هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
کتاب صوتی " فقط غلامِ حسین باش" ( خاطرات جانباز حسین رفیعی)
تالیف : #حمید_حسام
تهیه شده در رادیو ایران صدا
با صدای #مهدی_نمینی_مقدم
#فقط_غلام_حسین_باش
#دفاع_مقدس
7.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥انیمیشن کوتاه از جزئیات عملیات غرور آفرین کربلای پنج
🌹 #حاج_قاسم #جان_فدا
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: اعمال و صنایع جنّیان و نیز از آیاتی که دلالت مینماید که آنها هم در هیکل بشرند و اعمال و ص
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
اطلاق جنّ بر طبقات پست بشری
و نیز از جمله شواهد و آیاتی که دالّ است بر آن که مراد از جنّ بعضی از همین طبقات پست نوع بشرند که آنها را حق تعالی از حکمت بالغه برای انتظام و تکمیل مایحتاج نفوس قدسیه و مستخدم ایشان خلق نموده کما أخبر تعالی: « قَالَ أَوْلِیَاؤُهُمْ مِنَ الاْءِنْسِ [۱] » أی متبوعین، هم من الإنس.
« رَبَّنَا اسْتَمْتَعَ بَعْضُنَا بِبَعْضٍ [۲] »، ای انتفع بعضنا ببعض این آیه مبارکه است که
می فرماید: « وَ لَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِّنَ الْجِنِّ وَ الاْءِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ یَفْقَهُونَ بِهَا وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لاَّ یُبْصِرُونَ بِهَا وَ لَهُمْ آذَانٌ لاَّ یَسْمَعُونَ بِهَآ أُولآئِکَ کَالاْءَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولآئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ [۳] »، یعنی: ما به تحقیق و لزوم خلق کردیم از برای اصلاح جهنمِ دارِ طبیعت که رقیقه دوزخ است بسیاری از جن و انس، یعنی از مدنی و
انسی لأنسٍ و اجتماعهم فی المدائن [۱]، و از وحشی و برّی لاستیحاشهم من الأنس و الألفة و انقطاعهم عن المعاشرة و بعد قلوبهم من المؤدّات، و استتارهم عن الأنظار و أنسهم بالبهائم.
و آن که جنّ را مقدّم بر انس قرار داده در ذکر، با آن که شرفاً إنس مقدم بر آنهااند، به واسطه کثرت عدد جهّال وحشی است نسبت به افراد انسی، و آن طبقه پست از بشر موصوف به این اوصاف رذیله سخیفه اند، که خود فرماید: « لَهُمْ قُلُوبٌ »، یعنی: قلب صنوبری دارند ولی « لا یَفْقَهُونَ بِهَا » که ابداً قابل تفقّه و ادراک معانی نیست، کما قیل:
آن که دل نام کرده به مجاز رو به پیش سگان کوی انداز [۲]
دل یکی منظری است سبحانی خانه دیو را چه دل خوانی
« وَ لَهُمْ آذَانٌ لاَّ یَسْمَعُونَ بِهَآ » چه قوه استماع کلمات حقّه الهیه را ندارند، زیرا که فی الحقیقه به حسب موت جهالت میت اند، و قال فی حقهم: « وَ مَآ أَنتَ بِمُسْمِعٍ مَّن فِی الْقُبُورِ [۳] »، « وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لاَّ یُبْصِرُونَ بِهَا [۴] »، یعنی: عمی القلب اند لایبصرون و لایشاهدون آیات اللّه کما قیل:
گر بدیدی حسِّ حیوان، شاه را پس بدیدی گاو و خر، اللّه را [۵]
بلکه این حواس ظاهره در سایر حیوانات اتم و اکمل از این نوع است، قال المولوی قدّس سره:
پنج حسی هست جز این پنج حس آن چو زر سرخ ور این حسّ همچو مس
صحّت این حس بجوئید از طبیب صحّت آن حس بجوئید از حبیب
صحّت این حس ز معموری تن صحّت آن حس ز تخریب بدن [۱]
این است که خود حق تعالی در متمّم آیه شریفه در توبیخ و توصیف این طبقه میفرماید: « أُولئِکَ کَالاْءَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ [۲] » اولئک هم الغافلون، أی الجاهلون المعرضون عن المولی، الراغبون الی الدنیا.
پس، « أُولئِکَ کَالاْءَنْعَامِ » و « أُولئِکَ هُمْ الْغافِلُونَ »، هم راجع به جنّ است و هم به بعضی از طبقات انس که مقصود اصلی از خلق او ایجاد آنها فی الحقیقه تعمیر و اصلاح امور دنیا است که رقیقه جهنم است، چنانکه دعای « الحمد للّه الذی [... [أخدمنا فی عانینٍ » [۳] مشعر است، یعنی: حمد و ستایش خاص خدائی است که خدمت نموده ما را به توسّط « عانین »، یعنی: طبقه رنج بران را که صاحبان عنا و مشقّت، و متحمّل امورات صعبه شاقه، از قبیل زراعت و حراست و نساجت و تعمیر عمارات و حفر قنوات. و سایر حرفه و صنایع اند، مستخدم ما قرار داده، و قال فی القدسی:
«إنّی جعلت معصیة آدم سبباً لعمارة العالم » [۴] . و نیز ایماء به همین مطلب است ما ورد أیضاً فی الحدیث: « لولا أ نّکم تذنبون لذهب اللّه بکم، و جاء بقوم
یذنبون » [۱] .
----------
[۱]: ۳ - سوره مبارکه انعام، آیه ۱۲۸.
[۲]: ۴ - همان.
[۳]: ۱ - سوره مبارکه اعراف، آیه ۱۷۹.
[۱]: ۲ - هکذا در اصل / عبارت دقیق نیست.
[۲]: ۳ - سنایی، حدیقة الحقیقة، « اندر جان و دل و تن گوید »، مطلع: از در تن که صاحب کُلَه است. (مصدر فاقد بیت بعدی است).
[۳]: ۴ - سوره مبارکه فاطر، آیه ۲۲.
[۴]: ۵ - سوره مبارکه اعراف، آیه ۱۷۹.
[۵]: ۶ - مثنوی معنوی، مولوی، د ۲، ص ۲۷۳، آغاز دفتر دوم.
[۱]: ۱ - مثنوی معنوی، مولوی، د ۱، ص ۲۴، « حکایت مرد بقال و طوطی... ».
[۲]: ۲ - سوره مبارکه اعراف، آیه ۱۷۹.
[۳]: ۳ - الکافی، ج ۶، ص ۲۹۵ ؛ مفتاح الفلاح، ص ۱۷۴ ؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۳۸۱.
[۴]: ۴ - ریاض السالکین، ج ۳، ص ۱۸۵ ؛ تفسیر ابن عربی، ج ۲، ص ۱۴۰.
[۱]: ۵ - اللمع فی أسبابِ ورود الحدیث، ص ۷۸ ؛ کنزالعمال، ج ۴، ص ۲۴۶: تذنبون لجاء اللّه بقوم.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: کنایه در شرح دیوان نقل شده است که قاضی عضد گوید: قاضی عبدالجبار که از معتزله است، در خانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
معماری
معمار که طرح خانه میکند شاید که بعضی اجزاء را بهتر از آنکه هست طرح تواند اما طرح کل مقتضی آن باشد که جز بر آن طرح واقع نشود که هست. [۲]
احمقی دید کافری قتال
کرد از خیر او ز پیر سؤال
گفت هست اندران دو چیز نهان
که نبی و ولی ندارد آن
قاتلش غازی است در ره دین
باز مقتول او شهید گزین
نظر پاک این چنین بیند
نازنین جمله نازنین بیند
فاضلی گفته
از قول حکیمان به جهان در سمر است
نیّر که بود بطالع اندر ضرر است
این کار جهان از آن چنین با خطر است
کاندر درج طالع هر روزه خور است
غزالی
ای عین بقا در چه بقایی که نه ای
در جای نه ای کدام جایی که نه ای
ای ذات تو از جا و جهت مستغنی
آخر تو کجایی و کجایی که نه ای
----------
[۲]: ۲) - و نیز این عبارت در متن به زبان فارسی آمده است.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: ۱۰- انصراف از خطا آنکه در کار اشتباه خود، سماجت و پافشاری میکند مخلص نیست. فرد با اخلاص،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا