#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ملک الموت و شناخت او و دیگر از مقدّمات لازمه مربوطه به فهمیدن حدیث شریف آن که باید دانست که مراد به
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اشتیاق به مرگ
و مؤیّد این تأویل است کلام علی علیه السلام در ذکر علامات متّقین: « لو لا أجل [۲] اللّه الذی کتب اللّه لهم لم تستقرّ أرواحهم فی أبدانهم [۳] طرفة عین، شوقاً الی الثواب و
خوفاً من العقاب » [۴]، چنان که وقتی که بر وجود مبارک پیغمبر صلوات اللّه و سلامه علیه نازل شد سوره مبارکه: « إِذَا جَآءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ [۵] » که اشاره و ایماء به انفتاح و گشادگی و انحلال روح مقدسشان از تعلّق به تن باشد نه خبر فتح مکه و غیره، فرمودند که: حقّ سبحانه و تعالی مژده موت و وصال و ترک علاقه تن و سجن دنیا را به من داده، و عن قریبٍ - یعنی دو ماه دیگر - از میان شما میروم چه نزول سوره در آخر ذیحجه در مراجعت از سفر حجة الوداع بود، و دو ماه از او گذشته، تقریباً خبر در شهر ربیع الأوّل را داد، کما قیل:
احمد آخر زمان را انتقال در ربیع اول آمد بی جدال [۱]
این است که بعد از مژده از باب اشتیاق به لقاء اللّه فرمودند: « من بشّرنی بخروج الصفر [۲] فقد بشّرته بالجنة » [۳]، قال المولوی قدس سره:
بس رجال از نقل عالم شادمان از بقایش شادمان این کودکان [۴]
کما قال مولانا علی علیه السلام: « واللّه إنّ ابن ابیطالب آنس بالموت [من الطفل] بثدی أمّه » [۵] . از این است که حقّ تعالی معیار ولایت و دوستی خود را تمنّای موت قرار داده در صورت صدق این داعیه و قال: « قُلْ یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ هَادُوآا إِن زَعَمْتُمْ أَ نَّکُمْ أَوْلِیَآءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ [۶] ».
----------
[۲]: ۶ - مصدر: الاجل.
[۳]: ۷ - مصدر: أجسادهم.
[۴]: ۱ - نهج البلاغه، ص ۳۰۳ ؛ شرح نهج البلاغه، ج ۱۰، ص ۱۳۲ ؛ الأمالی، صدوق، ص ۳۰۳.
[۵]: ۲ - سوره مبارکه نصر، آیه ۱.
[۱]: ۳ - مثنوی معنوی، مولوی، د ۴، ص ۹۸۲، « قوله صلی الله علیه و آله: من بشرنی بخروج صفر ».
[۲]: ۴ - در مصدر: صفر.
[۳]: ۵ - بسنجید: تذکرة الموضوعات، ص ۱۱۶ ؛ کشف الخفاء، ج ۲، ص ۲۳۶.
[۴]: ۶ - مثنوی معنوی، مولوی، د ۴، ص ۹۸۲.
[۵]: ۷ - نهج البلاغه، ص ۵۲ ؛ شرح نهج البلاغه، ج ۱، ص ۲۱۳ ؛ بحارالأنوار، ج ۷۱، ص ۵۷.
[۶]: ۸ - سوره مبارکه جمعه، آیه ۶.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
چاپلوسی اگر چاپلوسی کردید، از سرانجام آن بترسید و صدقه دهید. حسن ظن هرکه به تو خوشبین باشد، او را
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علی علیه السلام میفرماید: سوگند به کسی که همه چیز را میشنود، هیچ کسی نیست که دیگری را خوشحال کند، مگر اینکه خداوند به همان خوشحالی، برای وی لطفی خلق کند که هر وقت حادثه ای ناراحت کننده بر او بیاید، چون جریان سیل از کوه، آن اتفاق از وی دور شود.
آزمایش مردم
هرکه میبینی فریب ظاهرش نخور تا او را امتحان کنی، چون پس از آزمایش، کینه او را در دل خواهی گرفت و از او دور میشوی.
*
مأمون میگفت: اگر علی علیه السلام این جمله را نمی گفت، من میگفتم، مردم را دشمن بدار تا آنان را بیازمایی.
مناجات
یحیی بن معاذ در مناجات با خدا میگفت: خدایا نزدیک است امید من به تو با وجود گناهانم بر امید من به اعمالم، غلبه کند. چرا که من در اعمالم به اخلاص تکیه میکنم.
اکنون چگونه نترسم در حالی که من به آفت مشهورم. در گناهان به عفو تو تکیه کردهام و
چگونه تو آنها را عفو نکنی در حالی که به جود و کرم مشهوری.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_254
و قال عليهالسلام
يَا بْنَ آدَمَ، كُنْ وَصِيَّ نَفْسِكَ فِي مَالِكَ، وَ اعْمَلْ فِيهِ مَا تُؤْثِرُ
انْ يُعْمَلَ فِيهِ مِنْ بَعْدِكَ.
امام عليه السلام فرمود:
اى فرزند آدم! تو خود وصى خويشتن در اموال خود باش و (امروز) بهگونهاى در آن عمل كن كه مىخواهى پس از تو (مطابق وصيتت) عمل كنند.
شرح و تفسير
وصى خويشتن باش
امام عليه السلام در اين كلام نورانى به نكتۀ مهمى اشاره كرده مىفرمايد:«اى فرزند آدم! تو خود وصى خويشتن در اموال خود باش و (امروز) بهگونهاى در آن عمل كن كه مىخواهى پس از تو (مطابق وصيتت) عمل كنند»؛ (يَا بْنَ آدَمَ، كُنْ وَصِيَّ نَفْسِكَ فِي مَالِكَ، وَ اعْمَلْ فِيهِ مَا تُؤْثِرُ انْ يُعْمَلَ فِيهِ مِنْ بَعْدِكَ) .
بسيارى از مردم با ايمان علاقهمند هستند كه بخشى از اموالشان پس از آنها در راه خيرات مصرف شود و اسلام نيز به وصيت براى كارهاى خير تشويق كرده و آن را به يكسوم مال محدود نموده تا ورثه نيز بهرهمند شوند. قرآن مجيد مىگويد: «كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَكَ خَيْراً الْوَصِيَّةُ لِلْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ» ؛بر شما نوشته شده: هنگامى كه يكى از شما را مرگ فرا رسد، اگر چيز خوبى (مالى) از خود به جاى گذاشته، براى پدر و مادر و نزديكان، بهطور شايسته وصيت كند! اين حقّى است بر پرهيزكاران!». ١
مؤمنان براى اين كار سعى مىكنند وصى يا اوصياى مطمئنى انتخاب كنند تا حتماً كارهاى خير انجام گيرد.
ولى بسيار ديده شده است كه يا وصى عمل به وصيت نمىكند يا ورثه مانع مىشوند و سعى دارند ثلث را به نفع خود مصادره كنند. حتى در بعضى از افراد متدين ديده مىشود كه مىخواهند براى مصرف ثلث به نفع خودشان وجهى شرعى بيابند.
اگر انسان خودش وصى خويشتن باشد و آنچه را پس از خود مايل است در راه خير صرف شود شخصاً اقدام كند بهتر است، همانگونه كه بعضى از افراد باايمان را در عصر خود مىبينيم كه ثلث مال خويش را در زمان حيات خود جدا كرده و در كارهاى خير به خصوص كارهايى كه باقى و برقرار مىماند؛ مانند احداث بيمارستان، مسجد، مدرسه، بانكهاى قرض الحسنه، نشر آثار دينى و امثال آن صرف مىكنند. اينها از همه موفقترند، زيرا هيچكس بهاندازۀ خود انسان براى خويش دلسوزى نمىكند.
افزون بر اين، آنچه را انسان با دست خود در راه خدا مىدهد بسيار باارزشتر است از آنچه ديگران پس از او مىدهند، چون در حال حيات علاقهمند به اموال خويش است و دل كندن و صرف آن در كارهاى خير نياز به ايمانى قوى دارد.
حديث معروفى است كه مىگويد: شخصى وصيت كرده بود كه انبار خرمايى را پس از او در راه خدا انفاق كنند. پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله اين كار را انجام داد. در آخر، يك عدد خرما ته انبار افتاده بود. آن را به دست گرفت و فرمود: اگر خود با دست خويش اين دانۀ خرما را در راه خدا داده بود از تمام آنچه من بعد از او انفاق كردم بهتر بود.
چنانكه اشاره كرديم امام صادق عليه السلام همين معنا را با اضافات ديگرى به كسى كه از او تقاضاى وصيت و اندرزى كرد بيان نمود و فرمود:
«أَعِدَّ جَهَازَكَ وَ قَدِّمْ زَادَكَ وَ كُنْ وَصِيَّ نَفْسِكَ وَ لا تَقُلْ لِغَيْرِكَ يَبْعَثُ إِلَيْكَ بِمَا يُصْلِحُكَ؛ وسيلۀ سفر (آخرت) خود را آماده ساز و زاد و توشۀ اين سفر طولانى را فراهم كن و وصى خويشتن باش و به ديگرى نده كه آنچه را مفيد براى توست به سوى تو بفرستد (چه بسا اين كار را نخواهد كرد و تو محروم خواهى شد)». ١
شاعر عرب نيز مىگويد:
تَمَتَّعْ إنَّما الدُّنْيا مَتاعٌ وَ إِنَّ دَوامَها لا يُسْتَطاعُ
وَ قَدِّمْ ما مَلَكْتَ وَ أنْتَ حَىٌّ أميرٌ فيهِ مُتَّبَعٌ مُطاعٌ
وَ لا يَغْرُرْكَ مَنْ تُوصي إِلَيْهِ مَصيرُ وَصيَّةِ الْمَرْءِ ضِياعٌ
از دنيا بهره گير كه دنيا متاعى بيش نيست و دوامش امكانپذير نمىباشد.
آنچه را در اختيار دارى از پيش بفرست در حالى كه زندهاى و در آن امير و مطاعى.
به كسى كه وصيت مىكنى دلبسته مباش، زيرا سرنوشت بسيارى از وصيتها نابودى است. ٢
شاعر فارسى نيز مىگويد:
برگ عيشى به گور خويش فرست كس نيارد ز پس تو پيش فرست
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357
💐بنفشه پنسی
این گیاه که با نام بنفشه دورگه هم شناخته میشود گیاهی است که هوای خنک را ترجیح میدهد و در یک بهار خنک یا در پاییز شکوفا میشود.
این گل زیبا چندین رنگ دارد؛ از رنگ سفید گرفته تا تقریبا سیاه و هر رنگ دیگری که به فکر شما برسد
این گیاه به محیطی نورگیر با کمی سایه نیاز دارد و باید در خاکی مرطوب با زهکشی مناسب زندگی کند.
اگر شرایط کافی برای آن مهیا باشد میتواند تا بیست و پنج سانتیمتر قد بکشد.
پنسی نمادی از یادآوری، عشق یا وابستگی به فرد است.
#بنفشه_پنسی
@zandahlm1357
📌 #چند نکته در مورد آبیاری کاکتوس ها
👇👇👇
🔻مواظب باشید کاکتوسهایتان را در زمستان بیش از اندازه آبیاری نکنید.
🔻اگر در محل اقامت شما باران زیاد میبارد. کاکتوسهای خود را از باران محفوظ بدارید.
🔻زیاد مرطوب بودن خاک گلدان کاکتوسها در زمستان باعث پوسیدگی و از بین رفتن کاکتوس شما میشود.
@zandahlm1357
❥⃝⃮۪݊🌸🍃❥⃝⃮۪݊🌸