✍️امام سجاد (ع) میفرمایند:
✅ سه حالت و خصلت در هر يك از مؤمنين باشد در پناه خداوند خواهد بود و روز قيامت در سايه رحمت عرش الهى مى باشد و از سختى ها و شدايد صحراى محشر در امان است :
1️⃣ اوّل آن كه در كارگشائى و كمك به نيازمندان و درخواست كنندگان دريغ ننمايد.
2️⃣ دوّم آن كه قبل از هر نوع حركتى بينديشد كه كارى را كه مى خواهد انجام دهد يا هر سخنى را كه مى خواهد بگويد آيا رضايت و خوشنودى خداوند در آن است يا مورد غضب و سخط او مى باشد.
3️⃣ سوّم قبل از عيب جوئى و بازگوئى عيب ديگران ، سعى كند عيب هاى خود را برطرف نمايد.
📚بحارالا نوار: ج۷۵، ص۱۴۱، ح۳
╔═.🍃.══════╗
🍁 @Atrekhoda2 🍁
╚═══
#یک_آیه_یک_تدبر
✨📖✨ وَ قَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَيْنَا ۖ قَالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذِي أَنْطَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَ هُوَ خَلَقَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونً (21 - فصلت)
⚡️و آنها به اعضاء بدن گویند: چرا بر اعمال ما شهادت دادید؟ آن اعضاء جواب گویند: خدایی که همه موجودات را به نطق آورد ما را نیز گویا گردانید و او شما را نخستین بار بیافرید و باز به سوی او بازگردانیده میشوید.
💢⚜ مواظب باشیم که حضرت حق دوربین مداربستهای بر جسم همهی ما بسته است که این دوربین تمام اعمال و نیّات ما را ضبط میکند و بدون کوچکترین وقفهای همه فیلم زندگی ما را در قیامت بر ما بازپخش خواهد کرد.
مواظب باشیم که دوربین خدا مانند دوربین مداربسته بشر نیست، دستکاری کنیم تا ضبط نکند. دوربینی نیست که دلخوش شویم برای لحظهای خراب شود تا آن لحظه را برای معصیتکردن انتخاب کنیم. دوربینی نیست که یک زاویه کور داشته باشد تا زمان گناه از زاویه عدسی او دور شویم تا حرکات ما ضبط نشود. هر چه نیک و خطا کردهایم در آن ضبط شده است، پس چارهای جز دست به دعاشدن و استغفار نداریم که از خدا بخواهیم از کرم و عنایتش ما را قبل از مرگمان مورد رحمت خود قرار دهد و صحنههای معاصیمان را از فیلم زندگیمان پاک فرماید، تا با دیدن آن در قیامت شرمنده رحمتش نباشیم.
╔═.🍃.══════╗
🍁 @Atrekhoda2 🍁
╚═══
#یک_ایه_یک_تدبر
....وَأَنَّ الْمُسْرِفِينَ هُمْ أَصْحَابُ النَّارِ
ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻛﺎﺭﺍﻥ ﺍﻫﻞ ﺁﺗﺶ ﺍﻧﺪ.
📚سوره مبارکه #غافر آیه ٤٣
...وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ
...ﻭ ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ ﻭ ﺑﻴﺎﺷﺎﻣﻴﺪ ﻭ ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻧﻜﻨﻴﺪ،ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ #ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
📚سوره مبارکه #اعراف آیه٣١
وَآتِ ذَا الْقُرْبَىٰ حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا
ﻭ ﺣﻖّ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥ ﻭ ﺣﻖّ ﺗﻬﻴﺪﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺭﺍ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯ،ﻭ ﻫﻴﭻ ﮔﻮﻧﻪ #ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻭ ﻭﻟﺨﺮجی ﻣﻜﻦ.
📚سوره مبارکه #اسراء آیه٢٦
إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا
بی ﺗﺮﺩﻳﺪ #ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﻭلخرجان ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﺷﻴﺎﻃﻴﻦ ﺍﻧﺪ،ﻭ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻧﺎﺳﭙﺎﺱ ﺍﺳﺖ.
