🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_210
و قال عليهالسلام
اتَّقُوا اللَّهَ تَقِيَّةَ مَنْ شَمَّرَ تَجْرِيداً، وَ جَدَّ تَشْمِيراً، وَ كَمَّشَ فِي مَهَلٍ، وَ بَادَرَ عَنْ وَجَلٍ، وَ نَظَرَ فِي كَرَّةِ الْمَوْئِلِ وَ عَاقِبَةِ الْمَصْدَرِ، وَ مَغَبَّةِ الْمَرْجِعِ.
امام عليه السلام فرمود:
تقواى الهى پيشه كنيد؛ تقواى كسى كه براى اطاعت خدا دامن به كمر زده در حالى كه خود را از (علائق مادى) جدا ساخته و سخت (در اين راه) مىكوشد و با بصيرت در راه خدا با چابكى گام بر مىدارد و از ترس اعمالِ خود، به سرعت (به سوى مغفرت الهى) پيش مىرود و در بازگشت به پناهگاه اصلى (آخرت) و به سرانجام زندگى و عاقبت كار مىانديشد.
شرح و تفسير
اينگونه تقوا پيشه كنيد
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه دستور به تقوا مىدهد ولى تقوا را با پنج وصف همراه مىسازد كه در واقع انگيزههاى تقوا و نتايج آن را در بر دارد. مىفرمايد:
«تقواى الهى پيشه كنيد؛ تقواى كسى كه براى اطاعت خدا دامن به كمر زده در حالى كه خود را از (علائق مادى) جدا ساخته و سخت (در اين راه) مىكوشد و با بصيرت در راه خدا با چابكى گام بر مىدارد و از ترس اعمالِ خود، به سرعت (به سوى مغفرت الهى) پيش مىرود و در بازگشت به پناهگاه اصلى (آخرت) و به سرانجام زندگى و عاقبت كار مىانديشد»؛ (اتَّقُوا اللَّهَ تَقِيَّةَ مَنْ شَمَّرَ تَجْرِيداً، وَ جَدَّ تَشْمِيراً؛ وَ كَمَّشَ فِي مَهَلٍ، وَ بَادَرَ عَنْ وَجَلٍ، وَ نَظَرَ فِي كَرَّةِ الْمَوْئِلِ وَ عَاقِبَةِ الْمَصْدَرِ، وَ مَغَبَّةِ الْمَرْجِعِ) .
مىدانيم تقوا و پرهيزگارى بهترين زاد و توشۀ سفر آخرت: «وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزّادِ التَّقْوى» ١ و والاترين نشانۀ شخصيت انسان و قرب او در درگاه خدا: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاكُمْ». ٢ و جواز عبور از دروازههاى بهشت است: «تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي نُورِثُ مِنْ عِبادِنا مَنْ كانَ تَقِيًّا». ٣ولى تقوا مراحلى دارد كه بستگى زيادى به انگيزههاى آن و نشانههايى در آثار آن دارد و امام عليه السلام در اينجا بالاترين مرحلۀ تقوا را پيشنهاد مىكند كه پنج وصف در آن موجود است.
نخست به شخص باايمانى اشاره مىكند كه دامن همت به كمر زده و خود را از علايق مادى جدا ساخته است ( «شمّر» از مادۀ «تشمير» به معناى دامن به كمر زدن و «تجريد» به معناى جدا شدن است).
دومين وصف اين است كه بعد از آمادگى كامل با جديت تمام در اين مسير گام بر مىدارد.
سومين وصف اينكه در عين جديت، با بصيرت و دقت حركت مىكند و چالاكى را با فكر و انديشى مىآميزد. «كَمَّشَ» در اصل از مادۀ «كَمْش»(بر وزن نقش) و يا از مادۀ «كَمَش»(بر وزن عطش) گرفته شده و به معناى چابكى و چالاكى است. ١
چهارمين توصيف اينكه انگيزۀ او ترس از مجازات الهى به علّت گناهان و يا ترس از پايان يافتن عمر پيش از اندوختن زاد و توشه براى سفر آخرت است.
پنجمين وصف اينكه او دائماً دربارۀ سعادت جاويدن و جايگاهش در آخرت و سرانجامِ اين حركت و منزلگاه اصلى كه به آن منته مىشود مىانديشد.
به يقين كسى كه با اين انگيزههاى بسيار قوى و مؤثر و با آمادگى كامل و تلاش توأم با بصيرت در اين راه گام بر دارد به عالىترين درجۀ تقوا رسيده است.
كوتاه سخن اينكه امام عليه السلام تقوا را به صورت جامعى كه بازتاب عملى گستردهاى دارد تفسير كرده است. «كَرّة» به معناى بازگشت و «مَوْئِل» به معناى ملجأ و پناهگاه از ماده «وَئْل»(بر وزن وَعْد) گرفته شده است و «مَغَبَّة» به معناى فرجام و پايان كار است.
در تفسير آيۀ شريفۀ «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلاّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ» ؛اى كسانى كه ايمان آوردهايد! آنگونه كه حق تقوا و پرهيزكارى است، از (مخالفتِ فرمانِ) خدا بپرهيزيد؛ و جز بر آيين اسلام از دنيا نرويد» ١ از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل شده كه منظور از به جا آوردن حق تقوا اين است كه:
«أَنْ يُطاعَ فَلا يُعْصى وَ أَنْ يُذْكَرَ فَلا يُنْسى ؛كه خدا (هرگز) معصيت نشود و به ياد خدا باشند و هرگز او را فراموش نكنند». ٢
در تفسير همين آيه از امام صادق عليه السلام نقل شده است:
«يُطاعَ فَلا يُعْصى وَ يُذْكَرَ فَلا يُنْسى وَ يُشْكَرَ فَلا يُكْفَرُ ؛حق تقوا اين است كه خدا اطاعت شود و معصيت نشود و به ياد او باشند و فراموش نكنند و شكر نعمتهايش به جا آورند و كفران نكنند»
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357
.......:
سوسن عنکبوتی گرمسیری
سوسن عنکبوتی crinumبه خانواده amarylidaceae تعلق داردو در جنس این گیاه در حدود 180 گونه گیاهی تا کنون شناسایی شده اندکه همگی این گیاهان چند ساله با گلهای زیبا برروی ساقه هایی بدون برگ هستد اما انواعی با برگ سبز ابلق(رگه های سبز کم رنگ و کرم ) و هم چنین با ته مایه ای از رنگ قرمز وجود دارد .همچنین حاشیه های برگ برخی انواع حاتی مواج دارد.
طول برگ نیز در انواع مختلف این گیاه تفاوت داردو نمونه ای که در ایران معمول و متداول است برگهایی به حدود یک متر دارد. ساقه گل نیز معمولا چهل تا هشتاد سانی متر ارتفاع داردولی در برخی گونه ها به حدود دومتر نیزمیرسد
سوسن عنکبوتی گرمسیری
گیاهان این گیاهان شیپوری شکل و نسبتا معطر میباشند .عرض گلبرگ ها در انواع مختلف متفاوت است برخی پهن هستند و برخی باریک. و به دلیل باریک بودن گلبرگها به نام سوسن عنکبوتی شناخته میشوند .
رنگ گلها هم اکترا سفید .صورتی و قرمز هستد . زمان شوفایی گل ها اواخر بهار و اوایل تابستان میباشد
سوسن گرمسیری از گیاهان پیاز دار میباشد و پیازهای نسبتا بزرگ و سنگینی دارد به نحوی که یک پیاز بالغ میتواندپنج تا نه کیلوگرم برسد . تمام قسمت های این گیاه برای مصرف سمی میباشد به همین دلیل موقع تکثیرو عمل تقسیم پیازها از دستکش استفاده کنید که ایجاد حساسیت نکند .
سوسن عنکبوتی گرمسیری
این گونه از سوسن عنکبوتی بیشتر در قسمت جنوب کشور یافت میشود که به عنوان گیاهی زینتی مورد استفاده قرار میکیرد برگهایش حدود یک متر طول و ده سانت عرض دارد .و ارتفاع گیاه میتواند تا دومتر برسد .گلها سفید رنگ هستدو گلبرگهای باریک دارند و بوی عطر خوبی میدهند
🆔https://eitaa.com/zandahlm1357
.......:
فصل دوازدهم: آداب اسب تاختن و تیر انداختن
در احادیث معتبر وارد شده است که: مسابقه و گروبندی جایز نیست مگر در اسب و استر و الاغ و شتر و فیل و در تیر اندازی.
در احادیث معتبره وارد شده است که حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم اسب به گرو تاختند و گرو را بر چند اوقیه نقره بستند که هر اوقیه تخمیناً بیست و یک مثقال نقره باشد.
از حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم منقول است: سواری بکنید و تیر اندازی بکنید، و تیر اندازی کردن را دوست تر میدارم از سواری کردن. و فرمود: هر لهو و بازی که مؤمن بکند باطل است مگر در سه چیز: در تأدیب و تعلیم اسب کردن، و تیر انداختن، و با زن خود بازی کردن، که اینها حق است و به درستی که به یک تیر که در راه خدا بیندازد، حق تعالی سه کس را میآمرزد آن کسی که آن تیر را ساخته است و آن کسی که تیر را به جهاد کننده بخشیده است و آن کسی که آن تیر را در جهاد انداخته است.
در حدیث معتبر منقول است: ملائکه میگریزند در هنگام گروبندی، و لعنت میکنند کسی را که این کار میکند مگر در شتر و فیل و اسب و استر دوانی یا تیر اندازی یا شمشیر و نیزه بازی. بدان که گرو اسب و استر و الاغ دوانی و فیل جایز است و گرو بستن بر کبوتر پرانی که کدام یک دورتر بروند، یا بر کشتی راندن که دو کشتی را بر روی آن بدوانند یا آن که دو کس گرو ببندند و بدوند که کدام یک بیشتر بروند یا در کُشتی گرفتن که کدام یک دیگری را بر
زمین بزند، یا در برداشتن چیزهای گران، جایز نیست، اما بی آن که گرویی ببندند خلاف است و جایز بودن اینها قوی تر است، خصوصاً در کُشتی گرفتن که بعضی از احادیث دلالت بر جایز بودن میکند، چنانچه در حدیث معتبر منقول است: شبی حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم به خانه حضرت فاطمه علیها السلام آمد و امام حسن و امام حسین علیهما السلام با آن حضرت بودند، پس حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم به آن دو نوردیده خود فرمودند که: برخیزید و با یکدیگر کشتی بگیرید، پس ایشان مشغول کشتی گرفتن شدند و حضرت فاطمه علیها السلام پی کاری بیرون رفتند، چون برگشتند شنیدند که حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم میفرماید: ای حسن! بگیر حسین را و
بر زمین انداز. حضرت فاطمه علیها السلام فرمود: ای پدر! چه عجب است که بزرگ تر را ترغیب میفرمایی که کوچک تر را بر زمین افکند؟ حضرت فرمود: ای دختر! اینک جبرئیل میگوید که: ای حسین! حسن را بینداز. من در برابر او چنین میگویم.
و در فقه الرضاعلیه السلام مذکور است که، زینهار! چوگان بازی مکن که در آن حال شیطان با تو میتازد و فرشتگان از تو نفرت میکنند، و اگر کسی در آن حال چهار پایش به سر درآید و او بمیرد، به جهنم میرود. و بدان که در گرو بستن، مطلقاً شرط است که آن مالی را که قرار میکند، برای کسی قرار کند که پیشی گیرد. پس اگر از برای آن کسی قرار کنند که پس مانده است، جایز نیست. و همچنین اگر از برای کسی قرار کنند که با ایشان در عمل شریک نباشد، جایز نیست، چنانچه متعارف است که دو کسی با یکدیگر گرو میبندند و دو کس دیگر تیر میاندازند یا اسب میتازند، و اگر امام از بیت المال مسلمانان قرار کند که، هرکه بیشتر میرود یا بیشتر میزند این قدر میدهم، جایز است. و همچنین اگر کسی مالی به در آورد و بگوید که این مال از کسی است که بیشتر برود از این دو کس که میتازند، جایز است.
و جایز است که دو کس که میتازند هر یک مالی به در آورند و بگویند که این هر دو مال از آن کسی است که بیشتر برود. و شرط است در گرو دوانیدن، موافق مشهور میان علماء چند شرط:
اوّل: آن که تعیین کنند ابتدا و انتهای مسافتی را که در آن میتازند که اسب هر یک که در این مسافت پیشی گیرد او برده است.
دوم: آن که مالی را که گرو بر آن مال میبندند، مقدار و جنس آن معلوم باشد که چند است و از چه جنس است، نقره است یا طلاست یا غیر آن.
سوم: آن که حیوانی را که بر آن هر یک سوار میشوند معین کنند به دیدن، و بعضی را اعتقاد آن است که اگر تعیین آن به اوصاف بکنند، جایز است.
چهارم: آن که هر یک از آنها محتمل باشد به حسب عادت که بر دیگری پیشی گیرد، پس اگر حیوان بسیار کم راه لاغری را بتازند با حیوان بسیار تندرو فربه ای که معلوم باشد عادتاً که بر آن پیشی نمی تواند گرفت، جایز نیست.
پنجم: آن که آن دو حیوانی که میتازند از یک جنس باشند که هر دو اسب باشند یا هر دو استر مثلاً، پس اگر اسب را با استر یا الاغ یا شتر یا فیل بتازند، جایز نیست. و در این شرط خلاف است و نزد حقیر [مؤلف ثابت نیست.
ششم: آن که هر دو را یک مرتبه بتازند، پس اگر شرط کنند که یکی زودتر از دیگری بتازد، جایز نیست موافق مشهور میان علماء.
هفتم: آن که سوار شوند و بدوانند، و اگر اسبها را بی آن که سوار شوند بدوانند، جایز نیست بر این گرو بستن.
هشتم آن که مسافتی تعیین کنند که پیش از رسیدن به منتهای آن مسافت، آن چهار پایان مانده نشوند.
نهم: آ
ن که آنها که با هم میتازند مردان باشند نه زنان.
دهم: آن که هر دو در وقت تاختن برابر یکدیگر ایستاده باشند. و در این شرط خلاف است و اظهر آن است که اگر یکی پیشتر از دیگری ایستاده باشد جایز است.
و دو اسب را که با یکدیگر بتازند در میان عرب هر یکی نامی دارند آن که از همه پیشتر رود آن را "مجلی" میگویند، و آن که از آن پس مانده است و بر دیگران پیشی گرفته است آن را "مصلی" میگویند و بعد از آن را "تالی" میگویند، و بعد از آن را "بارع" میگویند، و بعد از آن را "مرتاح" میگویند، و بعد از آن را "خطی" میگویند، و بعد از آن را "عاطف" میگویند، و بعد از آن را "مؤمل" میگویند، و بعد از آن را "لطیم" میگویند، و دهم را "فسکل" میگویند که از همه پس مانده است. و از برای همه جایز است چیزی قرار دهند به غیر از آخر، پس اگر این ده اسب همه یک بار به آخر میدان برسند، از برای هیچیک چیزی نخواهد بود. و بدان که گرو بر
شمشیر و نیزه و تیر جایز است.
و در انداختن، چند چیز شرط است به حسب مشهور در میان علما:
اوّل: آن که تعیین کنند، چند تیر بزند برده است؟
دوم: آن که تعیین کنند که این چند تیر را در میان چند تیر بزند.
سوم: آن که تعیین کنند که به چه بخورد، به نشانه، به یکی از آن ها؟ که بعد از این بیان خواهم کرد.
چهارم: آن که تعیین کنند از نشانه چه مقدار دور باشد؟
.......:
پنجم: آن که تعیین کنند بزرگی نشانه را و موضوع آن را از آماج خانه.
ششم: آن که کمان هر دو و تیر هر دو از یک جنس باشد، و در این شرط خلاف کرده اند و اقوی آن است که شرط نیست، اما اتفاقی است که در کار نیست که کمان و تیر معینی را شرط کنند، بلکه بعضی گفته اند که اگر شرط تعیین نکنند باطل است.
هفتم: آن که یا به مبادرت باشد یا به محاطه، و مبادرت آن است که شرط کنند که هرکه در عرض بیست تیر پنج تیر را مثلاً بزند برده است، پس اگر هر یک ده تیر انداختند و یکی، از ده تا پنج تا را زد بر نشانه و دیگری چهار تا را زد، آن که پنج تا را زده است برده است و اگر هر یک پنج تیر زدند هیچ یک از دیگری نبرده اند، و محاطه آن است که شرط کنند که در عرض بیست تیر مثلاً آنچه زده اند از کم هم به در روند اگر یکی پنج تیر مثلاً بیشتر از دیگر زده باشد او برده است پس اگر هر یک بیست تیر بیندازند و یکی پانزده تیر بر نشانه زده باشد و یکی ده تیر زده باشد آن که پانزده تیر زده است برده است و اگر یکی چهارده تیر را زده و دیگری ده تیر، هیچیک نبرده اند، و احوط آن است که در اوّل یکی از این دو صورت را تعیین کنند تا بی خلاف صحیح
باشد.
و باید دانست که زدن نشانه به چند قسم میباشد: اوّل جایی، یعنی اوّل بر زمین خورَد و از زمین بجهد و بر نشانه خورد. دوم حاضر، یعنی بر یکی از دو جانب نشانه متصل شود. سوم خارق، که نشانه را زخم کند و در آن فرو نرود. چهارم خاسق، که نشانه را سوراخ کند و بند شود. پنجم مارق، که بر نشانه بخورد و از طرف دیگر به در رود. ششم خارم، که پهلوهای نشانه را بدرد و در میان نشانه فرو نرود. پس باید که در اوّل شرط کنند که به کدام نحو که بزند برده است. و اگر شرط کنند که بر نشانه فرو رود و چنان بزند که از جانب دیگر بجهد برده است، و همچنین هرکه پست تر بزند نبرده است.
و باید دانست که در تیراندازی و گرو دوانی محلِّل میباشد، یعنی کسی که با ایشان شریک میشود که اگر ببرد حصه بگیرد، و اگر ببازد چیز ندهد. و بهتر آن است که اگر هر دو، مال بیرون آورند برای گروبندی، چنین کسی را با خود شریک کنند. و احوط آن است که در اوّل صیغه بگویند که یکی از آنها این عقد را با این شرطها که مذکور شد به لفظ درآورد و دیگری قبول کند. و سنّت است که در هنگام تیر انداختن و اسب تاختن غرض ایشان محض لهو نباشد، بلکه مطالب ایشان ورزش در راه خدا و تقویت دین و ایمان و حمایت شیعیان از شر مخالفان بوده باشد تا ثواب عظیم بیابند.
در حدیث معتبر منقول است: حضرت رسالت پناه صلی الله علیه وآله وسلم اصحاب خود را فرمودند که: اسب تاختند و آنچه بر آن گرو بسته میشد، از مال خود میدادند.
در روایت دیگر منقول است: بر صد و پنجاه مثقال نقره گرو بستند و چون از جنگ تبوک برمی گشتند، با اسامة بن زید شتر به گرو دوانیدند. و جناب مقدس نبوی صلی الله علیه وآله وسلم از لعب و بازی منزّه و مبرّا بودند، بلکه از برای تقویت دین اسلام و تحریض مردم بر جهاد فی سبیل اللَّه بود تا کافران بر مسلمانان و مخالفان بر شیعان، مستولی نشوند و جان و مال و عرض مردم از شر اشرار محفوظ باشد و جهادی که در زمان غیبت امام علیه السلام میباشد آن است که دفع ضرر کافران و مخالفان از شیعیان بکنند و اگر جمعی از مخالفان یا کافران بر سر گروهی از شیعیان بیایند، بر آن جماعت واجب است که جهاد کنند در دفع آن ها، و اگر کشته شوند شهیدند، و اگر آنها عاجز باشند، بر جمیع مؤمنان واجب
است که مدد ایشان بکنند و در دفع آن کافران بکوشند.
در احادیث معتبره وارد شده است که کسی که برای دفاع از عِرض خود یا مال خود کشته شود شهید است.
در حدیث معتبر از حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم منقول است: تمام خیرات در شمشیر و زیر سایه شمشیر است و شمشیر اهل حق کلید بهشت است و شمشیر اهل باطل کلید جهنّم است.
در حدیث معتبر دیگر از آن حضرت منقول است: بهشت را دری هست که آن را درگاه جهاد کنندگان میگویند، آنها که در راه خدا جهاد کرده اند، به سوی آن در میروند و میبینند که برای ایشان گشوده اند و ملائکه ایشان را مرحبا میگویند. و فرمود: جبرئیل مرا خبر داد که هرکه از امت تو در راه خدا جهاد کند و یک قطره بارانی یا درد سری به او برسد، ثواب شهادت در نامه عملش نوشته شود.
و در حدیث معتبر منقول است: لشکر معاویه "علیه اللعنه و العذاب الشدید"، در زمان امیر المؤمنین علیه السلام بر انبار، که محلی است در حوالی کوفه غارت کردند، آن حضرت خطبه ای خواندند که بعضی از فقرات آن خطبه ترجمه میشود: به درستی که جهاد کردن برای خدا دری است از درهای بهشت، که حق تعالی برای مخصوصان دوستانش گشوده است و نعمتی است که برای ایشان ذخیره گردانیده است و جهاد زره حفظ نماینده خداست و سپر محکم الهی است، پس هرکه ترک کند جهاد را با قدرت بر آن، حق تعالی بر او جامه مذلت و خواری بپوشاند و بلا او را فرا گیرد و خشنودی از او دوری کند و در د
یدهها حقیر و بی مقدار شود و راه اندیشه بر دلش بسته شود و مغلوب حق گردد و با او با انصاف و عدالت سلوک نکنند.
به درستی که من شما را مکرر خواندم به جهاد این گروه، در شب و روز و آشکار و پنهان و گفتم که با ایشان جهاد کنید، پیش از آن که ایشان به جنگ شما آیند، قبول نکردید و اللَّه که هر گروهی که در میان مملکت و دیار ایشان جنگ کنند، البته ایشان ذلیل و بی قدر میشوند در نظرها، پس سستی ورزیدید و به یکدیگر حواله کردید، تا آن که غارتها بر شما آوردند و وطنهای شما را مالک شدند. اینک سردار معاویه و لشکرش به انبار آمده و حسّان را کشته و حربههای لشکر شما را گرفته، شنیدهام که شخصی از ایشان به خانه زن مسلمانی یا کافری که جزیه میدهد آمده و دست رنج و خلخال و زر او را میکنده است و او چاره ای به جز تضَرُّع و عجز کردن و "انا للَّه و انا الیه راجعون" گفتن نداشته است. پس برگشتند آن طاغیان با مال فراوان و هیچ یک از ایشان جراحتی نداشته و خونی از ایشان بر زمین ریخته نشده است.
پس اگر مرد مسلمان بعد از چنین مصیبتی بمیرد از حزن و تأسف، محل ملامت نخواهد بود، بلکه نزد من پسندیده خواهد بود، پس بسی تعجّب دارم! تعجّبی که دل را میمیراند و غمها را جمع میکند از جمعّیت آن جماعت بر دین باطل خود، و پراکندگی شما از دین حق خود. پس بدا به حال شما! و اندوه مهیا از برای شما! که نشانه تیر دشمنان گردیده اید! بر شما غارت میآورند و شما بر ایشان غارت نمی برید. و به جنگ شما میآیند و شما به جنگ ایشان نمی روید. و این قسم نافرمانی خدا میکنند و شما راضی میشوید.
اگر در تابستان میگویم به جنگ بروید، میگویید که عین شدّت گرما است، ما را مهلت ده تا گرما کم شود، و اگر در زمستان میگویم که بروید، میگویید: عین شدت سرما است ما را
مهلت ده تا سرما کم شود. هرگاه شما از گرما و سرما میگریزید پس از شمشیر بیشتر خواهید گریخت، شما مردمانید چند، که مثل عقلهای طفلان و زنان دارید، کاش هرگز شما را ندیده بودم و شما را نمی شناختم. دلم را پر از چرک و سینهام را پر از خشم کردید، و بس که نافرمانی کردید رأی مرا ضایع کردید.
قریش میگویند که پسر ابوطالب شجاع است اما علم جنگ را نمی داند. کی از من داناتر است به جنگ؟ و کی از من بیشتر جنگ کرده است؟ هنوز بیست سال نداشتم که شروع به جهاد کردم و اکنون از شصت سال گذشته ام، اما کسی را که فرمان نبرند چه رأی بکار برد؟
در حدیث دیگر فرمود: حق تعالی جهاد را واجب ساخته و عظیم شمرده و آن را موجب نصرت و یاری گردانیده، و اللَّه که دین و دنیا به اصلاح نمی آید مگر به جهاد.
از حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم منقول است: هرکه پیغام جهاد کننده را به اهلش برساند، چنان است که بنده ای آزاد کرده باشد و در ثواب جهاد او شریک باشد.
در حدیث دیگر فرمود: جهاد کنید که باعث عزت و بزرگواری فرزندان شما میشود.
#حلیة_المتقین#https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
✍ نوشتار تربیتی "خانواده و زوجین" 🌀 شماره ۲۳ ✅ تحکیم خانواده 💠 قسمت نهم ✅روشهای تحکیم خانواده؛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ نوشتار تربیتی "خانواده و زوجین"
🌀 شماره 25
✅ تحکیم خانواده
💠 قسمت دهم
✅روشهای تحکیم خانواده؛
📌توانایی حل مشکلات خود را دارند یعنی چه؟
☑️مراحل حل مشکلات:
1⃣اصلا بداند که مشکل دارد.
🔸مشکل خود را قبول داشته باشد.
2⃣تحلیل علل مشکل؛
🔸علت یابی و ریشه یابی کردن مشکل
3⃣به دنبال راهحل ریشه کن کردن علل مشکل باشد.
▫️گاهی اوقات راه حل در:
🔸خود درمانی است
🔸مراجعه کردن به کسی است
🔸صلاح سبک زندگی است
4⃣همت، اراده و استمرار؛
🔸حساسبودن در تربیت بد است
روشمندبودن در تربیت عالی است.
🎯بازی باعث:
🔸قدرت حل مسئله افزایش میابد.
🔸اعتماد به نفس بالا میرود.
🔸تحمل مشکلات در او ایجاد میشود.
🔸قدرت ارتباطات اجتماعی افزایش میابد.
👈حل مشکل باید در نزدیکترین زمان به بروز آنها حل شود.
#نوشتار_تربیتی
#خانواده_زوجین
#تحکیم_خانواده
#تقویت_خانواده
#خانواده
#زوجین
#عدم_نظارت_ والدین_در_مهمانی_ها
#تربیت_جنسی
من ۳۰ساله و۴فرزنددارم پسر بزرگ من ۹ساله وتمام رابطه جنسی رو از یه دختر نوجوان تو فامیل یاد گرفته وخدا لعنتش کنه تو جمع بچه ها خودش رو به پسر من زده وفکر کنم از اینترنت فیلم دیده ،،من وشوهرم مذهبی هستیم ورعایت میکنیم سعی میکنم با رفتن به مسجد ،،فعالیت فیزیکی، ،وبسیج محله سرگرمش کنم ،،چطور میشه از ذهنش پاک بشه ،، تازه به برادر ۳ساله هم گفته که میزنم به پشتت ،،اینقدر داغون شدم ،پسر من فوقالعاده صدای خوبی داره من مدام آهنگ های ،،مذهبی براش میگذارم تا تمرین کنه حیفم میاد بچم تو لجن گیر کنه.
🌹🍃 پاسخ #مشاور_ سرکار خانم #خسروی👇
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام خدمت شما خواهر بزرگوار
آنچه از متن پیام شما بر می آید متاسفانه پیام خشم است.
خشمی است که هم نسبت به خودتان ، نسبت به فرزندتان و هم نسبت به فرد خاطی دارید و از این رو تمام اعمال و گفتارتان را نیز بر این اساس دارید جلو میبرید که نتیجه آن طبیعتا عدم دریافت نتیجه درست خواهد بود.
در خصوص مسئله پیش آمده و همچنین بحث داغ تربیت جنسی بارها متذکر شدیم که مهمترین بخش تربیت بحث پیشگیری است و از این رو به جد به والدین توصیه می کنیم در دور همی ها و مهمانی ها فرزندان را به حال خود رها نکنید و نظارت غیرمستقیم و چه بسا برنامه ریزی جهت گذراندن این اوقات داشته باشید در غیر این صورت بچه ها برایتان برنامه خواهند داشت!
در وهله دوم، نوع برخورد ما والدین در شرایطی ست که فرزندمان متوجه و یا در معرض مسائل جنسی قرار گرفته و یا سوالاتی در این خصوص از والدین می پرسد.
اولین قدم و البته مهمترین قدم حفظ آرامش والدین است.
بجای سرزنش و سرکوفت فرزندتان و یا دیگران و انتقال ترس ها و اضطراب هایی که از آینده نیامده دارید، کمی روی غفلت ها و واکنش های خودتان متمرکز شوید.
اینکه چطور این مسئله را فهمیدید؟ واکنش شما در آن لحظه چه بوده؟ سرزنش، تحقیر توبیخ تنبیه تهدید و ... هر کدام از این اعمال شرایط را بدتر و بیشتر این ماجرا را در ذهن کودکتان نهادینه خواهد کرد.
در وهله دوم، سعی کنید به سوالاتی که در این خصوص برای فرزندتان پیش می آید به درستی و روی باز پاسخ دهید.
پاسخ ها باید ساده، کوتاه، قابل فهم و اغنایی باشد. نه اینکه سیر تا پیاز مسئله را تشریح کنید.
هرگز کودک را از سر خود وا نکنید یا برخورد نامناسب و توهین بخاطر نوع سوالاتش نداشته باشید.
بدانید که اضطراب و بهم ریختگی شما و هر والد دیگری در هنگام مواجهه با سوالاتی که تم جنسی دارند بیشتر باعث کنجکاوی و حساسیت فرزند خواهد شد و این نشانه بد بودن و بی تربیت یا بی دین بودن فرزند نیست ، بلکه از اقتضائات رشدی کودک است.
همچنین بهتر است در قدم اول برای پاسخ به این دست سوالات، میزان دانش کودک تان را و یا نوع و سطح تفکرش از سوال را جویا شوید و بعد اقدام به پاسخ کنید.
مثلا می پرسد، مامان بچه ها چطور دنیا می آیند؟ بفرمائید خودت چی فکر میکنی پسرم.... ممکن است بگوید خاله گفت دعا کردیم و از خدا خواستیم و ... آن وقت با یک جمله تکمیل کننده کودک اغنا میشود.
دقت داشته باشید کودک بدون دریافت پاسخ از نزد شما نرود یا نه برای دریافت پاسخ سوالاتش سراغ منابعی خواهد رفت که مورد پسند والدین نخواهد بود.
و نکته آخر، خواهرم بخاطر نگرانی های دیروز و ترس های فردا امروز خود و فرزندتان را با حال بد سپری نکنید.
هر روز سوره نور را جهت حفظ دامن و عفت و حیا فرزندان و اهل خانواده، در منزل تلاوت کنید، یا روی آب بخوانید و میل کنید.
راجع به این مسئله با کودکتان وارد بحث نشوید.
استفاده از فضای مجازی را کنترل شده و با نظارت پیش ببرید.
فرزندتان را سعی کنید در خانه تنها نگذارید، البته بطور غیر مستقیم این مسائل تدبیر شود که فضای منفی و غیراعتماد پیش نیاید.
به او و توانایی هایش ایمان داشته باشید و اصرار به رفتن به کلاس و برنامه خاص نداشته بلکه فقط تسهیل گر و زمینه ساز رشد استعدادهایش باشید نه تحمیل کننده (اینکه مدام موسیقی خاص بگذارید که مبادا... صحیح نیست و آسیب خواهد داشت، مگر خودش تمایل داشته باشد و با برنامه از سمت خودش این اتفاق رخ دهد)
موفق و سربلند باشید.
#دوستی_قبل_از_ازدواج
با سلام و خدا قوت
خیلی ممنون از کانال خوبتون خدا حافظتون باشه
یکی از نزدیکان ما یک خانمی هستند که معتقد هستند باید اجازه بدهند پسرشان دوست دختر پیدا کند تا فرزندشان بعداز ارتباط با چند دوست دختر بفهمد که چه معیارهایی برای همسرآینده اش میخواهد تا با دید باز انتخاب کند ....! ایشان معتقدند که همه ی مردها کنجکاوی جنسی دارند واگر قبل از ازدواج این اتفاق نیفتد بعداز ازدواج با خیانت به همسرش اتفاق خواهد افتاد .....
اگر امکان دارد به این سوال جواب بفرمایید که ایشان راقانع کنم با توجه به اینکه پسرشان از قضا سربه زیر بوده و در بند این کارها نیست و اگر من بتوانم خوب و درست و علمی به ایشان توضیح داده شود چه بسا قبول کنند و فرزندانشان را آلوده نکنند
🌸 پاسخ استاد پوراحمد
e37.mp3
7.13M
#دوستی_قبل_از_ازدواج
🌸 پاسخ استاد پوراحمد
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ادامه داستان يک فنجان چاي با خدا 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 قسمت نود و سه: هم خوشحال بودم، هم ناراحت.. خوشحال از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه داستان يک فنجان چاي با خدا 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
قسمت نود و چهار:
آرزوی مرگ برایِ جوانی که به غارِ مخفوفِ قلبم رسوخ و خفاشهایش را فراری داده بود، سخت تر از مردن، گریبانم را میدرید اما مگر چاره ی دیگری هم وجود داشت؟؟
مرگ صد شرف داشت به اسارت در دستانِ آن حرامزادگانِ داعش نام..
کسانی که عرق شرم بر پیشانیِ یاجوج و ماجوج نشاندند و مقام استادی به جای آوردند.
هر ثانیه که میگذشت پریشانیم هزار برابر میشد و دانیال کلافه طول و عرضِ حیاط را متر میکرد.
مدام آن چشمانِ میخ به زمین و لبخندِ مزین شده به ته ریشِ مشکی اش در مقابلِ دیدگانم هجی میشد.
اگر دست آن درنده مسلکان افتاده باشد، چه بر سرِ مهربانی اش میآورند..؟؟
اصلا هنوز سری برایِ آن قامتِ بلند و چهارشانه باقی گذاشته اند؟؟
هر چه بیشتر فکر میکردم، حالم بدتر و بدتر میشد..
تصاویری که از شکنجه ها و کشتار این قوم در اینترنت دیده بود، لحظه ایی راحتم نمیگذاشتم..
تکه تکه کردن ِیک مردِ زنده با اره برقی و التماسها و ضدجه هایش..
سنگسارِ سرباز سوری از فاصله ی یک قدمی آن هم با قلوه سنگهایی بزرگتر از آجر..
زنده زنده آتش زدنِ خلبانِ اردنی در قفسی آهنی ..
بستنِ مرد عراقی به دو ماشین و حرکت در خلاف جهت..
حسام.. قهرمانِ زندگیم در چه حال بود؟؟
نفس به نفس قلبم فشرده تر میشد.. احساس خفگی گلویم را چنگ میزد و من بی سلاح فقط دعا میکردم.
و بیچاره پروین که بی خبر از همه جا، این آشفته حالی را به پایِ شکرآّب شدن بین خواهر و برادریمان میگذاشت و دانیالی تاکید کرده بود که نباید از اصل ماجرا بویی ببرد.
که اگر بفهمد، گوشهایِ فاطمه خانم پر میشود از گم شدنِ تک فرزندِ به یادگار مانده از همسر شهیدش..
باید نفس میگرفتم.. فراموش شده ی روزهایِ دیدار برادر، برق شد در وجودم.
نماز.. من باید نماز میخواندم..
نمازی که شوقِ وجودِ دانیال از حافظه ام محوش کرده بود.
بی پناه به سمت حیاط دویدم. دانیال کنارحوض نشسته و با کف دو دست، سرش را قاب گرفته بود. (یادم بده چجوری نماز بخوونم..)
با تعجب نگاهم کرد و من بی تامل دستش را کشیدم. وقتی برایِ تلف کردنِ وجود نداشت، دو روز از گم شدنِ حسام در میدان جنگ میگذشت و من باید خدا را به سبک امیر مهدی صدا میزدم.
در اتاق ایستادم و چادرِ سفید پروین با آن گلهایِ ریز و آبی رنگش را بر سرم گذاشتم.
مهرِ به یادگار مانده از حسام را مقابلم قرار دادم و منتظر به صورتِ بهت زده ی برادر چشم دوختم.
سکوت را شکست ( منظورت از این مهر اینکه میخوای مثه شیعه ها نماز بخوونی؟؟)
و انگار تعصبی هر چند بندِ انگشتی، از پدر به ارث به برده بود..
محکم جواب دادم که آری.. که من شیعه ام و شک ندارم.. که اسلام بی علی، اصلا مگر اسلام میشود..؟؟
و در چهره اش دیدم، گره ایی که از ابروانش باز و لبخندی که هر چند کوچک، میخِ لبهاش شد. (فکر نکنم زیاد فرقی وجود داشته باشه..
صبر کن الان پروینو صدا میزنم بیاد بهت بگه دقیقا چیکار کنی..)
ادامه دارد..
بامــــاهمـــراه باشــید🌹
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
💠 #مبانی_دعا 🎤 با توضیحات #استاد_احسان_عبادی 🎬 جلسه 76 👈 💥 توجه" تاریخ این فایلها به روز نیست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا