eitaa logo
ذکر روزانه
25.2هزار دنبال‌کننده
47.8هزار عکس
22.5هزار ویدیو
662 فایل
💫 أَلَا بِذِکرِ اللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوبُ مدیرکانال @nasim_velayat313 مطالب مذهبی فرهنگی اجتماعی
مشاهده در ایتا
دانلود
⛔️نحسی ماه صفر؛ خرافه یا واقعیت؟ ⁉️سعد ونحس بعضی ایام در اسلام به خاطر وقایعی که در آن اتفاق افتاده، پذیرفته شده است تا به این وسیله مردم به وقایع گذشته توجه کنند و از آن عبرت‌ گرفته و برای دفع آن به خدا متوسل شوند. با فرا رسیدن ماه صفر، برخی افراد فکر می‌کنند که این ماه دارای است و هنگامی که وارد این ماه می‌شوند کاری را نمی‌کنند تا مبادا فرجامی داشته باشد! ⚠️به راستی سعد و شومی ایام تأثیری در زندگی انسان دارد؟ برای پاسخ به این سؤال ابتدا تعریفی از دو واژه «سعد» و «نحس» ارایه می‌شود و سپس برای بررسی یا سقم نحسی ایام مختلف به ویژه صفر، به قرآن کریم رجوع می‌کنیم. ❌معنای لغوی سعد و نحس «سعد» به معنای فراهم شدن امور و مقدمات الهی برای رسیدن به خیر دنیوی و اخروی است() و در مقابل آن، تفاوت و یا نحس قرار دارد. «نحس» در لغت به معنای سرخ شدن افق همچون مس گداخته است و در اصطلاح به هر چیز شوم نحس گفته می‌شود. () فراهم نشدن مقدمات و امور کارها نیز نحس تلقی می‌شود. 📛نحوست ایام در کدام آیات آمده است؟ در آیات قرآن تنها در 2 مورد اشاره به «نحوست ایام» شده است: 1- آنجا که می‌فرماید: «ما تندباد وحشتناک و سردی را «فِی یوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ» (در یک روز# شوم مستمر) بر آن‌ها فرستادیم که مردم را همچون تنه‌های نخل شده از جا بر می‌کند».(قمر،آیه ۱۹و۲۰) 2- در آیه‌ای دیگر می‌فرماید: «فَأَرْسَلْنا عَلَیهِمْ رِیحاً صَرْصَراً فِی أَیامٍ نَحِساتٍ»(فصل،آیه ۱۶) مانند بادی سخت و سرد در روزها بر آنها مسلّط ساختیم». 🔆در نقطه مقابل، تعبیر «مبارک» نیز در بعضی از آیات قرآن دیده می‌شود، چنان که درباره قدر می‌فرماید:«إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیلَةٍ مُبارَکَةٍ» ماقرآن رادرشبی پربرکت نازل کردیم».(دخان،۳) 🔰به این ترتیب قرآن فقط اشاره سربسته‌ای به این مسئله دارد، پس می‌توان گفت تا اینجا اصل و بودن بعضی ایام و نحس بودن بعضی روزها را به صورت پذیرفته است. ✍دیدگاه علامه طباطبایی و آیت‌الله مکارم درباره ایام - علامه سید محمدحسین طباطبایی در ذیل آیه 19ـ20 قمر می‌فرمایند: «از نظر عقلی نمی‌توان دلیلی اقامه کرد که فلان زمان است و فلان وقت ، چون اجزای زمان هم هستند و ما هم که بر علل و اسباب مؤثر در حوادث علمی نداریم تا بگوییم: فلان قطعه از زمان نحس است و قطعه دیگر سعد، امّا از نظر شرعی دو آیه در قرآن داریم که ظاهر این آیات و سیاق آن‌ها بیش از این دلالت ندارد و آن خاص (هفت شبانه روز) که🔥 عذاب بر قوم ثمود ارسال شد، روزهای# نحسی بوده‌اند، ولی دیگر نمی‌رساند که حتی‌ همان روزها در هفته بعد و در ماه بعد و ... ایام نحس هستند. چون اگر تمام آن ایام باشند در تمام سال، لازمه‌اش این است که تمام نحس باشند و همچنین ظاهر آیاتی که دلالت بر سعد بودن ایام دارد به خاطر همراهی آن ایام با# امور بزرگ و افاضات الهی و کارهای معنوی است، مثل امضا است، ملائکه و روح،# انجام عبادات... و اخبار هم نتیجه‌اش این است که نحس بودن ایام به خاطر کارهای است که در آن واقع شده است و سعد بودن ایام به خاطر نیک دینی و یا عرفی است، امّا اینکه قطعه‌ای از زمان، خاصیت تکوینی سعد و نحس داشته باشد، قابل نیست.(المیزان،فی تفسیرالقرآن،دارالضرب الاسلامیه،چهارم) ✍ آیت‌الله مکارم شیرازی: از نظر محال نیست که اجزا زمان با یکدیگر داشته باشند، بعضی دارای ویژگی‌های نحوست و بعضی ویژگی‌های ضد آن هرچند عقلاً قابل اثبات نیست، ولی از نظر شرعی اگر دلیلی باشد قابل پذیرش است و مانعی برای آن نیست». بعد ایشان در نمونه روایات را مورد بررسی قرار می‌دهد و بهترین راه جمع را میان اخبار مختلف در این باب این می‌داند که اگر روزها هم تأثیری داشته باشند به خدا است، هرگز نباید برای آن‌ها مستقلی، قائل شد و از لطف خداوند خود را دانست وانگهی نباید حوادثی را که غالباً جنبه اعمال نادرست انسان داردبه تأثیر# ایام ارتباط دادوخود را تبرئه کرد. (ج۲۳) ❓آیا روایات از نحسی ایام سخن به میان آورده‌اند مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم،این چنین پاسخ می‌دهد: در روایات اسلامی به احادیث زیادی در زمینه#«نحس و سعد ایام» برخورد می‌کنیم که هر چند بسیاری از آن‌ها روایات ضعیف هستند، ولی در بین آن‌ها روایات# معتبری داریم که به برخی روایات اشاره می‌کنیم: 🌴-از امیرمؤمنان(علیه السلام) درباره روز#«چهارشنبه» و فال بدی که به آن می‌زند و سنگینی آن و اینکه منظور کدام چهار‌شنبه است،سؤال شد، حضرت فرمود: چهارشنبه آخر ماه است که در محاق اتفاق افتدودرهمین روز «قابیل» برادرش «هابیل» را کشت...وخداونددراین چهارشنبه تندبادرابرقوم فرستاد(تفسیرنمونه،ج۲۳،ص۴۳) 🆔 @zekrroozane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣﷽❣ 🌴هفت_شهر_عشق* 🌴 🏴*همراه با کاروان از مدینه تا شام *🏴 قسمت3⃣4⃣ امام با نظر او موافقت مى كند و او به سوى لشكر كوفه مى رود و به آنها مى گويد: "من مى خواهم با فرمانده شما سخن بگويم". او را به خيمه عمرسعد مى برند و او وارد خيمه مى شود، امّا سلام نمى كند. عمرسعد از اين رفتار او ناراحت مى شود و به او مى گويد: "چرا به من سلام نكردى، مگر مرا مسلمان نمى دانى؟". ابن حُصين هَمْدانى در جواب مى گويد: "اگر تو خودت را مسلمان مى دانى چرا آب فرات را بر خاندان پيامبر بسته اى؟ آيا درست است كه حيوانات اين صحرا از آب فرات بنوشند، امّا فرزندان پيامبر لب تشنه باشند؟ در كدام مذهب است كه آب را بر كودكان ببندند؟".225 عمرسعد سر خود را پايين مى اندازد و مى گويد: "مى دانم كه تشنه گذاردن خاندان پيامبر، حرام است، امّا چه كنم ابن زياد به من اين دستور را داده است. باور كن كه من در شرايط سختى قرار گرفته ام و خودم هم نمى دانم چه كنم؟ آيا بايد حكومت رى را رها كنم. حكومتى كه در اشتياق آن مى سوزم. دلم اسير رى شده است. به خدا قسم نمى توانم از آن چشم بپوشم".226 اين جاست كه ابن حُصين هَمْدانى باز مى گردد، در حالى كه مى داند سخن گفتن با عمرسعد كار بيهوده اى است. او چنان عاشق حكومت رى شده كه براى رسيدن به آن حاضر است به هر كارى دست بزند. * * * نيمه هاى شب هشتم محرّم است. هوا كاملا تاريك است، امّا بچّه ها از شدت تشنگى خواب ندارند. آيا راهى براى يافتن آب هست؟ نگاه كن عبّاس به سوى خيمه امام مى آيد. او ديگر تاب ديدن تشنگى كودكان را ندارد. سلام مى كند و با ادب روبروى امام مى نشيند و مى گويد: مولاى من ! آيا به من اجازه مى دهى براى آوردن آب با اين نامردان بجنگم؟ امام به چهره برادر نگاهى مى كند. غيرت را در وجود او مى بيند. پاسخ امام مثبت است. عبّاس با خوشحالى از خيمه بيرون مى رود و گروهى از دوستان را جمع مى كند و دستور مى دهد تا بيست مشك آب بردارند.227 آن گاه در دل شب به سوى فرات پيش مى تازند. عبّاس، ابتدا نافع بن هلال را مى فرستد تا موقعيّت دشمن را ارزيابى كند. قرار مى شود هر زمان او فرياد زد آنها حمله كنند. نافع آرام آرام جلو مى رود. در تاريكى شب خود را به نزديكى فرات مى رساند، امّا ناگهان نگهبانان او را مى بينند و به فرمانده خود، عَمْرو بن حَجّاج خبر مى دهند. او نزديك مى آيد و نافع را مى شناسد: ــ نافع تو هستى؟ سلام! اين جا چه مى كنى؟ ــ سلام پسر عمو! من براى بردن آب آمده ام. ــ خوب، مى توانى مقدارى آب بنوشى و سريع برگردى. او نگاهى به موج هاى آب مى اندازد. تشنگى در او بيداد مى كند. ولى در جواب مى گويد: ــ تا زمانى كه مولايم حسين(ع) از اين آب نياشاميده است، هرگز آب نخواهم خورد. چگونه من از اين آب بنوشم در حالى كه مولايم و فرزندان او تشنه هستند؟ مى خواهم آب براى خيمه ها ببرم. ــ امكان ندارد. تو نمى توانى آب را به خيمه هاى حسين ببرى. ما مأمور هستيم تا نگذاريم يك قطره آب هم به دست حسين برسد.228 اين جاست كه نافع فرياد مى زند: "الله اكبر!". اين عبّاس است كه مى آيد. نگاه كن كه چه مردانه مى آيد! شير بيشه ايمان، فرزند حيدر كرّار مى آيد. عبّاس و عدّه اى از يارانش، راه پانصد سرباز را مى بندند و گروه ديگر مشك ها را از آب پر مى كنند.229 صداى برخورد شمشيرها به گوش مى رسد. بعد از مدتى درگيرى و تاخت و تاز، عبّاس دلاور و همراهانش با بيست مشك پر از آب به سوى خيمه ها باز مى گردند. او همراه خود آب سرد و گوارا دارد و لب هايش از تشنگى خشكيده است، امّا تا آب را به خيمه ها نرساند و امام حسين(ع) آب نياشامد، عبّاس آب نمى نوشد.230 نگاه كن! همه بچّه ها چشم انتظارند. آرى! عمو رفته تا آب بياورد. دستهاى كوچك آنها به حالت قنوت است و دعا بر لب هاى تشنه آنها نشسته است: "خدايا، تو عموى ما را يارى كن!". صداى شيهه اسب عمو مى