📚سوره مبارکه #اسراء آیه٢٧
#حدیث
پیامبر #اکرم صلی الله عليه و آله و سلم
مَنْ تَتَبَّعَ ما يَقَعُ مِنْ مائدَةٍ فَاَكَلَهُ ذَهَبَ عَنْهُ الْفَقْرُ وَعَنْ وُلْدِهِ وَ وُلْدِ وُلْدِهِ اِلَى السَّابِعِ
كسى كه جستجو كند و آنچه از سفره افتاده بردارد و بخورد،فقرو تنگدستى از خودش و اولادش تا هفت پشت رخت برمىبندد.
📚مجموعه الاخبار باب 171 حديث 8
پیامبر #اکرم صلی الله عليه و آله و سلم
اَرْبَعَةٌ يَذْهَبْنَ ضياعاً:اَلْاَكْلُ عَلَى الشِّبَعِ وَالسِّراجُ فِى الْقَمَرِوَالزَّرْعُ فِىالسَّبْخَةِ وَالصَّنيعةُ عِنْدَ غَيْرِاَهْلِها.
چهار چيز هدر مىرود:
1.خوردن بعد از سيرى
2.روشن كردن چراغ در مهتاب و جائى كه روشن است
3.زراعت در زمينى كه شورهزار است
4.نيكى كردن به كسى كه لايق آن نيست
📚من لايحضره الفقيه جلد4صفحه 352
امام #على علیه السلام
فَدَعِ الْإِسْرَافَ مُقْتَصِداً وَ اذْكُرْ فِي الْيَوْمِ غَداً وَ أَمْسِكْ مِنَ الْمَالِ بِقَدْرِ ضَرُورَتِكَ وَ قَدِّمِ الْفَضْلَ لِيَوْمِ حَاجَتِك
#اسراف را رها كن و ميانه روى در پيشگير و امروز به ياد فردا باش و از مال به اندازه ضرورتت نگهدار و اضافى آن را براى روز نيازمنديت (قيامت) پيش فرست.
📚صنیف غررالحکم و دررالکلم صفحه 359 حدیث 8128
امام #صادق علیه السلام
لِلْمُسْرِفِ ثَلاثُ عَلاماتٍ يَشْتَرى ما لَيْسَ لَهُ وَيَلْبِسُ ما لَيْسَ لَهُ وَيَأْكُلُ ما لَيْسَ لَهُ
#اسراف كننده را سه نشانه است:چيزهائى را میخرد و مىپوشد و مىخورد كه در شأن او نيست.
📚تفسير نورالثقلين
امام #صادق علیه السلام
اَدْنَى اْلاِسْرافُ هِراقَةُ فَضْلِ اْلاِناءِ وَابْتِذالُ ثَوْبِ الصَّوْنِ وَاِلْقاءُ النَّوى
پائين ترين مرتبه #اسراف عبارتست از
1.دور ريختن آبى كه از آشاميدن اضافه آمده است
2.اينكه لباس كار و لباس بيرونى، يكى باشد
3.بدور انداختن هسته خرما پس از خوردن خرما چون از هسته خرما ماده غذائى براى شتران تهيه مى شود.
📚وسائل الشيعه،حدیث3باب28 صفحه 374
#داستان
چند نفر از دوستان و آشنایان در خانه امام رضا علیه السلام مهمان بودند،امام از اتاق بیرون آمد،دقایقی سپری شد،مهمانها منتظر برگشتن امام بودند و از دیرکردن ایشان نگران شدند،یکی از دوستان جوان امام که از لای در متوجه آمدن امام شد،بیرون آمد وگفت:سرورم!چرا داخل نمیشوید؟چیزی شما را ناراحت کرده است؟امام سیب نیمخوردهای را نشان داد و گفت و فرمود این میوه را چه کسی این گونه خورده؟مرد جوان صدایش را بلند کرد وگفت این میوه نیمخورده کیست؟
مهمانها از اتاق بیرون آمدند،مرد جوان سیب نیمخورده را از امام گرفت و باز حرفش را تکرار کرد،یکی از مهمانان دست بر سینه گذاشت و گفت:مولایم! از شما عذر میخواهم،این سیب را من خوردهام،امام رو به او کرد و فرمود چرا# اسراف میکنی؟ چرا قدر نعمتهای خدا را نمیدانی و به آن بیاعتنایی،مگر نمیدانی که خدا #اسرافکاران را به سختی #عذاب میدهد؟
امام با مهمانان به اتاق برگشت،وقتی همه در جای خود نشستند،امام رو به آنها کرد و فرمود:دوستان من!وقتی به چیزی نیاز ندارید،بیهوده آن را تلف نکنید و اگر خودتان به آن احتیاج ندارید به کسانی بدهید که به آن نیازمندند.
