فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧬 کشف اسرار فیزیک کوانتومی: از توپهای بیلیارد تا ذرات موجی و برهمنهی!
این ویدئو شما را به دنیای معجزههای فیزیک کوانتومی راهنمایی میکند. از توپهایی که از دیوارهها عبور میکنند تا گربهای که هم زنده و هم مرده است، همه چیز در اینجا طبیعی است. به همراه دوستان خود به اشتراک بگذارید و جذابیت فیزیک کوانتومی را تجربه کنید! #QC61
💻 تولید محتوا توسط کانال فیزیک اندیشه
🌀 @QuantCamp | کمپین کوانتوم
◀️ نشریه انجمن علمی دانشجویی فلسفه فیزیک دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام، از پژوهشگران محترم و علاقمندان به حوزه فلسفه فیزیک دعوت مینماید تا آثار علمی خود را جهت بررسی و چاپ در این نشریه ارسال نمایند.
این آثار میتواند شامل یادداشتهای علمی، داستانها و حکایتهای علمی، شرح آیات و روایات، اخبار، دستاوردها و سایر قالبهای خلاقانه مرتبط با فلسفه فیزیک باشد.
▫️خواهشمند است آثار خود را با رعایت موارد زیر به آیدی @sobh_313 ارسال فرمایید:
🔸موضوع آثار باید در حوزه فلسفه فیزیک باشد.
🔸حجم آثار حداکثر 700 کلمه باشد.
🔸منابع مورد استفاده در انتهای آثار ذکر شود.
🔸عنوان آثار باید مرتبط و گویای محتوا باشد.
🔸ترجیحا یادداشتها همراه با تیترهای مناسب، عکس یا نمودار مرتبط با موضوع ارسال شوند.
.
🔰 «فیزیک در سینما!» | قسمت اول
«نقض قانون اول [ترمودینامیک] در فیلمهای سینمایی را هرگز نباید بخشید. اما با این حال بسیار رایجاند.
در فیلم «هالک» (۲۰۰۳) دانشمندی که به نظر آدم بیعرضهای میآید، با دریافت مقدار نامعلوم مادهای، به موجود وحشی حجیمی، که دو برابر قد دارد، تبدیل میشود. هالک انرژی حاصل از کوشش و تلاش دیگران برای کشتن او را نیز جذب میکند و بزرگتر میشود.
بله صحیح. انرژی میتواند به ماده تبدیل شود؛ اما انجام چنین تبدیلی بیاندازه مشکل است و برای تولید یک مقدار بسیار کوچک جرم، مقدار عظیمی انرژی لازم است. انرژی حاصل از یک بمب هستهای تقریبا ۱۰۰ مگاتنی -بزرگترین بمبی که تا کنون ساخته شده است- با فرض اینکه بازده تبدیل، ۱۰۰٪ باشد، میتواند فقط ۱۰ پوند ماده (۴/۶ کیلوگرم) ایجاد کند. اما مقدار انرژیای که هالک جذب میکرد بسیار ناچیز بود. حتی اگر او میتوانست از این انرژی برای افزایش دادن جرم خود استفاده کند، نتیجه نمیتوانست چندان محسوس باشد.
تنها امکانی که واقعاً برای هالک وجود داشت یافتن منبع مادهای بود که بتواند به آسانی گسترش یابد و اين تنها گزینه، هواست. چگالی هوا بهزحمت حداقل هزار بار کمتر از چگالی هالک است و برای اینکه هالک بتواند با جذب جرم به اندازه کافی بزرگ شود باید به دور او گردبادی از هوا ایجاد شود.
