#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
لف و نشر در همان کتاب در بحث لف و نشر آمده است: زمخشری به مناسبت آیه وَ مِنْ آیٰاتِهِ مَنٰامُکُمْ ب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
عشق
بوعلی سینا رساله ای در عشق نوشته و میگوید: عشق ویژه انسان نیست بلکه در همه ی موالید سه گانه از معدن و نبات و حیوان وجود دارد.
پند
بهرام گور تنها یک فرزند داشت و او هم پست همت بود و کنیزکان بر او چیره میشدند. او فریفته کنیزکی شد. بهرام مطلع گردید و به کنیزک گفت: به عاشقت بگو: من خود را در اختیار عاشقی قرار میدهم که عالی همت و بزرگوار باشد، شاهزاده متأثر شد و دست از دون همتی برداشت تا سلطان گشت و از بهترین سلاطین شد در بیان نظرات شایسته و شهامت.
نظامی
چه خوش نازیست ناز خوبرویان
زدیده رانده را در دیده جویان
به چشمی خیرگی کردن که برخیز
به دیگر چشم دل دادن که مگریز
به صد جان ارزد آن نازی که جانان
نخواهم گوید و خواهد به صد جان
کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
۲- سخن ناشر پرتوی از اسرار نماز » سخن ناشر با تأسیس «مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن» در سال ۷۵، تألی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
۳- جایگاه عبادت
پرتوی از اسرار نماز » جایگاه عبادت
پیش از ورود به بحث نماز، از آنجا که «عبادت»، روح نماز است، اندکی درباره عبادت و بندگی بحث میکنیم و از معنی و فلسفه و ابعاد گوناگون آن با شما سخن میگوییم.
۴- چرا عبادت؟
پرتوی از اسرار نماز » چرا عبادت؟
عبادت، به معنای اظهار ذلّت، عالی ترین نوع تذلّل و کرنش در برابر خداوند است. در اهمیّت آن، همین بس که آفرینش هستی و بعثت پیامبران (عالم تکوین و تشریع) برای عبادت است. خداوند میفرماید:
«وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» (۱)
هدف آفرینش هستی و جن و انس، عبادت خداوند است.
کارنامه همه انبیاء و رسالت آنان نیز، دعوت مردم به پرستش خداوند بوده است: «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُواْ اللَّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّغُوتَ» (۲)
پس هدف از خلقت جهان و بعثت پیامبران، عبادت خدا بوده است.
روشن است که خدای متعال، نیازی به عبادت ما ندارد، «فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ عَنکُمْ» (۳) و سود عبادت، به خود پرستندگان برمی گردد، همچنانکه درس خواندن شاگردان به نفع خود آنان است و سودی برای معلّم ندارد.
انسان، همواره در برابر برخورداری از نعمت ها، زبان ستایش و بندگی دارد. یادآوری نعمتهای بیشمار خداوند، میتواند قوی ترین انگیزه برای توجه به خدا و عبادت او باشد. در مناجاتهای امامان معصوم، معمولاً ابتدا نعمتهای خداوند، حتی قبل از تولّد انسان، به یادآورده میشود و از این راه، محبت انسان به خدا را زنده میسازد آنگاه درخواست نیاز از او میکند. خداوند هم میفرماید:
«فَلْیَعْبُدُواْ رَبَّ هَذَا ا
.......:
«فَلْیَعْبُدُواْ رَبَّ هَذَا الْبَیْتِ، الَّذِی أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ وَءَامَنَهُم مِّنْ خَوْفِ» [۱]
مردم پروردگار این کعبه را بپرستند، او را که از گرسنگی سیرشان کرد و از ترس، ایمنشان نمود.
----------
[۱]: ۴) قریش، آیه ۳ و ۴.
در آیه ای دیگر است، پروردگارتان را بندگی کنید، چون شمارا آفرید....
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
بسمه تعالى کتاب آداب الصلاة که تاریخ ختم نگارش آن در تاریخ شنبه دوم ربیـع الثـانى 1361 ق. ه . (
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم
کتاب آداب الصلاة را، که خود از آن بهره اى نبردم جز تاسف بر قصور و تقصیر بـر ایـام گذشـته
که توانایى بر خودسازى داشتم و حسرت و نـدا مت در روزگـار پیـرى کـه دسـتم تهـى و بـارم
سنگین و راهى بس دراز و پایم لنگ و آواى رحیل در گوش است، هدیه کردم به فرزند عزیـزم
احمد که از قدرت جوانى کامیاب است؛ شاید او ان شاء اللَّه تعالى از محتویات آن، کـه از کتـاب
کریم و سنّت شریف و افادات بزرگان فراهم شده است، بهر ه منـد شـود و بـه معـراج حقیقـى از
رهنمایى اهل معرفت راه یابد و دل از این ظلمتکده برکند و به مقصد اصلى انسانیت، که انبیـاء
عظام و اولیاء کرام - علیهم صلوات اللَّه و سلامه - و اهل اللَّه بر آن راه یافتند و دیگران را دعـوت
فرمودند، توفیق یابد .
پسرم، خود را که به فطرت اللَّه تخمیـر شـده اى دریـاب و از گـرداب ضـلالت امـواج سـهمگین
خودبینى و خودخواهى نجات ده و به سفینه نوح که پرتو ولایت اللَّه است رکوب کـن کـه مـنْ
3 )رکبها نَجا ومنْ تَخَلَّف عنْها هلَک ). فرزندم، کوشش کن که در صراط مستقیم، که صراط اللَّه
است، و لو لنگا ن لنگان حرکت کنـى و حرکـات و سـکنات قلبـى و قـالبى را رنـگ معنویـت و
الوهیت دهى و خدمت به خلق را براى آنکه خلق خدا هستند بنمایى . انبیاء عظام و اولیاء خاص
خدا در عین حال که مشابه دیگران اشتغال به کارها داشته اند، هیچگاه در دنیـا وارد نبـوده انـد؛
چون اشتغالشان بالحق و للحق بوده؛ در عین حال از رسول ختمى صلّى اللَّه علیه و آلـه و سـلّم
روایت شده که فرموده است : لَیغانُ على قَلبى و انّى لَاستَغفرُ اللَّه فى کُلِّ یومٍ سـبعینَ مـرَّة -) 4)
شاید رؤیت حق در کثرت را کدورت حساب مىفرمود .
پسرم، خود را مهیا کن که پس از من بر تو جفاها رود و نگرانیها که از من دارند به حـساب تـو
گذارند. اگر حساب خود را با خداى خود صاف کنى و پناه به ذکر اللَّه برى، هراسى از خلـق بـه
خود راه مده که حساب خلق زودگذر است و آنچه ازلى است حساب در پیشگاه حق است .
فرزندم، پس از من ممکن است پیشنهاد خدمتى بر تو شود، در صورتى که قـصدت خـدمت بـه
جمهورى اسلامى و اسلام عزیز است رد مکن؛ و اگر خداى نخواسـته بـراى هواهـاى نفـسانى و
ارضاى شهوات است، از آن اجتناب کن که مقامات دنیوى ارزش آن ندارد که خود را در راه آنها
تباه کنى .
بارالها، احمد و تبارش و متعلّقانش، که از بندگان تو و تبـار رسـول اکرمنـد، اینـان را در دنیـا و
آخرت سعادتمند فرما و دست شیطان رجیم را از آسیب به آنها کوتاه فرما .
خداوندا، ما ضعیف و ناتوانیم و عقب افتاده از قافله سالکان، تو خود از ما دسـتگیرى فرمـا . ربنـا
عاملْنا بِفَضْلک و لا تُعاملْنا بِعدلک. و السلام على عباد اللَّه الصالحین .
- 23 ربیع الاول 1405 - 25 آذر 1363 -روح اللَّه الموسوي الخمینى بسمه تعالى
افسوس که عمر در بطالت بگذشت با بار گنه بدون طاعت بگذشت
فردا که به صحنه مجازات روم گویند که هنگام ندامت بگذشت
کتاب آداب الصلاة را، که به 5 دختر عزیزم فـاطى ، کـه خـدایش از مـصلّین قـرار دهـد، اعطـا
مىنمایم، از تاریخ اتمام آن بیش از چهل سال مى گذرد. و قبل از آن - به چند سال - کتاب سـرّ
الصلاة را اتمام نمودم . و از آن سالها تا کنون بیش از چهل سال مى گذرد و من نه اسرار صلاة را
دریافتم، و نه به آداب آ ن پرداختم، که یافتن غیر از بافتن است و سـاختن جـدا از پـرداختن و.....
https://eitaa.com/zandahlm1357