آيد. الله اكبر! اين صدا، صداى عمو است. همه از خيمه ها بيرون مى دوند. دور عمو را مى گيرند و از دست مهربان او سيراب مى شوند. همه اين صحنه را مى بينند. امام حسين(ع) هم، به برادر نگاه مى كند كه چگونه كودكان گرد او را گرفته اند. همسفر! آيا مى دانى بعد از اينكه بچّه ها از دست عموى خود آب نوشيدند به يكديگر چه گفتند: "بياييد از امشب عموى خود را سقّا صدا بزنيم". نيمه هاى شبِ است. صحراى كربلا در سكوت است و لشكر كوفه در خواب هستند. آنجا را نگاه كن! سه نفر به اين طرف مى آيند. خدايا، آنها چه كسانى هستند؟ او وَهَب است كه همراه همسر و مادر خود به سوى كربلا مى آيد.231 .... ✨🌺الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــ ، الْفَـــرَج🌺✨ ❀🍃✿🍃❀🌴❤️🌴❀🍃
💞✨💞✨💞✨💞✨💞✨💞 ✳️ دعای پیش از خواندن قرآن✳️ اَللّهُمَّ بِالحَقِّ اَنزَلتَهُ و بِالحَقِّ نَزَلَ ، اَللّهُمَّ عَظِّم رَغبَتی فیهِ وَاجعَلهُ نُوراً لِبَصَری وَ شِفاءً لِصَدری وَ ذَهاباً لِهَمّی وَ غَمّی وَ حُزنی ، اَللّهُمَّ زَیِّن بِهِ لِسانی وَ جَمِّل بِهِ وَجهی وَ قَوِّ بِهِ جَسَدی وَ ثَقِّل بِهِ میزانی ، وَارزُقنی تِلاوَتَهُ عَلیٰ طاعَتِکَ ءاناءَ اللَّیلِ وَ اَطرافَ النَّهارِ ، وَاحشُرنی مَعَ النَّبِیِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الاَخیار.. 💞✨💞✨💞✨💞✨💞✨💞 🆔 @zekrroozane
سه شنبه/17
هدایت شده از  ذکر روزانه
🌙🍂🌼🌙🍂🌼🌙🍂🌼 🌼🌙🍂🌼🌙🍂 🍂🌼🌙 🌙🍂 🌼 🍂 🌙 تفسیرکوتاه سوره مبارکه بقره_آیه_198 🌼 عرفات، نام سرزمینى است در بیست كیلومترى مكّه كه بر زائران خانه خدا واجب است از ظهر روز نهم ذى الحجة تا غروب در آنجا بمانند و اگر قبل از غروب از آنجا خارج شوند باید یك شتر جریمه دهند. 🌼 واژه ى «عرفات» از «معرفت» به معناى محلّ شناخت است. در آنجا آدم و حوا علیهما السلام یكدیگر را شناختند و به گناه خود اعتراف كردند. به فرموده امام صادق و امام باقر علیهما السلام جبرئیل در این مكان به حضرت ابراهیم گفت: وظایف خود را بشناس و فراگیر. 🌼در حدیث مى خوانیم: حضرت مهدى علیه السلام هر سال در عرفات حضور دارند. زمین عرفات خاطراتى از ناله ها و اشكهاى اولیاى خدا دارد. در روایات مى خوانیم: غروب عرفه، خداوند تمام گناهان زائران خانه خود را مى بخشد. و براى روز عرفه دعاهاى خاصّى از امام حسین و امام سجاد علیهما السلام نقل شده است. 🌼 از نشانه هاى جامعیّت اسلام آن است كه در كنار اعمال عبادى حج، به زندگى مادّى و كسب معاش نیز توجّه دارد. همانگونه كه در سوره جمعه در كنار دستور به شركت در نماز جمعه، مى فرماید: بعد از پایان نماز به سراغ كسب معاش بروید. آرى، حج در عین عبادت، اقتصاد است. 🌙 🍂 🌼 🌙🍂 🍂🌼🌙 🌼🌙🍂🌼🌙🍂 🌙🍂🌼🌙🍂🌼🌙🍂🌼 🆔 @zekrroozane
هدایت شده از  ذکر روزانه
کو نوح ِ پیمبر⁉️ به جهان آید و بیند دنیا همگی غرقه یِ طوفان حسین(ع)است. خدایا به حرمت 🌹اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم🌹 مارا به کشتی 🛳نجات امام حسین برسان⛳️ 🆔 @zekrroozane