eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
47.6هزار عکس
34.6هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر روز با امام رضا @zandahlm1357 @HashtominEmam آرشیو مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
.......: ۲- كليني از علي بن محمد با سندي بريده از ابوالحسن الرضا (ع) روايت كرده كه آن حضرت فرمود: بدان، خدايت خير را به تو بياموزد، كه خداوند تبارك و تعالي قديم است، و قدمت وصفي است كه فرد عاقل را به اين نكته ره نمايد كه چيزي پيش از او، و نه همراه او در ابديتش نيست، به اقرار عموم حقيقت اين صفت براي ما روشن شده كه چيزي پيش از خدا نبوده، و هيچ چيز در هميشه ابد با او همراه نخواهد بود، و سخن آن كه گمان برد چيزي پيش يا براي هميشه با او خواهد بود، باطل و نادرست است، زيرا اگر پذيرفته شود چيزي در هميشه ابد با او بوده، نسبت آفريننده به او روا نيست كه آن چيز پيوسته با اوست، و اگر پيش از او نيز چيزي بود، اول آن چيز بود نه خداوند، و آن اول سزاوارتر بود به اين كه خالق باشد. سپس او تبارك و تعالي خود را به نامهايي وصف نمود تا مردم او را بدان نامها بخوانند، زيرا ايشان را آفريده ، به بندگي شان امر نموده و در آزمايشها و سختي‌ها قرارشان داده است تا او را بخوانند، به همين جهت خود را شنوا، بينا، توانا، قائم، ناطق، آشكار، پنهان، لطيف، آگاه، قويّ، عزيز، حكيم، دانا، و مانند آن خواند، و چون كينه توزان دروغگو اين نامها ديده، از ما شنيدند كه درباره خدا سخن مي‌گوييم كه چيزي مانند او نيست و هيچ آفريده اي چون او نباشد، گفتند: به ما بگو - اگر بر آنيد كه او مانند و همتايي ندارد - چگونه در نامهاي نيك او، خود را شريك او كرده، خود را به همه آن نامها، نام نهاديد؟ و اين نامگذاري، دليل بر اين است كه شما در همه يا برخي حالتها چون او هستيد، زيرا شما همه آن نامهاي پاك را در خود جمع آورده ايد. به ايشان گفته شود: خداوند تبارك و تعالي بندگان را به نامهايي از نامهاي خود با همه تفاوت معنوي شان، ملزم نموده است، و چنان كه يك اسم مي‌تواند دو معني متفاوت داشته باشد، دليل آن نيز گفته مردم است كه جايز نزد ايشان شايع است، و او هماني است كه خداوند بدان خلق خود را مورد خطاب قرار داده، و با ايشان به آنچه مي‌فهمند سخن گفته است، تا اين امر حجتّي باشد بر تضييع آنچه ضايع نموده اند، و چه بسا كه به شخص گفته مي شود: سگ، الاغ، گاو، حنظل، شير و... و همه اينها خلاف حقيقت و ناهمگون با حالت‌هاي اويند، به عبارتي اين نامها در جاي خود كه براي آن وضع شده اند، قرار نگرفته است، انسان، شير يا سگ نيست، اين نكته را درياب خدايت رحمت كناد. خداوند تعالي عالم ناميده شد، بي آنكه علم به هر چيز براي او حادث شده باشد، و با آن براي حفظ كاري در آينده و نگاه به آفريده ها، و يا آنچه گذشته، فنا پذيرفته و تباه شده، كمك گيرد كه اگر آن علم حاضر نبود، جاهل و ضعيف باشد، آن گونه كه عالمان دنيا كه به جهت علمي حادث، عالم ناميده شده اند، زيرا آنان در اين علم حادث نادانند، و بسا كه علم به هر چيز از ايشان جدا شده، به جهل بازگردند، و منحصرا