شرح بندهای پیچیده صحیفه سجادیه به رشته تحریر درآمده ولی در بردارنده شرح منظم و کامل شش دعاء از صحیفه است، یعنی به ترتیب دعای اوّل، نوزدهم، ششم، پنجاه و دوّم، هفتم و سوّم. و بنابر این ترتیب، گویی مؤلّف پس از شرح دعای اوّل تصمیم به شرح منظّم ادعیه صحیفه سجادیه نداشته و به مرور ایّام ادعیه دیگری از آن را گزینش کرده است.
۳- تحریر فارسی شرح صحیفه سبزواری برخلاف شرح گلشن راز او، تا حدّی پیچیده و مشحون از عبارات عربی است، تا بدان جا که در ساختار یک جمله، دستور زبان فارسی با نحو عربی، در هم پیچیده، و گاه عباراتی تقریباً نامفهوم را پیش روی خواننده قرار داده است ؛ از این رو فهم عبارات این کتاب مستلزم آشنایی با نحو عربی و ساختار آن است.
۴- مؤلّف در شرح عبارات صحیفه، پس از توضیح و تفسیر واژگان کوشیده [۱] است، تا شرحی حکمی با بهره از آیات و روایات قرآن کریم عرضه دارد ؛ که در این راستا بهره وری وی از آیات و روایات و اشعار حکمی درخور توجّه است.
۵ - مؤلّف در این شرح از استاد خود، حکیم حاج ملاّ هادی سبزواری، به صدرالمتألّهین تعبیر کرده است.
۶- به ظاهر گاه مؤلّف در نقل آیه و روایت، بر اساسِ محفوظات خود به نقل پرداخته، که در برخی موارد چنان که در حواشی تحقیق آمده، اشتباهات مختصری در نقل به وجود آمده و یا نقل به مضمون شده است.
۷- این حکیم متألّه در نقل اشعار نظر ویژه ای به مثنوی مولانا، دیوان حافظ و گلشن راز شبستری و دیگران داشته که گاه در نقل بیت شاعر سهوهای مختصری به چشم میخورد.
۸ - بنیاد شرح سبزواری، براساس آموزههای حکمت متعالیه صدرایی به قراءت حکیم سبزواری است.
----------
[۱]: ۱- از مصادر مهم مؤلّف در تفسیر واژگان «مجمع البحرین» طریحی است.
📚✍شرح بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: دعا برای رفع درد امام صادق علیه السلام دعای ذیل را برای کارهای مهم و دردهای جسمانی بیان نم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
روزی
از اشعار امام حسین علیه السلام است که: بی نیاز باش از مخلوق با وجود خالق، و بی نیاز باش از دروغگو با وجود راستگو، از فضل خدای رحمان روزی بخواه که رازقی غیر خدا وجود ندارد.
اغن عن المخلوق بالخالق
تغن عن الکاذب بالصادق
واسترزق الرحمن من فضله
فلیس غیر الله من رازق
بلاغت
بزرگی گفته است: بلاغت اداء کمال معنی به مخاطب در بهترین تصویر لفظی است.
محبت قلبی
سخنی عربی که مانند مَثَل شده است این است: قلب خود را به من بده، هرکجا خواستی مرا بنداز، با این مَثَل میخواهند بگویند: دوستی با محبت خالص محقق میشود نه با دیدار زیاد.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
وقتي در شخصي خودپنداره ي كاذب منفي به وجودآيد شخص خود را خيلي حقير مي بيند و اگر در شخصي خودپنداره ي
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اگر خودايده آل با خودپنداره واقعي فاصله ي زيادي داشته باشد و به سمت پايين و كاذب منفي برود، شخص از خودش برداشت منفي مثل: «من هيچي نمي شوم» خواهد داشت. چه قدر اين جمله را درمورد خودمان مي گوييم كه من هيچي نمي شوم، من نه درس خوانم نه عرضه دارم و .....
اگر خودايده آل به سمت بالا و خود پنداره ي كاذب مثبت برود « من همه چيز بايد بشوم ». اين خطر امروزه بين جوان هاي دبيرستاني و كنكوري زياد است. ما فكر مي كنيم كه اين حالت به آن ها انگيزه مي دهد. من در مشاوره هايي كه با نوجوانان دارم مي بينم كه اصلاً حاضر نيستند به دانشگاه پايين تر رضايت بدهند و اين القايي است كه خانواده ها به او داده اند و اگر اين نوجوانان كه تحت فشار القاي خانواده هستند در كنكور قبول نشوند، داغون مي شوند چون دچار خودپنداره ي كاذب مثبت بوده اند.
