به استقبال مناسک حج(۱)
به مناسبت آغاز مراسم بین مللی حج تمتع سال ۱۴۴۴ قمری در سرزمین وحی
اهميت و آثار سازنده فريضه حج

حوزه/ زراره مىگويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: فدايت شوم! چهل سال است دربارۀ حج از شما سؤال مى كنم، شما هم پاسخ مى دهيد و هنوز مسائل آن به پايان نرسيده است. امام در پاسخ گفت: آيا خانه اى كه پيش از آفرينش آدم، «مطاف ملائكه» بوده، مسائل آن مى تواند در مدت چهل سال به پايان برسد؟
سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه» به مناسبت فرارسیدن ماه ذی الحجه نوشتاری از حضرت آیت الله سبحانی از کتاب «مناسك حج و احكام عمره» را منتشر می کند.
فريضۀ حج، عملِ عبادى و از اركان دين به شمار مى رود و در تمام عمر يك بار بر انسان واجب مى شود؛ وجوب حج از ضروريات دين و منكر آن مرتدّ و تارك آن مستحقّ عقاب و عذاب الهى است. كافى است كه بدانيم اسلامِ عملى، بر پنج اصل اساسى استوار است: 1. نماز، 2. زكات، 3. حج، 4. صوم، 5. ولايت.
امام صادق عليه السّلام مى فرمايد: زائران خانۀ خدا چه در حج و يا عمره مهمانان خدا هستند كه اگر چيزى را درخواست كنند به آنان داده مى شود و اگر او را بخوانند اجابت مى كند. اگر دربارۀ كسى شفاعت كنند، شفاعت آنان پذيرفته مى شود و اگر چيزى از خدا نخواهند، خدا خود به آنان مى بخشد.
هدف از تشريع فريضه حج، دعوت به خضوع در برابر خداست و اين مطلب با توجه به اعمال حج كاملاً روشن و هويدا است. عبادت و پرستش حق، و طرد پرستش غير او، از نخستين اعمال آن گرفته تا آخرين عمل آن آشكار است و نيازى به تذكر ندارد بالأخص اگر اين اعمال با دعاهاى مستحب و اذكارى كه پيرامون آنها وارد شده است توأم گردد.
از مجموع اين اعمال چنين نتيجه گرفته مى شود: حج، عبادت و پرستش حق است، در بهترين و زيباترين صورت ممكن؛ حج، خضوع در برابر خداى با عظمت است، در بهترين شكل؛ حج، تضرع و زارى به درگاه حق است، در عميق ترين نوع آن؛ حج، عبادتى است كه در آن همه نوع عناصر اظهار عبوديت و بندگى گرد آمده و خضوع، خشوع، تقوا، وارستگى از شهوات و بريدگى از دنيا، كاملاً در آن به چشم مىخورد.
*راز لباس احرام
زائران خانه خدا، با پوشيدن دو قطعه لباس، وارستگى خود را از مظاهر مادى به نمايش گذارده و چنين وانمود مى كنند كه جز خدا، همه چيز حتى فرزند، خانواده و ميهن، همه و همه را به دست فراموشى سپرده اند و چيزى كه محيط فكر زائر خانه خدا را مشغول مى سازد، جز «لبيك گفتن به نداى خداى يگانه» چيزى ديگر نيست.
اين مسأله با توجه به اعمال فريضه حج و اماكنى كه اين اعمال در آنجاها انجام مى گيرد و مواقفى كه بايد زائر در آنجا توقف كند، كاملاً واضح و روشن است؛ از اين جهت بايد حج را از بزرگترين اعمال عبادى و فرائض مذهبى شمرد.
*فلسفه حج
فلسفۀ حج تنها در خودسازى منحصر نمى شود، هر چند خود آن، از ارزش والايى برخوردار است. در انجام اين فريضۀ الهى، آثار سازنده و مصالح اجتماعى و دينى فراوانى است كه امام صادق عليه السّلام در سخنان خود بدان اشاره نموده است: «ْ فَجَعَلَ فِيهِ الِاجْتِمَاعَ مِنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لِيَتَعَارَفُوا ... وَ لِتُعْرَفَ آثَارُ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ تُعْرَفَ أَخْبَارُهُ وَ يُذْكَرَ وَ لَا يُنْسَى وَ لَوْ كَانَ كُلُّ قَوْمٍ إِنَّمَا يَتَّكِلُونَ عَلَى بِلَادِهِمْ وَ مَا فِيهَا هَلَكُوا وَ خَرِبَتِ الْبِلَادُ وَ سَقَطَ الْجَلَبُ وَ الْأَرْبَاحُ وَ عَمِيَتِ الْأَخْبَارُ وَ لَمْ يَقِفُوا عَلَى ذَلِكَ فَذَلِكَ عِلَّةُ الْحَجِ» (1)
در سرزمين مكّه، اجتماعى از مردم مشرق و مغرب زمين پديد مى آيد تا يكديگر را بشناسند و با آثار رسول خدا صلّى اللّه و عليه و اله و سلّم (تعاليم و احاديث) آشنا شوند و اگر هر گروهى به آنچه خود داشتند، اكتفا مى كردند، نابود مىشدند و آبادى ها رو به ويرانى مى نهاد و تجارت و بازرگانى به تباهى مى گراييد. اخبار و گزارش ها به دست مردم نمى رسيد.
امام در اين حديث به برخى از آثار ارزشمند حج اشاره مى كند كه تنها به بيان رؤوس آنها اكتفا مى كنيم:
*آثار ارزشمند حج
1. شناخت مسلمانان از يكديگر. 2. شناخت آثار و تعاليم رسول خدا صلّى اللّه و عليه و اله و سلّم. 3. بهرهگيرى از منافع اقتصادى حج، زيرا اگر هر كسى به آنچه كه در اختيار دارد، اكتفا نمايد، چرخ زندگى از حركت مى ايستد و تبادل كالا و خدمات در ميان اجتماعات مختلف، اساس زندگى است. 4. تبادل اخبار و آگاهى ها؛ زيرا هر گروهى از نقطه اى در آنجا جمع شده و مى توانند يكديگر را از نقاط قوت و ضعف خودآگاه سازند.
فريضه حج، بسان فريضۀ نماز از مسائل فراوانى برخوردار است و احاطه بر مسائل آن نياز به تلاش پيوسته اى دارد. ز
راره مىگويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: فدايت شوم! چهل سال است دربارۀ حج از شما سؤال مى كنم، شما هم پاسخ مى دهيد و هنوز مسائل آن به پايان نرسيده است. امام در پاسخ گفت: آيا خانه اى كه پيش از آفرينش آدم، «مطاف ملائكه» بوده، مسائل آن مى تواند در مدت چهل سال به پايان برسد؟. (2)
*آموزگاران امت در مسایل حج
از روايات زيادى استفاده مى شود كه حضرت باقر عليه السّلام و فرزند عزيزش حضرت صادق عليه السّلام، آموزگاران امّت در مسائل حج بوده اند تا آنجا كه ابو حنيفه مى گويد: «لَوْ لَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ مَا عَلِمَ النَّاسُ مَنَاسِكَ حَجِّهِم» (3) اگر جعفربن محمد نبود، مردم مناسک حج خود را نمی دانستند.
صحيح مسلم كه يكى از صحاح ششگانه اهل سنّت است، پيرامون اعمال عمره و حجّ، حديثى از امام صادق عليه السّلام نقل مىكند حضرت در آن حديث سرگذشت حج پيامبر صلّى اللّه و عليه و اله و سلّم را از آغاز حركت از مدينه تا نزول آن حضرت به مكه و اعمالى كه انجام داده به تفصيل يادآور مىشود. (4) و اگر مسلمانان كار خود را در اعمال حج بر اين حديث كه خاندان پيامبر از جدّ بزرگوارشان نقل كردهاند، استوار سازند، كمتر اختلافى رخ مىدهد.
در سال 1334 كه ملك سعود مهمان دولت ايران بود، مرحوم آيت اللّه العظمى حاج آقا حسين بروجردى اين حديث را در پاسخ نامه اى كه از طرف ملك ارسال شده بود، براى او فرستاد و همراه اين حديث نامه اى نوشت و در آن تلويحا يادآور شد كه عمل به اين حديث، مايۀ نزديكى مسلمانان به يكديگر مى باشد.
يادآور مى شويم، مسائل حج به خودىِ خود مشكلاتى دارد، زيرا «حج» عملى است مركّب از اجزاى مختلف در مكان هاى گوناگون كه براى نوع حجاج كه در طول عمر يك بار به اين سفر مى روند با غرابت و سختى هاى مختلفى همراه است. از اين جهت بايد روحانيان كاروان ها، مسائل را با بيانى روشن و ساده مطرح كنند و از پيچيده گويى بپرهيزند و به ويژه از بازگويى برخى از فروع نادر كه كمتر اتفاق مى افتد، خوددارى ورزند، مگر اين كه سؤال شود.
خداوند همگان را به اعمال نيك و پسنديده موفق گرداند و خلوص در عمل را به همگان عطا فرمايد.
پاورقی:
(1). علل الشرائع، ج2، ص: 7-406.
(2). وسائل الشيعه، ج 8، باب 1، از ابواب وجوب حج، حديث 12.
(3). من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 519، كتاب حج، باب نوادر حج، شمارۀ 3113.
(4). صحيح مسلم، ج 4، باب حجة النبى، ص 39- 43.
منبع: مناسك حج و احكام عمره، آیت الله العظمی سبحانى
🛑📸 تقویم و اوقات شرعی قم
🗓 امروز پنجشنبه ۴ خرداد
🗓 ۵ ذی القعده
ذکر روز: لااِلهَالّااللهُ المَلِکُ الحَقُّ المُبین💯
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیتالله حائری شیرازی🔹
🔸سرمایه گذاری🔸
بعضیها #زمینی را که سالها پیش متری #یک_ریال خریدهاند، پس از چندین سال متری #دهمیلیون_تومان میفروشند. اگر شما نیز در این دنیا بهاندازۀ یک ریال در راه خدا خرج کنید، در آخرت از شما بهاندازۀ دهمیلیون تومان خواهند خرید؛ اما اگر در این دنیا، دهمیلیون تومان برای دنیا و نه برای خدا خرج کنید، در آخرت بهاندازۀ یک ریال هم از شما نخواهند خرید!
برخی از کسانی که میدانند زمین روزی #گران میشود، فرش زیر پایشان را نیز میفروشند و زمین میخرند! بلکه خانههایشان را نیز میفروشند و در خانهای اجارهای مینشینند تا زمینی بخرند! اینها برای دنیایشان اینچنین میکنند؛ شما برای #آخرت خود چه میکنید؟!
بعضیها هرچه دارند، میفروشند تا آخرت را با آن بخرند؛ شهیدان اینگونهاند. گاهی کسی میگوید که با چشمم آنجا را میخرم؛ این چشم را در راه خدا میدهم و آنجا چشمِ باقی میگیرم. شیطان به انسان میگوید: «نه، نکن! حیف تو و جوانی تو نیست؟!»
در #جوانی، اینگونه وسوسه میکند. وقتی هم که انسان #پیر شد، شیطان میگوید: «حالا دیگر به چه درد میخورد که بهسوی خدا بروی؟! آن موقع که نیرو داشتی، خرجش نکردی! اکنون چه داری که بخواهی خرج کنی؟!» این پیر میگوید: «باشد؛ من میخواهم این #تهماندهاش را بدهم؛ آن مقدارش را هم اشتباه کردم که صرف دنیا کردم. میخواهم این اندک چیزی را که مانده بدهم». خدا نیز از او میپذیرد.
@haerishirazi
هدایت شده از تلاوت
آموزش#تجوید
🔶استفاده از سنت پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) در قرائت قرآن
یکی از بهترین کارها در این زمینه این است که نگاه کنیم و ببینیم خود پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) به چه شکلی عمل میکردند. در بحث قرائت قرآن مطابق آیات قرآن ما میبینیم که خود پیامبر اسلام(صل الله علیه و آله و سلم) اول قاری اسلام بودند ایشان در سوره مبارکه «#مزمل» موظف هستند که هر شب از خواب بیدار شوند «وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِیلًا» و قرآن بخوانند آن هم با ترتیل، بنابراین ما میتوانیم بگوئیم قرائت قرآن بر پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) واجب بود. اما چرا پیغمبر خدا قرآن میخواند؟ تمام قرآن بر قلب ایشان نازل شد، یعنی قلب پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) ظرف قرآن بوده بنابر این مگر میشود قرآن بر هرکس و هر چیزی نازل شود، خداوند در قرآن میفرمایند «لَوْ أَنزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَّرَأَیْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْیَهِ اللَّهِ» ما اگر قرآن را بر کوه نازل میکردیم میدیدی که کوه از ثقل و سنگینی قرآن متلاشی میشد. قرآن کم چیزی نیست کوه نزول آن را نمیتواند تحمل کند، این قلب پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) و وجود جسمی پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) چه قدرت و ظرفیتی داشته که توانسته این قرآن را بپذیرد و به همین شکل ظاهری متلاشی نشود؟ «إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلاً ثَقِیلاً» یعنی ما میخواهیم قول سنگینی را برای تو القا و نازل کنیم.
پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) که همه وجودش ظرف قرآن است چه احتیاجی به قرائت قرآن دارد؟ شاید بگوییم ما نیاز داریم اما پیغمبر(صل الله علیه و آله و سلم) چه نیازی دارد او که همه قرآن را از حفظ بود و اینکه فراموشی در پیغمبر(صل الله علیه و آله و سلم) راه نداشت، «سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسَى» از این به بعد هر چیزی که به تو القا و نازل کنیم تو فراموش نخواهی کرد، پس نتیجه میگیریم که قرائت قرآن توسط پیامبر برای خطر فراموشی هم نبود؛ چرا که تمام قرآن را میدانستند و هم اینکه بهتر از همه مردم قرآن را عمل میکردند، پس چرا پیغمبر(صل الله علیه و آله و سلم) موظف است باز قرآن بخوانند؟ معلوم است چیزی و اثری در تلاوت قرآن وجود دارد که توصیه شده به پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) تا تلاوت کنند.
📜@MosHaf_et
هدایت شده از تبیان توحیدی ✍🏼وعده صادق
چهارم خرداد ۱۳۶۱
(یک روز بعد از آزادسازی خرمشهر)
🔹پس از فتح خرمشهر ، وقتی به شهر رفتيم همه روبروی مسجد جامع خرمشهر جمع شده بودند.
حاج احمد متوسلیان كه وارد شد، همه صلوات فرستادند.
حاج احمد گفت: ای كسانی كه بر زمين های خرمشهر خوابيده ايد، شما جانتان را فدایی كرديد و اين شهر را آزاد كرديد.
بعد شروع كرد به نام بردن تك تك بچه ها:
حسين قجهای ، محسن وزوايی ، احمد بابايی ، محمود شهبازی ، عباس شعف، علیاصغر بشکیده و...
شانه هایش داشت تکان میخورد...
(به نقل از: حاج حسین طلعت)
🔸چهارم خرداد ۱۳۶۱
مسجد جامع خرمشهر
ا📷☝️
ایستاده از راست:
برادر #امیر_رزاق_زاده (راوی حاج احمد متوسلیان)
شهید محسن حیات پور ،جانشین تخریب تیپ ۲۷
سردار جاوید حاج احمد متوسلیان
حاج اسد الله توفیقی
نشسته :
جاوید الاثر شهید تقی رستگار مقدم
مسئول واحد آموزش وتاکتیک تیپ
نثار روح شهدا صلوات
تبیان توحیدی
تجمع افسران جنگ نرم واساتیدرسانه
جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/irantebyan1401
🛑📸 تقویم و اوقات شرعی قم
🗓 امروز جمعه ۵ خرداد ۱۴۰۲
🗓 ۶ ذی القعده ۱۴۴۴
ذکر روز: اللّهُمَّ صَلِّ علی مُحمّد وَ آلِ مُحمّد💯