خداوند از آن جهت عالم ناميده شده كه جاهل به هيچ چيز نيست، نام عالم در مورد خداوند همه آفرينش و آفريده‌ها را جمع نموده، و در معني با معني مراد متفاوت است، آن گونه كه ديدي. و پروردگار ما سميع / شنوا ناميده مي‌شود، نه به خاطر داشتن روزني كه بدان شنيده يا مي‌بيند، چنان كه روزنِ گوش ما كه با آن مي‌شنويم، ابزاري براي ديدن ما نيست، ولي او ما را آگاه كرد كه هيچ صدايي بر او پوشيده نيست، و حدّ آن بيش از آن حدّي است كه ما آن را درك مي‌كنيم، ما فقط در لفظِ شنيدن با خداوند مشتركيم در حالي كه معني مختلف است، چشم نيز چنين است او با روزني نبيند آن گونه كه ما با روزني مي‌بينيم و از آن روزن بهره اي ديگر نبريم، اما خداوند بيناست و در آن هنگام فرد مشخصي را مورد نظر ندارد. پس ما تنها در لفظِ ديدن با خداوند مشتركيم در حالي كه معني متفاوت است، او قائم (ايستاده) است نه به معني ايستاده و صاف بودن و تكيه داشتن بر ساق به دشواري، بلكه او قائم / ايستاده اي است كه خبر از حافظ بودن خود مي‌دهد چنان كه گفته مي‌شود: القائم بأمرنا فلان (آن كه كار ما را انجام مي‌دهد، فلاني است) و فقط خداوند بر هر نفس و بدانچه كسب مي‌كند قائم است، كلمهً قائم در ميان مردم نيز به معنيِ باقي است. و نيز قائم به معني كفايت كننده، بي نياز كننده است چنان كه به شخص مي‌گوييم: قم بأمر بني فلان يعني كفايت شان كن، و قائم نزد ما ايستاده بر ساق است، پس ما در اين اسم (با خداوند) اشتراك لفظي داريم ولي معنا متفاوت است. لطيف نيز به معني اندك، كوچك يا مختصر نيست بلكه به معني نافذ بودن در هر چيز، و برتر از درك و فهم [ ما ] است چنان كه به شخصي گوييم: اين كار بر من ظريف و جالب نمود يا فلاني در روش كار خود دقيق است، بنابر اين لطيف در مورد خداوند به معني آن است كه از خرد پوشيده و دست يابي به او ممكن نيست و در فهم نگنجند، و اين لطف خداوند تبارك و تعالي است كه حدّ آن درك نشده و به وصف نيايد، در حالي كه لطافت نزد ما به معني كوچكي و خردي است، پس ما در اين اسم (
با خداوند) اشتراك لفظي داريم اما در معنا متفاوت است. خبير هم به كسي گويند كه چيزي بر او پوشيده نبوده و از دستش نرود، ولي نه با تجربه و آزمايش، به اين صورت كه اين آزمايش به او چيزي بياموزد به طوريكه اگر اين دو نبود خداوند چيزي نمي دانست، زيرا كسي كه اين گونه باشد جاهل است در صورتي كه خداوند از ازل نسبت به آنچه مي‌خواسته بيافريند و مي‌آفريند آگاه بوده است، اما در بين مردم، خبير به كسي مي‌گويند كه جاهل باشد و در صدد آگاهي يافتن برآيد، پس در اين مورد هم با خداوند اشتراك لفظي داريم ولي معناي آن متفاوت است. ظاهر نيز بر او اطلاق شده نه به معني سوار شدن بر چيزها و نشستن بر آنها بلكه به خاطر غلبه و قدرت بر هر چيز به چنين نامي خوانده مي‌شود چنان كه گويند: ظهرت علي اعدائي و اظهرني الله علي خصمي (دشمنانم را شناختم و خداوند مرا بر دشمنم آگاه نمود) بنابر اين واژه ظاهر به معني غلبه و دست يافتن است، ظهور خداوند بر همه چيز نيز بدين معني است، جهت ديگر آنكه او براي كسي او را اراده كند ظاهر و چيزي بر او پوشيده نيست، او تدبيركننده همه آفريده‌هاي خود است. بنابر اين كدام پيدايي، پيداتر و آشكارتر از خداوند تبارك و تعالي است؟! كه به هر جا بنگري آن را خالي از لطف و قدرت خدا نيابي، در خود تو نيز نشانه‌هايي از اوست كه از نگاه به ديگر چيزها بي نيازت سازد، ظاهر نزد ما، آشكار كننده خود و پيداست، پس اسم را گفته ولي آن معني را درك نكرده ايم. و امّا باطن به معناي طلب عمق و بطن براي اشياء نيست تا در آنها غور و كاوش كند و ولي او چنان است كه از روي علم و تدبير و حفظ بر اشياء احطه دارد مثل قول كسي كه مي‌گويد: أبطنته يعني بر او خبر يافتم و بر راز او آگاهي پيدا كردم، و باطن در مورد ما به معناي پنهان در شيء مخفي است، پس باطن مشترك لفظي است اما معناي آن با باطن در مورد خداوند فرق دارد. و قاهر به معني عمل كرده، رنج كشيده، چاره انديشي، مدارا و مكر نيست آن گونه كه بندگان يكديگر را مقهور مي‌سازند، در ميان ما قاهر زماني مقهور، و مقهور زماني قاهر باشد، ولي خداوند تبارك و تعالي قاهر بر همه چيز و همه آفريدگان در برابر او خوار و تسليم اند و در مقابل خواسته‌هاي او ياراي ايستادگي ندارند، و از حيطه قدرت او طرفه العيني هم نمي توانند خارج شوند، بلكه او فقط مي‌گويد: ايجاد شو و آن شيئ مورد نظر ايجاد مي‌شود، ولي در مورد ما انسانها به گونه اي است كه گفتم و توضيح دادم، بنابر اين ما و خداوند در اين اسم فقط اشتراك لفظي داريم و معنا متفاوت است، همين گونه است كليه نامهاي ديگر، هر چند همه آنها را در اين جا بر نشمرديم زيرا همين مقدار كه به تو گفتم كافي است و تو مي‌تواني بقيه را به همين قياس بشناسي، خداوند در ارشاد و توفيق يار و ياور تو و ما باشد ۲. منبع حديث ۱- اصول كافى ۱/ ۱۱۳. ۲- اصول كافى ۱/ ۱۲۰- ۱۲۳. .......: امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/zandahlm1357
🎤💭🎤💭🎤💭🎤 ✅پاسخ به شبهات وهابیت علیه مهدویت ⬅️قسمت 9⃣2⃣ از 2⃣3⃣ 💭شبهه ی شماره 9⃣2⃣ 🔸در این شبهه مطرح می کنند که مهدی شیعیان، شعار یارانش″یالثارات الحسین (ع)″ یعنی انتقام گیرندگان خون امام حسین، اما مهدی اهل سنت از کسی انتقام نمی گیرد.⚔ ✅جواب شبهه 👇👇 🔆اهل بیت به شعارهای قیام امام زمان (عج) آگاهترند و آنها بهتر می دانند شعار یاران امام زمان چیست. ⚠️اما نکته مهم این است! موضوع ″شهادت امام حسین (ع)😔 فقط بحث شهادت یک نفر نبود بلکه انحراف واضحی بود که در اسلام پدید آمد، انحرافی که در اسلام ایجاد شد و اسلام را از مسیر حقیقی اش منحرف کرد.❌ ☝️آیا انتقام از چنین افرادی نباید گرفته شود⁉️ اگر باطل در این قیام سرکوب بشود، حقانیت راه خدای متعال مشخص می شود. کسانی که یک عمر اسلام را از مسیر حقیقی اش منحرف کردند نباید قصاص بشوند ..⁉️ این یک امر خیـلی بدیهی و عقلی ست. 🎤استاد احسان عبادی
ادب ماه رجب 2.mp3
3.21M
