eitaa logo
زندگی برای مهدی
97 دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
5.1هزار ویدیو
142 فایل
هرچه که امام زمانمان می پسندند
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ هرگز از بیماری، شوهر، فرزند، فقر و... در زندگی پیش دیگران شکایت نکنید، بدانید شکایت نه تنها دردی از انسان تخلیه نمی‌کند بلکه باعث یادآوری دردها و حس تنهایی بیشتر شده و شما را در دیدِ دیگران حقیر و کوچک کرده و خدا را خوش نمی‌آید. در زمانی که این شکایت‌ها به ذهن‌تان می‌رسد، فراموش کردن‌شان بهترین، مؤثرترین، سنگین‌ترین و خداپسندانه‌ترین روش برخورد شماست. ✳️ ╔═.🍃.══════╗ 🍁 @Atrekhoda2 🍁 ╚═══
🌹دستورالعمل یکی از اولیای خداوند برای رفع مشکلات دنیوی و اخروی: ✨ علاّمه انصاری لاهیجی که ازشاگردان مرحوم قاضی هستند ، فرمودند: روزی از ایشان پرسیدم که : در مواقع اضطرار و گرفتاری چه در امور دنیوی و چه در امور اخروی، و در بن بست کارها به چه ذکر مشغول شوم تا گشایش یابم؟ 💠 سید علی قاضی در جواب فرمودند: ”پس از پنج مرتبه صلوات و آیة الکرسی، در دل خود بدون آوردن به زبان بسیار بگو: «اللّهُم اجعَلنی فی دِرعِکَ الحَصینَةِ الّتی تََجعَلُ فیها مَن تَشاءُ»“. إ ن شاء الله گشایش یابد. فرمودند: من در مواقع گرفتاری های صعب و مشکلات لاینحلّ به این دستور عمل کردم و نتیجه های عجیب گرفتم. ╔═.🍃.══════╗ 🍁 @Atrekhoda2 🍁 ╚═══
🌹فرق بین «ذکر و وِرد» چیست؟🌹 📿 مراد از «ذکرِ کثیر»، تکرار در مخاطب‌ قراردادن خدا نیست. وقتی می‌گویند 100 بار بگو «یَا أَرْحَمُ الرَّاحِمِين‏» این به معنی 100 بار صداکردنِ خدا با این نام نیست؛ چرا که اگر کسی را مدام صدا کنی، چه بسا به شأن او توهین کرده‌ای و انسان شاید عصبانی شود و بگوید: «شنیدم، چه شده این همه تکرار و صدا می‌کنی؟» 💎 خدا را یک بار هم صدا کنیم جواب می‌دهد. 💎 حال بگوییم خدا شاید به خاطر معصیت از ما روی‌گردان شده است و با تکرار زیاد می‌خواهیم سمت ما برگردد؛ این هم نشان معرفت توحیدی نیست؛ چون که در خدا نفس و تکبر وجود ندارد که معاذالله با تکرار در منادا قرار دادن، نفسش قانع و ارضاء شود و جواب دهد. 💎 از سوی دیگر روی‌گردانی خدا از ما بخاطر معصیت است. 💎 پس هر چه هست ذکر خدا صرفا به معنی منادا قرار دادن نیست؛ بلکه ذکر به معنی «تفکر» در حضرتش می‌باشد. می‌گویند: «فلانی! دیشب در مجلسی ذکر خیرتان بود.» ؛ یعنی در آن مجلس در موردی از صفات خیر شما یاد شد و به آن تفکر شده و مورد تحسین واقع شدید.» 💎 کلام وحی هم تصدیق این امر می‌کند: ✨📖✨يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثيراً ⚡️ای کسانی که ایمان آورده‌اید! خدا را یاد کنید، یادی بسیار. 📿 و مراد از «ذکرِ کثیر»، صدا کردن زیاد نیست. چون یادکردن بر پایه‌ی «تفکر» بنا شده است ولی مخاطب و ندا قراردادن بر پایه‌ی «یاد» بنا نشده است؛ ذکر خدا، اندیشه در صفت خدا برای فهم معانی بیشتر از آن صفت و بازشدن دریچه‌های معرفت و شناخت بیشتر از خداست؛ برای همین باید ذکر «شمرده شمرده» و با طمأنینه و مکث گفته شود. 📌 به این مثال دقت کنید: خلبانی با هواپیما در دریا سقوط می‌کند. یک جمله از مکالمات او از جعبه سیاه شنیده می‌شود که می‌گوید: «رادار، رادار...» این یک ذکر و سرنخ است و کسی که می‌خواهد از این سرنخ پی به راز سقوط هواپیما ببرد، با تفکر در موقعیت‌های مختلف، این جمله را تکرار می‌کند تا بداند مراد خلبان از این کلمه چه بوده است. 💎 در باب ذکر حضرت حق هم همین‌طور، کسی شمرده شمرده می‌گوید: «یَا أَرْحَمُ الرَّاحِمِين» در هر بار که این ذکر را بر زبان می‌آورد و یاد خدا می‌کند به یک چیز از رحمت‌های خدا فکر می‌کند و بعد از تکرارهای توأم با معنی، در هر بار ذکر گفتن دریچه‌ای جدید از رحمت خدا بر او باز می‌شود. این‌که کسی بدون تفکر درباره‌ی معنی ذکر و نامی که از خدا بر زبان می‌آورد، حواسش جای دیگری باشد و مدام بگوید: «یَا أَرْحَمُ الرَّاحِمِين» این ذکر، سودِ چندانی بر معنویت او نخواهد داشت؛ چون او ذکر نمی‌کند بلکه خدا را مورد منادا قرار داده و آن هم در حالی‌که اصلاً حواسش به کسی که می‌خواند نیست و حواسش بر نفس خود است که با این ذکر، بتواند شغل پیدا کند و از بیکاری رها شود. 💎 به یک معنی اگر دقیق‌تر و ریزتر شویم، اگر کسی در حال اندیشه به قدرت خدا و صفات جلاله‌ی او باشد، حتی لبش خاموش باشد در حال ذکر است و ذکر واقعی این است که به آن «ذکرِ قلبی» می‌گویند و دریچه‌ی شناخت توحیدی از آن باز می‌شود و این باز شدنِ دریچه‌ی توحیدی ممکن نخواهد بود مگر با «ترک و مهار نفس». پس رسیدن به مقام ذکرِ واقعی بدون ترک محبت دنیا و نفس، ممکن نخواهد بود و چون عوام را توان درک چنین مقامی نیست، به گفتن «ذکر لسانی» بسنده می‌کنند. 📿 «وِرد» همان منادا قرار دادن خداست که ممکن است لقلقه‌ی زبان باشد و قطعاً بدون فکر است و صرفاً تکرار کلمات. کسی که صد بار «یَا رَحیِم» می‌گوید، «وِرد» می‌گوید و به آن ذکر نمی‌گویند. «وِرد» هر چند دارای خواص و اثر است ولی هرگز به پای «ذکر» نمی‌رسد. ╔═.🍃.══════╗ 🍁 @Atrekhoda2 🍁 ╚═══
🌹آرامش در قرآن به چه معنی است؟🌹 💫🌟 حضرت حق در قرآن کریم، برای آرامش کلمه «سکینه» را به کار برده است. «سکینه» در قرآن در دو مورد اشاره شده است: 💠 سکینه، از واژه‌ی سکون و قرارداشتن و دیگر این‌که در مورد شب نیز یاد شده است که خداوند می‌فرماید: ✨📖✨ هوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ (67 - یونس) ⚡️ او کسى است که شب را براى شما قرار داد، تا در آن آرامش بیابید. 💠 نوع دوم سکینه، ابزار آرامش را همسرانی از جنس خود انسان می‌داند: ✨📖✨ و َمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا (21 - روم) ⚡️ و از نشانه‌هاى او این‌که همسرانى از جنسِ خودتان براى شما آفرید تا در کنار آنان، آرامش یابید. ⬅️ آرامش، در اینجا به معنی از بین‌بردن خستگی و اضطراب است. در شب انسان با کارنکردن، رفعِ خستگی کرده و اضطراب و درد را از خود دور می‌کند یا با مراجعه به منزل، اضطراب ناشی از بی‌پولی و مشکلات دیگر را با همسر خود مطرح کرده و در کنار او به آرامش می‌رسد. ✔️ سکینه، در اصل به معنی کسی یا چیزی است که درد و غصه انسان را آرام می‌کند و از او می‌گیرد. ⭕️ اما در قرآن در آیه‌ای دیگر خداوند یاد و ذکر خود را مایه‌ی آرامش بشر دانسته است: ✨📖✨ ألَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ (28 - رعد) ⚡️ آگاه باشید! تنها با یاد خدا دل‌ها آرام می‌گیرد. 💢 در اینجا خداوند، از کلمه‌ی «تَطْمَئِنُّ» استفاده می‌کند: 1️⃣ تطْمَئِنُّ، آرامش خاصی است که از سکینه کامل‌تر است. 2️⃣ تطْمَئِنُّ، فقط دست خداست و انسان نمی‌تواند آن را از شب یا همسر و... کسب کند. 3️⃣ تطْمَئِنُّ، از سکینه ماندگارتر و قوی‌تر است و فقط با ذکر خدا حاصل می‌شود و کافی است بدانیم او می‌بیند و می‌داند و می‌تواند. ✴️ «سکینه»، آرامش جسمی را می‌تواند بیشتر تأمین کند، مانند تاریکی شب برای خواب و یا نیازهای عاطفی از همسر ولی «تَطْمَئِنُّ»، برطرف‌کننده‌ی نیازهای روحی و فکری انسان است.
🍀 نبی مکرم اسلام (ص) می‌فرمایند: هرگز کنیزان‌ خود را اگر ظرفی شکستند، کتک‌ نزنید، بدانید که برای ظرف‌ها هم اجلی مقدر شده است. ⬅️ این حدیث بسیار قابل تأمل است. اگر در اشیاء متعلق به انسان‌های اطراف خود دقت کنیم، بعد از مرگ‌ آن‌ها، اجل آن اشیاء هم گویی به سر می‌رسد و اطرافیان بنوعی با هدیه‌دادن یا فروش آن به دیگران، سعی در دورکردن آن اشیاء را دارند. اگر دقت کنیم بعد از گذشت هر قرن، اشیاء متعلق به افراد آن قرن هم، خود به خود از بین خواهد رفت. 📕نهج‌الفصاحه ╔═.🍃.══════╗ 🍁 @Atrekhoda2 🍁 ╚═══
: 🌸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : 💎 در معراج ، ملکی را دیدم که هزار هزار دست دارد(یعنی یک میلیون) و هر دستی هزار هزار انگشت دارد و هر انگشتی هزار هزار بند دارد. آن ملک گفت : من حساب دانه های قطرات باران را می دانم که چند تا در صحرا و چند دانه در دریا می بارد. تعداد قطرات باران را از ابتدای خلقت تا حال را می دانم ، ولی حسابی است که من از محاسبه آن عاجزم . رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: چیست؟ عرض کرد: هرگاه جماعتی از امت تو با هم باشند و با هم بر تو صلوات بفرستند ، من از محاسبه ثواب صلوات عاجزم. 💎 ╔═.🍃.══════╗ 🍁 @Atrekhoda2 🍁 ╚═══
♦️شاگردی از عابدی پرسید: تقوا را برایم توصیف کن عابد گفت: اگر در زمینی که پر از خار و خاشاک بود مجبور به گذر شدی چه می کنی؟ شاگرد گفت: پیوسته مواظب هستم و با احتیاط راه می روم تا خود را حفظ کنم . عابد گفت: در دنیا نیز چنین کن تقوا همین است، ✅از گناهان کوچک و بزرگ پرهیز کن و هیچ گناهی را کوچک مشمار زیرا کوهها با آن عظمت و بزرگی از سنگهای کوچک درست شده اند. ╔═.🍃.══════╗ 🍁 @Atrekhoda2 🍁 ╚═══
🔸سازمان هواشناسی هرچی میخواد بگه، بگه...! من میگم اگه ♡"خدا"♡ تو زندگیت نباشه هــــوا پسه ╔═.🍃.══════╗ 🍁 @Atrekhoda2 🍁 ╚═══
🍃از حکیمی پرسیدند: چرا از کسی که اذیتت می کند انتقام نمی گیری؟ با خنده جواب داد: آیا حکیمانه است سگی را که گازت گرفته را گاز بگیری . میان پرواز تا پرتاب تفاوت از زمین تا آسمان است . پرواز که کنی، آنجا میرسی که خودت می خواهی . پرتابت که کنند ، آنجا می روی که آنان می خواهند . پس پرواز را بیاموز...!!! پرنده ای که "پرواز" بلد نیست، به "قفس" میگوید.... "تقدیر" ╔═.🍃.══════╗ 🍁 @Atrekhoda2 🍁 ╚═══
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: بر هر مسلمانی است که هر روز بدهد؛ عرض شد : کسی که مال ندارد چکارکند ؟ حضرت فرمودند : 🍃برداشتن چیزهای آسیب رسان از ســر راه صـدقـه است. 🍂نشان دادن راه به کسی صدقه است 🍃 عیادت بیمــار صدقه است . 🍂 امر به معروف صدقه است . 🍃 نهی از منکر صدقـه است . 🍂 و جـواب سـلام دادن صدقه است . 📚 بحارالانوار ╔═.🍃.══════╗ 🍁 @Atrekhoda2 🍁 ╚═══
🔸بخش اول🔸 ⛔️ به عبارت «ذُو حَظٍّ عَظیمٍ» در دو آیه زیر دقت می‌کنیم و یک مطالعه تطبیقی انجام می‌دهیم. ✨📖✨وَ لَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ و َبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ (34 - فصلت) ⚡️خوبی و بدی برابر نیستند، همواره به نیکوترین وجهی پاسخ ده، تا کسی‌که میان تو و او دشمنی است چون دوست مهربان تو گردد. ✨📖✨ و َمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَ مَا يُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ (35 - فصلت) ⚡️ برخوردار نشوند از این، مگر کسانی که شکیبا باشند و کسانی که از ایمان بهره‌ای بزرگ داشته باشند. ✨📖✨ وَ إِمَّا ينزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (36 - فصلت) ⚡️و اگر از جانب شیطان دست‌خوش وسوسه‌ای گردی، به خدا پناه ببر که او شنوا و داناست. ✨📖✨ فَخَرَجَ عَلَىٰ قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ ۖ قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِيَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ (79 - قصص) ⚡️ آن‌گاه قارون (روزی) با زیور و تجمل بسیار بر قومش درآمد، مردم دنیاطلب (که او را دیدند) گفتند: ای کاش همان قدر که به قارون از مال دنیا دادند به ما هم عطا می‌شد که او بهره بزرگ و حظّ وافری را داراست. 🍀⭐️ در تعریف تفسیرالمیزان، كلمه (حظ) به معناى بهره آدمى از سعادت و بخت است و در اصل به احساس خوشبختی در انسان گفته می‌شود که دو نوع دیدگاه برای خوشبختی در بین مردم وجود دارد، مردم مادی و منکر سرای آخرت، خوشبختی را بهره‌مندی از لذایذ این دنیا می‌بینند . ☄ در داستان قارون در سوره قصص کسانی که زندگی دنیا را می‌خواستند، دوست داشتند مثل قارون شوند در این آیه «ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ» به معنی حس خوشبختی و سعادت دنیاطلب‌ها است که هرگز مانند قارون به آن نخواهند رسید و سعادت مورد مطلوب الهی نیست. ⚜🌿 در آیات سوره فصلت، «لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ» مراد سعادت و خوشبختی است که اهل معرفت در برابر مقاومت بر وسوسه‌های شیطان و دوری از گناه که مقدمه‌ای برای کسب معرفت‌الله است به آن می‌رسند و این خوشبختی واقعی از دیدگاه قرآن است. 🔵🍁 1- چنین انسان‌های خوشبخت قطعاً از لذت‌های دنیا در حد متعارف و مورد نیاز بهره می‌برند. 🔵🍁 2- این چنین فردی خود را خوشبخت می‌بیند و نیازی نیست کسی به او بگوید خوشبخت هستی. 🔵🍁 3- پس خوشبختی واقعی برای دیگران اشیاء و مال دنیا نیست که قابل لمس باشد. 🔵🍁 4- اگر کسی را دیدیم که از مال دنیا بهره زیادی ندارد، هرگز در مورد او فکر نکنیم که بدبخت است. ╔═.🍃.══════╗ 🍁 @Atrekhoda2 🍁 ╚═══
👈اگر به جای گفتن: دیوار موش دارد و موش گوش دارد، بگوییم: 🔸فرشته ها در حال نوشتن هستند..." نسلی از ما متولد خواهد شد که به جای مراقبت مردم، "مراقبت خدا" را در نظر دارد! قصه از جایی تلخ شد که در گوش یکدیگر با عصبانیت خواندیم: بچه را ول کردی به امان خدا ! *ماشین را ول کردی به امان خدا ! *خانه را ول کردی به امان خدا ! و اینطور شد که "امانِ خدا" شد: مظهر ناامنی! 🔸ایکاش میدانستیم امن ترین جای عالم، امانِ خداست🙏 ╔═.🍃.══════╗ 🍁 @Atrekhoda2 🍁 ╚═══