.......:
تفسیر آیه تبین
ذیل آیه یٰا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جٰاءَکُمْ فٰاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا [۱]، هرگاه فاسقی خبری برای شما آورد تفحص کنید تا حقیقت آن برای شما آشکار شود.
بیضاوی تبینوا را به معنای فتعرفوا و تفصحوا معنا کرده است. وی نیز افزوده است رسول خدا ولید بن عتبه را به عنوان جمع آوری صدقات نزد قبیله بنی مصطلق فرستاد. ولید سابقه عداوت با این قبیله داشت، مردم که خبر آمدن نماینده پیامبر را شنیده بودند به استقبال شتافتند. ولید تصور کرد آنان برای جنگ آمده اند. با همین تصور بازگشت و به رسول خدا گفت: قبیله همه مرتد گشته و آماده کارزار شده اند. رسول خدا آماده جنگ شد که آیه مزبور نازل شد و ضمن بیان فسق ولید، تأنی پیامبر را خواستار شد.
مفهوم آیه پذیرش خبر عادل بدون تفحص است چرا که وقتی شرطی ذکر شد، اگر شرط نبود، مشروط نیز از بین میرود. حمزه و کسایی فتثبتوا خوانده اند، یعنی وقتی فاسقی خبر آورد، توقف کنید تا مسأله برای شما روشن شود. مراد از اسم فاعل (فاسق) معنای واحد و وصف عنوانی با هم است، لذا آنچه که در پایان آیه آمده است، علت تأنی است. یعنی اگر فاسق واحد آمد، تبین لازم است نه اینکه تبیّن متعلق به مطلق فسق شود؛ چرا که در این صورت عمل بر طبق شیاع باطل میباشد چرا که جایی برای تأنی و دقت باقی نمی ماند.
علاوه اینکه لزوم تأنی در آیه مربوط به خبری است که منجر به قتل و خونریزی میشود.
و اگر خبر از اخباری باشد که موجب قتل نمی شود، تبین هم لزومی نخواهد داشت.
پس استدلال به آیه برای حجیت خبر واحد عادل است نه غیر آن، لذا حرف برخی اصولیین قابل دقت است.
----------
[۱]: ۱) - حجرات، ۶.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: ۸ - عبرت از دیگران بسیاری از آنان که توجّه به غیر خدا کردند و در پی معبودهای پوشالی بودند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
۳۵- نیّتهای سالم
پرتوی از اسرار نماز » نیّتهای سالم
نیّتهای ناسالم و ریایی، شکلهای فراوان داشت که به برخی اشاره شد. قصد قربت و نیّت الهی نیز ممکن است در قالبهای مختلفی ظاهر شود که البته بعضی با ارزش تر است. برخی از این قالبها چنین است:
۱- ترس از مقام و دادگاه الهی
انجام عبادت یا ترک معصیت، گاهی از روی ترس از دوزخ و سختی حضور در دادگاه الهی و پاسخ گویی به خداوند است. هراس از دشواریهای قیامت نیز میتواند انگیزه صمیمی برای برخی کارها باشد. درباره اطعام خالصانه امیرالمؤمنین و حضرت فاطمه علیها السلام قرآن میگوید: «إِنَّا نَخَافُ مِن رَّبِّنَا یَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِیراً» (۲۷۰)
ما (که غذای خود را به مسکین و یتیم و فقیر دادیم) از خدایمان در روز گرفته و سیاه قیامت هراس داریم!
۲- امید به پاداش
رسیدن به پاداشهای بهشتی نیز، نیّت سالمی در عبادت است. قرآن نیز در صدها آیه از بهشت و لذائذ آن به عنوان پاداش صالحان یاد کرده و در روایات بسیاری نیز، پاداشهای اخروی برای اعمال صالح بیان شده است و این پاداش ها، ایجاد انگیزه در انسان میکند.
پس، توجّه به حسرت ریاکاران در روز قیامت، انسان را به مرز اخلاص نزدیک میکند.
۳- تشکّر از نعمت ها
سپاس نعمتهای بی حدّ الهی نیز از نیّتهای صالح در عبادت است.
علی علیه السلام فرموده است:
«لَوْلَمْ یَتوعَّدِ اللّهُ عَلی مَعْصِیَتِه لَکانَ یَجِبُ اَلا یُعْصی شُکْراً لِنِعَمِه» (۲۷۱) اگر خداوند بر نافرمانی اش، وعده عذاب هم نمی داد، واجب بود که به عنوان سپاس نعمت هایش، معصیت نشود.
۴- حیاء
گاهی انگیزه انجام ترک عملی، شرم از پروردگار است. وقتی انسان، عالم را محضر خدا بداند و خداوند را ناظر بر خویش بشناسد، به احترام خداوند، تخلّف و معصیت نمی کند. در حدیث است:
«اُعْبُداللّه کَأنّکَ تَراهُ، فاِنْ لم تکُنْ تَراهُ فَاِنَّه یَراکَ»
خدا را چنان عبادت کن که گویا او را میبینی، اگر تو او را نمی بینی، او تو را میبیند.
۵ - محبّت خدا
کسانی که عبادتشان، روی انگیزه عشق و محبت است و این که خدارا شایسته پرستش میبینند. اسوه چنین عابدان، امیرمؤمنان است که در نهج البلاغه میفرماید: عدّه ای خدارا به امید بهشت میپرستند، این عبادت تاجران است. برخی از روی ترس از دوزخ عبادت میکنند، این عبادت بردگان است. امّا آزادمردان، خدا را به سپاس نعمت هایش عبادت میکنند. [۱]
و در مناجاتی عرضه میدارد که خدایا... تورا شایسته عبادت یافتم و پرستیدم: «بلْ وَجَدتُکَ اهلاً لِلعبادةِ فعبدتک»
در قیامت نیز، انسانها بر اساس نیّت هایشان برانگیخته میشوند، رسول خداصلی الله علیه وآله فرموده است: «اِنّما یُحشَرُالنّاسُ عَلی نیّاتِهم» [۲]
----------
[۱]: ۲۷۲) نهج البلاغه، حکمت ۲۳۷.
[۲]: ۲۷۳) محجةالبیضاء، ج ۵، ص ۷۷.
#پرتویی از نماز
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357
5.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #پادکست_اعتقادی
⁉️کجای قرآن تعداد رکعات نماز آمده است؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
11.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💽 سوال
⁉️ اینکه می گن با پول میشه گناهان را شست (مثل نماز قضا و..) آیا درست است یانه باید چه پاسخی داد؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماز خواندن پدر برای فرزندان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موشن_گرافی
👇👇👇
💠 چکار کنیم کودکمان از تکرار نماز خسته نشود؟
🔹 نکات مهم برای تربیت کودک نماز خوان
#تربیت
#الگویی