البته، نیازی نیست بگویم که این موضوع این بار با علم شیمی منافات دارد؛ در واقع چندهزار پوند اتم اکسیژن و نیتروژن چگونه میتوانند به موادی از نوع هالک تبدیل شوند؟»
📚 فیزیک در سینما؛ فیزیک نابخردانه و توهینآمیز فیلم
👤 تام راجرز
#کتاب
#بریده_کتاب
🆔 @Zharfa90
هدایت شده از گروه علمی طبیعیات موسسه نفحات
موسسه آموزشیپژوهشی نفحات برگزار مینماید:
سلسله جلسات فلسفه و فیزیک
💡در راستای امتداد مبانی فلسفه اسلامی در مسائل و چالش های بنیادین فیزیک نظری
📚 به محوریت و به ترتیب مباحث کتاب فلسفهی فیزیک تیم مادلین
🖋 با حضور اساتید، فارغالتحصیلان و دانشجویان فیزیک و فلسفه اسلامی
✅ حضور برای عموم آزاد است. در صورت تمایل به حضور در جلسات، فرم زیر را تکمیل نمایید:
https://digiform.ir/philosophy_physics
⏰ زمان: پنجشنبهها (یکهفتهدرمیان)
اولین جلسه ۵ اُم مهرماه خواهد بود.
🏫 مکان: قم، بلوار عطاران، کوچه عطاران۸، فرعی شهیدعزتیپور، پلاک ۱۰/۱، موسسه نفحات
@Philosophy_physics
@nafahat_eri
🔰 «پارادوکس حقیقت و قدرت» - قسمت اول
علم از حقیقت سخن میگوید و از تعلق نامشروطش به حقیقت نیرو میگیرد. علم ممکن است کارآمد، قدرت آفرین، رفاهبخش یا حتی شیرین و امیدبخش باشد اما در مرتبهی نخست به هیچ یک از اینها متعهد نیست و ابایی ندارد که شیرین و امیدبخش یا تلخ و مایوسکننده باشد: تعهد علم بیان نامشروط حقیقت است.
با این وصف چه انتظاری میتوان از علم داشت؟ وقتی علم در ذات خود متعهد به قدرت یا رفاه یا امیدبخشی نیست، چگونه میتواند برای این امور سازماندهی شود؟ ما عادت داریم که به ما بگویند علم و حقیقت به خودی خود امیدآفرین و قدرتآفرین هستند در حالی که چنین سخنانی یکسره از سرنادانی و بیاطلاعی است. علم همانقدر که امیدآفرین است ناامید میکند و از مهمترین ویژگیهای علم ایجاد ناامیدی و ضعف است زیرا کسی که به حقیقت رو میکند باید آماده باشد بسیاری چیزها را از کف بدهد تا عهد خود با علم و حقیقت را به جا آورده باشد. تعداد صاحبنظران و عالمانی که تمام عمر خود را در فقر به سر بردهاند بیشمار است و تعداد آنها که جان خود را در راه حقیقت از دست داهاند هم بسیار. پس چگونه میتوان چشم امید بدان داشت؟ چگونه میتوان از آن حشمت سلیمانی طلبید؟ دست کم چه تضمینی هست که رفتن یک جامعه به سوی علم همان کاری را با او نکند که با بسیاری از اهل علم کرد؟ البته امروز جهان ما پر است از دانشگاهها و پژوهشگاههایی که قدرت و رفاه و ثروت میسازند و رشک هر سیاستگذار و حکمرانی را برمیانگیزند و آنهم آنقدر زیاد که حکمران و سیاستگذار دست و پای خود را در برابر این همه شکوه و قابلیت گم میکند و بی مهابا در پی امیدبخشی به ملت خود و در پی اصلاح امور مملکت خویش از خزانه و سازماندهی چیزی کم نمیگذارد.
اگرچه علم همواره و از دورترین گذشتهها استعداد خود را در رفاهآفرینی و نویدبخشی نشان داده و نمیتوان تاریخ تکنولوژی را منحصر به دوران ما شمرد اما در هیچ زمانی مسالهی پیوند قدرت و دانش تا این حد تنگاتنگ نبوده است. اکنون هر روز بیشتر و بیشتر نهادهای علمی به نهادهایی حکومتی بدل میشوند و دولت هم یک مشتری بزرگ و هم بزرگترین سازماندهیکنندهی نهادهای علمی است. البته که این سازماندهی همواره شکل مستقیم ندارد اما هیچگاه حکومتها تا این حد نهاد علم را برنامهریزی نکردهاند. برنامهریزی نهاد علم اختراعی تازه است و خوب است بدانیم تا چه حد دشوار و طاقت فرسا بوده زیرا همواره خود را در برابر این پارادوکس میدیده که علم را نمیتوان سازماندهی کرد زیرا حقیقت تنها تعهد علم است.
🔻 ادامه دارد...
👤 علیرضا شفاه، مدیر مسئول فصلنامه علم و سیاست بابل
🆔 @Zharfa90
🔰 «پارادوکس حقیقت و قدرت» - قسمت دوم
هنری چِسبرو، پایه گذار مفهوم نوآوری باز و رییس مرکز نوآوری باز دانشگاه برکلی آمریکا، در کتاب «نوآوری باز» تاکید میکند که انتقال از دانشگاه آلمانی به الگوی آمریکایی دانش سازماندهی دانش برای قدرت را متحول کرده است. تحولی که آن را با کلماتی چون نوآوری، تجاریسازی، مدیریت دانش، تجارت ایده و امثال آن به یاد میآوریم. الگوی آمریکایی دانش اکنون جهانگیر شده است. چسبرو با تاکید توضیح میدهد که چگونه این الگویی «آمریکایی» است و نه «آلمانی» و نه «اروپایی». اما مگر الگوها میتوانند جغرافیا و تاریخ داشته باشند و مگر یک شیوهی خوب مدیریت کردن میراثی انسانی و عام نیست که همگان میتوانند از آن بهره ببرند؟
هر چقدر هم که باورش برای سیاستگذاران کشورهای در حال توسعه دشوار باشد، پارادوکس مدیریت دانش، یعنی مواجهه با هزینهای که دانش روی دست انسان میگذارد، آنقدر بغرنج هست که به عنصری هویتی برای کشورها و ملتها تبدیل میشود. کشوری که به تجاریسازی دانش دست مییازد و قدرت را در نهاد دانش اولویت میدهد، دربارهی امور بسیار مهمی تصمیم خود را یکسره کرده است. چنین کشوری اولویتهای خودِ علم یعنی مسایلی را که برای علم از جهت تعهدش به خود حقیقت در میان است و نه کاربردها و کارآمدیها، یا به تعویق میاندازد و یا در نهادهای علمی مجزا پیگیری میکند.
🔻 ادامه دارد...
➖ قسمت اول
👤 علیرضا شفاه، مدیر مسئول فصلنامه علم و سیاست بابل
🆔 @Zharfa90
هدایت شده از باشگاه تحول علم
🟩▫️کارگاه تفکر؛ تحول علم▫️🟩
🎓تاملی درباره تحولات فیزیک از یونان باستان تا امروز
📌مکان: استان فارس، شهر شیراز
⏰زمان: دوم، سوم و چهارم آبان ماه ۱۴۰۳ (چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه)
✅پیوند پیش ثبت نام:
https://digiform.ir/eos_club
❇️کسب اطلاعات بیشتر از طریق:
@Imadminofthis
⭕️ باشگاه تحول علم
🆔 @eos_club
May 11
هدایت شده از باشگاه تحول علم
📖معرفی کتاب:
👨💼هری واروو گلیس(متولد 1949 میلادی) در شهر تسالونیکی کشور یونان به دنیا آمد، او دارای مدرک دکتری فیزیک از دانشگاه تسالونیکی است.
👨🏫گلیس به عنوان پژوهشگر همکار برنامه نجوم دانشگاه مریلند در ایالات متحده آمریکا، استاد میهمان دانشگاه های پاریس XI در فرانسه و توبینگن در آلمان فعالیت نموده است.
🕵♂او در حال حاضر استاد تمام دانشگاه تسالونیكی است و همزمان به صورت پیوسته در مطبوعات یونان به عنوان یک نویسنده علمی قلم می زند.
🌏کتاب تاریخ و سیر تکاملی مفاهیم فیزیک اثری است منحصر به فرد که به بررسی علم فیزیک از دوجنبه ی تاریخی و تکاملی می پردازد.
⚗این کتاب، تاریخ و سیر تکاملی مفاهیم فیزیک را از آغاز، یعنی دوران یونان باستان، تا به امروز به زبانی بسیار شیوا و ساده در دو بخش توصیف می کند: بخش اول از یونان باستان تا رنسانس، و بخش دوم از رنسانس تا عصر حاضر.
🪔در این اثر ابتدا فیزیک کلاسیک و پس از آن نظریۀ نسبیت، مکانیک کوانتوم و نظریۀ آشوب ارائه می شود که در قرن بیستم توسعه یافته اند و فیزیک جدید را می سازند.
#معرفی_کتاب
#تاریخ_و_سیر_تکاملی_مفاهیم_فیزیک
#هری_واروو_گلیس
🆔 @eos_club
هدایت شده از باشگاه تحول علم
باشگاه تحول علم برگزار می کند:
آغاز دور جدید حلقه کتابخوانی تحول👨🏫👩🏫🎓
کتاب دوم - جلسه اول
کتاب: تاریخ و سیر تکاملی مفاهیم فیزیک
نویسنده: هری واروو گلیس
مترجم: رعنا سلیمی
ناشر: انتشارات فاطمی
⏰زمان: پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۹:۳۰
✅برنامه به صورت مجازی و برخط برگزار می شود و شرکت در آن برای عموم افراد آزاد و رایگان است.
✳️لینک برنامه: https://vc.sharif.edu/ch/zharfa
❇️جهت کسب اطلاعات بیشتر با شناسه @imadminofthis در ارتباط باشید.
🆔 @eos_club
#پیام_موقت
#کتابخوانی
#اطلاعیه
(Blackwell Companions to Philosophy) W. H. Newton-Smith - A Companion to the Philosophy of Science-Wiley-Blackwell (2001).pdf
34.8M
◀️جلسه گفتگوی فلسفی
🔸موضوع: نگاه ذات گرایانه به قوانین طبیعت
🔸بر اساس مقاله:
"Laws of nature"
🔸منبع:
Blackwell Companions to Philosophy - A Companion to the Philosophy of Science
"راهنمای فلسفه علم" (مجموعه راهنماهای بلکول در رابطه با فلسفه) - صفحه 213 کتاب
🔸ارائه دهنده: خانم رجبلو
🔸تاریخ: دوشنبه 1403.08.21؛ ساعت 15
🔸برای شرکت در این جلسه، لطفا در تاریخ و ساعت مقرر به نشانی زیر مراجعه فرمایید. (جلسه، مجازی است)
http://dte.bz/pop
🔸از همه علاقهمندان به فلسفه علم و فلسفه فیزیک، دانشجویان، اساتید و پژوهشگران دعوت میشود تا در این جلسه شرکت کنند و به بحث و تبادل نظر بپردازند.
انجمن علمی فلسفه فیزیک دانشگاه باقرالعلوم
🆔 @Zharfa90
📸 #گزارش_زنده | جلسه نخست از رویداد «سیر آنالیز عددی»
⏰ هماکنون
📍 سالن خواجه نصیرالدین طوسی
#موقت
🆔 @Zharfa90
🔰 «سنت ریاضیدانان بزرگ»
تعاریفی که از آنالیز عددی ارائه میشود، فرد کنجکاو را از کندوکاو بیشتر باز میدارند؛ در آستانه قرن جدید، تعریف زیر پیشنهاد می شود:
آنالیز عددی، مطالعهی الگوریتمها برای مسائل ریاضیات پیوسته است.
در این تعریف کلمه اساسی الگوریتمها است، در حالی که این کلمه در لابهلای سرفصلها و تعریفهای لغتنامهای جایگاهی نداشت.
مسائل ریاضیات پیوسته مسائلی هستند که علوم و مهندسی بر پایهی آنها بنا میشوند. اگر روشهای عددی برای حل این مسائل وجود نداشته باشند، رشد علوم و مهندسی به سرعت متوقف میشود. هم چنین، اینها مسائلی هستند که ذهن بیشتر ریاضیدانان را از زمان نیوتن تا قرن بیستم به خود مشغول داشتهاند.
دانشمندان آنالیز عددی به همان اندازهی ریاضیدانان محض، وارث سنت ارزشمند اویلر، لاگرانژ، گاوس و دیگران هستند. اگر اویلر امروز زنده بود، سرگرم قضایای وجود نمیشد.
📚 آنالیز عددی چیست؟
👤 لوید ترفتن
🔻 نخستین جلسه از «سیر آنالیز عددی»
▫️ امروز، ساعت ۱۶ | سالن خواجه نصیرالدین طوسی
🛑 مکان این رویداد از آمفیتئاتر مرکزی به سالن خواجه نصیرالدین طوسی در طبقه چهارم ساختمان امور تغذیه منتقل شد.
🆔 @Zharfa90
◀️جلسه گفتگوی فلسفی
🔸عنوان: یک حبه قند! (بررسی قابلیتها در متافیزیک تحلیلی معاصر)
در این ارائه به یک مسأله در متافیزیکِ علم خواهیم پرداخت و از رهگذرِ این مسأله با سنت فلسفهی تحلیلی نیز آشنا خواهیم شد.
همچنین بررسی خواهیم کرد که چگونه تحلیل ویژگیهای قابلتی (dispositional properties) مثلِ انحلالپذیری، جریانِ پوزیتیویسمِ منطقی را که به دنبالِ ارجاعِ ترمهای نامشاهدتی به ترمهای مشاهدتی بودند ناکام گذاشت و چطور در نیمهی دومِ قرنِ بیستم از خاکسترِ پوزیتیویسمِ منطقی، متافیزیکدانهای معاصر سربرآوردند.
🔸برداشتی آزاد از بخشهایی از کتاب:
متافیزیک علم: درآمدی نظاممند و تاریخی. نوشتهی مارکوس شرنک، ترجمهی حسن امیری آرا
🔸ارائه دهنده: حسین کامکار
🔸تاریخ: پنجشنبه 1403.08.24 ساعت 13:00
🔸 مکان: دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام. شماره اتاق اعلام خواهد شد
🔸لینک حضور مجازی:
http://dte.bz/pop
🔸از همه علاقهمندان به فلسفه علم و فلسفه فیزیک، دانشجویان، اساتید و پژوهشگران دعوت میشود تا در این جلسه شرکت کنند و به بحث و تبادل نظر بپردازند.
انجمن علمی فلسفه فیزیک دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
🆔 @Zharfa90
هدایت شده از مهدي عاشوري
فلسفه اسلامی و فیزیک.pdf
4.92M
#فخری_زاده
#دانشمند_حکیم
#فلسفه_اسلامی_و_فیزیک
#نسخه_الکترونیک_کتاب
سلسله نشستهای "فلسفه و فیزیک" با پیشنهاد دکتر فخری زاده، مشارکت جمعی از فیزیکدانان، فیلسوفان اسلامی و فیلسوفان علم و به اهتمام استاد خسروپناه طی سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ در پانزده جلسه برگزارشد.
کتاب حاضر تحریر و تنظیم این گفتگوها در قالب شش گفتار است. این کتاب اولین بار در اولین سالگرد دانشمند حکیم شهید فخری زاده (آذر ۱۴۰۰) به عنوان یادنامه به اهتمام دانشگاه آزاد اسلامی منتشر گردید.
نظر به درخواست بسیاری از علاقه مندان ان شهید و مباحث فلسفه و فیزیک، اکنون در چهارمین سالگرد آن شهید سعید، نسخه الکترونیک کتاب منتشر می گردد.
امید است این مباحث در جمع های تخصصی مورد بررسی قرارگیرد و به ارتقای مباحثات میان فلسفه اسلامی و فیزیک کمک کند.
https://eitaa.com/educationalphilosophy
هدایت شده از باشگاه تحول علم
📢 مرکز نوآوری شروع با همکاری باشگاه تحول علم به مناسبت هفته پژوهش برگزار میکند:
🔍 #سمینار چگالش بوز-اینشتین گاز بوزونی غیربرهمکنشی در حضور چرخش صلب
🎤 سخنران:
🔸دکتر ابراهیم سیری
▫️دانشجوی دکتری فیزیک دانشگاه صنعتی شریف
🗓️ زمان:سهشنبه 20 آذر 1403
⏰ ساعت 14 تا 15 عصر
📍 مکان:
تالار شهید کریمی
دانشکده علوم پایه دانشگاه گیلان
📚 منتظر حضور گرم شما هستیم! 🌟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹 انجمن علمی علوم و فناوریهای کوانتومی دانشگاه گیلان
🔗 @ISAQST_Gu
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹 انجمن فیزیک دانشگاه گیلان
🔗 @GuilanPhysics
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹 باشگاه تحول علم
🔗 @eos_club
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹 مرکز نوآوری شروع (پردیس گیلان)
🔗 @shorouguilan
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹 مرکز نوآوری شروع
🌐 www.innostart.ir
#هفته_پژوهش
#سمینار
#گیلان
🆔 @eos_club
هدایت شده از باشگاه تحول علم
📢 مرکز نوآوری شروع با همکاری باشگاه تحول علم به مناسبت هفته پژوهش برگزار میکند:
🔍 #سمینار ضرورت انجام پژوهشهای بنیادی
🎤 سخنران:
🔸امیررضا کفیلی
▫️دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک اتمی مولکولی دانشگاه تهران
🗓️ زمان:سهشنبه 20 آذر 1403
⏰ ساعت 15 تا 16 عصر
📍 مکان:
تالار شهید کریمی
دانشکده علوم پایه دانشگاه گیلان
📚 منتظر حضور گرم شما هستیم! 🌟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹 انجمن علمی علوم و فناوریهای کوانتومی دانشگاه گیلان
🔗 @ISAQST_Gu
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹 انجمن فیزیک دانشگاه گیلان
🔗 @GuilanPhysics
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹 باشگاه تحول علم
🔗 @eos_club
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹 مرکز نوآوری شروع (پردیس گیلان)
🔗 @shorouguilan
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹 مرکز نوآوری شروع
🌐 www.innostart.ir
#هفته_پژوهش
#سمینار
#گیلان
🆔 @eos_club
مدرسه فلسفهی فیزیکِ ژرفا برگزار میکند:
🔸 درسگفتارهایی در فلسفهی فیزیک
با ارائه
👤 جناب آقای حسین کامکار
- مدال طلای المپیاد فیزیک (۱۳۸۵) و مدرس المپیاد فیزیک
- دانشآموختهی برق شریف (۱۳۹۰)
- ارشد علم و دین بهشتی (۱۴۰۳)
- پژوهشگرِ علوم اسلامی (طلبهی سطح ۳ حوزهی علمیه)
- پژوهشگرِ فلسفهی فیزیک
📝 توضیحات:
در این درسگفتارها به سویههای فلسفیِ نظریههای فیزیکی (مثلِ مکانیکِ نیوتُنی، نسبیت خاص و عام و مکانیک کوانتومیِ استاندارد) خواهیم پرداخت و سرفصلهای ویژهای در این نظریهها را بر اساسِ متون استاندارد فلسفهی فیزیک موردِ بررسی قرار خواهیم داد.
تکیهی بیشتر در این دوره بر منبع زیر است:
📚 Knox, E. and A. Wilson (2022). The Routledge companion to philosophy of physics, Routledge
همچنین در صورتِ لزوم، به بحثهای متناظر در فلسفه، معرفتشناسی و علم و دین نیز پرداخته خواهد شد.
📆 دوشنبهها | ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰
📍 دانشگاه صنعتی شریف، ساختمان شهید رضایی
🌐 امکان شرکت به صورت مجازی
❗️شروع جلسات از ۳ دیماه ۱۴۰۳
✍️ جهت ثبتنام این فرم را تا پایان روز شنبه تکمیل فرمایید.
ble.ir/hossein_kamkar
🆔 @Zharfa90