خطرناك تر از اين حالت وقتي است كه ما هر دو خودپنداره را با هم انجام مي دهيم، از يك طرف تحقير مي كنيم و از طرف ديگر مي گوييم كه تو استعدادت عالي است، تو نابغه اي و ... مواظب باشيد و آگاه باشيد كه به بچه ها چي مي گوييد و چه القابي مي دهيد.
من موارد زيادي را ديده ام كه جلوي خود بچه والدين اذعان داشتند كه « اين بي شعور نفهم استعدادش خيلي بالاست، اصلاً نابغه ست، ولي بي عرضه تن به كار نمي ده يك خورده اگر درس بخونه از همه بالاتر ميشه، بچه ي فلاني و فلاني نصف اين هم شعور ندارند اما اونا چي شدن بچه ي من چي شده!!!!»
تصور كنيد در اين مورد فاصله ي خود ايده آل تا خودپنداره ي واقعي را، گاهي آن بالاي بالا و گاهي اين پايين پايين، خوب اين بچه به معراج مي تواند برود؟ و متأسفانه اين بچه ها يك جايي مي بُرند و تبديل مي شوند به يك شخصيت نامطلوب. و متأسفانه ما چون فكر مي كنيم حرف باد هواست، بدون ملاحظه حرف مي زنيم و لقب و نسبت مي دهيم و هيچ احساس مسئوليتي هم نمي كنيم، همه ي بهم ريختگي ها را در خودپنداره ها به وجود مي آوريم و در نتيجه كودك از نظر ذهني آشفته مي شود و دچار اختلالات شخصيتي مي شود. (ادامه دارد...)
#شخصیت {قسمت10}
[مباحث کودک متعادل ]
امروزه يكي از اختلالات شخصيتي كه در حال تبديل به بيماري است، دو شخصيتي بودن يا شيدايي – افسردگي است كه دربين جوان ها در حال افزايش است. اين بيماري در خانواده هايي كه خيلي روي درس فرزندشان فشار مي آورند و بچه هم موفق نمي شود، بسيار ديده مي شود.
شيدايي افسردگي به كساني گفته مي شود كه اصلاً رفتار قابل پيش بيني ندارند، وقتي عصبي مي شوند طوفان به پا مي كنند و وقتي شاد مي شوند از خودبي خود مي شوند. من موردي داشتم كه وقتي اين دختر خانم را در حالت عادي مي ديديم بسيار شاد و بذله گو كه آدم حظ مي كرد اما وقتي ناراحت و عصباني مي شد با تزريق آرام بخش آرام مي گرفت چون دچار اختلال شخصيتي بود. به همين دليل بحث شخصيت را نامحدود ادامه خواهيم داد.
وقتي شخصيت و رفتار غيرواقعي مي شوند، ارتباط ها نيز غيرواقعي مي شوند، چه ارتباط با محيط و چه ارتباط با انسان ها، رابطه هم غيرواقعي مي شود. امروزه در روابط اجتماعي چه مي بينيد؟ تعادل يا عدم تعادل؟ همه جا عدم تعادل است. چون اصلاً فرديت و ذهنيت برهم منطبق نيستند . جاي ارزش ها و اصول جابه جا شده.
نوجواني به خودي خود يك دوران بحران هويت است؛ وقتي در كل جامعه همه چيز غير واقعيت مي شود، هويت ها نيز غير واقعي مي شوند. ما اصلاً نبايد جوان ها را سرزنش كنيم بلكه بايد به فكر درمان ريشه ها باشيم و اصلاً هم دنبال مقصر نگرديد چون نه شما مقصريد، نه ما و نه ديگران و هيچ كس مقصر نيست؛ دنبال ريشه باشيد.
اين آشفتگي ها هستند كه باعث بهم ريختگي ذهن مي شوند. به خصوص كه در عصري هستيم كه باران اطلاعات است.
#شخصیت {قسمت11}
[مباحث کودک متعادل ]
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
《تعلیم و تربیت - محمود سلطانی》 - پاسخ به سوال - غریزه و فطرت - درک محدودیت #تعلیم_و_تربیت ۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5911304875513226695.mp3
15.8M
《تعلیم و تربیت - محمود سلطانی》
- درک انتزاعی
- محیط غنی
#تعلیم_و_تربیت ۹
4_5933906814490906906.mp3
18.04M
《تعلیم و تربیت - محمود سلطانی》
- پرورش عقل
#تعلیم_و_تربیت ۱۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥داشتن فرزند و تشویق به #فرزندآوری؛ موضوعی که در ایران از آن حمایت می شود ولی به مذاق رسانه های فارسی زبان بیگانه چندان خوش نیاید.