🔰 سلسله جلسات 2 💠 رعایت بیشتر 2 ✅ تدریس کتاب ادب حضور 👈 دو چله قبل از دهه آخر ماه رمضان که اوج بهره مندی از نعمت الهی است در پیش داریم 👈 چرا در ماه رجب اذکار استغفار و توحیدی زیاد سفارش شده است؟ 🎤 استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت 👌ماه رجب امسال با ادب بیشتری در محضر خدا حضور پیدا کنیم. 🔰انقلابی باید قوی شود🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مرده‌اند... .......: @zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قسمت دوم: راستش فرمانده خیلی زور زد تا کاری کند یدی هم عین ماها ــ کلاه لگنی سر بگذارد ولی زورش نرسید. 🙃 بهانه‌اش چه بود؟ می‌گفت وقتی کلاه‌ آهنی سر می‌گذارم، موهام می‌ریزد‼️ وقتی فرمانده پیله کرد و گفت که الا و بلا باید مثل بقیه کلاه سرت بگذاری💯 چشم دوخت تو چشم‌های او و در حالی که با عصبانیت تند تند می‌زد رو شکم گنده‌اش، گفت: «کله‌ی من احتیاج به محافظت ندارد❗️ اگر خیلی دلواپس هستی، دستور بده یک کلاه آهنیِ گنده برای این بسازند، چون تنها چیزی از من که در تیررسِ دشمن است، شکمم است ولاغیر!😄 ـ ازت پرسیدم برای چی این‌جا نشستی⁉️ آن هم وسط این باران🌧 با آن همه سفارشِ فرمانده، یک لحظه نزدیک بود همه چیز را درباره‌ی آذرخش لو بدهم🤭. مِن‌مِن‌کُنان، بالاخره یک چاخانی سرِ هم کردم و گفتم: «راستش... سیمِ تلفن 📞قطع شده. به گمانم، یک جایی همین طرف‌ها، ترکشِ خمپاره خورده به سیمِ تلفن و قطعش کرده. آمدم درستش کنم😉 انگار باورش شد. نفسِ راحتی کشیدم و بعد برای این‌که حرف را عوض کنم، پرسیدم: «راستی امروز ناهار🍚 چیه؟» مثل همیشه که سربه‌سرم می‌گذاشت، نگاه چپ چپی به‌ام انداخت و گفت: «به تو چه، پسر!»🤗 همیشه من را پسر صدا می‌زد. بعد خندید و ادامه داد: «کنسروِ گوشت گاو.🐂» به عمد صورتم را در هم کشیدم و گفتم: «آه، باز هم گوشت‌های صد سالِ پیش!😣 بدترین غذایی که به‌مان می‌دادند، کنسروِ گوشت گاو، آن هم توی قوطی‌های زنگ زده‌ی ارتشی بود😐 یدی از بچه‌های خرمشهر بود. این را بعدها که بیشتر با هم رفیق شدیم، فهمیدم😊 و نوجوان https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: پاداش اعمال قوله علیه السلام اقتباساً من القرآن: «لِیَجْزِیَ الَّذینَ أَسآؤُا بِما عَمِلُوا وَ یَجْزِیَ الَّذینَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَی». [۳] یعنی حقّ تعالی این فرضیات احکام را از اوامر و نواهی بر قاطبه مکلّفین تحمیل و تکلیف فرموده از عالم و جاهل، حاکم و محکوم، به واسطه آن که جزا بدهد در دنیا و عقبی کسانی را که رفتار سوء نمودند به ترک اوامر و ارتکاب مناهی و اجرای احکام در غیر مواقع و موارد ما انزل اللّه تعالی بما عملوا، یعنی به نتیجه اعمال سوئشان، چنان که جزا می‌دهد محسنین را به جزاهای حسنه، کما فی الحدیث: « الناس مجزیون بأعمالهم إن خیراً فخیرٌ و إن شراً فشرٌ ». [۴] قال المولوی: کی نکو [۵] کردی و کی کردی تو شر که ندیدی لایقش در پی اثر [۶] قال تعالی فی موضع آخر من کتابه الکریم: « قُل لِّلَّذِینَ آمَنُوا یَغْفِرُوا لِلَّذِینَ لاَ یَرْجُونَ أَیَّامَ اللَّهِ لِیَجْزِیَ قَوْمًا بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ [۷] ». روی عن المعصوم فی تأویل الآیة: « أی قل للذین منّنا علیهم بمعرفتنا » [۱]، و هم أهل العلم و الیقین، الذی هو حقیقة الإیمان تعرفوا و تعلموا العوام و الجهال، الذین لایرجون أیّام اللّه، أی من عدم علمهم لایتوقّعون و لایخافون و لایلاحظون وقایع اللّه فی الدنیا والآخرة لعباده. یعنی اعلام نمایند آنها را که البته جزا می‌دهد عاجلاً و آجلاً هر قومی از اقوام را از عالم و عامّی، تقی و شقی، مسلم و کافر بما کانوا یکسبون، یعنی به اعمال مکتسبه صادره ایشان خیراً و شراً، فإذا عرفوهم و علموهم کأ نّه استغفروا لهم ؛ زیرا « هُنَالِکَ الْوَلاَیَةُ لِلَّهِ الْحَقِّ هُوَ خَیْرٌ ثَوَابًا وَ خَیْرٌ عُقْبی [۲] »، و خیر عقبی یعنی ولایت و سلطنت و ربوبیت بالحقیقه از برای حقّ است لا غیر، او است مختار از حیث ثواب و اجر نیک دادن، چنان که او است مختار از حیث عقوبت کردن و ولایت و امارت را در خود مقیّد به ولایت حقّه فرموده، که حکّام و سلاطین مَجازی که فی الحقیقه مظاهر و به منزله آلات و ادوات اویند، خارج شوند چه اطلاق سلطنت بر غیر مالک الملوک حقیقی مجاز است، یعنی از آنها صحّت سلب دارد، چون حرکت نسبت به سفینه و جالس سفینه، که اگر چه به لحاظ ظاهر هر دو موصوف به حرکت، ولی حرکت نسبت به سفینه بالحقیقه است و نسبت به جالس او بالمجاز. مولوی: پادشاهان، مظهر شاهی حقّ عارفان [۳] مرآتِ آگاهی حقّ [۴] لذا ورد فی بعض الکتب السماوی: « إنّی أنا اللّه، مالک الملوک ؛ قلوب السلاطین بیدی من أطاعنی جعلتهُم علیه رحمةً، و من عصی فیّ جعلتهم علیه نقمة، ---------- [۳]: ۴ - سوره مبارکه نجم، آیه ۳۱. [۴]: ۱ - الغدیر، ج ۵، ص ۴۵۲. [۵]: ۲ - مصدر: کژی. [۶]: ۳ - مثنوی معنوی، ج ۴، ص ۹۷۳، « حمله بردن این جهانیان ». [۷]: ۴ - سوره مبارکه جاثیه، آیه ۱۴. [۱]: ۵ - تفسیر القمی، ج ۲، ص ۲۹۴ ؛ بحارالانوار، ج ۲، ص ۱۵. [۲]: ۶ - سوره مبارکه کهف، آیه ۴۴. [۳]: ۱ - مصدر: فاضل. [۴]: ۲ - مثنوی معنوی، ج ۶، ص ۱۵۵۷، « با خبر شدن آن غریب از وفات آن محتسب ». فلاتشتغلوا أنفسکم بسبب الملوک، توبوا إلیّ حتی أعطفهم علیکم » [۱] . ---------- [۱]: ۳ - بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۳۲۸، با کمی اختلاف. .......: 📚✍ بر صحیفه سجادیه میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: انواع مجاز تفتازانی در فصل اول در آخر کتاب بیان آورده است: مجاز نزد گذشتگان بر دو قسم است. مجاز لغوی و مجاز عقلی، مجاز لغوی بر دو قسم است یا به معنای کلمه بر می‌گردد و یا به حکم، مجازی که به کلمه عود می‌کند بر دو قسم است یا خالی از فائده است و یا فائده دارد. مجازی که فائده دارد بر دو قسم است استعاره و غیر استعاره. امیر خسرو سروی چو تو در اوچه و در تتّه نباشد گل همچو رخ خوب تو البته نباشد دوزیم ز بهر تو قبا از گل سوری تا خلعت زیبای تو از لته نباشد در جنت فردوس سری را نگذارند کز داغ غلامی تواش پته نباشد این شکل و شمایل که تو کافر بچه داری در چین و ختا و ختن چته نباشد چون موی شده است از غم تو خسر و مسکین تا همچو رقیبت خنک و کته نباشد [۱] ---------- [۱]: ۱) - اوچه و تته دو شهر از شهرهای هند است، لته به معنای پارچه کهنه و لباس مندرس آمده است، پته به معنای کاغذ و کته به معنای پست و ناهموار است. .......: شیخ بهاء https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا