eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
49.5هزار عکس
36.2هزار ویدیو
1.7هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
هر روز با امام رضا @zandahlm1357 @HashtominEmam آرشیو مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
سرورم! آيا موجود نخستين (حق تعالي) في نفسه براي خود معلوم بود (به ذات خود علم داشت)؟ حضرت رضا (ع) فرمود: علم به شي ء (نياز به داشتن صورت ذهني از يك چيز) براي نفي خلاف آن است (براي آن است كه عالم به يك چيز معلوم خود را از غير آن تشخيص دهد) و براي اين است كه شي ء به واسطه آنچه از او نفي مي‌شود، تعيّن يابد، و در اين جا (علم شي ء به ذات نفس خود) چيزي مخالف آن وجود ندارد، اين كه، براي تعيّن و علم به خود، نياز به نفي آن چيز (مخالف) باشد، فهميدي اي عمران؟ عرض كرد: البته، سرورم، حال بفرماييد كه خداوند از چه طريق به اشياء علم پيدا مي‌كند، آيا به واسطه ضمير (صورت ذهنيه يا صورت حاصله از ذات معلوم در نفس عالم) است يا چيزي جز آن؟ حضرت فرمود: بگو ببينم، آيا اگر به واسطه ضميري (صورت ذهنيه) علم حاصل كند بايد براي آن ضمير حدّي قرار دهي كه بتوان آن را شناخت؟! عمران عرض كرد: بايد چنين باشد، حضرت رضا (ع) فرمود: آن ضمير چيست (آيا مي‌تواني حدّ آن را تعريف كني)؟ عمران ساكت ماند و جوابي نداد، حضرت رضا (ع) فرمود: اشكالي ندارد (فرض كنيم قادر به تعريف آن باشي) حال از تو سؤال مي‌كنم كه آيا اين ضمير (صورت ذهني) را با ضمير ديگر مي‌شناسي؟! عرض كرد: آري با ضمير ديگري مي‌شناسم، حضرت فرمود: با اين مطلب، اي عمران، سخن خود و مدعايت را باطل كردي، آيا سزاوار نيست كه بداني خداي يگانه به داشتن ضمير (صورت ذهنيه) توصيف نمي شود، و در حق او بيش از اين نمي توان گفت كه كاري كرده، و فعلي انجام داده و چيزي ساخته است، و داشتن جهات و اجزاء كه در خلق مخلوق رواست، درباره او به توهم و تصور نمي آيد. اين را نيك در ياب و دانش درست خود را بر اين مبنا قرار ده. عمران عرض كرد: سرورم، آيا از حدود مخلوقات خداوند كه چگونه اند و معاني آنها چيست و از چند نوع تشكيل شده اند، مرا آگاه نمي كنيد؟ حضرت فرمود: سؤالي كردي، پس جواب آن را نيك در باب، آفريده‌هاي خداوند بر شش گونه اند: بسودني، و وزن كردني، و ديدني، و آنچه وزن ندارد كه عبارت از روح باشد، برخي از مخلوقات هم ديدني هستند اما نه وزن دارند نه لمس مي‌شوند نه به حسّ در مي‌آيند، نه رنگ دارند و نه چشيدني هستند، برخي داراي مقدارند كه عبارت باشند از عرضها و اشكال و عرض و طول، برخي از نوع كار و حركاتند كه اشياء را مي‌سازند و در آنها تأثير مي گذارند و آنها را از شكلي به شكلي در مي‌آورند و كم و زيادشان مي‌كنند، اما آنچه از نوع كارها و حركاتند سپري مي‌نشوند؛ زيرا مدت پاييدن آنها به اندازه زماني است كه به آنها نياز است، و چون كار به انجام رسد و حركت تمام مي‌شود و اثر (كار) باقي مي‌ماند، درست مانند سخن كه تمام مي‌شود اما اثرش بر جاي مي‌ماند. عمران عرض كرد: سرورم، آيا از آفريدگار مرا آگاه نمي سازيد كه درست است او يكي بود و جز او موجودي نبود و هيچ چيز با او نبود اما مگر نه اين است كه چون خلق را آفريد (در اين وضعيت او) تغيير به وجود آمد؟ حضرت رضا (ع) فرمود: خداوند عزّوجلّ با آفريدن خلق تغيير نكرده؛ بلكه اين خلق هستند كه با تغيير دادن او دستخوش تغيير مي‌شوند، عمران عرض كرد: پس، از چه طريق خدا را مي‌شناسيم؟ فرمود: از طريق غير او. عرض كرد: غير او چيست؟ فرمود: مشيّت و نام و صفات او و امثال آن، همه اينها حادث و مخلوق و در قبضه تدبير او هستند. عمران عرض كرد: سرورم، او، خود، چيست؟ فرمود: او نور است، به اين معنا كه او راهنماي مخلوقات آسمان و زمين خود است، و من در قبال تو وظيفه اي بيش از اين ندارم كه توحيد و يگانگي او را اثبات كنم. عمران عرض كرد: سرورم، آيا نه اين است كه خداوند پيش از آفريدن خلق ساكت بود و سخن نمي گفت و پس از آفريدن خلق سخن گفت؟ حضرت رضا (ع) فرمود: سكوت وقتي معنا دارد كه مسبوق به نطق و سخن گفتن باشد (يعني نسبت سكوت و نطق نسبت عدم و ملكه است) براي مثال درباره چراغ گفته نمي شود كه ساكت است و سخن نمي گويد، همچنين گفته نمي شود كه: چراغ وقتي بخواهد، به ما نور مي‌دهد؛ زيرا كه روشنايي چراغ نه فعل (ارادي) آن است و نه وجودي مستقل از چراغ، بلكه نور چيزي غير از چراغ نيست، و چون روشنايي دهد گوييم روشنايي داد و ما از روشنايي آن پرتو گرفتيم، با اين مثال برايت روشن مي‌شود. عمران عرض كرد: سرورم، آنچه من فكر مي‌كردم اين بود كه موجود نخستين (واجب الوجود)، با آفريدن خلق، تغييري در حالتش پديد مي‌آيد، حضرت فرمود: اي عمران، سخن محال گفتي كه: موجود نخستين در جهتي از جهات (فعل) تغيير مي‌يابد و اين تغيير (فعلي) به ذات او نيز سريان مي‌يابد و او را تغيير مي‌دهد، اي عمران آيا هرگز ديده اي كه تغيير آتش آن را تغيير دهد، و يا حرارت خودش را بسوزاند، و يا چشم خودش را ببيند؟ عمران عرض كرد: چنين چيزي را نديده‌ام سرورم، آگاه نمي سازيد مرا از اين كه آيا خدا در خلق است يا خلق در خدا است؟ امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/zandahlm1357
24.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ مدرسه کادرسازی ، دوره هایی برای تربیت نیروهای تراز انقلاب 💠 دوره 5 🔰 با یادگیری این مبانی ، سیاست را بهتر تحلیل کنیم 🎤 با تدریس 🎬 جلسه 5⃣ ✴️ انتشار فایلها بلا مانع است
🔰 سلسله 13 شماره 3⃣1⃣ 🔷 برای ظهورش قدمی برداریم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مرده‌اند... .......: @zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸تا کجا باید جنگید؟ 🔹شهیدهمت، فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) به خوبی تشریح می‌کند که ما به عنوان مردم یک جامعه اسلامی باید تا کجا بجنگیم؟ ⭕️ محمد ابراهیم همت فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول الله. 🌹 https://eitaa.com/zandahlm1357