May 11
🔰 انیمیشن «پسر، موش کور، روباه و اسب»
📽این انیمیشن کوتاه ۳۲ دقیقهای، پر از صحبت، سوال و جوابهای بنیادی و مربوط به انسان است؛ که شاید مجبور شوید صبر کنید و فکر کنید.
🔹در جاهایی حرف دل انسانها را میزند و سرشار از امید و محبت است. پیشنهاد می کنیم این انیمیشن زیبا و گرم را در این شبهای سرد زمستانی ببینید.
🔻از طریق این لینک میتوانید با زیرنویس فارسی، انیمیشن را ببنیید.
https://www.uptvs.com/contents/دانلود-انیمیشن-پسر-موش-کور-روباه-و-اسب-the-bo.html
#پیشنهادی_برای_دیدن
🆔@Zharfa90
📽 دیالوگ انیمیشن
👤پسر: عجیب نیست که فقط میتونیم ظاهرمون رو ببینیم.
- ولی تقریبا همه چی توی باطنمون اتفاق میافتد؟
🆔@Zharfa90
🔹 بعد از اینشتین و حتی قبل از او، مفهوم زمان موضوع چالش برانگیزی بوده است. به تدریج این موضوع در حال پدیدار شدن است که شاید درک ما از زمان احتمالاً توهّمی بیش نیست! چون در معادلات بنیادی چیزی به نام "جهت زمان" دیده نمی شود.
👤 "تیم مادلین" در اینجا با یک خطابه حماسی و طنزآمیز و در عین حال مفهومی، این موضوع را بررسی می کند.
🎞 لینک تماشا در آپارات
https://www.aparat.com/v/9JRAz
#پیشنهادی_برای_دیدن
🆔@Zharfa90
اهمیت حصر علت از ارغنون 👇
"متی ظن بنا انا قد تعرفنا العلة التي من اجلها الامر و انها العلة و انه لايمكن ان يكون الامر علي جهة أخرى و من البيّن أن هذا هو معني «أن يعلم»"
[كتاب البرهان، لارسطو، نقل متي بن يونس، تحقيق بدوي]
ارسطو:
"هرگاه بفهمیم چیزی علت است و واقعا هم علت باشد و چیزی دیگری هم سبب آن معلول نباشد، این یعنی دانستن!
https://t.me/logic_ir
🆔@Zharfa90
گالیله:
«شما نمیتوانید نواختن ارغنون را نزد آن کس که در ساختن این آلت استادی تام دارد بیاموزید، بلکه برای این منظور باید نزد هنرمندی بروید که در نواختن ارغنون تبحری تام دارد، نه استاد سازندهی آن.
استدلال و اقامهی برهان را با خواندن کتابهایی میتوان یاد گرفت که پر از استدلال و برهان باشد، یعنی فقط کتب ریاضی، و نه با خواندن منطق.»
[نقل از مقالهی کوهن، به ترجمهی زندهیاد محمود مصاحب]
https://t.me/logic_ir
🆔@Zharfa90
اعتقاد ارسطو این بود که علم به علت، علم به شیء هست.
ولی این باور ذره ذره، توسط علمگراها تحتالشعاع قرار گرفت.
در واقع علمگراها بجای گشتن دنبال علت، در پی معلولها، نتایج و عوارضاند.
تمثیل «فرد گمشده در جنگل👇» که توسط دکارت مطرح شد از موارد واضح این عقیده ست.
در اینجا هم گالیله به وضوح ارسطو رو هدف گرفته، ساختن ارغنون با نواختن اون فرق داره.
آیا لزومی داره اصولی که برای علم (یا فلسفه) تعيين میکنیم حتما صادق باشند؟
اتو نویرات از دکارت پاسخ جالبی رو به این سوال نقل کرده:
دکارت میگه اگه وسط جنگل گم بشیم آیا به همهی جهات حرکت میکنیم؟
نه!!
عاقلانه این هست که به یک جهت بریم، حتی اگر اشتباه باشه، بنابراین ما در اصول موضوعهمون هم همینکار رو میکنیم.
ممکنه اصول اشتباه باشند، ولی عاقلانه این هست ازشون پیروی کنیم، بعدا اگر دیدیم اشتباه هست عوضشون کنیم.
https://t.me/logic_ir
🆔 @Zharfa90
📣 انجمن علمی ژرفا برگزار میکند:
🔷 حلقه مطالعاتی فلسفه با محوریت سیری در تاریخ فلسفه کاپلستون
🔷 همراه با بحث و گفتگو های فلسفی
🔷 در این دوره تاریخ فلسفه کاپلستون به صورت متن پایه بررسی میشود ولی متن خوانی بهانهای برای بررسی سوالات فلسفی است.
🔰 از تمامی علاقهمندان فلسفه دعوت میشود.
👤 ارائهدهنده: آقای علی شیرانی، دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف
📍 این برنامه بصورت برخط (مجازی) برگزار میشود.
🔹 برای ثبت نام و اطلاع از زمان و آدرس برگزاری جلسات به آیدی @SalamZharfa پیام دهید.
🆔 @Zharfa90
📝در زمانه ی ما عمده فعالیت های علمی بدون توجه به مبادی و مسائل فلسفی مربوطه انجام می شوند و جذابیت های کار علمی، اهمیت فلسفه را برای خیلی ها کمرنگ کرده. این موضوع تا جایی پیش رفته که برخی، فلسفه را دانشی مرده به حساب می آورند و فعالیت علمی را مستقل از آن معنادار می دانند. جالب تر اینکه به معنای دقیق این ادعاها توجهی ندارند! همین امر سبب می شود که خواندن تاریخ فلسفه و تامل درمورد مسائل فلسفی امری بی فایده تلقی شود. هدف از برگزاری این دوره آشنایی با روحیه و تفکر فلسفی، بررسی اجمالی تاریخچه آن و یافتن نسبت آن با زندگی و فعالیت های علمی است.
♦️ توضیح بیشتر پیرو برخی سوالات ♦️
در فاز اول این دوره جلد اول کتاب کاپلستون را با نگاه اجمالی بر:
1⃣ پیشاسقراطیان
2⃣افلاطون
3⃣ارسطو
4⃣حوزه رواقی و اپیکوری
5⃣حوزه نوافلاطونی
مطالعه می کنیم و به ارائه و گفتگو درمورد مسائل اساسی مطرح شده و روند کلی این مسائل در طول تاریخ می پردازیم. همزمان متناسب با نیاز بحث ها، به منابع و متون دیگر مراجعه می کنیم.
برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به شناسه زیر پیام دهید:
🆔 @SalamZharfa
20.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واقعیت فضا-زمان چیست؟
🟠 پیش از اینشتین، فضا و زمان به عنوان دو مفهوم جدا از هم تلقی میشدند. اما، اینشتین با نظریه نسبیت خود، نشان داد که فضا و زمان به یکدیگر وابسته هستند و مفهوم فضا-زمان را معرفی کرد.
اما، ما هنوز درک دقیقی از فضا و زمان نداریم. کلید فهم ژرفترین معماها و سؤالات فیزیک در ادارک عمیقتر از فضا-زمان نهفته است.
🟣 در این ویدئو، خوان مالداسنا، فیزیکدان نظری که بیشتر با حدس دوگانی AdS/CFT شناخته میشود، درباره ماهیت فضا-زمان صحبت میکند.
👈 لطفا این پست را با علاقمندان به اشتراک بگذارید.
@ScienceToday_ir
🆔 @Zharfa90