664.1K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آخرين ساعات و لحظاتِ پاييز است🍂
واپسین روزهای پاییز را می گویند؛
"قوسِ خزان"
در قوسِ خزان، برایتان برخاستن دل آرزو میکنم؛
به شور و شوق آمدن از هر آنچه دلخواهتان است
و رگ جانتان را می پراند❤️
خداحافظ پاییز🍁
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📖کــتاب صــوتی « ققنوس فـــاتــــــــح » 🔵 زندگــینــــامـــه داستـــانی ســــردار شهـــید مــــح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
بهداشت
سرویس بهداشتی مسجد جامع، به دلیل ازدحام نیرو، چندان وضعیت مطلوبی نداشت. برای همین، هر روز برای تمیز کردن آن اقدام میکردیم. باور کنید اگر خانه خودمان بود این کارها را نمی کردیم. اما میدان، میدان دیگری بود. تا زانو توی کثافت میرفتیم. دستمان را فرو میبردیم و چاه را تمیز میکردیم. برایمان خیلی سخت بود. اما حفظ شرف و دین اجازه تردید به ما نمی داد. باید هر کاری که از دستمان برمی آمد میکردیم. [۲]
----------
[۲]: راوی: زهرا حسینی
مهمات
یک روز «مهدی آلبوغبیش» آمده بود که به ما سر بزند. گفت: «اینجا خطرناکه، نباید شبها اینجا بخوابین. چون تو گوشه و کنارش مهمات انبار کردیم. برین بلوار رو به رو برای خودتان خندق و گودال بکنین و مستقر بشین. تا هم در امان باشین و هم مواظب باشین که منافقا برای بردن مهمات نیان. »
در آن زمان نمی دانستیم مهمات تا چه حدی خطرناک است. حتی روی صندوقهای فشنگ میخوابیدیم. آلبوغبیش میگفت: «روی صندوقها نخوابین. اگر یه تیر به شما یا به این صندوقهای فشنگ بخوره، همه تون میرین هوا. » [۱]
----------
[۱]: راوی: سهام طاقتی
📚خاطراتی از حضور زنان در دفاع مقدس
https://eitaa.com/zandahlm1357
www.iranseda.irPart06_ققنوس فاتح.mp3
زمان:
حجم:
17.4M
📖کــتاب صــوتی
« ققنوس فـــاتــــــــح »
🔵 زندگــینــــامـــه داستـــانی ســــردار شهـــید مــــحـــسـن وزوایــــی
🔷 قـــــســــمـــت 6
🍃🌸
🌸🍃🌸
🍃🌸🍃🌸
🌸🍃🌸🍃🌸
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: سعادت در رغبت به دین و قوانین الهی و قول معصوم علیه السلام: « والسعید منّا من رغب الیه »،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
حمد خداوند، بسان ملائکه
قوله علیه السلام: وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ بِکُلِّ مَا حَمِدَهُ بِهِ أَدْنَی مَلاَئِکَتِهِ إِلَیْهِ وَ أَکْرَمُ خَلِیقَتِهِ عَلَیْهِ وَ أَرْضَی حَامِدِیهِ لَدَیْهِ.
أوّلاً باید دانست که: « ادنی » اطلاق میشود بر معانی ثلاثه، یک مرتبه به معنی أقلّ، و مرتبه[ای] به معنی أذلّ و أحقر، و مرتبه[ای] به معنی أقرب است. التدانی إلی الشی ء: التقرّب إلیه، کما فی قوله تعالی: « دَنَا فَتَدَلَّی [۱] ». أی قرب و تعلّق. و « أدنی ملائکته » که در فقره دعا است به معنای أقرب است.
----------
[۱]: ۱ - سوره مبارکه نجم، آیه ۸.
أعنی: حمد مینمائیم تو را به تمام حمدی که مقرّب ترین ملائکه تو، تو را حمد میکنند، چنان که این معنی از « اکرم خلیقته » بعد استفاده میشود که أدنی به معنی أشرف و أقرب است نه به معنی أذلّ و أحقر.
انواع ملائکه
چه از برای ملائکه درجات متفاوته و عبادات مختلفه و مراتب متوالیه است در تقدّم و تأخّر و قرب و بُعد از حقّ تعالی، کما فی الحدیث: « و للملائکة مقامات معلومة، منهم سُجَّد لایرکعون، و منهم رُکَّع لاینصبون ». و آن أوّلاً دو قسم اند [۱]: ملائکه سماوات که سکان سماوات اند، [۲]: و ملائکه ارض.
چه اجرام سماوی اوّلاً ذی روح و ذی شعورند و حرکات دوری آنها سریعاً و بطیئاً حرکات ارادی است، چون حرکت انسان و حیوان از محلّی به محلّی که اوّلاً تصور منفعت و غایت حرکت را از جلب نفع و دفع ضرّ مینمایند، و بعد اقدام بر حرکت و اثبات اراده در حرکات افلاک از این است که مهروب آنها مطلوب میشود، و مطلوب مهروب، و در حرکات طبیعی و قسری چون حرکت ثقیل به
مرکز و خفیف به محیط ممکن نیست که مهروب مطلوب شود، پس از آن ارواحی که متعلّقه به آن اجرام عظیمه سماویه و موجب تحریک آن اجرام شده اند در اصطلاح حکماء به « نفوس سماویه » تعبیر شده، و در لسان شرع و قرآن به « ملائکه مُدَبِّراتِ أَمْرًا » [۱] ؛ زیرا که آنها به حرکتشان تدبیر مواد عنصریه نمایند.
قال تعالی: « وَ تَرَی الْمَلاَآئِکَةَ حَآفِّینَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ [۲] » حفا به معنی: مشی کردن و دوران و طواف نمودن است، و « حول »: حرکت و تحول انتقال از نقطه[ای [به نقطه ای است. یعنی میبینی ملائکه سماویه را که دوران میزنند به گرد کره ارض از حول و حرکت عرض که فلک الافلاک و فلک اقصی باشد، و همان حرکت آنها عبادات و تسبیحات آنها است.
کما ورد « صلت السماء بدورانها، و المطر بهطلانه، و الماء بسیلانه، و الأرض برجحانها، و قد یصلّی و لایشعر و لذکر اللّه أکبر » [۳] . که عباداتشان به فنون مخصوص است، اعنی آن که حرکت سریع دارد بطیئه نخواهد داشت ؛ و آن که بر منطقه بروج حرکت نماید حرکت مستقیم نمی شود، و آن که رو به حضیض سیر
نماید رو به اوج نخواهد رفت و بالعکس ؛ و آن که از مشرق به مغرب رود از مغرب به مشرق نخواهد رفت.
----------
[۱]: ۱ - اقتباس از کریمه نازعات، آیه ۵: « فَالْمُدَبِّراتِ أَمْرًا ».
[۲]: ۲ - سوره مبارکه زمر، آیه ۷۵.
[۳]: ۳ - شرح الأسماء الحسنی، ج ۲، ص ۸.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: شرم از کاسبی، تقوا کسی که از کسب معیشت شرم نکند، کسب برای وی آسان باشد و خانواده اش بهره م
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
دنیا و آخرت
بزرگی گوید: وای بر کسی که آخرتش را برای سامان دادن دنیایش، تباه کند، چنین کسی از دنیایی که آبادش کرده دور و به آخرتی که تباهش نموده نزدیک میگردد.
گویم
صمت عادت کن که از یک گفتنک
می شود زنار این تحت الحنک
گوش بگشا لب فرو بند از مقال
هفته هفته ماه ماه و سال سال
خامشی را آنقدر کن ورد جان
که فراموشت شود لفظ زبان
رنج راحت دان چو شد مطلب بزرگ
گرد گله توتیای چشم گرگ
امنیت
بطلمیوس میگوید: ایمنی، وحشت تنهایی را میبرد، چنانچه ترس، انس با جماعت را میبرد.
فخر به لباس
وزیر، ابوالحسن علی بن عیسی، همواره دوست داشت، اظهار فضل کند. روزی قاضی ابوعمرو که لباس فاخری پوشیده بود بر او وارد شد. وزیر به او گفت: ابوعمرو لباس پیش شکافته ات را چند خریده ای؟ قاضی گفت: به صد دینار. وزیر گفت: من جامهام را به بیست دینار خریده ام، قاضی گفت: وزیر میخواهد خود را با مبلغ ناچیزی به لباسهای خوب بیاراید و ما میخواهیم با قیمت گران لباس فاخر بپوشیم. علاوه اینکه ما با مردم سروکار داریم، هر کس میخواهد شکوهش در دل باشد باید این لباس را بپوشد؛ ولی وزیر که با
خواص رفت و شد دارد، حاجتی به لباس گران ندارد، چون آنان میدانند وزیر توانایی تهیه لباس فاخر را دارد.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357