فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: اطلاق جنّ بر طبقات پست بشری و نیز از جمله شواهد و آیاتی که دالّ است بر آن که مراد از جنّ ب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
خلقت جن
و آن که در آیه مبارکه فرماید: « وَ خَلَقَ الْجَآنَّ مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ [۲] »، مقصود ابتدای خلقت جان حیوانی و روح بخاری است، که اوّلاً جان بر او اطلاق نموده لاستتاره عن العیون، و مارجٍ فرموده چون المرج: الخلط، یعنی آن روح بخاری [که] مخلوط است از عناصر اربعه به غلبه جزء ناری و حرارت غریزی بر سایر اجزاء عناصر.
چه حصول آن جان حیوانی و روح بخاری اجزاء غریبه او عناصر است که ترکیب شده اغذیه نباتیه، چون حبوبات و فواکه و حیوانیه، چون گوشت و فروعات او از شیر و روغن حاصل شود.
و آن غذا در معده بعد از کیلوس و کیموس تصفیه شده اخلاط اربعه شود، و خون از کبد به قلب صنوبری توجّه نماید و در قلب که معدن و منبع حرارت است از حرارت مفرط او خون بخار گردیده و به واسطه خفّت حرارت از اسافل بدن به اعلی، یعنی به سوی دماغ که ابرد اعضا است صعود نماید بعد از تبرید و تعدیل و قلّت حرارت و غلبه مائیت که بالطبیعه مایل به اسفل است به توسّط عروق و شرائین تنزّل نموده، و در محلّ هر یک از قوی عین آنها شود، یعنی آن روح در مقام بصر، بصر است، و در سامعه سمع، فی کلّ بحسبه.
بالجمله، چون در هیکل انسانی جزء ترابی و مائی غلبه دارد فرموده: « خَلَقْنَا الاْءِنسَانَ مِن سُلاَلَةٍ مِّن طِینٍ [۳] »، یعنی: از خلاصه و تصفیه گردیده شده از طین، و
----------
[۲]: ۱ - سوره مبارکه رحمن، آیه ۱۵.
[۳]: ۲ - سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۱۲.
در جان حیوانی چنانکه ذکر شد چون جزء ناری غلبه دارد فرموده: « وَ خَلَقَ الْجَآنَّ مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ [۱] »، یقال: مرجت الشی ء بالشی ء، إذا خلطت أحدهما بالآخر [۲] .
باری، چنان که نوع بشر که صاحب دو جنبه روحی و جسدی ملکی و حیوانی است، از برای او در طرف ترقّیات روحانی صعودی و درجات و مقاماتی است، که در هر مقامی اسمی بر او اطلاق میشود، از مرتبه رسالت و نبوّت و ولایت و
عالم و عارف و مؤمن و مسلم ؛ همچنین در طرف تنزّلات درکاتی است که در هر مقامی اسمی بر او اطلاق شده، یعنی به اعتبار تمرّد او از حدود الهیّه شیطان است کما قال تعالی: « وَ قُل رَّبِّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّیَاطِینِ * وَ أَعُوذُ بِکَ رَبِّ أَن یَحْضُرُونِ [۳] »، که مراد پناه بردن به خدا است از بدگوئی و عیب جوئی متمرّدین از کفّار و منافقین، و پناه بردن از حضور آنها است در محضر پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم برای سخریه و استهزاء.
و به اعتبار غلبه شهوت و غضب و افراط آنها در قتل و غارت و اطاعت نفس و هوا، « دیو » بر او اطلاق شده، کما قیل: « تو مر دیو را مردم بدشناس ».
و به اعتباری بر او اسم « اجنه » و « غول » اطلاق میشود، کما فی المجمع: « الغول بالضم، واحد الغیلان، و هو جنس من الجنّ و الشیاطین و هم سحرتهم ».
----------
[۱]: ۳ - سوره مبارکه رحمن، آیه ۱۵.
[۲]: ۴ - تفسیر غریب القرآن، ص ۱۶۰.
[۳]: ۱ - سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۹۷.
و قول علی علیه السلام فی التمر [۵]: « فإنّه زاد إخوانکم الجنّ » [۶]، دلالت دارد:
أوّلاً: علی أ نّهم متحدون معنا فی النوع، و بعضهم إخواننا فی الدین.
و ثانیاً: علی أ نّهم یأکلون الطعام و الشراب، کما أنّ فی قوله تعالی: « قَالَ عِفْرِیتٌ مِنَ الْجِنِّ أَ نَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَن تَقُومَ مِن مَقَامِکَ [۱] »، قیل: إنّ القائل بهذا الکلام لسلیمان بن داود بشر مرتاض من الرهبان یجلس علی التراب، یقال له « عفریت »، لأنّ العفر هو التراب و کان من أجل ریاضات النفس و تحمّل الشداید و المکاره، و قلّة الأکل و النوم قادرة علی اتیان افعال عجیبة و خوارق العادات.
[۵]: ۳ - در مصادر آمده: «لا تستنجوا بالروث و العظام، فانّه زاد إخوانکم من الجنّ ».
[۶]: ۴ - بسنجید: المعجم الکبیر، ج ۱۰، ص ۷۷ ؛ کنزالعمال، ج ۹، ص ۳۵۴ ؛ بحارالأنوار، ج ۶۰، ص ۳۲۲ با اختلاف در نقل به روایت از رسول اکرم صلی الله علیه و آله.
[۱]: ۵ - سوره مبارکه نمل، آیه ۳۹.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: معماری معمار که طرح خانه میکند شاید که بعضی اجزاء را بهتر از آنکه هست طرح تواند اما طرح ک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
چشم تیزبین
فخر رازی در آغاز کتاب «سرالمکتوم» گوید: ثابت بن قرة در باب سرمه (کحل) مینویسد
حکیمی گفته: سرمه ای است که چنان چشم را تقویت بخشد که دور را مانند نزدیک ببیند چنانچه در برابر اوست.
گفته شده یکی از اهالی بابل همان سرمه را به چشم زد و گفت هم ستارگان ثابت و سیار را در جای خودشان دیده است و وقتی به اجسام حجیم نگاه میکرد، پشت آنها را میدید. وی میگوید: من و قسطابن لوقا، این سرمه را امتحان کردیم و وارد اطاقی شدیم، او کتابی را در دست داشت و برای ما خواند. ما سطر اول تا آخر آن را به خوبی میدیدیم چنانچه کتاب در دست ما باشد.
همچنین کاغذی را دست گرفتم با اینکه بین ما دیواری فاصله بود هر آنچه او مینوشت ما مینوشتیم و هرچه ما مینوشتیم او مینوشت چنانچه به نوشته نگاه میکند.
می گویند ذرقاء الیمامه، سواره ای را در مسیر سه روز میدید و نوع پرنده را در آسمان دور تشخیص میداد. گفته اند وی تعداد ماهیانی که در دام صیاد بودند شمرد و گفت شصت و شش تا هستند و همان تعداد بود.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
❇️ سلسله جلسات کارگاه #مبانی_ولایت_فقیه 31 💠 جلسه 1️⃣3️⃣ 🔰پاسخ به شبهات ولایت فقیه ⬅️ شبهه وجود ر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
33.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ سلسله جلسات کارگاه #مبانی_ولایت_فقیه 32
💠 جلسه 2️⃣3️⃣
🔰پاسخ به شبهات ولایت فقیه
⬅️ آیا ولی فقیه مصلحت سنجی می کند؟
⬅️ آیا ولی فقیه می تواند در مواردی که به جان مردم بستگی دارد مصلحت سنجی کند؟
⬅️ آیا از صحبتهای ولی فقیه اینطور برداشت می شود که سلاح هسته ای داریم و می سازیم اما استفاده نمی کنیم؟؟
🎤 #استاد_احسان_عبادی
🔸انتشار فایلها آزاد و بلامانع است
👌 مبانی ولایت فقیه خود را قوی کنید تا در فتنه های آتی در امان باشید
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: تعيين هجرت پيغمبر (صلّى الله عليه وآله) به عنوان مبدأ تاريخ اسلامى در فرمانى كه پيغمبر (صل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
شيعيان اميرالمؤمنين (عليه السّلام) در عهد عمر
اشاره
شيعيان اميرالمؤمنين (عليه السّلام) كه همان اصحاب خاص پيغمبر خدا (صلّى الله عليه وآله) بودند، پس از توطئۀ سقيفه به سبب دوستى اهل بيت و پافشارى بر حقّانيّت على (عليه السّلام)، مورد بغض غاصبان قرار گرفتند و به شدت منزوى شدند.
علّت اصلى توفيق غاصبان خلافت در انزواى اصحاب برگزيده
در سقيفه افتخارات ملّى و تفاخرات قبيله اى احيا شده، بر سوابقِ هجرت و جهاد و ايمان غلبه يافت. شيعيان اميرالمؤمنين و به تعبير ديگر اصحاب برگزيدۀ پيغمبر عموماً از قريش و قبايل مطرح نبودند؛ از اين رو سخنان و موضع گيرى آنها در دفاع از حقّانيّت على (عليه السّلام) تأثيرى نداشت.
با توجه به آنچه ذكر شد، موقعيت ياران انصارى اميرالمؤمنين (عليه السّلام) معلوم است (كسانى مانند سهل و عثمان پسران حنيف، ابوايوب، حذيفة بن يمان، خزيمة بن ثابت، ابوالهيثم بن تيهان) و از مهاجران به غير از زبير بن عوّام (پسر عمۀ حضرت) و عباس و پسران او (كه از بنى هاشم بودند و همراه اميرالمؤمنين (عليه السّلام) منزوى شدند)، خالد بن سعيد بن عاص از بنى اميه به حمايت از على (عليه السّلام) برخاست، اما از آن جا كه اين قبيله كينۀ بنى هاشم را در دل داشتند، كسى از خالد پشتيبانى نكرد.
بقيۀ اصحاب مهاجر هوادار اميرالمؤمنين (عليه السّلام) اشخاصى فاقد نسب و قبيلۀ معتبر و نفوذ بودند؛ از اين رو به راحتى منزوى شدند. مانند عمّار ياسر كه نسبى يمنى داشت و جزء موالى بنى مخزوم به شمار مى آمد. مقدادبن عمروو عبدالله بن مسعود كه حليف و وابسته به بنى زهره بودند و ابوذر كه از قبيله اى كم اعتبار به نام «غفار» بين راه مكه به شمال بود، در مدينه فاقد قدرت قبيله اى بود. سلمان نيز تبارى ايرانى داشت.
#تاریخ تشیع
✍️استاد محمد حسین رجبی
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
شاهان هخامنشی، بی اعتماد به پزشکان ایرانی ↩️ #قسمت_دوم ↪️ پای سخن #باستانگرایان که بنشینیم، از #تم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گزارشی جالب از حکیم #فردوسی رحمه الله علیه از بی شرفی و وطن فروشی #موبدان
🚮 موبدان (روحانیون #زرتشتی) در طول تاریخ در پی چپاول و تاراج مال و جان و ناموس ایرانی بودند.
آنها که سالیان سال زالو وار خون مردم را مکیده بودند، ذره ای شرافت و غیرت به کشور نداشتند.
دو موبد در زمان حمله دشمن این سرزمین یعنی #اسکندر_مقدونی تصمیم گرفتند #شاه این #سرزمین #داریوش سوم را #ترور کنند و سرش را تقدیم #اسکندر کنند و در حکومت وی پست حکومتی بگیرند!
این حادثه را جناب #حکیم_فردوسی در اثر ماندگار خویش #شاهنامه چنین بیان میکنند:
دو دستور (موبد بزرگ،دستور یعنی موبدی که فتوا دینی میدهد)بودش گرامی دو مرد
که با او بدندی به دشت نبرد
یکی موبدی نام او ماهیار
دگر مرد را نام جانوشیار
چو دیدند کان کار بیسود گشت
بلند اختر و نام دارا گذشت
یکی با دگر گفت کین شوربخت
ازو دور شد افسر و تاج و تخت
بباید زدن دشنهای بر برش
وگر تیغ هندی یکی بر سرش
سکندر سپارد به ما کشوری
بدین پادشاهی شویم افسری
https://ganjoor.net/ferdousi/shahname/dara/sh8/
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
بی سوادی #دختران و #زنان در ایران باستان ‼️
👤 #کریستین_سن :
منابع #تاریخی که داریم،اطلاعی در باب تعالیم دختران بدست نمیدهد.
#بارتلمه حدس(!) میزند که تعلیم دختران بیشتر مربوط به اصول خانه داری بوده است!
📖 کریستین سن، ایران در زمان ساسانیان،ترجمه مرحوم رشید یاسمی، صفحه ۵۴۸
goo.gl/hq7wHm 👈 اسکن کتاب
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✍ #محمد_پورعلی
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
د همين پشتيبان، صعود دائمي وزير جنگ ممكن شد. در اكتبر ۱۹۲۳ احمدشاه كه مرعوب اين قدرت روز افزون شده ب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
در فصل هفتم چرايي ناكامي وي در اين راه آمده است. اين ناكامي، مردم ايران را تشويق كرد تلاش كنند خود را از استبدادي كه به تازگي پا گرفته بود، برهانند. همانند اكتبر ۱۹۲۲، باز هم با دخالت ارتش، رضا بر مسند خود باقي ماند. اما در ژوئن ۱۹۲۴، مخالفت با ادامه حكمراني او افزايش يافت و حملات روزنامهها روز به روز جسورانه تر شد. در جولاي ۱۹۲۴ آشكار بود كه رضا وضعيت خوبي ندارد. من گزارشي مستند از قتل معاون كنسول آمريكا در تهران در تاريخ ۱۸ جولاي ۱۹۲۴، تهيه كرده ام. [۱] اين جنايت دستاويز خوبي براي رضا بود تا با اعلان حكومت نظامي مخالفين خود را دستگير و قدرت خود را حفظ كند.
ماجراي شيخ محمره و «آزادسازي» عربستان (خوزستان) در فصل هشتم مورد بررسي قرار گرفته است. بلافاصله پس از ماجراي «جمهوري» و قضيه ايمبري* [۲] معلوم شد كه تمام اين قضايا صرفاً نمايشي به كارگرداني انگليسيها بوده تا موقعيت متزلزل رضا تثبيت شود. در نوامبر ۱۹۲۴، رضا ارتش خود را به سمت خوزستان گسيل داشت.
جايي كه شيخ محمره (شيخ خزعل) سر به شورش برداشته و دولت ايران را به مبارزه طلبيده بود. شيخ خزعل سالها تحت الحمايه انگليسيها بود. پس از رد و بدل شدن «تلگرافهاي بسيار»، شيخ «تسليم شد» و «درخواست عفو» كرد و «بخشيده» شد. در آوريل ۱۹۲۵ شيخ خزعل بي دفاع كه متقاعد شده بود از بصره بازگردد، دستگير و به تهران منتقل شد. تنها گذاشتن شيخ محمره، بخشي از سياست جديد انگلستان بود. در اين سياست، «رهبران جزء» به نفع حكومت مركزي رضا، بايد قرباني ميشدند. فصل هشتم به سوء تدبير نظامي در جنوب ايران و قتل كاكس* [۱] ميپردازد. قتل كاكس كه بلافاصله پس از كشته شدن ايمبري رخ داد و واكنش انگلستان به اين حوادث، «اطلاعات جالبي» را در مورد ديپلماسي انگلستان در اختيار ميگذارد. رضا بلافاصله پس از بازگشت از جنوب، بار ديگر سعي كرد كه شاه غايب را خلع و خود را جانشين او كند. «شكست نهضت نايب السلطنه» در فوريه ۱۹۲۵، كه در فصل نهم توضيح داده شده، رضاخان را به حدي تضعيف كرد كه موري** [۲] فكر ميكرد كه كار رضاخان «به پايان» رسيده است. البته مشخص بود پيش بيني سقوط قريب الوقوع رضاخان، اغراق آميز است. اما پس از ترميم مختصري كه در ماههاي آوريل تا ژوئن ۱۹۲۵ صورت گرفت، در آگوست ۱۹۲۵، بار ديگر رضا در موقعيت وخيمي قرار گرفت و مجبور شد در تلگرافي از شاه خواهش كند به كشور بازگردد. اعلان بازگشت شاه، پاسخ مرسوم انگليسيها را در پي داشت؛ يعني خلق يك «بحران» با به راه انداختن شورشهاي شهري. اما «بلواي نان» در سپتامبر ۱۹۲۵ بيش از پيش موقعيت ضعيف رضا؛ و ضرورت انجام اقدامي مؤثر براي ابقاي وي بر مسند قدرت را آشكار ساخت. خيزش او به سمت تخت پادشاهي، حركتي تدافعي براي ابقاي وي بر مسند قدرت بود. همان طور كه در فصل دهم به تفصيل آمده است، علي رغم تأمين امنيت موقعيت رضا، روشن بود كه ابقاي او بر مسند قدرت، روز به روز دشوارتر ميشود. پس از اين بود كه «جنبش ملي»، سلسله قاجار را خلع كرد و رضا پهلوي را به عنوان شاه «برگزيد». اين سومين باري بود كه تلاش ميشد رضا به رياست مملكت برسد، به همين دليل تجارب به دست آمده از
«جنبش جمهوري» و قضيه نايب السلطنه به خوبي مورد استفاده قرار گرفت. در اين فصل، شاهد نمونه اي از گزارشهاي ديپلماتيك آمريكا خواهيم بود كه نقش انگليس را در به سلطنت رساندن رضا پهلوي مدنظر قرار داده اند.
----------
[۱]: همان، ۳۲۰-۲۳۹
[۲]: Imbrie
[۱]: Cox.
[۲]: Murray
پس از اينكه انگلستان توانست شخص موردنظر خود را بر تخت پادشاهي بنشاند، فرانسه نيز نارضايتي خود را آشكار ساخت. فصل دهم با توصيف جشن تاج گذاري شاه جديد به پايان ميرسد.
📚از قاجار تا پهلوی
✍محمد قلی مجد
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حتما ببینید
💠❌ رضاشاه عاشق خاک ایران بود
🔻یک ایرانی اصیل آریایی که به خاک ایران عشق می ورزید❗️
🔻 نگاهی به زندگی متفاوتترین شاه ایران
🔻نشانههای کمتر بررسی شده از علاقه رضاشاه به نژاد آریایی و خاک ایران
#ایران_بدون_روتوش
#پهلوی_بدون_فیلتر
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
💠 سلسله جلسات #جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا 15 ✳️ شرح معرفتی و کوتاه #زیارت_عاشورا 🎤 حجت الاسلام و المس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_438392472.MP3
4.82M
💠 سلسله جلسات #جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا 16
✳️ شرح معرفتی و کوتاه #زیارت_عاشورا
🎤 حجت الاسلام و المسلمین استاد نصوری ( معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم)
🎬 جلسه 6⃣1⃣