📚فروع کافى جلد ششم صفحه 297
╔═.🍃.══════╗
🍁 @Atrekhoda2 🍁
╚═══
💕 چرا نماز اول وقت 💕
🔷 پیامبر سه چیز را در مورد كسی كه نماز را اول وقت می خواند تضمین كردند:
🌹جدایی او از غم واندوه.
🌹راحت بودن او به هنگام مرگ.
🌹رهایی از آتش جهنم.
☑️بعلاوه وقت شناسی مهمترین عامل پیشرفت بوده و علاوه بر فواید معنوی باعث انضباط های جسمی وروحی می شود و به ما می آموزد هر كاری هر چند دارای وقت زیادی است ولی بهتر است در اولین فرصت انجام شود.
╔═.🍃.══════╗
🍁 @Atrekhoda2 🍁
╚═══
🔔 #تـلنگر
⚠️ حتی اگه گناه کسی رو با چشم
خودت دیدی
⇦حق نداری به کسی بگی❗️
📛قابل توجه اونهایی که
راحت #آبروی_مردم رو میبرن😔
╔═.🍃.══════╗
🍁 @Atrekhoda2 🍁
╚═══
#یک_آیه_یک_تدبر
✨📖✨ فَإِذَا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذَا هُمْ يُشْرِكُونَ (65 - عنکبوت)
⚡️ این مردم مشرک چون به کشتی نشینند (و به دست امواج خطر افتند در آن حال) تنها خدا را به اخلاصِ کامل در دین میخوانند و چون از خطر دریا به ساحل نجاتشان رساند (باز به خدای یکتا) مشرک میشوند.
🍀🍂 نبی مکرم اسلام (ص) میفرمایند: خدا را در زمانِ خوشی یاد کنید تا خدا زمانِ مصیبت یادتان کند.
🔥💥 ما شماره تلفن چه کسی را در گوشی خود ذخیره میکنیم؟ کسی را که همیشه با ما در ارتباط است و یادمان میکند. هرگز شماره تلفن کسی را که یکبار با ما زمانی که کار داشته، تماس گرفته است را ذخیره نمیکنیم. شمارهای هم که نامش در گوشی ما ذخیره نباشد ناشناس است، پس وقتی زنگ بزند یا پیامی بفرستد میپرسیم شما؟!!!
⛔️ برخی هم، زمانِ خوشی اصلاً خدا را یاد نمیکنند ولی زمانِ ناخوشی به خدا پیام التماسِ دعا میفرستند و زنگ میزنند و چون دوست خدا نیستند و شمارهشان ذخیره نیست، خدا میپرسد شما؟!!!!
╔═.🍃.══════╗
🍁 @Atrekhoda2 🍁
╚═══
✨﷽✨
💢چرا انسانهای مومن وخوب بیشتر دچار مشکل و غم میشوند؟
✍خداوند تبارک و تعالی چون بنده ای را دوست دارد در بلا و مصیبتش غرقه سازد و باران گرفتاری بر سرش فرود آرد و آنگاه که این بنده خدا را بخواند فرماید : لبیک بنده ی من ! بی شک اگر بخواهم خواسته ات را زود اجابت کنم می توانم، اما اگر بخواهم آن را برایت اندوخته سازم این برای تو بهتر است
چهل شب بر بنده مومن نگذرد مگر اینکه واقعه ای برایش رخ دهدو او راغمگین سازد و به واسطه آن، متذکر گردد. مومن اگرمی دانست که پاداش مصائب و گرفتاری هایش چه اندازه است،آرزو میکرد با قیچی تکه تکه شود. هر اندازه که ایمان بنده افزون گردد، تنگ دستی اش بیشتر و زندگی اش سخت تر شود. خداوند عزوجل می فرماید اگر بنده مومن من دل آزرده نمی شد، سر انسان کافر را با دستمالی آهنین می بستم، تا هرگز دچار سردرد نشود.
💥با مروری بر مشکلات و مصایب اهل بیت، مخصوصا مصیبت عظمای امام حسین علیه السلام و اهل بیتش، احادیث بالا را بهتر درک میکنیم... زیرا که اگر دنیا محل عیش و راحتی و خوشگذرانی بود هیچکس لایقتر از محمد و آل مطهرش برای بهره بردن از این موهبت نبود....
هرکه در این بزم مقربتر است
جام بلا بیشترش میدهند...
📚اصول کافی
╔═.🍃.══════╗
🍁 @Atrekhoda2 🍁
╚═══
✅شبیه ترین انسانها به پیامبر (ص)
✍پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
آيا شما را از شبيه ترينتان به خودم با خبر نسازم؟ گفتند: بله اى رسول خدا! فرمودند:
هر كس خوش اخلاق تر، نرم خوتر
به خويشانش نيكوكارتر، نسبت به برادران دينى اش دوست دارتر، بر حق شكيباتر، خشم را فروخورنده تر، و با گذشت تر، و در خرسندى و خشم با انصاف تر باشد.
📚 كافى، ج ۲، ص ۲۴۰
╔═.🍃.══════╗
🍁 @Atrekhoda2 🍁
╚═══
#یک_پند_یک_معرفت
✳️ هرگز از بیماری، شوهر، فرزند، فقر و... در زندگی پیش دیگران شکایت نکنید، بدانید شکایت نه تنها دردی از انسان تخلیه نمیکند بلکه باعث یادآوری دردها و حس تنهایی بیشتر شده و شما را در دیدِ دیگران حقیر و کوچک کرده و خدا را خوش نمیآید. در زمانی که این شکایتها به ذهنتان میرسد، فراموش کردنشان بهترین، مؤثرترین، سنگینترین و خداپسندانهترین روش برخورد شماست. ✳️
╔═.🍃.══════╗
🍁 @Atrekhoda2 🍁
╚═══
🌹دستورالعمل یکی از اولیای خداوند برای رفع مشکلات دنیوی و اخروی:
✨ علاّمه انصاری لاهیجی که ازشاگردان مرحوم قاضی هستند ، فرمودند: روزی از ایشان پرسیدم که : در مواقع اضطرار و گرفتاری چه در امور دنیوی و چه در امور اخروی، و در بن بست کارها به چه ذکر مشغول شوم تا گشایش یابم؟
💠 سید علی قاضی در جواب فرمودند:
”پس از پنج مرتبه صلوات و آیة الکرسی،
در دل خود بدون آوردن به زبان بسیار بگو:
«اللّهُم اجعَلنی فی دِرعِکَ الحَصینَةِ الّتی تََجعَلُ فیها مَن تَشاءُ»“. إ ن شاء الله گشایش یابد.
فرمودند: من در مواقع گرفتاری های صعب و مشکلات لاینحلّ به این دستور عمل کردم و نتیجه های عجیب گرفتم.
╔═.🍃.══════╗
🍁 @Atrekhoda2 🍁
╚═══
🌹فرق بین «ذکر و وِرد» چیست؟🌹
📿 مراد از «ذکرِ کثیر»، تکرار در مخاطب قراردادن خدا نیست.
وقتی میگویند 100 بار بگو «یَا أَرْحَمُ الرَّاحِمِين» این به معنی 100 بار صداکردنِ خدا با این نام نیست؛ چرا که اگر کسی را مدام صدا کنی، چه بسا به شأن او توهین کردهای و انسان شاید عصبانی شود و بگوید: «شنیدم، چه شده این همه تکرار و صدا میکنی؟»
💎 خدا را یک بار هم صدا کنیم جواب میدهد.
💎 حال بگوییم خدا شاید به خاطر معصیت از ما رویگردان شده است و با تکرار زیاد میخواهیم سمت ما برگردد؛
این هم نشان معرفت توحیدی نیست؛ چون که در خدا نفس و تکبر وجود ندارد که معاذالله با تکرار در منادا قرار دادن، نفسش قانع و ارضاء شود و جواب دهد.
💎 از سوی دیگر رویگردانی خدا از ما بخاطر معصیت است.
💎 پس هر چه هست ذکر خدا صرفا به معنی منادا قرار دادن نیست؛ بلکه ذکر به معنی «تفکر» در حضرتش میباشد. میگویند: «فلانی! دیشب در مجلسی ذکر خیرتان بود.» ؛ یعنی در آن مجلس در موردی از صفات خیر شما یاد شد و به آن تفکر شده و مورد تحسین واقع شدید.»
💎 کلام وحی هم تصدیق این امر میکند:
✨📖✨يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثيراً
⚡️ای کسانی که ایمان آوردهاید! خدا را یاد کنید، یادی بسیار.
📿 و مراد از «ذکرِ کثیر»، صدا کردن زیاد نیست. چون یادکردن بر پایهی «تفکر» بنا شده است ولی مخاطب و ندا قراردادن بر پایهی «یاد» بنا نشده است؛ ذکر خدا، اندیشه در صفت خدا برای فهم معانی بیشتر از آن صفت و بازشدن دریچههای معرفت و شناخت بیشتر از خداست؛ برای همین باید ذکر «شمرده شمرده» و با طمأنینه و مکث گفته شود.
📌 به این مثال دقت کنید:
خلبانی با هواپیما در دریا سقوط میکند. یک جمله از مکالمات او از جعبه سیاه شنیده میشود که میگوید: «رادار، رادار...» این یک ذکر و سرنخ است و کسی که میخواهد از این سرنخ پی به راز سقوط هواپیما ببرد، با تفکر در موقعیتهای مختلف، این جمله را تکرار میکند تا بداند مراد خلبان از این کلمه چه بوده است.
💎 در باب ذکر حضرت حق هم همینطور، کسی شمرده شمرده میگوید: «یَا أَرْحَمُ الرَّاحِمِين» در هر بار که این ذکر را بر زبان میآورد و یاد خدا میکند به یک چیز از رحمتهای خدا فکر میکند و بعد از تکرارهای توأم با معنی، در هر بار ذکر گفتن دریچهای جدید از رحمت خدا بر او باز میشود.
اینکه کسی بدون تفکر دربارهی معنی ذکر و نامی که از خدا بر زبان میآورد، حواسش جای دیگری باشد و مدام بگوید: «یَا أَرْحَمُ الرَّاحِمِين» این ذکر، سودِ چندانی بر معنویت او نخواهد داشت؛ چون او ذکر نمیکند بلکه خدا را مورد منادا قرار داده و آن هم در حالیکه اصلاً حواسش به کسی که میخواند نیست و حواسش بر نفس خود است که با این ذکر، بتواند شغل پیدا کند و از بیکاری رها شود.
💎 به یک معنی اگر دقیقتر و ریزتر شویم، اگر کسی در حال اندیشه به قدرت خدا و صفات جلالهی او باشد، حتی لبش خاموش باشد در حال ذکر است و ذکر واقعی این است که به آن «ذکرِ قلبی» میگویند و دریچهی شناخت توحیدی از آن باز میشود و این باز شدنِ دریچهی توحیدی ممکن نخواهد بود مگر با «ترک و مهار نفس». پس رسیدن به مقام ذکرِ واقعی بدون ترک محبت دنیا و نفس، ممکن نخواهد بود و چون عوام را توان درک چنین مقامی نیست، به گفتن «ذکر لسانی» بسنده میکنند.
📿 «وِرد» همان منادا قرار دادن خداست که ممکن است لقلقهی زبان باشد و قطعاً بدون فکر است و صرفاً تکرار کلمات. کسی که صد بار «یَا رَحیِم» میگوید، «وِرد» میگوید و به آن ذکر نمیگویند. «وِرد» هر چند دارای خواص و اثر است ولی هرگز به پای «ذکر» نمیرسد.
╔═.🍃.══════╗
🍁 @Atrekhoda2 🍁
╚═══