تنها يادگار برادر است...
دلش نمى خواهد او را به ميدان بفرستد؛
اما وقتى مرگ به چشم او از عسل شيرين تر است، ديگر سخنى ميشود گفت؟!
تا آخرين لحظه كه جان در بدن داشت جنگيد چرا كه ميخواست تا هميشه در كنار عمو باشد و چقدر بر عمويش ناگوار بود آن هنگام كه بر بالين او رسيد و نتوانست كارى برايش انجام دهد...
@zarrhbin
🖤هرشب _یک حدیث 🖤
#امام_حسین علیه السلام:
🍃با گذشت ترین مردم کسی است که با وجود قدرت، گذشت کند.🌼
📚بحارالانوار، ج۷۵، ص۱۲۱🌿
👉 @zarrhbin
📌توصیه رهبر انقلاب به عزاداران
🔹رهبر انقلاب: توصيهٔ من به عزاداران اين است كه موجبات ناراحتى مردم را فراهم نكنند... اين حرف كه: «نه! مال امام حسين است كسى كه خوابش نمىبرد مىخواهم خوابش نبرد»، اين حرف غلطى است، بههيچوجه مورد قبول نيست.
بعضىها سينهزنى مىكنند، پشت بلندگو. خب پشت بلندگو چرا؟
🔹روضه و مرثیهخوانی و سخنرانى اگر بناست از بلندگو پخش شود، بايد در بين مستمعين پخش شود.در خيابان و پشت بام و محله كه مستمعى ندارد اين گوينده!
بيرون مجلس، ساعتهاى ديروقت شب، مردم را اذيت كردن، یک بيمار را از خواب انداختن، اين با هيچ منطق اسلامى و حسينى تطبيق نمىكند.
@zarrhbin
سوگواره نوجوانان عاشورایی «احلی من العسل»ویژه دانش آموزان پسر
زمان : شنبه ۷ محرم، ساعت ۱۱ (همراه با اقامه نماز ظهر و عصر)
مکان: هیئت رزمندگان اسلام (میدان بسیج)
از همه دانش آموزان و نوجوانان حسینی(ع) دعوت می شود تا در مراسم عزاداری نوجوان ۱۳ ساله کربلا «حضرت قاسم بن الحسن(ع)» شرکت نمایند.
ستاد برگزاری سوگواره احلی من العسل شهرستان اردکان
🔸 فلسفه مذهبی اجرای مراسم شدّه برداری
مراسم شَدِّه برداری رسم و سنتی بسیار کهن است که از قدیم الایام در ماه محرم انجام میشده؛ این رسم برای برآوردن حاجت عزاداران و ابراز همدری با شهدا و اسرای کربلا انجام میگرفته که البته این رسم در معرض فراموشی است و تنها در احمد آباد اردکان همچنان در حال انجام است.
فلسفه مذهبی اجرای مراسم شَدَّه برداری به ۳ دسته کلی تقسیم می شود؛
🔻 عده ای از متولیان اجرای این آیین معتقدند پارچه های آویزان به شَده نمادی از لباس و البسه به یغما رفته یاران امام حسین (ع) در صحرای کربلا، توسط سپاهیان یزید است.
بر این اساس، پس از کوچ دادن اسیران و بازماندگان خاندان امام حسین (ع) به شهر کوفه، امام سجاد (ع)، یزید را مورد خطاب قرار دادند و فرمودند پدر بزرگوارم امام حسین (ع) را به واسطه اینکه با شما بیعت نکردند به شهادت رساندی اما به چه دلیل سپاهیانت لباسهای تن شهدا و اسرا را ربودند.
بعد از این خطابه یزید مجبور شد فرمان امام سجاد را اجرا کند و به سپاهیان شمر دستور داد همه لباسهای به غارت رفته خاندان امام حسین (ع) را به امام سجاد (ع) تحویل دهند و این آیین (شده برداری) حادثه تحویل دادن لباس خاندان امام حسین را باز گو و روایت می کند.
🔻 عده ای دیگر معتقدند که پارچه های آویزان به شده نمادی از رخت دامادی شاهزاده علی اکبر فرزند امام حسین (ع) است که در رخت دامادی ایشان را به شهادت رساندند.
🔻 و همچنین به روایتی دیگر شدّه، حکم بیرق را داشته بدین صورت که هر لشگر و سپاه، قوم و طوایفی مختلف را در بر میگرفته که پرچم و بیرق خود را آویزان شدّه می کرده اند تا این وسیله که جلوتر از سپاه در حرکت بوده نماد و هویت اون لشگر رو نمایان کند.
باتوجه به اینکه مراسم شَدَّه برداری احمدآباد زمینهای کشاورزی وقفی دارد مستاجر این زمین موظف است همه تدارکات بستن شَدِّه امام حسین (ع) را مهیا کند تا زنان محل بتوانند در آن خانه آیین بستن شَدِّه را به پایان برسانند و روز پنجم و ششم محرم با پختن آش امام حسین یا شربت از عزاداران امام حسین در خانه اش پذیرایی کنند.
این آیین از دیرباز در بخشهایی از بلوک میبد به خصوص بفروییه، ده آباد و روستای قدیم احمد آباد از توابع اردکان برگزار می شد. برگزاری این آیین در بلوک میبد به کلی فراموش شده اما در محله های بالا، وسط و پایین احمد آباد، هر سال این آیین برگزار می شود.
گفتنی است: باتوجه به اينكه در اكثر مراسم مذهبي ماه محرم، مردان نسبت به زنان نقش و همكاري بیشتری برعهده دارند، اما درخصوص مراسم شَدّه بندي دقیقاً اتفاق متفاوتی می افتد و بستن و آماده كردن شدّه را زنان بر عهد دارند که اين خود باعث ایجاد حرکت اجتماعی و مذهبی زنان شده و جاي تحسين دارد. يكي ديگر از تاثيرات اجتماعي كه اين مراسم مذهبي دارا مي باشد، حس همكاري و مشاركت بين تمام اقشار جامعه احمد آباد براي هرچه بهتر برگزاري اين مراسم مذهبي مي باشد.
مراسم شدِّه بندی و شدِّه گردانی ماه محرم احمدآباد اردکان مورخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ با شماره ۱۱۰۷، در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.
@zarrhbin
🔸 شکوه شَدَّهبرداری در روز ششم محرم
این مراسم، با شکوه خاصی برگزار میشود به نحوی که شَدَّه، بر بالای نخل چوبی که توسط عزاداران حسینی بر دوش گذاشته و به حرکت در میآید، برافراشته میشود و به همراه نخل به حرکت در میآید.
در مراسم شَدَّهبرداری معمولا افرادی که زیر شَدَّه جمع شده و به صورت حلقههایی دور آن دایره میزنند، به دو گروه تقسیم شده و گروه اول با خواندن بیتهایی از یک نوحه به سینه زنی پرداخته و سپس گروه دوم نیز با همان شکل با سینهزنی، جواب بیتهای گروه اول را میدهند و این همخوانیهای دو گروه در جواب هم ادامه دارد.
در این هنگام یک نفر از افرادی که توانایی بلند کردن این شَدَّه را به تنهایی دارد، پایه آن را به دست گرفته و از زمین بلند کرده و تا آنجا که توانایی دارد بالا برده و به صورت یک دست یا دو دست آن را مستقیم نگه داشته و آن را کنترل میکند، سپس به آرامی شَدَّه را زمین گذاشته و فرد توانمند دیگری این کار را تکرار میکند و معمولا این برنامه تا قبل از غروب آفتاب ادامه مییابد.
دو بیتیهایی که معمولا در مراسم شَدَّهّبرداری توسط دو گروه خوانده میشود اینگونه است؛
این علم کیست که بی صاحب است، این علم ماه بنی هاشم است.
حسن یا حسینم، حسن یا حسینم، شهید یا حسینم، شهید یا حسینم.
کرده ایم شَدَّه ی اولاد علی بر سر پا، ما به توفیق امام هشتمین شاه رضا.
که این شعرخوانیها تا زمان حرکت شَدَّه بین دو گروه ادامه مییابد و هر مصراع از یک بیت توسط یک گروه خوانده میشود.
اين مراسم در روز ششم محرم توسط زنان محل انجام گرفته و شَدِّه در خانه متولي بسته مي شود. روز بعد، هفتم محرم توسط عزاداران تحويل گرفته شده و بعد از نصب (شَده) در صحن حسينیه، سرانجام روز پانزدهم محرم شَدِّه پائین آورده می شود.
شَدِّه برداری یک رسم و سنت بسیار کهن بوده که از قدیم الایام در ماه محرم انجام می شده، این رسم جهت برآوردن حاجت عزاداران و ابراز همدری با شهدا و اسرای کربلا انجام می گرفته که البته این رسم در معرض فراموشی است و تنها در احمد آباد اردکان هنوز انجام می گیرد.
شَدِّه (شَدَّه) در زبان محلي به معناي استوار و راست قامت مي باشد و بعضي از اهالي آن را ( شرح ده) نيز تفسير كرده اند كه به معناي توضيح و شرح دادن اتفاقات دهه عاشورا است.
@zarrhbin