9.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #نماهنگ سفیران_عشق
🎤با نوای حاج صادق آهنگران و گروه سرود فرزندان ایران 😍
از دفاع مقدس تا مدافعان حرم 👌
ای رهبر آزاده آماده ایم آماده
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•.
https://eitaa.com/zandahlm1357
۲۳ بهمن ۱۴۰۱
۲۳ بهمن ۱۴۰۱
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: انقیاد تمام موجودات آسمانی و زمینی بر خداوند قوله علیه السلام: اصْبَحْنَا وَ أَصْبَحَتِ ال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۳ بهمن ۱۴۰۱
.......:
استیلاء سلطنت الهی
قوله علیه السلام: أَصْبَحْنَا فِی قَبْضَتِکَ یَحْوِینَا مُلْکُکَ وَ سُلْطَانُکَ، وَ تَضُمُّنَا مَشِیَّتُکَ.
أوّلاً بدان که: القبض و الاحتوا والانضمام کلّها بمعنی واحد ؛ و هو الجمع، و انضمام بعض الأشیاء الی بعض.
کما أنّ الملک و السلطنة بمعنی واحد، أی الاستیلاء و الغلبة والحکم والتمکّن فی الشی ء.
قد صار الشی ء فی قبضتک، أی فی ملکک، و یقبض اللّه الأرض و السماء، أی یجمعها.
تشکیل مدینه و وضع قانون و تشکیل قوّه مجریه
مفاد عنوان دعا آن که: ما بنی نوع بشر را جمع و منظّم نموده ملک و سلطنت و مشیت ذاتیه تو در مواضع متعدده از ارض، چه نوع انسان چون فرداً فرد از عهده اصلاح امور معاشیه خود بر نمی آید که بانفراده بتواند امور خود را انجام داده و
سلب احتیاج از خود بنمایند، لهذا حکیم علی الاطلاق به حکمت بالغه، آنها را مدنی خلق فرموده که در بلدان و مداین و در برابری در مواضع معیّنه اجتماع نمایند، تا هر فردی از آنها کاری نموده و معاون یکدیگر باشند، تا سلب حاجت هم را به انضمام از خود بکنند، از فلاحت و زراعت و حصادت، و سایر صنایع در
تحصیل ملبوس و مطعوم، و اخراج فلزات از معادن و حفر قنوات و غیره، تا آن که امر معیشت تمام به انجام رسد.
پس چون اجتماع لازم ملزوم آنها است، و از باب غلبه صفات حیوانیه شهویه و سَبُعیه که بر آنها مسئولیت است، لابدّ هر یک برای جلب منفعت خود و دفع مضرّت از خود خواهد بر دیگری تعدّی نماید ؛ لهذا برای جلوگیری این بر خالق حکیم به جعل و قرارداد دو چیز لازم میشود:
یکی: وضع قانونی که هر یک در حدود خود واقف شده بر دیگری تجاوز ننمایند، و آن نیز مستلزم وجود انبیاء است که آنها مُبلّغ الهیه اند از برای اصلاح معاش و معاد خلایق.
و دیگری: قوّه مجریه است که سلاطین و ولات و حکّام باشند بمراتبهم که آن قانون که منافی با خواهش نفسانی آنها است جبراً بر آنها اجرا نموده، و بر متعدّی آنها جزاء سوء بدهد ؛ چنان که مفاد کلام الهی است خطاباً لرسوله: « فَوَ رَبِّکَ لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَ الشَّیَاطِینَ ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِیًّا * ثُمَّ لَنَنزِعَنَّ مِن کُلِّ شِیعَةٍ أَیُّهُمْ أَشَدُّ عَلَی الرَّحْمَنِ عِتِیًّا [۱] »، چه «حشر و جثو» هر دو به معنای اجتماع است، و مقصود از شیاطین متمرّدین از انس مراد است ؛ لأنّ العرب یطلق علی کلّ متمرّد من الجن و الإنس و الدّواب: الشیطان ؛ چنانچه در قصه سلیمان علیه السلام خبر میدهد که
ما مسخّر نمودیم برای او از شیاطین کلّ بنّاء و غواص [۱] .
پس، به این لحاظ تأویل آیه مبارکه آن که: قسم به ربّ تو ای محمد که هر آینه ما جمع مینمائیم ایشان و شیاطین را، و بعد از جمع ما اقامت میدهیم آنها را در اطراف جهنم عالم طبیعت دنیا که باطن او جهنم است ؛ لأ نّها بعید قعره، به واسطه آن که در مراتب وجود، اسفل السافلین است، کما قال تعالی: « لَقَدْ خَلَقْنَا الاْءِنسَانَ فِیآ أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ * ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ [۲] ».
بالجمله، ما گرد میکنیم آنها را جِثیاً أی مجتمعاً، ثم لنتزعنّ من کلّ شیعة، یعنی بعد از اجتماع آنها ما انتخاب و انتزاع مینمائیم از هر شیعه و فرقه مختلفة الأهواء
----------
[۱]: ۱ - سوره مبارکه مریم، آیات ۶۸ و ۶۹.
[۱]: ۲ - اشاره به کریمه ص، آیه ۳۷: « وَ الشَّیَاطِینَ کُلَّ بَنَّآءٍ وَ غَوَّاصٍ ».
[۲]: ۳ - سوره مبارکه تین، آیات ۴ و ۵.
در عقاید و مذاهب متشتّه متفاوته هر یک از آنها را که أشدّ و اوثق و انسب باشد از حیث عتوّ و بزرگی، به جهت ریاست و حکومت بر آنها.
« ثُمَّ لَنَحْنُ أَعْلَمُ بِالَّذِینَ هُمْ أَوْلَی بِهَا صِلِیًّا [۳] » یعنی: ما داناتریم به تشخیص کسانی که اولویت را دارند از حیث لیاقت و استحقاق بر مادون، چه تمام امورات جزء و کلّ به تقدیر و تعیین و قرارداد حقّ تعالی است و هو مالک الملوک، کما قال تعالی: « قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَن تَشَآءُ وَ تَنزِعُ الْمُلْکَ مِمَّن تَشَآءُ وَ تُعِزُّ مَن تَشَآءُ وَ تُذِلُّ مَن تَشَآءُ بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ [۴] »، لذا قیل:
جهان را جهاندار دارد خراب بهانه است کاووس و افراسیاب
----------
[۳]: ۱ - سوره مبارکه مریم، آیه ۷۰.
[۴]: ۲ - سوره مبارکه آل عمران، آیه ۲۶.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
۲۳ بهمن ۱۴۰۱
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: ابوتمام پدر ابوتمام مسیحی و نام او نندوس العطار از قریه ای در حوران شام به نام حاسم (جاسم)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۳ بهمن ۱۴۰۱
.......:
تفسیر آیه نحل
در تفسیر آیه ۶۹ سوره نحل (B یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهٰا شَرٰابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوٰانُهُ فِیهِ شِفٰاءٌ لِلنّٰاسِ)، صفدی میگوید: برخی معتقدند مراد از این آیه اهل بیت و بنی هاشم هستند، آنان نحل و قرآن و حکمت، شراب شفا دهنده است.
یکی از معاصران منصور دوانیقی همین تفسیر را در حضور وی مطرح کرد. یکی از حاضران گفت: در این صورت خدا طعام و شراب خلیفه را چیزی قرار داده که از شکم بنی هاشم خارج میشود؟ حضار از این سخن خندیدند.
تفسیر آیه حاش لله
در تفسیر آیه فَلَمّٰا رَأَیْنَهُ أَکْبَرْنَهُ وَ قَطَّعْنَ أَیْدِیَهُنَّ وَ قُلْنَ حٰاشَ لِلّٰهِ [۱]، وهب میگوید: زنان مصر در همان مجلس فریفته یوسف شدند و گفتند این بشر نیست. محمد بن علی نیز گفته:
مراد زنان مصر این بود که یوسف پاک تر از آن است که کسی او را به گناه دعوت کند. وی بشر را به کسر (شین و با) قرائت کرده است، ما هذا بِشِر، و در این صورت معنا این میشود که این
جوان مملوک نیست، زجاج نپذیرفته و گفته این قرائت خلاف رسم مصحف است که با الف نوشته شده است.
----------
[۱]: ۱) - یوسف، ۳۱.
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
۲۳ بهمن ۱۴۰۱
۲۳ بهمن ۱۴۰۱
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_معرفتی
سؤال👇
سلام و عرض ادب
خانمی از من برای بی نمازی نوجوانش راهنمایی خواست من نتونستم چیزی جواب بدم
گفتن کتک زدم.قربون صدقه رفتم..تهدید کردم...تشویق کردم...خسته شدم ازبس تذکر دادم و او فقط سکوت کرده و این بی نمازی و بی تفاوتی به نماز مادر را آزار میدهد...
از شما کمک میخوام تا این مادر از چه راهی وارد شود تا شوق به نماز را به دل این نوجوانش بیندازد
ممنون راهنمایی کنید
پاسخ👇
سلام علیکم
از ابتدا ایشان راه را اشتباه رفته است. اگر قرار بود با تنبیه کسی در مسیر الهی قرار بگیرد حتما انبیاء الهی نیز از این روش استفاده می کردند.
هیچوقت نم یتوان با اجبار کسی را نماز خوان کرد.
وظیفه والدین توصیه به نماز آن هم با لحنی آرام است.
الان با این وضعیت فعلا هیچ کار دیگری این مادر انجام ندهد و مدتی اصلا درباره نماز با فرزند خود برخورد نکند و حتی نگوید نماز بخوان تا پس از مدتی که از این مرحله عبور کردند با مشاوره مذهبی راهکار را به دست آورد.
#نوجوانان
#اهمیت_به_نماز
#دعوت_فرزندان_به_نماز
۲۳ بهمن ۱۴۰۱
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام علیکم
شخصی روزه قضا داره الان مسافرت میخواد بره ونذر روزه کرده تادر سفر روزه بگیره این روزه معادل روزه قضا می شود یا خیر ؟مقام معظم رهبري
پاسخ👇
سلام علیکم
اگر در وطن نذر کند که در سفر روزه بگیرد، نذر وی صحیح است و باید در سفر روزه بگیرد اما این روزه معادل روزه قضا نیست و باید روزه قضا خود را بعدا در وطن بگیرد.
#احکام
#احکام_روزه
#مطابق_بافتوای_آیت_الله_خامنه_ای
۲۳ بهمن ۱۴۰۱
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام خدا قوت
بنده چند سال پیش مقداری وسایل از دوستم خریدم یه وام بود مقداریش پس دادم وسایل بازی بودند ضرر کردم همان سال فروختم مقداری پول دادم یک مقدار ماند شرایط مالی سختی داشتم توان پرداخت نداشتم الان که میتونم پرداخت کنم میگن نمیخواد و من میخوام آن دنیا باهات حساب و کتاب کنم ببینم آن دنیا چطوره هر کاری میکنم اصرار میکنم قبول نمیکنه من واقعا آرامش ندارم چکار کنم از نظر دین چه حقی بر گردنم هست؟؟؟؟
پاسخ👇
سلام علیکم
آنچه به ایشان بدهکار هستید البته با محاسبه تورم آن به حساب ایشان واریز کنید.
#احکام
#حق_الناس
۲۳ بهمن ۱۴۰۱
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام، ممنون از زحماتتون
آیا برای خواندن قرآن و دعا باید حتما رو به قبله بود؟
و برای گفتن ذکر و خواندن دعا باید حتما وضو داشت؟
پاسخ👇
سلام علیکم
۱. رو به قبله بودن نیازی نیست.
۲. برای ذکر گفتن و خواندن ادعیه وضو واجب نیست، هرچند مستحب است البته باید مراقب بود اگر از کتب ادعیه خوانده می شود، دست بر اسماء متبرکه گذاشته نشود.
#احکام
#احکام_ادعیه
۲۳ بهمن ۱۴۰۱
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه امر به معروف و نهی از منکر
.......:
@zandahlm1357
۲۳ بهمن ۱۴۰۱