#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: ۱۹- و کان من دعائه علیه السلام عند الاستسقاء بعد الجدب اشاره قوله علیه السلام: اللَّهُمَّ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
توسعه رزق با باران
قوله علیه السلام: وَ انْشُرْ عَلَیْنَا رَحْمَتَکَ بِغَیْثِکَ.
نشر به معنی انبساط و رحمت اینجا به معنی نعمت است، چه تمام نعماء ظاهریه از عموم مأکولات و مشروبات و ملبوسات و فواکه و اثمار و ادویه جات ضارّه و نافعه حاصل شونده به واسطه غیث است، و او است رزق الموجب للحیاة، چنان که در قرآن در همان مطر فقط اطلاق رزق فرموده لا غیر. قال: « هُوَ الَّذِی یُرِیکُمْ آیَاتِهِ وَ یُنَزِّلُ لَکُمْ مِنَ السَّمَآءِ رِزْقًا وَ مَا یَتَذَکَّرُ إِلاّ مَن یُنِیبُ ». [۲]
قوله علیه السلام: الْمُغْدِقِ [مِنَ السَّحَابِ].
أی مطر کثیر القطر، عمیم النفع کما فی القرآن: « وَ أَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ لاَءَسْقَیْنَاهُم مَآءً غَدَقًا [۳] »، یعنی: اگر استقامت نمایند جن و انس بر طریقه ایمان و توحید لأنعمنا علیهم رزقهم بالسعة و الانبساط.
و الغداق: یطلق علی رجل کریم کثیر الخیر، به این اعتبار تأویل آیه شریفه این که: لو اثبتوا أو أقاموا و استقام الانسان علی متابعة شریعة الاسلام بحیث لاینحرف عن أداء أوامره و نواهیه بترک متابعة النفس و الهوی، المعبّر عنها بالطاغوت
لأشربناهم الماء الکریم، أعنی ماء العلم والمعرفة ؛ لأنّ به حیاة الروح الذی هو من عالم الملکوت عن موت الجهالة، کما بالماء الظاهر حیات الأجسام الذی من عالم الملک. و چنان که اشاره به حیات ظاهریه اجسام طبیعیه دنیویه است به ماء ظاهر.
کلام الهی: « وَ جَعَلْنَا مِنَ الْمَآءِ کُلَّ شَیْ ءٍ حَیٍّ [۱] » همچنین ایماء به حیات ابدیه معنویه به ماء علم و معارف الهیه است.
آیه مبارکه: « أَ وَ مَن کَانَ مَیْتًا فَأَحْیَیْنَاهُ وَ جَعَلْنَا لَهُ نُورًا یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ کَمَن مَثَلُهُ فِی الظُّلُمَاتِ لَیْسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا [۲] »، که مقصود وقوع او است در ظلمت
جهالت و غفلت أولاً، و به عدد دخول در حیات معرفت و ایمان ثانیاً، به مصداق: « الناس موتی و أهل العلم أحیاء » [۳] .
و مؤیّد مقام است ما ورد فی الحدیث: « من أخلص قلبه [۴] للّه أربعین صباحاً، فقد جری من قلبه علی لسانه ینابیع الحکمة » [۵] .
قوله علیه السلام: الْمُنْسَاقِ لِنَبَاتِ [۶] أَرْضِکَ.
یقال: نسقت الکلام إذا عطفت بعضه علی بعض مرتّباً، أی المطر یخرج به نبات الأرض متوالیاً بالتقدّم و التأخّر، کترتیب بروز الثمرات بعضها عقیب بعض.
----------
[۲]: ۱ - سوره مبارکه غافر، آیه ۱۳.
[۳]: ۲ - سوره مبارکه جن، آیه ۱۶.
[۱]: ۳ - سوره مبارکه انبیاء، آیه ۳۰.
[۲]: ۴ - سوره مبارکه انعام، آیه ۱۲۲.
[۳]: ۱ - بنگرید: شرح الاسماء الحسنی، ج ۱، ص ۲۰۷ و ۲۷۴.
[۴]: ۲ - مصادر: - قلبه.
[۵]: ۳ - بسنجید: جامع الأخبار، ص ۹۴، شرح نهج البلاغة، ج ۲۱، ص ۲۱۳: « ظهرت ینابیع ».
[۶]: ۴ - اصل: نبات.
قوله علیه السلام: الْمُونِقِ فِی جَمِیعِ الآْفَاقِ.
و جوانب العالم، کما قال تعالی: « وَ أَنزَلْنَا مِنَ السَّمَآءِ مَآءً طَهُورًا [۱] » ؛ لأ نّه الطاهر بالذات، المطهّر للغیر.
----------
[۱]: ۵ - سوره مبارکه فرقان، آیه ۴۸.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: توصیه پزشکی پس از غذا خوردن راه رفتن هرچند یک قدم و پس از حمام خوابیدن هرچند اندکی، پس از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
بحث لغوی و نحوی
همچنین مسافرت به معنای دور است. این واژه از سفت به معنای بوییدن گرفته شده است. شاید راهنمای کاروان در مسیر، زمین را میبویید تا راه را تشخیص دهد.
خلف نیز اسم مصدر اخلاف است و خلف در آینده بکار میرود مثل کذب که در گذشته بکار میرود.
اسم معنی
شیخ بدرالدین محمد بن مالک گوید: اسم معنی که از افعال صادر شده است، مانند:
ضرب، یا قائم بالذات مانند علم، به مصدر و اسم مصدر تقسیم میشود.
اگر در ابتدای آن حرف «م» زائده غیر باب مفاعله آید، مانند: مضرب و محمدة، یا برای غیر ثلاثی بکار برود مانند غسل و وضو، اسم مصدر است و در غیر این صورت خود مصدر است.
جامی
گل گر چه کشد سرزنش از خار درشت
رو با تو و بر درخت خود دارد پشت
با قد تو شاخ گل مگر دعوی کرد
کش گل بطپانچه میزند غنچه بمشت
امیر خسرو
بمحشر گر بپرسندت که خسرو را چرا کشتی
سرت گردم چه خواهی گفت تا من هم همان گویم
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
دیده شدن در دوران کودکی در دیده شدن در شب عروسی و غیره سر درمی آورد. پایه ی خودشیفتگی نیز در این مرح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خیلی موضوعات زیادی هست که می توانند بهانه ی جشن برای کودکان باشند مثل: جشن اول مهر و آشنایی با دوستان جدید، جشن دوستی، بچه ام امروز رفته مدرسه دوستای جدید پیدا کرده امروز بیایید منزل ما جشن دوستی داریم لطفاً لباس راحت بپوشید چون بازی داریم و ذرت بوداده می خوریم و صحبت می کنیم و با هم آشنا می شویم و اسمش را می گذاریم جشن دوستی.
بعد ماه دیگه جشن پاییز، خانواده ها با هم جمع می شویم و یک جمعه قرار می گذاریم و می رویم یک پارکی که برگ زرد فراوان داره و انار دان کرده می خوریم و باز هم لباس ساده می پوشیم چون می خواهیم بازی کنیم. یا در بهار جشن شکوفه ها، جشن بلند شدن قد، بستن بندکفش، تخمه شکستن، به این ترتیب بی نهایت میشه جشن های مختلف گرفت.
بچه ها در این جشن ها دیدن را یاد می گیرند ولی در جشن تولد دیده شدن را. معمولاً بچه ها آخر جشن تولدها اخم هاشون توهمه و خلقشان به هم ریخته چون کادوها و لباس ها و.... ممکنه چیزی به زبان نیاورند اما مقایسه ها وجود دارند.
از طرف دیگر هم که مادر این همه زحمت می کشه چه قدر دیدیم که به خاطر چشم و هم چشمی خوش نمی گذره و ممکنه بین بچه ها دعوا هم بشه و...یا مادر از دست بچه کلافه، اَه اصلاً لیاقت نداری، کُشتی منو، چه قدر ونگ می زنی ....
اما بچه ها با دیدن عظمت پاییز و بهار و طبیعت و غیره، دیدن را یاد می گیرند و در این جشن ها رابطه ی دوستان و فامیل را گرم کنید و دیدن و دیده شدن را تمرین کنید. (ادامه دارد...)
#شخصیت {قسمت38}
[مباحث کودک متعادل ]
بحث دیده شدن شاید در فرهنگ کشورهای دیگر اصلاً معنا نداشته باشد ولی در جامعه ی ما یک معضل است. ما در 20 سال آینده بهای سنگینی را باید بابت مسائلی که امروز بلد نیستیم بپردازیم که یکی از این مسائل همین مسئله ی دیدن و دیده شدن است.
به همین دلیل من روی "دیدن" تأکید بیشتری دارم. ممکن است که در هیچ کتاب روانشناسی هم این موضوع را پیدا نکنید یا خیلی کوچک اشاره شده باشد ولی در حال حاضر مسئله ی جامعه ی ما است.
نکته دیگر در بحث دیدن طرز لباس پوشیدن بچه های ما است. ما در همان ادامه ی رها کردن دوره ی سنتی و دنبال کردن مدرنیسم که از صد سال پیش در کشورمان اتفاق افتاد، یکی از مسائلی که برایمان به وجود آورد مسئله ی پوشش و لباس است. در حال حاضر ما در مورد لباس اصلاً کاربردی فکر و عمل نمی کنیم بلکه بیشتر هنجاری فکر می کنیم.
دفعه ی پیش تفاوت کاربرد و هنجار را گفتم. در کاربرد دو سوءال می پرسیم: چرا؟ و چگونه؟ در مورد لباس اصلاً به چرائی آن توجه نداریم. ما چرا باید لباس بپوشیم؟ تا به این سوءال پاسخ ندهیم، چگونه پوشیدن حل نمی شود. در صورتی که تمام نزاع ها و بحث های ما سر چگونه پوشیدن است. هیچ جا بحث نمی شود که چرا ما باید لباس بپوشیم؟ فکر می کنیم که جواب این پرسش خیلی بدیهی است اما به نظر من اصلاً بدیهی نیست.ما بر پایه ی چه ارزش هایی لباس می پوشیم؟ چه ارزش هایی زیربنای لباس پوشیدن ما است. . پاسخ به چرایی ها ارزش های ما را مشخص می کند. باید بپرسیم، چرا لباس می پوشیم؟ (ادامه دارد)
#شخصیت {قسمت39}
[مباحث کودک متعادل ]
14.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بین #مادر بودن و فعالیتهای اجتماعی، کدوم رو انتخاب کنیم؟
🔸سوالی که مادران نسل جوان باید جواب درست آن را بدانند!
........:
#خبر
https://eitaa.com/zandahlm1357