eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
47.6هزار عکس
34.6هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
.......: هدیه حضرت رضا (علیه السلام) به دعبل چون دعبل از خواندن قصیده خود فارغ شد، حضرت رضا (علیه السلام) به او فرمود، بماند و خود داخل خانه شد. مدتی بعد، خدمتکار حضرت یکصد دینار رضوی (که به نام حضرت رضا (علیه السلام) زده شده بود) آورد و به دعبل گفت: مولایم می‌گوید این‌ها را مخارج (سفر) خود قرار ده. دعبل گفت: به خدا من برای این نیامدم و قصیده‌ام را برای طمع نگفته‌ام و کیسه پول را پس داد و از حضرت تقاضا کرد یکی از لباس‌های خود را به او دهد تا تبرّک جوید. حضرت رضا (علیه السلام) لباس را همراه کیسه پول برای او فرستاد و به خدمتکار فرمود: به او بگو، این کیسه را بگیر که به زودی به آن نیازمند می‌شود و ردّ مکن. دعبل آن لباس و کیسه پول را گرفت و با قافله ای از مرو حرکت کرد، در فرهان، راهزنان قافله را غارت کردند و اهل قافله از جمله دعبل را اسیر کردند. راهزنان مشغول تقسیم اموال بودند و یکی از آن‌ها این شعر را خواند: اری فیئهم فی غیرهم متقسماً و ایدیهم من فیئهم صفرات یعنی: می‌بینم که غنایم ایشان در دست دیگران تقسیم می‌شود ولی دست ایشان از غنایم خویش خالی است (و این همان شعری بود که دعبل سروده بود! ) دعبل از او پرسید: گوینده شعر کیست؟ گفت: مردی از خزاعه به نام دعبل بن علی. دعبل گفت: دعبل منم. مرد راهزن، جریان را به رئیس خود گفت. رئیس آن‌ها نزد دعبل آمد و گفت: دعبل تویی؟ گفت: آری. گفت: قصیده ات را بخوان. دعبل خواند و رئیس راهزنان دستور داد تا دعبل و همه قافله را آزاد کنند و اموال آن‌ها را به احترام دعبل پس دهند. دعبل به سفر خود ادامه داد تا به قم رسید، اهل قم از دعبل خواستند که قصیده خود را بخواند. او گفت: در مسجد جامع جمع شوید و چون جمع شدند، قصیده را خواند. مردم قم مبلغ زیادی از مال و متاع به او صله دادند. تا آن که خبر پیراهنی که حضرت رضا (علیه السلام) به دعبل داده بود، به اهل قم رسید. از او خواستند که آن لباس را به هزار دینار به آن‌ها بفروشد، اما دعبل نپذیرفت؛ گفتند: مقداری از آن را به هزار دینار بفروش، او نپذیرفت و از قم حرکت کرد. در یکی از روستاهای شهر، عده ای از جوانان عرب، لباس را از او گرفتند. دعبل به قم آمد و از آن‌ها خواست تا لباس را به او برگردانند. جوان‌ها نپذیرفتند و حتی به دستور بزرگانشان نیز گوش ندادند و به دعبل گفتند: لباس را نمی دهیم، هزار دینار پول آن را بگیر؛ دعبل اول نپذیرفت ولی چون ناامید شد، درخواست کرد تا مقداری از آن را به او دهند. آن‌ها پذیرفتند و مقداری از لباس را با هزار دینار به او دادند. دعبل به وطن خود آمد، ولی دید که دزدها همه اثاث منزل را ربوده اند. او آن صد دیناری را که حضرت رضا (علیه السلام) به او داده بود، به شیعیان فروخت و آن‌ها هر دینار را به صد درهم خریدند و ده هزار درهم به دست آورد و این سخن حضرت را به یاد آورد که فرمود: به زودی به پول‌ها نیاز پیدا خواهی کرد. 📚حکایت آفتاب نگاهی به زندگی امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/zandahlm1357
صحیفه امام 19.mp3
9.91M
💠 سلسله جلسات 19 🔰 با موضوع بازخوانی (جلسه 19) ❌ پایان تدریس جلد هشتم ❌ 👈 در صورت خرابی فایل ، از لینک https://uupload.ir/view/صحیفه_امام_19_hyya.mp3/ دانلود نمائید . 🎤 با توضیحات ✅ انقلابی باید مبانی امام و رهبری را بداند تا هم بصیرتش بیشتر شود هم تحلیلهایش مبنایی شود ✅
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 ۳۱۳ نفر یار خاص چه فرقی میکنن با بقیه یاران؟ چطوری جزء ۳۱۳ نفر باشیم؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 🔸313 نفر یاران حضرت آن به قول معروف فرماندهان لشکر هستند؛ چه از لحاظ نظامی، چه از لحاظ معنوی و چه از لحاظ تقوا در بالاترین مباحث هستند. حالا نظامی هم شاید بگوییم مدیریتشان مثلا قوی است، در بالاترین درجات هستند. 👈🏻اینکه چطور میخواهید جزء این افراد باشید باید تا میتوانید روی تقوای خودتان کار بکنید، روی تقوا و هم روی برتری های جسمی و معنوی خودتان، باید شب و روز کار کنید. 📖خطبه متقین امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه (خطبه متقین همان خطبه همام معروف هست) را پیدا کنید آنجا کامل صفات متقین را حضرت علی میگوید. این صفات را سعی کنید در خودتان بیدار کنید، در خودتان کار کنید ان شاء الله جزء آن افراد خواهید بود که از 313 نفر باشید. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مرده‌اند... .......: @zandahlm1357
.......: تحصن روبروی مسجد جامع خرمشهر، مطب دکتر شیبانی بود که تبدیل شده بود به محل تجمع جمعی از خواهران، آنجا هم محل مداوای مجروحین بود، هم انبار مهمات و هم محل استراحت خواهران. بعضی از آقایان و از جمله «شیخ شریف» [۱] دکتر شیبانی را مجاب کرده بودند که مطب را از ما پس بگیرد و ما مجبور شویم از شهر برویم. ما هم جلوی مطب تحصن کردیم. شیخ شریف آمد. ما گفتیم بالاخره این شهر نظافت می‌خواهد، غذا می‌خواهد، کارهای پشتیبانی می‌خواهد. شما مگر چقدر نیرو دارید که این کارها را بکنید. او بعد از صحبت، قانع شد و اجازه داد ما بمانیم. [۲] ---------- [۱]: شیخ شریف قنوتی روحانی اهل بروجرد که خود را به خرمشهر رساند و بسیاری از امور مسجد جامع در ایام مقاومت را برعهده گرفت. او در تاریخ ۲۴\۷\۵۹ در خیابان ۴۰ متری خرمشهر به شهادت رسید. [۲]: راوی: زهرا حسینی رزمنده من و زهره قبل از رسیدن به گمرک از ماشین پایین پریدیم. عراقی‌ها تا گمرک رسیده بودند و ما برای دفاع رفته بودیم. می‌خواستیم تا آنجا که سلاح و مهمات داریم بجنگیم. مسافتی را زیگزاگ رفتیم. از بشکه‌ها و جعبه‌های چوبی خیلی بزرگ به عنوان سنگر استفاده می‌کردیم و برای هم خط آتش می‌بستیم. یعنی برای جلو رفتن بچه‌ها و کم شدن حجم تیراندازی دشمن اسلحه را روی رگبار می‌گذاشتیم و از بالای سر بچه‌هایی که دولا دولا جلو می‌رفتند به طرف دشمن تیراندازی می‌کردیم تا آنها راحت تر بتوانند تغییر موضع بدهند. سنگر به سنگر جلو رفتیم تا به جایی رسیدیم که ریل راه آهن بود. کم کم به یک رزمنده کامل تبدیل شدم. [۱] ---------- [۱]: راوی: مریم امجدی 📚خاطراتی از حضور زنان در دفاع مقدس https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: انقیاد مخلوقات برای انسان قوله علیه السلام: فَکُلُّ خَلِیقَتِهِ مُنْقَادَةٌ لَنَا بِقُدْرَتِهِ، وَ صَائِرَةٌ إِلَی طَاعَتِنَا بِعِزَّتِهِ. الخلیقة: یقال: إنّها کلّ البهایم، و یقال: هی المخلوق جمیعاً من البهائم و غیره. و این اطلاق ثانی که عام است اَنسب بما نحن فیه است که طبقات پست از بشر را هم شامل شود. یعنی حمد خاصّ خدائی است که تمام مخلوق ذی حیات را منقاد و مطیع ما قرار داده به قدرت خودش، و قرار داده آنها را صائره و راجعه به سوی طاعت و خدمت ما بعزّته، کما فی الدعاء: « الحمد للّه الذی [... ] أخدمنا فی عانین ». [۲] عانین: صاحبان عنا و تعب و مشقّت اند. یعنی خدا طبقه رنج بران را خادم ما قرار داده، و ما را به توسّط آنها خدمت نموده، چنان که معلوم است اگر نفوس جاسیه قاسیه غلاّظ المباشرة لأمور العالم نبودند برای انجام امورات شاقّه از قبیل حفر قنوات و تعمیر عمارات و غیره امور معاشیه کل معوّق بود، لذا قال: « وَ رَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِیَتَّخِذَ بَعْضُهُم بَعْضًا سُخْرِیًّا [۱] »، أی مستخدماً. بلکه، تمام موجودات آفاقی و انفسی، و سماء و سماوی را خدمت گزار انسان قرار داده چنانکه فرموده: « سَخَّرَ لَکُمُ اللَّیْلَ وَ النَّهَارَ وَ [۲] الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ وَالنُّجُومُ مُسَخَّرَاتٌ بِأَمْرِهِ [۳] »، « وَ سَخَّرَ لَکُمْ مَا فِی الاْءَرْضِ [۴] » چه اینها مسخّر انسانند ؛ یعنی حرکات و سکنات و ذهاب و ایابشان به واسطه وصول منافع و تکمیل ما یحتاج انسان است. روز برای تهیه و اصلاح امر معاش، و شب برای نوم و سکونت و راحت انسان، و حرکات ذاتی و عرضی شمس و قمر و سایر کواکب به واسطه نضج و تکمیل مطعومات و مشروبات و ملبوسات انسان است ؛ چنان که اگر شمس این حرکت عرضیه فلک الافلاک را نداشت لیل و نهار نبود، چه لیل از غیبت او است در تحت الأرض. ---------- [۲]: ۱ - المحاسن، ج ۲، ص ۴۳۶ ؛ مفتاح الفلاح، ص ۱۷۴. [۱]: ۲ - سوره مبارکه زخرف، آیه ۳۲. [۲]: ۳ - اصل: + سخّر لکم. [۳]: ۴ - سوره مبارکه نحل، آیه ۱۲. [۴]: ۵ - سوره مبارکه حج، آیه ۶۵. و الأرض مانعة من إیصال نورها الی جهة الفوق. و یوم به واسطه محاذات او است در دائره فوق الأرض با ارض، لذا قیل: چون زمین برخاست [۵] از جوّ فلک نی شب و نی سایه ماند، لی و لک [۶] و اگر آن حرکت ذاتی او در سیصد و شصت روز نبود فصول اربعه حاصل نشده بود، چه نصف این مدّت را در اوج ناحیه شمال است که ایام صیف باشد به واسطه غلبه حرارت و قربش به خط استوا، و نصف دیگر او را به حسب آن حرکت در حضیض است در بروج جنوبیه که شتا باشد به واسطه عدم محاذات او به طور استقامت و بُعدش از سمت الرأس و دائره معدّل النهار، و ما بین این دو نقطه اوج و حضیض رو به اوج بهار است و رو به حضیض خریف که حصول فصول اربعه که از مهمّات لازمه است واقع شود. پس، اگر شمس در نقطه واحده ساکن بود أوّلاً محاذی خود را ارض می‌سوخت و نقاط دیگر از عدم حرارت منجمد بود، که در هر دو صورت تکوّن حیوان و نبات نشود. اینها قلیلی از آیات ظاهره آنها است، و الاّ چندین هزار حکم و مصالح و بدایع صنع و دقایق حکمت در وجود آنها است که به کلّی غیر معروف است، کما قال تعالی: و « عَنْ آیَاتِنَا غَافِلُونَ [۱] »، و در تمام این تغییرات و تبدیلات در حرکات و اوضاع و آثارشان مستخدم انسان اند که اثر منافع آنها به آدم برسد کما قیل: همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار شرط انصاف نباشد که تو فرمان نبری ---------- [۵]: ۱ - اصل: برخواست. [۶]: ۲ - مثنوی معنوی، مولوی، د ۳، ص ۷۳۱: « بیان آن که هر چه غفلت و غم و کاهلی... ». [۱]: ۳ - سوره مبارکه یونس، آیه ۷. .......: 📚✍ بر صحیفه سجادیه میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: سفیان ثوری گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم که می‌فرمود: سلامتی آن قدر عزیز الوجود است که خواسته اش مخفی شده است. هرگاه وجود پیدا کنی، به گمنامی بپرداز، اگر نتوانستی در خلوت بسر ببر هرچند خلوت چون گمنامی نیست، اگر نتوانستی سکوت کن، هرچند سکوت چون خلوت نیست، و اگر نتوانستی حرف گذشتگان نیکو را بیان کن، نیکبخت کسی است که در خود احساس خلوت کند. رضایت خدا از رابعه عدویه پرسیدند: کی بنده از خدا خشنود است؟ گفت: زمانی که خوشی او در غم چون خوشی او در آسایش باشد. شوق به بهشت از او (رابعه عدویه) پرسیدند: اشتیاق تو به بهشت چگونه است؟ یا چرا با اینکه ادعای محبت خدا می‌کنی به بهشت علاقمندی؟ در پاسخ گفت: اول همسایه بعد خانه! رابعه گوید: هر عمل شایسته‌ام را کوچک شمردم. زیان دنیا زاهدی گوید: به دنیا به چشم اهانت بنگر، چرا که بهترین چیزهاکه به شما می‌دهد، پرزیانترین آنهاست. شیخ بهاء https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴 🌹 و قال عليه‌السلام كَفَى بِالْقَنَاعَةِ‌ مُلْكاً، وَ بِحُسْنِ‌ الْخُلُقِ‌ نَعِيماً، وَ سُئِلَ‌ عليه السلام عَنْ‌ قَوْلِهِ‌ تَعَالَى: «فَلَنُحْيِيَنَّهُ‌ حَياةً‌ طَيِّبَةً‌»، فَقَالَ‌: هِيَ‌ الْقَنَاعَةُ‌. امام عليه السلام فرمود: مُلك قناعت براى انسان كافى است و حسن خلق به عنوان نعمت و از امام عليه السلام از تفسير آيۀ «فَلَنُحْيِيَنَّهُ‌ حَياةً‌ طَيِّبَةً‌» سؤال كردند فرمود:«منظور قناعت است».
شرح و تفسير حيات طيّبه امام عليه السلام در اين كلام نورانى به اهميت قناعت و حُسن خلق اشاره مى‌كند، مى‌فرمايد:«مُلك قناعت براى انسان كافى است و حُسن خلق به عنوان نعمت»؛ (كَفَى بِالْقَنَاعَةِ‌ مُلْكاً، وَ بِحُسْنِ‌ الْخُلُقِ‌ نَعِيماً) . سپس مرحوم سيد رضى مى‌افزايد:«از امام عليه السلام از تفسير آيۀ «فَلَنُحْيِيَنَّهُ‌ حَياةً‌ طَيِّبَةً‌» سؤال كردند فرمود:«منظور از حيات طيبه قناعت است»؛ (وَ سُئِلَ‌ عليه السلام عَنْ‌ قَوْلِهِ‌ تَعَالَى فَلَنُحْيِيَنَّهُ‌ حَياةً‌ طَيِّبَةً‌ فَقَالَ‌ هِيَ‌ الْقَنَاعَةُ‌) . امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به دو نكتۀ مهم به زبان كنايه اشاره كرده است: نخست مُلك قناعت را براى انسان كافى مى‌داند، زيرا كسى كه به حد اقل زندگى قانع شود نه نيازى به خلق روزگار دارد و نه محتاج به حاجت‌بردن نزد اين و آن، آرامشى بر وجود او حكمفرماست و لذتى را كه او از زندگى توأم با قناعت خود مى‌برد هيچ سلطانى از مملكت وسيع و گستردۀ خود نخواهد برد و به گفتۀ شاعر: مُلك آزادگى و گنج قناعت گنجى است كه به شمشير ميسر نشود سلطان را تعبير به «مُلك»(مملكت و كشور) اشاره به اهميت فوق‌العادۀ قناعت است كه گويى زندگى قانعانه معادل حكمرانى بر كشورى پهناور است. همين معنا در ذيل گفتار حكيمانۀ ٥٧ به تعبير ديگرى گذشت، آنجا كه فرمود: «الْقَنَاعَةُ‌ مَالٌ‌ لَا يَنْفَدُ ؛قناعت مالى است كه پايان نمى‌پذيرد» در خطبۀ قاصعه ١و موارد ديگر نيز كلامى از امام عليه السلام در فضيلت قناعت ذكر شده است. در حديث پرمعنايى از امام صادق عليه السلام در كتاب كافى آمده است: «إِنَّ‌ اللَّهَ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ خَصَّ‌ الْأَنْبِيَاءَ بِمَكَارِمِ‌ الْأَخْلَاقِ‌ فَمَنْ‌ كَانَتْ‌ فِيهِ‌ فَلْيَحْمَدِ اللَّهَ‌ عَلَى ذَلِكَ‌ وَ مَنْ‌ لَمْ‌ تَكُنْ‌ فِيهِ‌ فَلْيَتَضَرَّعْ‌ إِلَى اللَّهِ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ وَ لْيَسْأَلْهُ‌ إِيَّاهَا ؛خداى متعال پيامبر خود را به فضايل اخلاقى اختصاص داده است. كسى كه آن فضايل را داشته باشد خدا را به سبب آن شكر گويد و كسى كه نداشته باشد از پيشگاه خداوند متعال آن را تقاضا كند». راوى مى‌گويد: از امام عليه السلام پرسيدم آن فضايل اخلاقى چيست‌؟ امام عليه السلام فرمود: «الْوَرَعُ‌ وَ الْقَنَاعَةُ‌ وَ الصَّبْرُ وَ الشُّكْرُ وَ الْحِلْمُ‌ وَ الْحَيَاءُ وَ السَّخَاءُ وَ الشَّجَاعَةُ‌ وَ الْغَيْرَةُ‌ وَ الْبِرُّ وَ صِدْقُ‌ الْحَدِيثِ‌ وَ أَدَاءُ الْأَمَانَةِ‌ ؛تقوا و قناعت و صبر و شكيبايى و شكر و بردبارى و حيا و سخاوت و شجاعت و غيرت و نيكوكارى و راستگويى و اداى امانت.(كه مجموعا دوازده صفت برجسته مى‌شود)». ٢ در حديث ديگرى از همان حضرت مى‌خوانيم: «مَنْ‌ قَنَعَ‌ بِما رَزَقَهُ‌ اللّهُ‌ فَهُوَ مِنْ‌ أغْنَى النّاسِ‌ ؛كسى كه به آنچه خدا به او روزى داده قانع باشد از غنى‌ترين مردم است». ٣ سعدى گويا از همين احاديث بهره گرفته كه در گلستان خود از سائلى چنين نقل مى‌كند كه خطاب به گروهى از ثروتمندان چنين مى‌گفت: اى خداوندان نعمت! اگر شما را انصاف بودى و ما را قناعت رسم سؤال از جهان برخواستى. اى قناعت توانگرم گردان كه براى تو هيچ نعمت نيست گنج صبر اختيار لقمان است هر كه را صبر نيست حكمت نيست در تفسير «قناعت» تعبيرات مختلفى در منابع لغت و تعبيرات بزرگان آمده كه تضادى با هم ندارند: بعضى قناعت را به معناى رضايت به آنچه خدا به انسان داده تفسير كرده‌اند و برخى به راضى بودن به كمتر از نيازها و عدّه‌اى به رضايت به حداقل زندگى و گاه گفته‌اند قناعت آن است كه انسان در برابر آنچه خدا به او داده است خشنود باشد و بيش از آن را طلب نكند و اين همان حقيقتى است كه بسيارى از بارهاى زندگى را از دوش انسان بر مى‌دارد. اين سخن را به يك حديث قدسى كه مرحوم علامۀ مجلسى در جلد ٧٥ بحار الانوار آورده است پايان مى‌دهيم: خداوند به داود وحى فرستاد اى داود! من پنج چيز را در پنج چيز قرار دادم و مردم آن را در پنج چيز ديگر جست‌وجو مى‌كنند و به آن نمى‌رسند. من علم را در گرسنگى (كم خوردن) و تلاش و كوشش قرار دادم و مردم آن را در شكمبارگى و راحتى مى‌طلبند و به آن نمى‌رسند. من عزت را در طاعتم قرار دادم و آنها آن را در خدمت سلاطين جست‌وجو مى‌كنند و نمى‌يابند. غنا و بى‌نيازى را در قناعت قرار دادم و آنها آن را در فزونى مال مى‌طلبند و نمى‌يابند. رضايم را در مخالفت با نفس قرار دادم و آنها آن را در رضايت نفس جست‌وجو مى‌كنند و نمى‌يابند و راحتى و آسودگى را در بهشت قرار دادم و آنها آن را در دنيا مى‌طلبند و به آن نمى‌رسند. ١ دومين نكته‌اى را كه در اينجا امام عليه السلام به آن اشاره فرموده همان حسن خلق است كه آن را نعمتى مهم و با عظمت شمرده و به راستى حسن خلق هم نعمتى است در دنيا، چرا كه قلوب مردم را به انسان متوجه مى‌سازد و همه به عنوان انسانى با فضيلت به او مى‌نگرند و هم مايۀ نجات وى در آخرت است، زي
را در حديثى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مى‌خوانيم: «أَكْثَرُ مَا تَلِجُ‌ بِهِ‌ أُمَّتِىَ‌ الْجَنَّةَ‌ تَقْوَى اللَّهِ‌ وَ حُسْنُ‌ الْخُلُق ؛بيشترين چيزى كه امت من به وسيلۀ آن وارد بهشت مى‌شوند پرهيزگارى و حسن خلق است». در حديث ديگرى از همان حضرت آمده است: «مَا يُوضَعُ‌ فِي مِيزَانِ‌ امْرِئٍ‌ يَوْمَ‌ الْقِيَامَةِ‌ أَفْضَلُ‌ مِنْ‌ حُسْنِ‌ الْخُلُقِ‌ ؛در ترازوى اعمال هيچ كس در قيامت چيزى بهتر از حسن خلق گذارده نمى‌شود». ٢ اما جملۀ اخير امام عليه السلام اشاره به آيۀ شريفۀ ٩٧ سورۀ «نحل» است كه مى‌فرمايد: «مَنْ‌ عَمِلَ‌ صالِحاً مِنْ‌ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‌ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ‌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ‌ حَياةً‌ طَيِّبَةً‌» ؛هر كس كار شايسته‌اى انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه مؤمن است، به طور مسلّم او را حيات پاكيزه‌اى مى‌بخشيم». در تفسير «حَياةً‌ طَيِّبَةً‌» مفسران تعبيرات مختلفى دارند: بعضى آن را به قناعت آن‌گونه كه امام عليه السلام در اينجا تفسير فرموده، تفسير كرده‌اند و برخى به عبادت توأم با روزى حلال و يا توفيق به اطاعت فرمان خدا و روشن است كه اين امور با هم منافاتى ندارد و حيات طيبه همۀ آنها مخصوصا قناعت را شامل مى‌شود، زيرا قناعت، انسان را بى‌نياز از مردم و آزاد از پيچ و خم‌هاى زندگى ثروتمندان مى‌سازد و فرد مى‌تواند آسوده خاطر و سربلند زندگى كند.
یکی از کاکتوس های مقاوم هست که به هم معروفه از اواسط بهار گل‌های بزرگ و زیبایی میده و در پاییز این گل ها به میوه تبدیل میشن ☀️✅🌸دوستان عزیزم اپونتیا بنور مستقیم خورشید احتیاج داره و داخل خونه گل نمی‌ده حتی اگه پشت شیشه آفتابگیر باشه به کم آبی مقاومه و خاکشون خشک شد آب می‌خوان ✅🌵 برای گلدهیش ☀️👈 نور مستقیم و آبیاری در بهار یک روز در میان و در تابستون هر روز عصر آبیاری میخواد و کود گوسفندی براش عالیه تا گل بده درفصل پاییز فاصله ابیاری را زیادکنیدتاگیاهتون بخواب بره😍 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
سرخس از طریق ریشه های هوایی🌿 سرخسها برای تکثیر از سه روش استفاده میشه هاگ،ریشه های هوایی ،جداکردن بوته یکی از این روشها تکثیر ریشه های هوایی هست که در سرخسها دیده میشه این ریشه های هوایی از خاک میزنه بیرون و‌به مرور رشد میکنن و‌این ریشه ها دو‌حالت میتونین تکثیر کنین یا در کنار گلدون مادریش بکارین یا در گلدون جدا و کوچکتر بکارین ولی این ریشه ها تا زمان جوانه سازی نباید قطع بشه و‌چندماه طول میکشه تا جوانه سازی کنه بعد از جوانه سازی میتونین ریشه های هوایی رو از مادریش جدا کنین تا به رشد خودش ادامه پیدا کنه برای ابیاری از زمان کاشتن تا رشدش بهتره خاکش همیشه مرطوب باشه نور زیاد و غیر مستقیم میخواد از کودهای رشد ،ریشه زایی ،اهن و ارگانیک هم میتونین استفاده کنین تا تقویت بشه